• 177.901 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.024 votes
Profile

Box Office Nederland

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

In 2003 kregen de filmhuizen in totaal 1,7 miljoen bezoekers. Dat is een stijging van 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor, en een record, zegt de Associatie van Nederlandse Filmtheaters.

Volgens de filmhuizen is het succes onder andere te verklaren door het goede aanbod van alternatieve films. Ook de grotere interesse bij het publiek en de betere behuizing van de theaters zouden hebben meegeholpen.

Publiekstrekkers

De speelfilms The Pianist en Goodbye Lenin! werden het best bezocht. Deze films trokken respectievelijk 172.000 en 150.000 bezoekers. Ook The Hours en de Nederlandse productie Cloaca deden het goed, net als de documentaires Etre et Avoir en Bowling for Columbine.

bron: RTL nieuws site (zie ook filmpje op die pagina)

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Tof nieuws!

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

kappeuter wrote:

Publiekstrekkers

De speelfilms The Pianist en Goodbye Lenin! werden het best bezocht. Deze films trokken respectievelijk 172.000 en 150.000 bezoekers. Ook The Hours en de Nederlandse productie Cloaca deden het goed, net als de documentaires Etre et Avoir en Bowling for Columbine.

Goodbye Lenin en Cloaca hebben bij mij nog niet gedraaid (lenin volgende week). Opmerkelijk ook dat we bij een film als Amelie in het verleden soms 10 mensen moesten teleurstellen en dan bij bovengenoemde films nog veel en veel meer.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

In Film > Nieuws > Stijging van het bioscoopbezoek in 1e halfjaar 2009:

Amsterdam 2 juli, 2009

PERSBERICHT

Stijging van het bioscoopbezoek in 1e halfjaar 2009

Het bioscoopbezoek is in het 1e halfjaar van 2009 met 12,3% gestegen t.o.v. het 1e halfjaar 2008 (2009: 11.086.689 bezoekers / 2008 : 9.869.416 bezoekers).

Het lijkt of de bioscoopbranche “crisis-proof” is.

De consument blijft de weg naar de bioscoop en het filmtheater vinden. Een deel van de totale groei is echter ook toe te schrijven aan de opening van nieuwe moderne bioscopen in een aantal steden.

De top 5 van films van het 1e halfjaar bestond uit:

1. Angels & Demons: Het Bernini Mysterie (635.553 bezoekers)

2. Slumdog Millionaire (502.204 bezoekers)

3. Bolt (413.653 bezoekers)

4. Yes Man (389.752 bezoekers)

5. The Curious Case Of Benjamin Button (377.750 bezoekers)

Het marktaandeel Nederlandse film is in het 1e halfjaar t.o.v. 2008 gedaald naar 10,1% (was 14,6%) (2009 : 1.121.898 bezoekers / 2008 : 1.447.537 bezoekers).

Van de nieuw uitgebrachte films in 2009 staat Spion van Oranje nog steeds aan kop met 209.488 bezoekers.

Vooruitblik zomer / 3e kwartaal 2009

In het komende halfjaar verwacht de bioscoopbranche veel van beoogde kaskrakers als Ice Age (record animatie-release met 240 prints), Harry Potter and the Halfblood Prince, Mega Mindy en Inglorious Bastards.

In het arthouse/cross-over segment gaat de aandacht o.a. uit naar Away We Go, Fifty Dead Men Walking en Los Abrazos Rotos.

De Nederlandse film is het het komende kwartaal vertegenwoordigd door Suske en Wiske en de Texas Rakkers (co-productie met België), De Indiaan, De Vliegenierster van Kazbek, De Storm en Lover of Loser.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Heb je ook cijfers van 2006/2007?

2008 was dacht ik een belabberd jaar, maar ik kan er naast zitten hoor.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Hoorde laatst al zeggen dat crisis garant staat voor een grotere nood aan vlucht weg van de realiteit. Film is uiteraard een perfect middel.

Maar ik ben er zeker van dat het aan al die geweldige "download is diefstal" reclames ligt.

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

Hehe.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

2007 10.4 miljoen bezoekers (6 % meer dan 2006).

2008 : 9.869.416

2009 : 11.086.689

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Algemeen topic voor het melden van nieuwtjes over bioscoopbezoek cijfers in Nederland.

Muppets heersen in Nederlandse bioscopen | nu.nl/film

Hier een handige site met actueel overzicht:

BoxOfficeNL.net - Boxoffice en Releases voor Nederland

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Zo'n Devil Inside op plaats #3 (heeft zelofs even op #1 gestaan) vind ik machtig interessant. Over het algemeen verguisd door binnen- en buitenlandse pers, persvoorstellingen afgelast in Nederland om slechte kritieken te voorkomen, maar door de PR-machine klaarblijkelijk toch goed scoren (ik kom op internet ook overal de trailer als advertentie tegen). Leuk dat horror het goed doet aan de BO, maar jammer dat het zulke schijnbare drek moet zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja, opmerkelijk!

Maar wel kwalijke zaak als persvoorstellingen worden afgelast om die reden.

En bij voorstelling Als Je Verliefd Wordt waren geen filmjournalisten welkom.

Toch een idiote vorm van censuur.

Over PR-machines gesproken:

De Filmkrant :: Nederlandse filmwereld ontdekt viral marketing

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Zoals kappeuter hier al zegt (http://www.moviemeter.nl/film/38551/info/60#87): Zombibi zeer matig ontvangen. Zijn mensen de multcicultifilms zat, schrikken zombies toch af op commercieel vlak (of misschien schrikken ze af bij de doelgroep)? Toch wel zonde, aangezien de film wel multicultistigma's doorbreekt. Ik had de regisseurs meer bezoekers gegund.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hoe deed Shaun of the Dead het destijds in de bioscopen?

Misschien is het publiek voor dit genre sowieso wat beperkt.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Prudh wrote:

Zo'n Devil Inside op plaats #3 (heeft zelofs even op #1 gestaan) vind ik machtig interessant. Over het algemeen verguisd door binnen- en buitenlandse pers, persvoorstellingen afgelast in Nederland om slechte kritieken te voorkomen, maar door de PR-machine klaarblijkelijk toch goed scoren (ik kom op internet ook overal de trailer als advertentie tegen). Leuk dat horror het goed doet aan de BO, maar jammer dat het zulke schijnbare drek moet zijn.

Dat soort popcornfilms worden volgens mij helemaal niet beinvloed door de pers, maar door goede campagnes die de nieuwsgierigheid opwekken en daarna de word of mouth, als het publiek dat eerste week kwam 'm goed vond houdt de film het vol anders zakt de film hard weg.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Daar zit wat in inderdaad, typisch een film die geen aandacht genereert via interviews, zorgvuldig geplande trailereleases, 'gelekte' setfoto's, etc. Het trucje van de found footage trapt ook niemand meer in. Rest alleen zeer veel geld pompen in een campagne.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Pathé top 3 van afgelopen weekend: Twitter

Jammer dat Intouchables er niet tussen staat. Ben benieuwd hoe die het gedaan heeft aan de box office, draait natuurlijk ook in veel filmhuizen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Misschien moet dat nog handmatig geteld worden.

Ik ben ook reuze benieuwd naar de bezoekcijfers van Intouchables. Filmhuishits hebben vaak een lange adem. Die draaien soms een jaar lang in de filmtheaters.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Omdat de distributeur niet bij de overkoepelende organisatie van distributeurs staat wordt de film niet in de officiële lijst meegenomen. Wat natuurlijk stom is. Maar staat op nummer 2 (weet even de cijfers niet). Knap.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja, inderdaad knap!

Ik had het wel verwacht trouwens.

Wat een achterhaald systeem van de bezoekcijfers dan.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

De cijfers (top 3):

1. The Hunger Games 573.090

2. Intouchables 162.195

3. Chronicle 160.925

Bron: Filmtotaal

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

In Film > Algemeen > Succes van een film:

Bij film Jenny (1958) zie eerste bericht.

kappeuter wrote:

Kosten: 550.000 gulden. Opbrengst: 300.000 gulden (daarmee was de producent uit de kosten). 569.043 bezoekers.

Misschien kan iemand het me uitleggen. Ik kijk bij IMDb vaak wat een film heeft gekost en wat het uiteindelijk oplevert.

Maar hoe kan het als de kosten hoger zijn dan de opbrengst, dat je dat dan toch uit de kosten bent. Lijkt me eerder verlies dan winst.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Je moet ook altijd rekening houden met de opbrengst wereldwijd en de opbrengsten van de dvd en tvrechten. In die zin kan een flm uit Engeland net niet genoeg opbrengen om zijn budget terug te verdienen in eigen land, maar door de andere manieren om er geld aan te verdienen uiteindelijk wel. Dat is een simpele manier om een idee te geven van....

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Goed bedankt voor de toelichting. Heb hier nog iets gevonden mocht iemand het interesseren:

http://www.filmdistributeurs.nl/files/gids/totale_gids.pdf

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Skyfall best bezochte bioscoopfilm 2012 - AD.nl

Al meer dan 1,9 miljoen bezoekers en draait nog steeds in 118 zalen.

Intouchables trok inmiddels ruim 1,2 miljoen bezoekers.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4509 votes

Dat is veel, als je weet dat de best bezochte film (Turks Fruit) iets meer dan 3 miljoen had.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.