• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.253 votes
Profile

Onder welke omstandigheden kijk jij je films? (/thuisbioscoop)

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

The Oceanic Six wrote:

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen Cam / TS of screener / R5/6. Ik zou bv nooit Skyfall of the Hobbit als screener willen zien. Maar een gemiddelde komedie of horrorfilm is weer een stuk minder kwalijk. Uiteindelijk moet iedereen het zelf bepalen lijkt me.

Tuurlijk, en je hebt ook genoeg lowbudget/independent werk wat dan een (bijna)identiek beeld geeft van het eindresultaat (horror ook zo'n genre) maar cinema als Tarantino hoort daar natuurlijk niet bij. Vooral omdat betere alternatieven over een paar maanden echt wel voor handen zijn als je geen geld wil neerleggen. Ik kan er niet bij waarom je het voor minder zou willen doen. Als liefhebber zijnde dan, als je niet veel met het medium hebt is het iets anders.

mcdaktari

• 7281 messages
  • 0 votes

dutchtuga wrote:

Ongelofelijk dat mensen serieus naar screeners kijken. Het vernietigt toch de hele beleving? Ach, velen kijken zulke versies ook alleen maar om er als 'eerste' bij te zijn en erover te kunnen lopen opscheppen. Schandalig.

Lees ik dat nou goed????? Denk jij nou werkelijk dat het mij ook maar iets uitmaakt wie een film het eerste ziet? Wat gaat er toch allemaal in jou hoofd om.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Wil je niets opleggen maar het staat de ervaring wel in de weg. En kwaliteit is heel erg doorslaggevend voor die ervaring. Het is je goed recht om hiervoor te kiezen maar als je liefde hebt voor het medium moet je dit niet willen imho.

Met andere woorden, voor dat de BluRays bestonden waren er ook nog geen filmliefhebbers en in de tijd vóór dvd al helemaal niet... Logische redenatie.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Thorak wrote:

Je MAG het zelfs niet met mnder dan 720p doen, toe maar! Fuck it, dan ben ik toch ion jouw ogen geen filmliefhebber. Ik zal er geen minuut wakker van liggen hoor.

Hoe dan ook, wat de beeld kwaliteit ook is, het verhaal, de acteer prestaties en stijl veranderen daar niet mee. En dat was wat me vreselijk tegen viel aan deze film.

Met name de poging om John Malkovich te immiteren door Waltz trekt de film flink naar beneden.

Kijk je toch lekker de screener. Moet je verder ook niet klagen als je op een 2 uitkomt.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Bij Django Unchained (2012):

Naomi Watts wrote:

(quote)

Tuurlijk, en je hebt ook genoeg lowbudget/independent werk wat dan een (bijna)identiek beeld geeft van het eindresultaat (horror ook zo'n genre) maar cinema als Tarantino hoort daar natuurlijk niet bij. Vooral omdat betere alternatieven over een paar maanden echt wel voor handen zijn als je geen geld wil neerleggen. Ik kan er niet bij waarom je het voor minder zou willen doen. Als liefhebber zijnde dan, als je niet veel met het medium hebt is het iets anders.

Ben het overigens volledig met je eens hoor. Ik heb in hele lange tijd ook geen screeners meer bekeken. Overigens ben ik ook weer niet zo'n beeld/geluid freak zoals Reinbo, ik kan met minder ook tevreden zijn.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Gewoon voor het best mogelijke gaan. Al mag ik er vanuit gaan dat je dat zelf ook wel snapt.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Thorak wrote:

(quote)
Met andere woorden, voor dat de BluRays bestonden waren er ook nog geen filmliefhebbers en in de tijd vóór dvd al helemaal niet... Logische redenatie.

Bioscoop was er ook al voor blu ray.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Kijk je toch lekker de screener. Moet je verder ook niet klagen als je op een 2 uitkomt.

In de bioscoop of zelfs op BluRay had mijn score 100% zeker niet hoger uitgekomen. Nou héél misschien een 2.1 of 2.2, maar dat is afgerond nog steeds 2.0*

Reinbo wrote:

(quote)

Bioscoop was er ook al voor blu ray.

Klopt, maar 20 jaar geeden was ook daarvan de kwaliteit een heel stuk minder als tegenwoordig...

fooraap

• 68 messages
  • 466 votes

Ik kan ook van die onnozeligheden uitkramen over "echte" filmliefhebbers:

Een echte filmliefhebber laat zijn film bezinken en kijkt niet direct naar een andere film. Kwaliteit boven kwantiteit. Bepaalde MM-gebruikers in deze thread hebben een film per dag ratio van 0,90 films/dag en zelfs 1,47 films/dag (afgerond, zoek zelf maar uit van wie deze kijksnelheden zijn ). Ergo deze filmkijkers zijn geen echte filmliefhebbers want ze bekijken te veel films.

Dit is even grote bulls**t als beweren dat echte filmliefhebbers enkel naar films in 1080p met 7.1 geluid kijken.

Laat iedereen zijn of haar films toch eens ervaren hoe dat hij of zij dat wil.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Ben het overigens volledig met je eens hoor. Ik heb in hele lange tijd ook geen screeners meer bekeken. Overigens ben ik ook weer niet zo'n beeld/geluid freak zoals Reinbo, ik kan met minder ook tevreden zijn.

Ik ook, al pas ik dat wel toe bij de juiste cinema. Al is audio wel heel essentieel voor de filmbeleving. Tarantino zeker.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Thorak wrote:

(quote)

In de bioscoop of zelfs op BluRay had mijn score 100% zeker niet hoger uitgekomen. Nou héél misschien een 2.1 of 2.2, maar dat is afgerond nog steeds 2.0*

(quote)
Klopt, maar 20 jaar geeden was ook daarvan de kwaliteit een heel stuk minder als tegenwoordig...

Hoezo? Wat was er 20 jaar geleden minder? Toen had je gewoon 35 mm en dts geluid. Verder waren de films daarop afgesteld en kreeg je dus te zien en horen wat de maker voor je inpettonhad. Jij hebt nu heel veel geluid en flink wat kleur en detail gemist.

Maar Imax komt een James Bond film als Skyfall absoluut ten goede. In die zin is er inderdaad sprake van vooruitgang. Had graag ook For your eyes only zo gezien.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

mcdaktari wrote:

(quote)

Lees ik dat nou goed????? Denk jij nou werkelijk dat het mij ook maar iets uitmaakt wie een film het eerste ziet? Wat gaat er toch allemaal in jou hoofd om.

Ik loop geen zaken uit mijn duim te zuigen. Lijkt me duidelijk dat ik jouw motivaties niet ken en mij baseer op het gedrag van filmkijkers om mij heen.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

fooraap wrote:

Ik bekijk thuis mijn films met de luidsprekers van mijn tv (Sony Bravia Full HD 40"). Ik heb geen tig punt één speakerset en ik kan toch erg van mijn films genieten. Ik vind het een beetje pretentieus te beweren dat stereo niet voor de "echte" filmliefhebber zou zijn.

Ik ben een echte filmliefhebber en geniet erg van een goede blu-rayschijf op m'n Sony-tv met stereospeakertjes. Ik dacht dat de gebruikers van moviemeter.nl minder snobistisch waren. Blijkbaar niet... :-/

Enfin ieder zijn ding waarschijnlijk.

De screener van Django Unchained ga ik niet bekijken, ik wacht wel tot hij in de bioscoop draait.

Of je het nou wil of niet, je kijkt feitelijk gewoon naar een flinke downgrade van het origineel, jouw persoonlijke ervaring daargelaten. Natuurlijk maakt het daarnaast wel een flink verschil of je naar een film als Casablanca kijkt of The Expendables 2. Ben je liefhebber van het eerste, dan is de schade beperkter dan dat je liefhebber van het tweede bent.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Thorak wrote:

(quote)

Echt niet.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Reinbo wrote:

Jij hebt nu heel veel geluid en flink wat kleur en detail gemist.

Geluid ongetwijfeld, maar dat vind ik overduidelijk aanzienlijk minder belangrijk als jij dat vind, qua kleur betwijfel ik ten zeerste. Maarja jij baseert je mening wat dit betreft op een vermoeden. Of heb je de screener (GEEN CAM!) ook gezien??

Geluid kan dan wel een belangrijk aspect zijn, maar meer dan genoeg andere tekort komingen in de film hebben niets met het geluid te maken, zeker de script keuzes niet.

Zoals Ramon K ook meldt doen de personages een aantal redelijk tegenstrijdige dingen en daar hebben geluidkwaliteit, kleur en detail toch écht niets mee te maken!

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

dutchtuga wrote:

(quote)

Of je het nou wil of niet, je kijkt feitelijk gewoon naar een flinke downgrade van het origineel, jouw persoonlijke ervaring daargelaten. Natuurlijk maakt het daarnaast wel een flink verschil of je naar een film als Casablanca kijkt of The Expendables 2. Ben je liefhebber van het eerste, dan is de schade beperkter dan dat je liefhebber van het tweede bent.

Nee hoor, bij Casablanca gaat het weer om knikjes, blikjes, handelingen en soms zelfs een specifieke blik in de ogen die net zo veel baat hebben bij een goede kwaliteit als de explosies van een actiefilm. Juist subtiliteiten kunnen in een betere kwaliteit beter overleven.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Thorak wrote:

(quote)
Geluid ongetwijfeld, maar dat vind ik overduidelijk aanzienlijk minder belangrijk als jij dat vind, qua kleur betwijfel ik ten zeerste. Maarja jij baseert je mening wat dit betreft op een vermoeden. Of heb je de screener (GEEN CAM!) ook gezien??

Geluid kan dan wel een belangrijk aspect zijn, maar meer dan genoeg andere tekort komingen in de film hebben niets met het geluid te maken, zeker de script keuzes niet.

Zoals Ramon K ook meldt doen de personages een aantal redelijk tegenstrijdige dingen en daar hebben geluidkwaliteit, kleur en detail toch écht niets mee te maken!

Maar geluidskwaliteit, kleur en detail hebben alles van doen met impact. En op de impact en het effect daarvan moet een regisseur keuzes maken. Punt is dat Tarantino bepaalde dingen waarschijnlijk niet had gedaan als hij een film voor armzalige screenertjes had moeten regiseren. Net als dat je minder of weidere close-ups hebt voor een film in IMAX.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

sandrokan wrote:

Denk wel dat in de cinema de film meer indruk maakt dan thuis op de tv.

Nou niet voor mij denk ik, het liefst kijk ik films thuis. Beter beeld en geluid dan in de bios. Als je echter een screener download, zal de bioscoop meer indruk maken ja.

Maar zal straks wel in de bioscoop zitten om deze film te gaan kijken, anders duurt het me veel te lang. Ben uiteraard erg benieuwd naar deze nieuwe prent van Tarantino.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Leland Palmer wrote:

Beter beeld en geluid dan in de bios.

Lijkt me sterk, anders wel erg benieuwd naar je setup thuis.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

4k resolutie in de bioscopen is nog altijd veel en veel scherper (4x meer pixels dacht ik) dan 1080p bluray, dus dat is gewoon zelfs onmogelijk.

martijn011

• 2034 messages
  • 1309 votes

Misschien een thuisbioscoop?

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Drs. DAJA wrote:

(quote)

Nee hoor, bij Casablanca gaat het weer om knikjes, blikjes, handelingen en soms zelfs een specifieke blik in de ogen die net zo veel baat hebben bij een goede kwaliteit als de explosies van een actiefilm. Juist subtiliteiten kunnen in een betere kwaliteit beter overleven.

Casablanca is niet gemaakt met dezelfde audiovisuele eisen als menig moderne actiefilm, maar ik begrijp je punt wel.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

wetende dat die projectoren tussen de 30.000 en 60.000 euro per stuk kosten, en de prints niet voor particulieren te krijgen zijn waag ik dat te betwijfelen.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Lijkt me sterk, anders wel erg benieuwd naar je setup thuis.

Ik weet dat een scherm in de bioscoop scherper is dan 1080p, maar thuis komt beeld en geluid beter tot z'n recht vind ik en heb ik altijd weer een veel mooiere kijkervaring dan in de bioscoop zelf. Ik ben (daarom) sowieso niet zo'n grote bios-fan - en je hebt geen popcorn vretende gasten om je heen.

Wernertje

• 326 messages
  • 224 votes

Ik ga al jaren niet meer naar de bios, 9 euro voor een standaard film en 11 euro voor een lange film en 11 euro voor een 3 D film terwijl het bij 95% van de films geen eens een meerwaarde toevoegt.

Vaak irritante gasten om je heen, dure consumpties en er mag niet meer gerookt worden.

Ik kijk mijn films ook gewoon thuis, persoonlijk vindt ik dat ik een redelijke thuis bios heb. 127 cm tv 3D en een goede surround installatie.

Natuurlijk is het in de bios groter en spectaculairder, maar als ik elke film die ik thuis kijk in de bios moet kijken dan ben ik gemiddeld 200 euro in de maand kwijt.

mcdaktari

• 7281 messages
  • 0 votes

Dus als ik het goed begrijp kunnen mensen die geen grote HD 3D led tv hebben als ik, niet van films genieten? Flauwekul, iemand die geen hd tv heeft ziet een film op een gewone tv zoals wij de screener zien. Niks mis mee. En maak je niet druk, ik kijk Django Unchained ook nog in de bios en ik koop hem bluray als ie uit is.

Wernertje

• 326 messages
  • 224 votes

Iedereen ziet en ervaart films op hun eigen manier en het is ook wat voor een eisen en kwaliteit je stelt. Ik hou wel van een beetje redelijk beeld en geluid,

Mijn ouders hebben nog gewoon een oude 4:3 tv een videorecorder geen dvd en kabel tv en als zei een film op tv op video kijken genieten zei met volle teugen en zei zeuren nooit over de kwaliteit van beeld en geluid.

Het is maar net hoe hoog je de lat voor je zelf legd en welke eisen je stelt.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Wernertje wrote:

Ik ga al jaren niet meer naar de bios, 9 euro voor een standaard film en 11 euro voor een lange film en 11 euro voor een 3 D film terwijl het bij 95% van de films geen eens een meerwaarde toevoegt.

Vaak irritante gasten om je heen, dure consumpties en er mag niet meer gerookt worden.

Ik kijk mijn films ook gewoon thuis, persoonlijk vindt ik dat ik een redelijke thuis bios heb. 127 cm tv 3D en een goede surround installatie.

Natuurlijk is het in de bios groter en spectaculairder, maar als ik elke film die ik thuis kijk in de bios moet kijken dan ben ik gemiddeld 200 euro in de maand kwijt.

Of een Pathe Unlimited pasje van 19 euro.

Gewoon een beetje genieten van film hoeft helemaal niet zo duur of moeilijk te zijn. Zo koop ik nooit eten of drinken als ik naar een film ga (zou ik gruwelijk vet worden) en vraag ik mensen die luidruchtig zijn gewoon hun muil te houden of ik laat ze verwijderen.

Het gros van de films wordt gemaakt voor de bioscoop en hoe meer de techniek zich ontwikkeld hoe groter die kloof met thuis wordt. Afgelopen week zag ik The Hobbit in HFR 3D dat is gewoon een beleving. Eigenlijk is ieder bioscoopbezoek een beleving. Het wachten tot je naar binnen mag, de voorfilmpjes, de smartphones die uit moeten waardoor je niet constant de neiging hebt overal op te reageren, het grote scherm, het geluid, de lampen die uitgaan. Film is een beleving en moet dat ook zijn.

Een van de mooiste ervaringen in mijn leven was afgelopen zomer 2001: A Space Odyssey op 70mm in het EYE zien. Maar zo zijn er tig momenten met film die je echt raken in plaats van dat je iets op een schermpje ziet gebeuren wat je "gewoon goed" vind. Ik heb de afgelopen jaren tig filmavonden in bioscopen gezien met double features van films die ik op DVD of Blu Ray al gezien had maar die in zo'n zaal op groot scherm als totaal nieuw aanvoelden, vaak met een verhoging van stem als gevolg. Je mist echt iets als je als huismus constant thuis wil blijven.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Mooi gezegd.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Bij Django Unchained (2012):

Wernertje wrote:

Iedereen ziet en ervaart films op hun eigen manier en het is ook wat voor een eisen en kwaliteit je stelt. Ik hou wel van een beetje redelijk beeld en geluid,

Mijn ouders hebben nog gewoon een oude 4:3 tv een videorecorder geen dvd en kabel tv en als zei een film op tv op video kijken genieten zei met volle teugen en zei zeuren nooit over de kwaliteit van beeld en geluid.

Het is maar net hoe hoog je de lat voor je zelf legd en welke eisen je stelt.

Als je nooit een varkenshaasje eet zul je je hele leven tevreden zijn met hamburgers.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.