• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.979 votes
Profile

Box Office Nederland

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

neo wrote:

Om nog even terug komen op die cijfers van Pathé. Bij kleinere spelers hoor ik veel zorgwekkende berichten, maar van de kant van de Pathé hoor ik zoiets niet. Of ik heb iets gemist...

Pathé heeft in juli een reorganisatie aangekondigd waarbij ontslagen niet werden uitgesloten.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik had vorige week dit 'nieuws' gemist, bij deze alsnog:

Nolan scoort box-officerecord met Tenet in Nederland | AD.nl

AD wrote:

Ondanks de coronacrisis heeft regisseur Christopher Nolan goed geboerd met Tenet. De actiethriller heeft in Nederland sinds de release op 26 augustus ruim 7,1 miljoen euro in het laatje gebracht en daarmee is het zijn hoogste opbrengst tot nu toe, maakte Warner Bros. vandaag bekend. De film trok 662.000 bezoekers.

Nolan verbreekt zijn vorige record van Inception (2010). Die film bracht destijds 7.096 miljoen euro op.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Merkwaardig nieuws. Wel noemen hoeveel Tenet heeft opgebracht en hoeveel bezoekers, maar bij Inception alleen de opbrengst noemen. Wat ik kon achterhalen trok Inception ruim 800.000 bezoekers. Laten we het dan nog maar niet over inflatie gaan hebben....

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Dat is toch niet merkwaardig, als het gaat om box office gaat het vaak toch om de keiharde dollars? Avengers werd vorig jaar ook genoemd als film met hoogste opbrengst, daarvoor was het 10 jaar lang Avatar. Terwijl ook die films naar inflatie of bezoekersaantallen niet op 1 stonden.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Het is, en blijft, altijd merkwaardig om iets enkel in geld uit te drukken, of het nu 20 jaar geleden is of nu. Daar zal ik altijd tegen zijn. Laat staan dat een AD, geweldige media, slechts half werk aflevert. Keiharde dollars hebben mij dus nooit iets gezegd. Ik ben volledig tegen dat soort nietszeggende Amerikaanse invloeden.

Ik weet niet hoe lang jij al kijkt naar de Nederlandse cijfers, maar het is een lange Nederlandse traditie geweest om vooral de bezoekersaantallen te benadrukken. Heel lang zijn we in dit land niet meegaan met die idiote opbrengstcijfers. Dat is in recente jaren steeds meer afgebrokkeld. Je ziet ook dat persberichten in Nederland soms nog om bezoekersaantallen gaan, maar steeds vaker enkel geld vermelden.

Vermeldt het dan op zijn minst allebei, dan heb ik er nog enigszins vrede mee.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

neo wrote:

Het is, en blijft, altijd merkwaardig om iets enkel in geld uit te drukken, of het nu 20 jaar geleden is of nu. Daar zal ik altijd tegen zijn. Laat staan dat een AD, geweldige media, slechts half werk aflevert. Keiharde dollars hebben mij dus nooit iets gezegd. Ik ben volledig tegen dat soort nietszeggende Amerikaanse invloeden.

Dit is gewoon een minimaal herschreven persbericht van Warner Bros. Nederland. Dat is ook het volledige werk dat aan dit soort 'nieuws' wordt besteed. Niet meer dan sitevulling. Het staat bijvoorbeeld ook hier en hier.

Sinds 1992 wordt opbrengst in geld bijgehouden, wat sindsdien ook leidend is. Niet heel raar, want dan kun je telkens nieuwe dingen hebben die de 'grootste' en 'populairste' zijn, dankzij de inflatie.

Inception heeft 830.211 bezoekers geteld, The Dark Knight Rises 760.580 en Dunkirk 755.625 (de rest minder dan Tenet).

Ik vind de kop het leukst: "Nolan scoort box-officerecord met Tenet in Nederland" Wat is het record? De meest opbrengende film van Nolan. Ja, nogal wiedes dat Nolan dat record scoort.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1132000/1132586.300.jpg?cb=1600345813

Bescheiden succes voor deze NL film:

De film Casanova’s van Jamel Aattache heeft 100.000 bioscoopbezoekers getrokken (Gouden Film).

Dat er nog mensen naar dit soort films gaan...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

skinny_tie wrote:

Sinds 1992 wordt opbrengst in geld bijgehouden, wat sindsdien ook leidend is.|

Intern wellicht wel, maar als je kijkt naar de vele persberichten die zijn overgenomen is, puur alleen op de koppen, nog heel erg lang bezoekersaantallen veel en veel meer in het zonnetje gezet. Al heel lang lees ik het fillmbranche blad en daar zie je een wezenlijk verschil in relatie tot wat publiekelijk naar buiten kwam. Dat is echt pas in recente jaren ´gelijk getrokken´.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

kappeuter wrote:

(afbeelding)

Bescheiden succes voor deze NL film:

De film Casanova’s van Jamel Aattache heeft 100.000 bioscoopbezoekers getrokken (Gouden Film).

Dat er nog mensen naar dit soort films gaan...

Het was leuk vermaak, zeker in tijden van Corona. Lekker onderuitgezakt zitten en kijken naar voor mij toch altijd fijne mensen als Tygo Gernandt en Lieke van Lexmond. En leuk dat het een keer in thuisstad in Rotterdam is gedraaid.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1131000/1131537.300.jpg?cb=1601909490

Kristallen Film voor Poeslief - Entertainment Business - entertainmentbusiness.nl

Entertainment Business wrote:

De documentaire Poeslief is inmiddels door 10.000 bezoekers in de filmtheaters en bioscopen gezien. Hiermee heeft de documentaire de Kristallen Film-status behaald. Poeslief is de eerste Nederlandse documentaire in coronatijd die een Kristallen Film Award ontvangt.

Op 24 december brengt M&N Film Distribution Poeslief opnieuw uit in de bioscoop en filmtheaters met een extra toegevoegde montage van de leukste katten kerstfilmpjes, vanzelfsprekend met commentaar van Abatutu.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1132000/1132771.300.jpg?cb=1601378555

De Grote Sinterklaasfilm 100.000 keer bekeken in de bioscoop | NU.nl

NU.nl wrote:

100.000 mensen bekeken De Grote Sinterklaasfilm in de bioscoop. Dat betekent dat de film, waar onder anderen Peter R. de Vries en Bram van der Vlugt in spelen een Gouden Film-status ontvangt. Vanwege de coronamaatregelen komt dit "erg onverwacht", aldus Van der Vlugt.

Van der Vlugt, 'de adviseur van Sinterklaas', vindt het ongelooflijk, vertelt hij in een gesprek met NU.nl. "Ik begrijp niet hoe dat kan met maar dertig mensen tegelijkertijd in de bioscoop. Het is een enorm feest, een groot compliment aan de makers!"

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Dan gooi ik nog even het nieuwsbericht van die andere sinterklaasfilm er in, voor de compleetheid.

De Club van Sinterklaas en Het Grote Pietenfeest pakt uit met Gouden Film | Filmfestival.nl

Ik zie dat De Grote Sinterklaasfilm zelfs een hogere opbrengst heeft dan De Brief voor Sinterklaas (2019), de film van vorig jaar met Bram van der Vlugt en dezelfde regisseur.

De Club zit nog net iets onder Waar Is het Grote Boek van Sinterklaas? (2019), die DFW vorig jaar uitbracht.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bioscopen gisteren meteen helemaal volgeboekt, deze film was favoriet - metronieuws.nl

Metro wrote:

Eén film sprong eruit: De Slag om de Schelde. In totaal waren gisteren 19.000 kaartjes voor die film verkocht, waar onder meer Tom Felton (bekend uit o.a. Harry Potter) in speelt.

Een woordvoerder van distributeur September Film, die De Slag om de Schelde uitbrengt, spreekt vanochtend van een „droomopening”. Op dit moment mogen de meeste bioscopen dus nog maar vijftig mensen per zaal ontvangen. Maar De Beentjes van Sint-Hildegard trok voor corona – dus wel met een volledige zaalbezetting – op de eerste zaterdag 21.000 bezoekers. De komedie met en van Herman Finkers werd uiteindelijk de best bezochte Nederlandse bioscooptitel van 2020. De Slag om de Schelde begint bijna net zo succesvol, met dus 19.000 verkochte kaartjes.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Die tergend vervelende Jandino op plek 2 met die ongetwijfeld kutfilm van hem. Hoe kan het toch dat mensen vrijwillig naar die man willen kijken en er ook nog voor gaan betalen? Ongelofelijk. Dat je na afloop naar buiten loopt en na zit te genieten van dat ADHD gekrijs van die vent.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Gouden Film voor De Slag om de Schelde - Entertainment Business

Entertainment Business wrote:

De film De Slag om de Schelde heeft 100.000 bezoekers getrokken. De film onder regie van Matthijs van Heijningen behaalt hiermee de Gouden Film status.

Hoofdrolspeler Gijs Blom en regisseur Matthijs van Heijningen hebben de Gouden Film in ontvangst genomen in filmtheater Het Ketelhuis in Amsterdam.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

'Slag om de Schelde' opnieuw Hollywood-concurrentie te slim af in Nederlandse bioscopen | FilmTotaal

De Slag om de Schelde is voor de derde week op rij de beste presterende film aan de Nederlandse bioscoopkassa's. De film leverde weer €428.269 op, 5,3% minder dan vorige week.

Ook Judeska in da House doet het nog steeds beter dan de eerste Hollywood-flick. Dat zou wel zomaar de laatste week kunnen zijn, want Godzilla vs Kong zit Jandino als nieuwe binnenkomer op de hielen. De twee monsters halen deze week € 222.016 op.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

'Fast & Furious 9' trekt als eerste bioscoopfilm sinds corona 400.000 bezoekers - MovieMeter.nl

Ondanks beperkingen trekken grote films bezoek naar bioscoop - NRC

NRC wrote:

Hoewel bioscoopbezoek weer mag, moeten de zalen voor minstens twee derde leeg blijven. Dat drukt zwaar op de marges. Vooral de kleine filmzalen hebben het moeilijk.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1128000/1128280.300.jpg?cb=1624350686

Fast & Furious 9 passeert in Nederland 500.000 bezoekers | AD.nl

AD wrote:

Het negende deel in de succesreeks Fast & Furious heeft in Nederland meer dan 500.000 bezoekers getrokken. Dat heeft distributeur Universal Pictures bekendgemaakt. Fast 9 is daarmee de eerste film die dit aantal behaald heeft sinds de laatste coronalockdown van de bioscopen.

Wat ik me dan afvraag, zijn dit vooral tieners en twintigers, of ook mensen die de eerdere 8 films ook in de bioscoop hebben gezien.

Mij trekt het totaal niet.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Het merendeel zal niet alle voorgaande films in de bioscoop gezien hebben, aangezien deel 1, 3 en 4 minder dan 250.000 bezoekers trokken in Nederland.

Heb zelf wel alle films in de bios gezien, maar nooit eentje teruggekeken. Wel zin in een complete boxset, mocht de serie ooit eindigen.

Denk dat er best wel wat dertigplussers zijn die de serie blijven volgen, maar geen idee of ze er nog voor naar de bios gaan. En je kunt ook wel stellen dat de reeks, zoals deze nu is, pas echt is begonnen bij deel 5.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1138000/1138331.300.jpg?cb=1626611434

Platina voor Luizenmoeder-film na 400.000 bezoekers | NOS

NOS wrote:

De Nederlandse speelfilm Luizenmoeder- De Film is door 400.000 mensen in de bioscoop gezien. Hoofdrolspeler Ilse Warringa heeft daarom in de talkshow HLF8 de Platina Film Award gekregen uit handen van presentator Johnny de Mol.

De film van regisseur Jan-Albert de Weert en Ilse Warringa ging op 28 juli in première. Warringa, bedenker van de populaire tv-serie De Luizenmoeder, maakte hiermee haar regiedebuut.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Bij Film > Nieuws > Bioscoopnieuws:

Even gekeken naar de Box Office resultaten van afgelopen weekend. Ik zie een daling van 22,8% t.o.v. het voorgaande weekend. Dat lijkt mij een redelijk normale daling voor een weekend waarin geen grote films uitgekomen zijn.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Voorverkoop Bond-film uitzonderlijk goed | Entertainment | Telegraaf.nl Ik denk dat het met die box office wel goed komt dit weekend .

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

skinny_tie wrote:

Bij Film > Nieuws > Bioscoopnieuws:

Even gekeken naar de Box Office resultaten van afgelopen weekend. Ik zie een daling van 22,8% t.o.v. het voorgaande weekend. Dat lijkt mij een redelijk normale daling voor een weekend waarin geen grote films uitgekomen zijn.

Niet helemaal duidelijk door de verplaatsing van het bericht, maar dit ging erover in hoeverre het Coronatoegangsbewijs een impact zou hebben op het bioscoopbezoek.

Afgelopen weekend was het bezoek zoals verwacht een stuk hoger. Dankzij No Time To Die het beste bioscoopweekend sinds februari 2020. No Time To Die de grootst openende film sinds The Lion King (juli 2019).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

200.000 bezoekers voor THE FATHER

De bioscoopfilm The Father van Florian Zeller heeft afgelopen zondag de grens van 200.000 bezoekers bereikt. Dit gebeurde in de achtste speelweek sinds de bioscooprelease op 26 augustus 2021.

(persbericht Cinéart)

https://image.tmdb.org/t/p/w780//tzm0qUH5fL01BtPazpksCtVaDcf.jpg

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

No Time To Die is dit weekend over de 15 miljoen euro gegaan en staat nu in de top 10 meest opbrengende films aller tijden:

1 The Lion King (2019) € 30.975.904

2 Titanic (1997) € 23.572.868

3 Bohemian Rhapsody (2018) € 22.012.723

4 Spectre (2015) € 20.519.164

5 Avatar (2009) € 18.520.977

6 Skyfall (2012) € 17.321.637

7 Gooische vrouwen 2 (2014) € 16.883.928

8 No Time To Die (2021) € 15.858.558

9 Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001) € 15.475.237

10 Gooische vrouwen (2011) € 15.030.754

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1141000/1141471.300.jpg?cb=1635669717

De romantische komedie Liefde zonder Grenzen heeft de Gouden Film behaald.

De film onder regie van Aram van de Rest en Appie Boudellah heeft 100.000 bezoekers getrokken naar de bioscopen.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Eternals opende dit weekend op een tweede plek in de Box Office, achter het zesde weekend van No Time To Die. In eerste instantie leek mij dat teleurstellend, totdat ik terugkeek en zag dat zelfs het zesde weekend van No Time To Die nog steeds beter is dan elk weekend van elke andere film dit jaar.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.