• 177.957 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.994 actors
  • 9.370.976 votes
Profile

Box Office Nederland

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zeer verrassend:

Al half miljoen bioscoopbezoekers zien April, May en June | RTL Nieuws

Ook al is het mijn genre / smaak niet, wel een opsteker voor de Nederlandse film.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127569.300.jpg?cb=1580822082

Weer een welkom succesje voor de Nederlandse (jeugd)film:

Gouden Film voor De Grote Slijmfilm - Entertainment Business

De Grote Slijmfilm heeft de Gouden Film-status behaald. Meer dan 100.000 bezoekers hebben de familiefilm, geregisseerd door Hans Somers, in de bioscoop gezien. Hoofdrolspeler Bibi nam de award woensdag in ontvangst in Zwolle.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1125000/1125101.300.jpg?cb=1582305635

2020 lijkt nu al een succesvol jaar te worden voor de Nederlandse film:

De Beentjes van Sint-Hildegard behaalt binnen week gouden status | RTL Boulevard

Het speelfilmdebuut van Herman Finkers (65) scoort goed in de Nederlandse bioscoop. De komedie De Beentjes van Sint-Hildegard heeft in een week tijd meer dan 100.000 bezoekers getrokken. Regisseur Johan Nijenhuis verraste hoofdrolspeelster Johanna ter Steege in Amsterdam met de Gouden Film Award die aan Nederlandse titels wordt uitgereikt bij deze mijlpaal, melden het Nederlands Film Festival en Dutch FilmWorks donderdag.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1123000/1123326.300.jpg?cb=1558004521

De Gouden films zijn momenteel bijna niet meer bij te benen:

Gouden Film voor Mi Vida | RTL Boulevard

De feelgoodkomedie Mi Vida heeft meer dan 100.000 bezoekers getrokken. De film heeft daarom de Gouden Film Award gekregen, maakten het Nederlands Film Festival en Paradiso Filmed Entertainment zaterdagochtend bekend. Hoofdrolspeelster Loes Luca werd vrijdag al verrast met de prijs.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ik heb de film niet gezien maar leuk dat Mi Vida in elk geval de Gouden Film heeft! Erg sympathiek project volgens mij.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Toch wel verrassend:

Familiefilm Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn bekroond met Gouden Film - Entertainment Business

Meer dan 100.000 bezoekers hebben Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn, de familiefilm geregisseerd door Diede in ‘t Veld, in de bioscoop gezien. De film heeft daarmee de Gouden Film-status behaald. Regisseur Diede in ’t Veld verraste hoofdrolspeler Viggo Neijs met de award vandaag op zijn school in Harderwijk. Het is in 2020 de zesde film die de Gouden Film Award ontvangt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De Beentjes van Sint-Hildegard ontvangt Platina Film Award - Entertainment Business

Entertainment Business wrote:

Meer dan 400.000 bezoekers hebben De Beentjes van Sint-Hildegard, de komische dramafilm geregisseerd door Johan Nijenhuis, in de bioscoop gezien. De film heeft daarmee afgelopen weekend de Platina Film-status behaald. Dinsdagavond zijn hoofdrolspelers Herman Finkers en Johanna ter Steege te gast bij Jinek om het succes te vieren. Het is de tweede film in 2020 die de Platina Film Award ontvangt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Voorlopig de laatste box office record mededelingen:

Oscarwinnaar PARASITE behaalt 400.000 bezoekers

Oscarwinnaar Parasite van Bong Joon Ho heeft 400.000 bezoekers naar de filmzalen getrokken, een nieuw record voor een Aziatische arthousefilm. Het Zuid-Koreaanse drama, dat bijna vier maanden in de bioscopen te zien was, werd onlangs bekroond met vier Oscars, waaronder die voor Beste Film en Beste Regisseur, en won eerder de Gouden Palm in Cannes, een Golden Globe en twee BAFTA's. PARASITE is sinds vorige week verkrijgbaar op dvd, Blu-ray en video-on-demand-platformen, zoals CineMember, iTunes, Pathé Thuis en Ziggo Movies & Series (persbericht Cinéart).

En deze:

MIJN REMBRANDT bekroond met Kristallen Film - Entertainment Business

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Er is weer een box office lijst mogelijk in Nederland. Dit zijn de best bezochte films van deze week tot nu toe (oftewel gisteren):

1. De Beentjes van Sint-Hildegard

2. Onward

3. I See You

4. Bloodshot

5. The Invisible Man

6. The Gentlemen

7. Harry Potter 7.1

8. 1917

9. Interstellar

10. Harry Potter 7.2

11. Color Out Of Space

12. My Spy

13. The Hunt

14. Wickie en het Magische Zwaard

15. Bad Boys For Life

16. Verschrikkelijke Ikke 3

17. Sonic

18. Little Women

19. Spike en de Magische Steen

20. A Beautiful Day In The Neighborhood

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bioscoopmonitor 2019: 'Zeer succesvol bioscoopjaar' - Entertainment Business

Entertainment Business wrote:

Volgens het rapport Bioscoopmonitor 2019 was 2019 een zeer succesvol bioscoopjaar. Bioscopen en filmtheaters wisten samen 38,0 miljoen tickets te verkopen, een stijging van 6,4% ten opzichte van 2018.

Met de stijging van het aantal verkochte tickets, werd ook het beste resultaat sinds 1964 neergezet. Deze grote stijging in bezoek was zowel bij bioscopen als filmtheaters zichtbaar, wat maakt dat de marktaandelen zo goed als gelijk bleven. Ook het bezoek aan Nederlandse films zat in 2019 flink in de lift. In totaal werden er 4,5 miljoen tickets verkocht voor Nederlandse films, 12,5% meer dan in 2018. Gezien het succes van de totale markt bleef het marktaandeel ook hier op een vergelijkbaar niveau liggen als in 2018.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Vrouwelijk aan­deel in bioscoop­bezoek steeds groter - Filmkrant

Ik vind dat op zich niet zo vreemd, aangezien het bezoek aan filmhuizen al jaren in de lift zit.

Daar is het percentage vrouwelijke bezoekers gemiddeld al wat hoger.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3220 votes

*Bewoners van grote steden gaan meer naar de film dan plattelanders.* Dat lijkt me vrij logisch, in een stad kan je er ook veel makkelijker heen zonder een (langere) reis af te moeten leggen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Toch best knap:

Finkers-komedie blijft hit in bios, meer dan 600.000 bezoekers - shownieuws.nl

De komedie trok voor de coronacrisis een half miljoen bezoekers. Maar ook na de heropening van de bioscopen begin juni blijft de film het goed doen.

Inmiddels zijn voor de film alweer 100.000 kaartjes verkocht, laat distributeur September Film dinsdag weten. Hiermee is het in de periode sinds de heropening weer de best bezochte bioscoopfilm. In totaal zagen tot nu toe meer dan 600.000 mensen de film van Finkers.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Dat zegt mij dus helemaal niks. Waar zijn in hemelsnaam de bezoekersaantallen gebleven?

neo wrote:

Dat zegt mij dus helemaal niks. Waar zijn in hemelsnaam de bezoekersaantallen gebleven?

nu.nl vermeldt ze wel 149 duizend, kennelijk 2 duizend minder dan 1917 eerder dit jaar.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Lang Poot wrote:

(quote)
nu.nl vermeldt ze wel 149 duizend, kennelijk 2 duizend minder dan 1917 eerder dit jaar.

En dat terwijl Tenet in niet gevulde bioscoop moet worden gedraaid. Knap.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ik vind dat een te simpele redenering en eigenlijk verre van knap. Überhaupt trekt een blockbuster altijd veel mensen. Er is de laatste maanden geen andere nieuwe productie van deze schaal in de bioscoop verschenen door de welbekende maatregelen.. Voor een groter publiek is het uitblijven van een film als deze welkom en is het begrijpelijk dat mensen snakte naar zo´n soort nieuwe film. Bovendien is de programmering dusdanig uitgebreid, en niet in verhouding staat tot andere ´nieuwe´ films. Het lijkt mij daarom compleet logisch dat deze film uitblinkt. Net als jij, heb ik geen idee wat deze film zou doen in normale tijden, maar knap vind ik het niet. Als andere ook welbekende, uitgestelde titels van zulke aard hadden gedraaid op deze manier had ik enigszins vergelijkbare cijfers verwacht.

Ik ben de complete ´Tenet is redder van de film´ status in Coronatijd compleet zat. Bovendien een belediging tegenover de talrijke andere films, sommige die wel te zien zijn maar vele andere niet. Het is werkelijk rampzalig dat kleine films met een zeer beperkte capaciteit in programmering en beperkte toegang bij iedere voorstelling, zich op een bepaalde manier moeten meten met Tenet. Bah.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Beetje zure reactie neo.

Overigens gun ik de film en de studio alle succes door wel de gok te wagen nu, in tegenstelling tot Disney die zijn Mulan ineens op Disney+ gooit.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Zuur, zuur... De enorme wijdverspreide onkritische promotionele onzin aangaande deze film is bijzonder ergerlijk. Ik ben werkelijk lamgeslagen door de berichtgeving, zelfs in gesprek met de bakker op de hoek. Ben allang blij om nu gewoon daadwerkelijke meningen te lezen over de film zelf. Het zijn, clichématig, ongewone tijden, maar ik ben vrijwel niemand tegen gekomen die hier ook zeer kritisch op is (geweest). Noem het zuur, maar Tenet is geen equivalent van film. In een andere tijd had ik überhaupt geen behoefte gehad om kritiek te leveren op een zo´n hype.

Dan betreffende de bezoekersaantallen... Ook ik gun de sector in het algemeen veel, vooral nu. Als Tenet iets kan betekenen zou dat fijn zijn, maar het is nog altijd geen heilige graal. Onlangs zijn wat van die Harry Potter films beperkt weer uitgebracht in de bioscoop, en die zaten vaak naar huidige maatstaven vol. Als die in overvloed waren geprogrammeerd hadden deze vermoedelijk Tenet-achtige aantallen tot gevolg gehad. Het is natuurlijk nog steeds gissen en zegt weinig tegenover aantallen voor nieuwe films. Ik vind het nu echt te vroeg om iets knap te gaan vinden als er om zoveel redenen geen vergelijkend materiaal is in een periode die anders is als anders . Ook nu gaat de media, zelfs kranten die ik serieus neem, met deze cijfers aan de haal. Maar ik mis de genuanceerde belichting.

Dan nog over die gok wagen.... Mijn hart ligt meer bij films die überhaupt al veel minder commercieel, artistiek zijn ingesteld. Dan is soms 5000 bezoekers al een zegen. In een normale tijd zal ik zo´n Mulan geval graag bestempelen als een studio met zwakke knieën, maar niet in deze tijd. Ik heb er zelfs meer waardering voor, Begrijp dat filmtheaters beperkt mensen toe laten om te overleven, maar het staat compleet niet in verhouding tot wat ik aan leed heb gezien betreffende mensenlevens.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Tenet passeert 500.000 bioscoopbezoekers in Nederland | AD.nl

Bijna niet te geloven zoveel.

Maar misschien ook niet, als je bedenkt dat er maar een echte blockbuster is uitgekomen.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ik volg de cijfers met grote interesse, maar het is inderdaad de enige grote film, die bovendien is uitgebracht in een tijd van (mijn inziens onverstandige) versoepeling.

Gebaseerd op enkele gesprekken met verschillende theaters hoor ik dat algemene bezoekersaantallen teruglopen, al voor de nu tweede epidemie.. Overigens draaien deze theaters Tenet niet.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

neo wrote:

Ik volg de cijfers met grote interesse, maar het is inderdaad de enige grote film, die bovendien is uitgebracht in een tijd van (mijn inziens onverstandige) versoepeling.

Zijn er ergens cijfers hoeveel mensen besmet raken in theaters en bioscopen? Ik zou dat als culturele sector dan heel hard schreeuwen, misschien dat mensen zien dat je daar best veilig zit. Veiliger dan bij de Albert Heijn in ieder geval.

Ik kan alleen zo snel dit bericht vinden. Veel minder kans op besmetting in bioscoop dan op kantoor - hollandfilmnieuws.nl

En tsja, wanneer had je dan willen versoepelen? De aantallen opnames en besmettingen waren

nagenoeg nihil, veel lager kon in ieder geval niet. Wachten tot er een vaccin in (als die al komt) maar er geen bioscoop of theater meer overeind staat?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Nee, maar die zijn er ook niet voor een supermarkt. Allemaal giswerk.

Ik ben in dubio, vooral wegens zowel mijn jarenlange werkzaamheden in zowel de zorgsector als filmsector. Ik gun cultuur het beste van de wereld, eigenlijk elke sector, maar als ik dan kijk naar de vele tientallen kwetsbare mensen die ik kende die zijn overleden, heb ik minder sympathie voor versoepeling, ook gerelateerd aan minder relevante sectoren als de filmbranche. En nog steeds voel ik de pijn voor oa. de filmsector en wil graag dat iedereen financieel het gaat redden, want ook dat heeft een effect op heel veel mensen..

Dit is allemaal clichématig en veel besproken. Uiteindelijk voel ik meer voor mensenlevens, dan entertainment, puur gebaseerd op eigen ervaringen. Vermoedelijk zullen veel mensen pas daadwerkelijk inzien hoe irrelevant al het andere is, als ze daadwerkelijk persoonlijke ervaringen met de overledenen naasten hebben ervaren. Dat is wel een heikel punt.

Ik ga niet specifiek in op enkele vragen, maar hoop dat ik deze toch enigszins beantwoord heb met mijn bericht.

badfans69

• 3962 messages
  • 6126 votes

neo wrote:

Ik volg de cijfers (US box office) al 25 jaar. Tenet is veel te vroeg uitgebracht. Misschien dat ze met een blu-ray release nog wat kunnen verdienen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

badfans69 wrote:

(quote)
Ik volg de cijfers (US box office) al 25 jaar. Tenet is veel te vroeg uitgebracht. Misschien dat ze met een blu-ray release nog wat kunnen verdienen.

Wanneer was de timing wel goed geweest? Komende maanden is de corona er nog. Met wat pech tot volgende zomer zelfs.

Tenet heeft de bioscopen een groot plezier gedaan. Qua opbrengsten doen ze het goed, maar zal het nog steeds veel te weinig zijn. Maar dat zal zo voor elke film zijn. Ben enorm benieuwd hoe No time to die het gaat doen in november. James Bond spreekt wel meer aan dan Tenet.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Pathé ontving sinds heropening 2 miljoen bezoekers | AD.nl

AD wrote:

Pathé, met 26 bioscopen en ruim 200 zalen de grootste bioscoopexploitant van Nederland, heeft sinds de heropening op 1 juni meer dan 2 miljoen bezoekers ontvangen. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De grootste hits in de periode na de coronasluiting waren Tenet, animatiefilm Scoob! en de Nederlandse komedie Alles is zoals het zou moeten zijn.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Het publiek heeft de weg terug de zalen in nog niet helemaal gevonden - NRC

Tja, van die filmhuizen die 14 bezoekers mogen ontvangen in een zaal... Ik meen ergens te hebben gelezen dat 1 filmtheater al is omgevallen.

badfans69

• 3962 messages
  • 6126 votes

Dit zijn de nieuwe maatregelen die het kabinet vanavond bekendmaakt | RTL Nieuws

De groepsgrootte binnen gaat naar maximaal 30 personen

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Om nog even terug komen op die cijfers van Pathé. Bij kleinere spelers hoor ik veel zorgwekkende berichten, maar van de kant van de Pathé hoor ik zoiets niet. Of ik heb iets gemist... Betekent dit dat Pathé tot aan vandaag, los van vertrouwen in de toekomst, nog prima uit de kosten is gekomen? Jammer dat ze hier geen openheid van zaken overgeven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.