- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Box Office Nederland
Box Office Nederland
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De Club van Sinterklaas behaalt voor tiende keer Gouden Film-status | NU.nl
De Sinterklaasfilm De Club van Sinterklaas en het vergeten Pietje heeft de Gouden Film-status behaald. Het is de tiende keer dat een film uit de De Club van Sinterklaas-reeks deze mijlpaal bereikt. Om een Gouden Film te ontvangen, moeten er 100.000 bioscoopkaartjes zijn verkocht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://image.tmdb.org/t/p/w500//hB4ibOHXm1Xl0IbuYVioktDGUWJ.jpg
Licorice Pizza | Meest succesvolle Paul Thomas Anderson film in Nederland
Sinds afgelopen weekend is LICORICE PIZZA de meest succesvolle film van regisseur Paul Thomas Anderson in Nederland. Zijn vorige film, Phantom Thread, was de vorige recordhouder, maar met een omzet van ruim 606.000 euro gaat die eer nu naar Licorice Pizza. De film heeft inmiddels ruim 60.000 bezoekers getrokken.
LICORICE PIZZA vertelt het verhaal van Alana Kane (Alana Haim) en Gary Valentine (Cooper Hoffman), die in 1973 opgroeien en verliefd worden in de San Fernando Valley. De film is geregisseerd door Paul Thomas Anderson en volgt hun aarzelende eerste stappen op het pad van de liefde.
LICORICE PIZZA is genomineerd voor drie Oscars: Beste Film, Beste Regie en Beste Scenario.
LICORICE PIZZA draait nu alleen in de bioscoop en filmtheaters.
(persbericht Universal)
Toch wel opmerkelijk. Je zou denken dat Magnolia destijds een groter succes was, maar blijkbaar is dit niet zo.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Toch wel opmerkelijk. Je zou denken dat Magnolia destijds een groter succes was, maar blijkbaar is dit niet zo.
Ook zijn dit soort films makkelijker te bekijken tegenwoordig, Magnolia kwam destijds in 10 zalen uit, Licorice Pizza nu in 44. Sowieso zijn er nu meer bioscopen dan in 2000, maar door de digitalisering kan een film als Licorice Pizza direct in alle zalen draaien die geïnteresseerd zijn. Vroeger ging een filmrol eerst naar de grotere steden en weken later pas naar de kleine filmhuizen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ah ja vandaar, in de VS doen ze het ook zo denk ik, maar ik heb toch meer met bezoekersaantallen dan recette.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Silence of the Tides ontvangt Kristallen Film - hollandfilmnieuws.nl
De eerste Kristallen Film van 2022 is een feit. Die eer viel Silence of the Tides te beurt, de documentaire over de getijden en seizoenen van het waddengebied. Sinds de première op 10 maart trok de film 10.000 bezoekers.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Waarom krijgen films uit eigen land in godsnaam toch steeds van dit soort ego-prijsjes? Is het dan bijzonder dat een commerciële film 100.000 kijkers lokt? Voor mijn gevoel lees ik elke maand wel een keer dat zo'n mijlpaal behaald is bij elke stompzinnige romkom met Sjim Bakkuhm. Kijk eens naar de hoeveelheid kijkers van bv de laatste James Bond of Avengersfilm in ons land. Da's 1 tot 1,5 miljoen bezoekers. Maar goed, laat ze lekker blij zijn met hun treurige prijsjes in Nederland.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het is ter promotie van de Nederlandse film inderdaad... 
En voor Nederlandse films is het een grotere 'prestatie' om zo'n mijlpaal te bereiken.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Het is ter promotie van de Nederlandse film inderdaad... 
En voor Nederlandse films is het een grotere 'prestatie' om zo'n mijlpaal te bereiken.
Dat zal best ja, maar ook Nederlandse films trekken genoeg volk. Zeker de populaire titels en volgens mij zijn er heel vaak populaire titels. Het zijn ook bijna allemaal flutfilms, maar goed. Dat Costa goed zou scoren ondanks dat het enorm slecht schijnt te zijn wisten we allemaal wel. En binnenkort komt zo'n nieuwe Johan Nijenhuis draak uit, ook daar gaan er vast weer een paar honderdduizend heen. Maar om al die zooi steeds opzichtig te prijzen met van die treurige prijsjes vind ik echt heel droevig.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Al die treurige films die met opzichtige prijsjes gewaardeerd worden brengen wel meer geld in het bioscooplaadje dan al die wereldvermaarde toppers die 3 mensen per zaal trekken.
Er zijn films die dit publiek trekken, en er zijn films die dat publiek trekken. Prima als je neerkijkt op dit publiek, maar vergeet niet dat ze uiteindelijk wel meehelpen om de films voor dat publiek in elk geval nog te kunnen tonen.
Ook bioscooppersoneel eet brood.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Al die treurige films die met opzichtige prijsjes gewaardeerd worden brengen wel meer geld in het bioscooplaadje dan al die wereldvermaarde toppers die 3 mensen per zaal trekken.
Waar heb je het over? De wereldwijde films trekken heel veel kijkers.
En ik kijk nergens op neer, maar die zelfverheerlijking van Nederlandse films vind ik enorm lachwekkend ja. Allemaal van die meuk dat 100.000 kijkers trekt (dat is niet echt een prestatie met 17 miljoen inwoners en duizenden met Pathé passen) en dan doet de media net of er iets unieks is gebeurd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In Frankrijk stimuleren ze de eigen filmsector nog beter; daar gaat ik geloof zo'n 30 procent van de inkomsten van bioscoopkaartjes naar de productie van Franse films.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopbezoeken in Nederland daalden bijna meest van alle EU-landen | RTL Nieuws
Het aantal bioscoopbezoeken in Nederland is vorig jaar fors gedaald. In 2021 werden 14,3 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, vergeleken met bijna 17 miljoen kaartjes in 2020.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Voor wat het waard is:
Gouden film voor komedie Bon Bini Holland 3 - Entertainment Business
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kristallen Film Award voor documentaire Grutto! van Ruben Smit | AD.nl
De documentaire Grutto! over de weidevogel heeft de status van Kristallen Film behaald. Dat betekent dat de film van regisseur Ruben Smit, bekend van de films WAD en het met een Gouden Kalf bekroonde De nieuwe wildernis, door ruim 10.000 mensen in de bioscoop is gezien. De natuurdocumentaire ging op 7 juli in première.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Hoe staat het met Silverstar? Sympathieke film en ik hoop echt dat die film het goed doet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoe staat het met Silverstar? Sympathieke film en ik hoop echt dat die film het goed doet.
Afgezakt naar 21e plek. Totaal valt me op zich mee, maar bedragen zeggen me nooit zoveel. Delen door 10 voor aantal kaartjes verkocht ofzo?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ongelofelijk, 100.000 bezoekers. Dat haalt een film in Nederland nooit.
Oja, toch wel. Een keer of 30 per jaar ofzo 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ongelofelijk, 100.000 bezoekers. Dat haalt een film in Nederland nooit.
Oja, toch wel. Een keer of 30 per jaar ofzo
Ja mee eens.
Ze kunnen beter deze prijs voor films uit alle landen instellen, dat is veel eerlijker.
En dan de drempel wat omhoog halen. Dus de eerste prijs pas bij bijvoorbeeld 200.000 bezoekers minimum.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ja mee eens.
Ze kunnen beter deze prijs voor films uit alle landen instellen, dat is veel eerlijker.
En dan de drempel wat omhoog halen. Dus de eerste prijs pas bij bijvoorbeeld 200.000 bezoekers minimum.
Kwart miljoen lijkt me de melding waard, niet dit. Ik lees dit elke week nu en moet er ook om lachen. Als de grote slijmfilm al zulke aantallen haalt dan weet je toch dat het een status van niks is?
Het is niet te vergelijken, maar de laatste James Bond of Avengerfilms haalden geloof ik 2 miljoen kijkers in dit land. Dus Nederland loopt aardig warm voor goede films. Maar door dit soort nepprijzen lijkt het net of die troep van Johan Nijenhuis en co ook heel goed scoort.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ach, maar een handjevol franchise / hypefilms haalt die aantallen.
Ik vind het leuker als die aantallen over meer films verspreid worden.
Van James Bond snap ik het niet meer zo goed de populariteit.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
TOP GUN: MAVERICK 1 MILJOENSTE BEZOEKER
Slechts 11 weken na de bioscooprelease is de 1 miljoenste bezoeker van Top Gun: Maverick in Nederland verwelkomd bij Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam. De film is de grootste Tom Cruise film in Nederland ooit, staat sinds de release in de bioscoop top 5 én kan zich rekenen tot de dertig meest succesvolle films aller tijden in Nederland. Met een wereldwijde box office van bijna $1,4 miljard is de film de nummer 1 van dit jaar.
(Universal Pictures)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Eindelijk eerste Platina Film van 2022 - Filmkrant
We hebben er even op moeten wachten maar de eerste Platina Film van 2022 is een feit. Bon Bini Holland 3 is de eerste Nederlandse film die dit jaar meer dan 400.000 bezoekers heeft getrokken. Vergeleken met eerdere jaren is dat rijkelijk laat en dat zegt iets over het langzame herstel van de bioscoopsector.