- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Onder welke omstandigheden kijk jij je films? (/thuisbioscoop)
Onder welke omstandigheden kijk jij je films? (/thuisbioscoop)
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Precies.
Een van de mooiste ervaringen in mijn leven was afgelopen zomer 2001: A Space Odyssey op 70mm in het EYE zien.
Wernertje
-
- 326 messages
- 224 votes
Ik was even vergeten dat ik reageerde op Movie Meter, de site/forum waar in iedereen je gelijk afzeikt en je zwaar bekritiseerd wordt als je anders denkt over een film of onderwerp dan het grote gros.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
@Prudh, merci!
@HarmJan, maar wat is dan de "gewonere" film? Als het goed is weet je op voorhand niet of een film goed of slecht is. Ook een slechte film is in de bioscoop een andere ervaring. Zo heb ik laatst in de bioscoop op 70mm Lawrence of Arabia ik vond het altijd een slechte film en na die ervaring blijf ik daarbij. Maar ik heb veel beter begrepen wat de impact van die film in der tijd was en hem ook voor mijn beleving een betere kans gegeven. Ik moet toegeven de cinemtografie was in die vertoning enorm indrukwekkend. Het hele gevoel van de bioscoop hoort mijn inziens bij iedere film die je ziet, ook de slechte.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
@HarmJan, maar wat is dan de "gewonere" film? Als het goed is weet je op voorhand niet of een film goed of slecht is. Ook een slechte film is in de bioscoop een andere ervaring.
Voor bepaalde films ga ik zeker naar de bioscoop (ga ook wel regelmatig), ook naar deze 'Django', maar als ik 'm op 1080p had, moet ik eerlijk zeggen dat ik niet naar de bios zou gaan. Verder zijn de meeste bioscoop-ervaringen zeker de moeite waard, maar niet altijd. Al ligt e.e.a. ook aan de bioscoop waar je de film ziet, aangezien bepaalde bioscopen je wegstoppen in één of ander boutzaaltje.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ik was even vergeten dat ik reageerde op Movie Meter, de site/forum waar in iedereen je gelijk afzeikt en je zwaar bekritiseerd wordt als je anders denkt over een film of onderwerp dan het grote gros.
Misschien zijn wij dan wel de andersdenkenden en jij het gros
Je kan er nu eenmaal niet omheen dat de meeste films niet worden gemaakt om thuis op een crappy manier te ervaren.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
[ 'Django Unchained' lijkt me bijv. best een leuke ervaring in de bioscoop, alleen weet ik - uit ervaring - bijna wel zeker dat de kijkervaring van de film thuis (5.2 DTS, 1080p., etc.) niet minder zal zijn. Ook hier vliegen me de kogels om de oren, dreun ik de pan uit en kan ik lekker (ongestoord) achterover zitten.
Als je van een speciaalbier overgaat naar een Heineken, smaakt het naar niets. Met andere woorden, als je Django nooit op het grote scherm hebt gezien, zul je altijd wel genoegen nemen met je huisversie. Nu heb ik thuis meestal de beste versie van de film in bezit, maar al die titels zullen via een goede projectie in de bios altijd beter ervaren worden. Al is het maar om het gebrek aan afleiding. Daja's voorbeeld van 2001 is verder allesomvattend.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Misschien zijn wij dan wel de andersdenkenden en jij het gros
Je kan er nu eenmaal niet omheen dat de meeste films niet worden gemaakt om thuis op een crappy manier te ervaren.
Laat de mensen dat anders lekker voor hun zelf uitmaken. Jezus Christus, wat een bende irritante zeikers zijn jullie toch. Ik heb de screener van Skyfall bekeken, vervloek mij, kruisig mij aub.
Wernertje
-
- 326 messages
- 224 votes
Misschien ben ik wel inderdaad het gros,
Alleen is mijn mening dat iedereen gewoon een film moet kijken op zijn manier en of dit nu op tv, bios, dvd, vhs, blueray is maakt voor mij weinig uit.
Feitelijk gezien is het wel reëel om te zeggen dat de techniek tegenwoordig steeds beter wordt en de bios het beste uit een film kwa beeld en geluid kan hallen. Maar voor sommige mensen hoeft dit allemaal niet en zijn tevreden met de middelen die zei thuis hebben.
twintig jaar geleden keken wij allen ook gewoon een film in een standaard bios of op vhs en 4:3 tv en toen klaagde er ook niemand of de effecten en geluiden. En toen was iedereen ook gewoon tevreden met de film die zei hadden gezien.
Maar kennelijk vinden sommige mensen dat je alleen een film goed kunt bekijken en beoordelen als je deze kijkt in een bioscoop met 3d 70 mm en Imax.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Laat de mensen dat anders lekker voor hun zelf uitmaken. Jezus Christus, wat een bende irritante zeikers zijn jullie toch. Ik heb de screener van Skyfall bekeken, vervloek mij, kruisig mij aub.
Als je een stem hebt geplaatst, dan is het geen waarheidsgetrouwe stem. Ik zal je verder niet kruisigen, maar feit blijft dat je maar 60% van de film hebt gezien, zeker bij Skyfall, een film die het wel snel moet hebben van audio.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Misschien ben ik wel inderdaad het gros,
Alleen is mijn mening dat iedereen gewoon een film moet kijken op zijn manier en of dit nu op tv, bios, dvd, vhs, blueray is maakt voor mij weinig uit.
Feitelijk gezien is het wel reëel om te zeggen dat de techniek tegenwoordig steeds beter wordt en de bios het beste uit een film kwa beeld en geluid kan hallen. Maar voor sommige mensen hoeft dit allemaal niet en zijn tevreden met de middelen die zei thuis hebben.
twintig jaar geleden keken wij allen ook gewoon een film in een standaard bios of op vhs en 4:3 tv en toen klaagde er ook niemand of de effecten en geluiden. En toen was iedereen ook gewoon tevreden met de film die zei hadden gezien.
Maar kennelijk vinden sommige mensen dat je alleen een film goed kunt bekijken en beoordelen als je deze kijkt in een bioscoop met 3d 70 mm en Imax.
Men wist niet beter, dat is natuurlijk een enorm verschil. Ik geniet ook van een film op VHS, vind die 80's horrors er geweldig op en zo'n band geeft veel retro-waarde mee. Maar audio en video kan ik er amper op beoordelen.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Nou, ik zal je eens iets vertellen beste dutchtuga. Op vlak van geluid, beeld etc heb ik geen enkel probleem ondervonden aan de versie die ik bekeken heb. Dat je het geen waarheidsgetrouwe stem vind is goed voor mij, de stem blijft toch staan.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Nou, ik zal je eens iets vertellen beste dutchtuga. Op vlak van geluid, beeld etc heb ik geen enkel probleem ondervonden aan de versie die ik bekeken heb. Dat je het geen waarheidsgetrouwe stem vind is goed voor mij, de stem blijft toch staan.
Heb je de film ook in de bios gezien?
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Nu heb ik thuis meestal de beste versie van de film in bezit, maar al die titels zullen via een goede projectie in de bios altijd beter ervaren worden .. Daja's voorbeeld van 2001 is verder allesomvattend.
mcdaktari
-
- 7280 messages
- 0 votes
Dit is een discusie waar we nooit uit zullen komen, de 1 wil een film in de bios zien en de ander is tevreden om thuis te kijken. En zolang als er nieuwe films via het web te bekijken zijn zullen ze op die manier gekeken worden, of je het daar nu mee eens bent of niet. Ik zeg eerlijk dat ik ook heel veel films via de pc binnen haal maar bepaalde films wil ik gewoon graag in de bios zien, en het liefst in de ochtend als het niet druk is. Maar thuis kan ik ook echt van een film genieten, en zeker van 3D films, die vind ik thuis zelfs mooier als in de bios.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Nadat ik recent de "Django" films met Franco Nero aan een heropfrissing onderwierp...
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Eigenlijk is ieder bioscoopbezoek een beleving. Het wachten tot je naar binnen mag, de voorfilmpjes, de smartphones die uit moeten waardoor je niet constant de neiging hebt overal op te reageren, het grote scherm, het geluid, de lampen die uitgaan. Film is een beleving en moet dat ook zijn.
Wat ook bij de beleving schijnt te horen is bioscoop-reclame: voorfilmpjes OK maar ik wil geen 10 euro lappen om reclames te moeten kijken. Sterker nog: door het betalen van 10 euro dacht ik wel het recht te hebben om die rotzooi niet te hoeven aanschouwen omdat ik het heb afgekocht. Maar nee: zat ik voor "Het Bombardement" te kijken naar een reclame van Dela Uitvaartverzekering, verzorgd door Jean Mineur Bioscoopreclame. Driewerf misère zeg maar (inclusief de film).
Een van de mooiste ervaringen in mijn leven was afgelopen zomer 2001: A Space Odyssey op 70mm in het EYE zien.
Kan ik geloven. Ik hoop zelf ook nog ooit een 70mm screening van 2001 te aanschouwen.
Verder is Django Unchained wel een film die ik zeker in de bios wil zien , lijkt me een vele malen mooiere ervaring dan een screenertje en 10 dagen kan ik echt wel wachten.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3922 votes
Wat ik me afvraag.zijn die screeners nou films die aan oscar juryleden gestuurd zijn om te beoordelen, en door hun op het net gezet om illigaal gedownload te worden?
Verder zie ik de films waar ik naar uit kijk eerst in de bios dan pas thuis, de rest kijk ik thuis en als ze blijven hangen dan koop ik ze later.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vraag het me ook af, vooral wie de bron van uitlekken nou eigenlijk is.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat ook bij de beleving schijnt te horen is bioscoop-reclame: voorfilmpjes OK maar ik wil geen 10 euro lappen om reclames te moeten kijken. Sterker nog: door het betalen van 10 euro dacht ik wel het recht te hebben om die rotzooi niet te hoeven aanschouwen omdat ik het heb afgekocht. Maar nee: zat ik voor "Het Bombardement" te kijken naar een reclame van Dela Uitvaartverzekering, verzorgd door Jean Mineur Bioscoopreclame. Driewerf misère zeg maar (inclusief de film).
Hoe denk jij dat de bioscoop hun kosten dekt? Van die tien euro gaan er maar 5,50 naar de bioscoop hoor. Als dit al voor dergelijke reacties zorgt, totaal geen problemen mee en broodnodig.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Maakt niet uit waar die 10 euro naartoe gaan. Feit is dat je 10 euro armer bent voor een film te bekijken waarvan je niet eens weet of die goed is of niet. Waar ik woon is dat vaak ook nog in een zaal vol lawaaierige tieners. En dan ook nog eens een hoop reclame en een verplichte pauze. Neen, dan kijk ik veel liever een film thuis in mijn eentje.
Zal ook niet meer snel naar de bioscoop gaan, laatste keer is al bijna 2 jaar geleden en dat was voor Shichinin no Samurai.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat maakt het wel, bioscopen moeten overeind blijven. Ja, laat de reclame maar weg en je kan in no time je biezen pakken. Nee, echt handig ja.
Als je het geldverspilling vindt blijf je maar fijn thuis inderdaad maar erheen gaan en zeiken op reclame snap ik niet. Ook gek dat je in winkels spullen niet gratis kan meenemen, maar winkeliers hebben het gore lef geld te vragen.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
bioscopen moeten overeind blijven.
Maar ik download dan ook niets. Ik koop en/of huur de films die ik wil zien.
Vind het persoonlijk ook veel leuker en ontspannender om een film thuis te bekijken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Niets mis met zo'n overwogen keuze, vind het iets anders er heen gaan en dan achteraf zeuren om de reclame en omdat jij als consument tien euro betaald mag de bioscoop geen winstgevend bedrijf runnen. Nee, voor de consument zelf moeten ze maar een bioscoop opzetten en dan bewust verliesg aan draaien zodat de consument het naar zijn zin heeft. Ja, nog even.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Die arme Wernertje; ik sta achter je jongen!
De moderne filmjournalistiek: bitchen over de audiovisuele kwaliteiten van de 'speler' ipv een film inhoudelijk te bespreken.
Aantal jaren geleden zag ik op een MM-meeting 2001 op groot scherm. Tuurlijk; een fantastische ervaring! Maar die 5,0* stonden er toch echt al van de tijd dat ik de film op een vhs-bandje op mijn 4:3 TVtje zag. Sommige users drammen hier te ver door.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Bioscoop is vooral een "andere" beleving. Vind het bezoekje altijd wel leuk, maar ironisch gezien verkies ik voor een échte goeie film m'n eigen woonkamer, hoogwaardiger dan een bioscoopbezoek zelfs..
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Bioscoop is vooral een "andere" beleving. Vind het bezoekje altijd wel leuk, maar ironisch gezien verkies ik voor een échte goeie film m'n eigen woonkamer, hoogwaardiger dan een bioscoopbezoek zelfs..
Eens.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Nop.
Dan heb je dus gewoon geen referentie om te zeggen of die film overeind blijft staan. Dat is net zo iets als iemand die bij hoog en laag beweert dat (om bij dutchtuga's bier voorbeeld te blijven) beweert dat Heineken het beste biertje is zonder ooit een Westvleteren te hebben geproefd...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Dus moeten we met z'n allen na een bioscoopbezoek ook maar wachten met stemmen tot we de film in onze huiskamer gezien hebben. Je weet maar nooit natuurlijk ... zo zonder verdere referenties?