- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Box Office Nederland
Box Office Nederland
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Echt, wie zulke woordgrappen verzint in titels verdient stokslagen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
En blijkbaar heeft cordiacovens aandelen in de site Filmtakers...?
De boxoffice van Nederland is beter te raadplegen op http://www.boxofficenl.net en/of http://www.filmdistributeurs.nl/
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Echt, wie zulke woordgrappen verzint in titels verdient stokslagen.

cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bezoekers bioscopen opnieuw toegenomen - NOS Nieuws
Ruim dertig miljoen kaartjes zijn er verkocht, een lichte stijging vergeleken met 2012. Het waren dit jaar vooral vervolgfilms die veel mensen trokken.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

Alleen Nederlandse films in top 3 bioscopen - AD.nl
Op de eerste plaats staat het epos over zeeheld Michiel de Ruyter, die in een halve week tijd al 65.000 bezoekers heeft getrokken.
Op de tweede plaats staat nog steeds de komedie Gooische Vrouwen 2 (2014).
De derde plek is voor de melige komedie Homies (2015), over vier vrienden die binnen een week 22 kilo coke moeten verkopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Slechtst bezochte bioscoopfilm trekt 110 bezoekers | metronieuws.nl
Goltzius and the Pelican Company (2012)
Volgens mij gaan er al jaren bijna geen mensen naar de films van Greenaway, maar krijgt hij toch steeds subsidie. Zelfde geldt voor Jos Stelling. Nou hoef je artistieke producties niet te beoordelen aan de hand van bezoekcijfers, maar als er vrijwel geen publiek voor is, dan is het vrij zinloos om nog zo door te gaan en zonde van het geld.
De matige bezoekcijfers van In Jouw Naam verbazen me ook niet. Je ziet tegenwoordig in 'elke' Nederlandse film Barry Atsma. Als 'ie dan ook nog eens opduikt in een serieuzer drama, dan snap ik wel wat mensen wegblijven. De titel helpt ook niet echt...
De Overgave, daar is al veel over gezegd. Ruven kan misschien in het vervolg beter commerciële tv-series maken voor SBS en RTL. Hoewel, zijn doorgeslagen formuledenken zou daar ook wel eens funest kunnen zijn.
Deze film zal waarschijnlijk ook niet veel bezoekers trekken: Zomer (2014)
Krijgt ook beperkte release trouwens.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Deze film zal waarschijnlijk ook niet veel bezoekers trekken: Zomer (2014)
Krijgt ook beperkte release trouwens.
Ik zie dat @Verhoeven zeer enthousiast was over In Jouw Naam en hij vreesde al voor maar duizend bezoekers, maar zelfs dat bleek nog veel te hoog gegrepen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ik had die Greenaway heeeel graag gezien, maar heb de kans niet gekregen!
wordt dat ook meegewogen bij het maken van dit soort lijstjes? 
Zomer is ook een fijn filmpje!
Helium (2014) is ook zo'n film die ik gemist heb maar waar ik wel zeer benieuwd naar ben. Buiten een beperkte release qua lokaties, lijken ze soms ook al na een week te verdwijnen... wellicht wil de branche ons aanraden om massaal het NFF te bezoeken, en de rest van het jaar vooral ruimte te laten voor de buitenlandse film 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik had Greenaway ook best willen zien (en de nieuwe Bothof ook trouwens), maar Utrecht kende slechts een screening van Goltzius. Dat is me wat te gortig. Zijn wel meer films die ik mis natuurlijk, maar soms is het ook bijna onmogelijk om een film te zien, qua draaidagen en -tijden.
Dit soort berichten worden toch ook vooral gemaakt om nog een stok te hebben om de subsidie-verdelers nog eens te slaan. Wellicht terecht hoor, maar het is mij wat te ondoorzichtig om iets van te vinden. De drie met de meeste bezoekers heb ik ook allemaal niet gezien trouwens.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tsja, hopeloze 'nieuwsberichten'. En aan het bericht van Kappeuter te zien wordt het lukraak overgenomen. Er zal waarschijnlijk niet bij hebben gestaan dat Goltzius & The Pelican Company slechts drie voorstellingen heeft gehad. Dan vind ik ruim 100 bezoekers heel netjes.
Het probleem zit in hem in 'artistieke' directeuren en programmeurs van Filmhuizen die Nederlandse arthouse gewoon niet meer willen of durven te vertonen. En bij een aantal distributeurs vermoed ik dat ze niets aan publiciteit + promotie doen als ze de film niets vinden. Vroeger werden ze dan nog wel op DVD uitgebracht maar dat gebeurt nu al helemaal niet meer.
Sterk advies:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Maar als jij zelf iets niet goed vindt herken je het dilemma toch wel? Ik kan bij een klein filmhuis nog begrijpen dat het schipperen met tijd en ruimte is, maar een groter theater (stad met verschillende theaters) moet toch wel ruimte maken om dingen te vertonen. Ik vind dat je sommige dingen als 'verplichting' aan je publiek moet laten zien, ook al vinden programmeurs in het theater het zelf niks. Al is de grens altijd vaag. Maar die smaak mag niet altijd bepalend zijn. Vind het toch een lastig dilemma. Theaters balanceren tussen artistiek en economisch. Kan ik ook begrijpen. Goed draaiende horeca kan al een kurk zijn om een kwetsbaar filmaanbod mogelijk te maken.
Ik vond eerlijk gezegd 100 ook nog best redelijk, bij de voorstelling in Utrecht was Greenaway aanwezig, kan me voorstellen dat er daar al wel zo'n 30 mensen waren. Maar 1 dinsdagvoorstelling is natuurlijk idioot.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Ik vond eerlijk gezegd 100 ook nog best redelijk, bij de voorstelling in Utrecht was Greenaway aanwezig, kan me voorstellen dat er daar al wel zo'n 30 mensen waren. Maar 1 dinsdagvoorstelling is natuurlijk idioot.
Hij zou bij alle voorstellingen aanwezig zijn, maar in Den Haag kwam hij niet opdagen. Hij had zich ook niet afgemeld...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Inside Out heeft beste opening voor Pixar ooit - AD.nl
Weird...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Kwaliteit trekt toch. De pers is unaniem lovend. Ouderen zullen sneller hierheen gaan dan, met of zonder kinderen. En het is vakantie.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kwaliteit trekt toch. De pers is unaniem lovend. Ouderen zullen sneller hierheen gaan dan, met of zonder kinderen. En het is vakantie.
Misverstand, mijn opmerking betrof mijn verbazing over het feit dat vorige record in handen lag van Cars 2. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Er waren net welgeteld drie bezoekers bij Inside Out/Binnenstebuiten. Waaronder ik
Bij Minions waren er gisteren toch zeker 30.
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
In Film > Nieuws > Bioscoop bezoek 1e helft van 2015 stijgt met 14%:
Mijn totaal ongefundeerde mening is dat de oorzaak ligt bij de makkelijkere toegang tot speelfilms door middel van streamen. Groter aanbod doet eten.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Maar waarom zou dat het bioscoopbezoek doen stijgen?
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Opzich kan dat goed, want vaak komen er veel 'flutfilms' (het niet waard zijn om er voor te betalen) in de bios... en tegenwoordig is het allemaal wat beter (wanneer ik de recensies zo lees van de nieuwe films) waardoor je sneller de bios bezoekt. Vooral voor de mensen die weinig weten over het betaalde en / of gratis 'pindakazen' van films.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Ik volg de logica nog steeds niet. Jullie maken niet erg veel 'sense'.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Dat is vreemd want ik volg jou niet. Aan wie zou dat liggen?
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Tja, ik lul niet uit mijn nek, maar vraag slechts om opheldering.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik zou zeggen, terug naar school?
In het artikel staan zelfs de reden(en) waarom er in 2014 meer bezoekers waren.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Dat zou ik zeker doen als ik jou was, vooral als ik jouw spelling zie. Biosguru stelt dat de stijging van het bioscoopbezoek komt door de makkelijkere toegang vanwege streaming. Dat slaat niet echt ergens op. Vervolgens kom jij ermee dat het bioscoopaanbod is verbeterd (wat daar niets mee te maken heeft). Mijn vraag was dus gericht naar aanleiding van die opmerking. Maar dat is je blijkbaar ontgaan.