- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Eigen videotheek beginnen, verstandig?
Eigen videotheek beginnen, verstandig?
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Mochizuki Rokuro Er rinkelt niet meteen een belletje, maar misschien. Godzilla zat toch in de Twijnstraat? In mijn herinnering hoorde die andere er op de een of andere manier bij, maar ik ben veel vaker bij Godzilla geweest en weet ook niet meer precies waar die andere ook al weer zat.
Edit: Heb even gegoogld en volgens mij bedoel ik Big Choice in de Voorstraat.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die was er pas later, misschien heb je Korte Jans (vanzelfsprekend in de Korte Jansstraat, in de buurt van de Janskerk) niet meegemaakt. Was heel smal zaakje met een kelder - misschien nog wel iets beter gesorteerd dan Godzilla. Volgens mij was Big Choice de afgeslankte doorstart van diezelfde zaak. De eerste films die ik daar haalde waren The Living End van Gregg Araki, Liquid Sky van Slava Tsukerman en diverse Hong Kong heroic bloodshed titels. Dat was ergens 1996/1997 of zo.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik denk dat ik de videotheek aan de Korte Jansstraat niet heb meegemaakt dan. Weet jij wanneer die stopte?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik denk dat ik de videotheek aan de Korte Jansstraat niet heb meegemaakt dan. Weet jij wanneer die stopte?
Ik ben in 1998 naar Nijmegen verhuisd (en ging toen daar naar de Cinematheek), dus ik weet het niet precies. Misschien dat kappeuter toen al wel in Utrecht woonde.
edit: volgens mij is de Korte Jans nooit overgestapt op dvd en is dus bij de omslag van vhs naar dvd overgestapt. Zou dat dan ergens helemaal aan het van de begin 21e Eeuw geweest kunnen zijn??
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Ik merkte sneller dan me lief was dat een Bluray-ripje van 2 GB betere kwaliteit had dan mijn dure special edition dvd. Vanaf dat moment was het lang een strijd in het zoeken naar een balans tussen het steunen van content makers en jezelf niet tekort doen met slechte kwaliteit.
You can say that again!
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
De heropleving van videotheken (niet dat ik het ooit écht meegemaakt hebt) zou inderdaad geweldig zijn. Maar dan moet je echt niet afkomen met een hoopje afgedankte onbenullige dvd'tjes. Ken er zo eentje recht tegenover mijn vaste 2dehands boekhandel. Spreekt me helemaal niet aan in tijden van Arrow en Criterion. Kwaliteit is heilig.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Die was er pas later, misschien heb je Korte Jans (vanzelfsprekend in de Korte Jansstraat, in de buurt van de Janskerk) niet meegemaakt. Was heel smal zaakje met een kelder - misschien nog wel iets beter gesorteerd dan Godzilla. Volgens mij was Big Choice de afgeslankte doorstart van diezelfde zaak. De eerste films die ik daar haalde waren The Living End van Gregg Araki, Liquid Sky van Slava Tsukerman en diverse Hong Kong heroic bloodshed titels. Dat was ergens 1996/1997 of zo.
Videotheek de Korte Jans heb ik nog zeker enkele jaren bezocht na 2000. Het assortiment in de kelder had inderdaad een mooie sortering aan klassiekers. Ik heb daar bijv. veel Hitchcocks gehuurd.
Ze hebben ook dvd's gehad.
Dat Big Choice een soort voortzetting was van Korte Jansstraat dat kan ik me niet herinneren, maar het is alweer zo lang geleden. Big Choice heb ik ook jaren bezocht maar vooral Godzilla (korte tijd onder nieuwe naam Edgar Hoover...)
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ken er zo eentje recht tegenover mijn vaste 2dehands boekhandel.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Onbegrijpelijk dat jij van mijn generatie bent... We zijn bijna van dezelfde leeftijd: we zijn opgegroeid met films in crappy beeldkwaliteit op de Belgische en duitse tv-zenders plus vhs tapes en daarna dvd. Film was magisch voor mij; het was magisch om in een videotheek rond te lopen als kind en als tiener, omringd door film en artwork en later..., praten over film, filmliefhebbers ontmoeten... tips uitwisselen, hele oeuvres afwerken, films ontdekken. Niemand vindt het leuk om netflix af te struinen. Dat is een totaal andere ervaring. Ook door je 10 terabyte schijven scrollen geeft geen enkele beleving. Ik snap het gewoon niet echt denk ik....
Als jij niet kon downloaden, dan keek jij hier wellicht anders op terug. En je kunt ervan uitgaan dat downloaden de komende jaren zwaar wordt aangepakt, zeker als al die studios hun eigen streamingservices gaan opstarten. Dan moet je uiteindelijk wel uit je luie stoel komen om iets te gaan vinden of ontdekken!
Met je eerste alinea hierboven ben ik het zelfs behoorlijk eens; als kind vond ik dat óók magisch, als tiener al iets minder en vanaf de pubertijd was het nog slechts het kanaal om aan een film te komen. Dat kan ook komen omdat de videotheek op Texel niet geweldig was en ook best duur. Dat ik ooit zo blij was met mijn VHS collectie dat ik die ik met een veel te dure SVHS videorecorder afspeelde met ik weet niet hoeveel koppen, betekent echter niet dat ik nu terug wil naar die tijd. De bioscoop heeft zijn magie wat dat betreft langer behouden. En daar verschillen we vermoedelijk vooral in; ik heb mijn honderden dvd's voor 8 tientjes verkocht, en anders had ik ze gratis weggedaan (zoals de 700 boeken die mijn vriendin en ik aan de kringloop hebben gedoneerd, luchte enorm op). Die dvd's zagen er sowieso niet geweldig uit op een 55inch 4k tv, en ja, dat maakt me echt uit. En een twintig of dertig jaar oude VHS van Night of the Creeps of Rashomon zal al helemaal niet te doen zijn. Vinyl kan nog steeds goed klinken met een goede speler en mits onbekrast, dat geldt hier gewoon niet voor.
Ik snap je zucht naar die magie echter wel degelijk, ik miste het zitten bij mijn Tomboxen waar mijn cd collectie inzat, leuk het boekje erbij terwijl je de muziek luistert; verhalen, artwork. Om die reden ben ik lifetime abonnee van Roon voor het afspelen van mijn digitale muziek. Kost wat, maar het brengt de magie iets meer terug zonder het gedoe van een enorme grote fysieke collectie bergen, ordenen en niet kunnen vinden wat je zoekt. En door integratie van diensten als Tidal en Qobuz is het ontdekken van nieuw moois makkelijker dan ooit. Om de filmcollectie wat netter te presenteren en makkelijk af te kunnen spelen en doorsnuffelen ben ik lifetime abonnee van Plex. Door mapjes scrollen is inderdaad vreselijk.
Maar voor film mis ik die magie die jij beschrijft van vroeger ook hoor, alleen dat praten en ontdekken associeer ik niet primair met de videotheek, maar meer met filmgeeks en KCM-studenten naborrelen na een filmquiz. Misschien als ik in Groningen eerder de Sleaze had ontdekt, was het anders geweest. Netflix afstruinen is inderdaad niet leuk, maar dat doe ik ook niet. Ik ontdek films door hier actief te zijn, op ICM, en door een zorgvuldig gecultiveerde newsfeed van allerlei filmsites. En te praten met vrienden en collega's. Maar al draag ik de videotheek als curiosum een warm hart toe, de tijd van fysieke dragers is voor mij wel voorbij. Als ik een videotheeek zou zien, zou ik zeker naar binnen lopen. Net als comic book winkels erg leuk om te zien, maar waar ik bij Graphic Novels en Comic omnibussen nog wel eens hebberig wordt naar een fysieke versie, is dat bij film echt weg. Teveel gedoe, te slechte kwaliteit en het neemt teveel ruimte in. Ok, een 4k blu-ray wint het van streaming. Voor die specifieke drager is het alléén te veel gedoe.
John Milton heeft echt zijn laatste schijf of videoband wel gehuurd, denk ik.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Het is altijd magisch om in een ruimte te wandelen die gevuld is met filmgerelateerde fysieke media. Verder snap ik je hele 'kwaliteit'-verhaal niet; juist omdat er nog steeds films uitkomen op een 4k blu-ray. Lijkt meer op een excuusverhaal om maar te kunnen blijven dowloaden: de beste kwaliteit, maar er niet voor willen betalen, naar willen zoeken, vergelijken etc. Heeft naar mijn mening weinig met filmliefhebberij te maken.
Bovendien: je kijkt al die shorts toch ook gewoon in sd-kwaliteit op youtube of dailymotion of wat dan ook... dan blijkt kwaliteit opeens niet zo heel belangrijk , toch?
Dat was me al duidelijk.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Kwaliteit is het probleem niet. Aanbod daarentegen ... ik begrijp niet dat je daar als filmliefhebber naar terug zou kunnen gaan.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik woonde van 2005 tot 2011 in Utrecht, ik kwam er van 1996 tot 2002 wel heel veel, maar woonde er niet en huurde er geen films. Dus ik denk dat het inderdaad van voor mijn tijd is.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Lijkt meer op een excuusverhaal om maar te kunnen blijven dowloaden: de beste kwaliteit, maar er niet voor willen betalen
Alleen die muzieksoftware die ik dit weekend kocht was al 700 euro. Plex was 150. Wat denk je dat VPN en harde schijven kosten? Cloud backup? Een goede server met voldoende ram en een fikse CPU? Ik weet dat je geen tech nerd bent als vintage Blackberry eigenaar, maar soms zou het je sieren iets minder snel tot een oordeel te komen. Los van die kosten betaal ik maandelijks 2x Pathé Unlimited, 2 x Cineville, Sponsor ik wanneer ik daar ben de bar, betaal ik al heel wat jaren Mubi, Netflix, Spotify, Tidal en is mijn Cinemember abo net ten einde.
Niet willen betalen is echt het punt niet man. Daar gaat het gewoon echt niet om. Ik loop al een jaar op social media achter de makers van Liyana (2017) aan om mijn geld te pakken en die film legaal toegankelijk te maken zonder VPN. En dat kun je checken. Het is een misvatting dat de meeste mensen downloaden omdat ze niet bereid zijn te betalen voor content. Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat dát hetgeen is wat je haalt, uit mijn antwoord hierboven.
Shorts zijn een ander verhaal idd, aangezien die zomaar opeens weg kunnen zijn. Nu kijk ik die meestal achter de pc op mijn oude 1080p monitor, en dan is zelfs die compressie nog wel te doen.
Ik ben niet gelijk een krenterig mannetje omdat ik voor mezelf weinig toekomst in het fenomeen videotheek zie, en dvd's het liefst in andermans bezit wens. Ik spendeer mijn euro's graag, maar wel gericht.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Kwaliteit is het probleem niet. Aanbod daarentegen ... ik begrijp niet dat je daar als filmliefhebber naar terug zou kunnen gaan.
Afgezien van illegaal downloaden was het aanbod van de gemiddelde videotheek groter dan alle streamingsdiensten bij elkaar. Netflix heeft slechts 3000 film in de aanbieding. Disney nog minder. Een kleine videotheek had al gauw 10-15.000 titels.
En waar kun je straks nog terecht voor minder bekende titels? Fear City, Rabid Dogs, Bleeder, Thriller, a cruel picture, Black cat, white cat, Abel, a better Tomorrow, Dogs of War, Terrorvision, etc
Disney, Netflix, videoland of Apple zal ze niet vertonen...
Of films met problemen over de rechten? Alligator, The Keep, Dogma, etc...
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Maar een cult classic vanaf video afspelen op een 4K oled, zie ik mezelf niet doen. dvd ziet ert al niet uit. Vinyl heeft een zeker charme, en audio puristen raken niet uitgesproken over de warmere, analoge klank. Maar de kwaliteit van VHS gaat gewoon met de jaren achteruit, of je het nu gebruikt of niet. Ik las ooit juist als je ze niet afspeelt.
Een moderne videotheek heeft natuurlijk vooral 4K, blu ray en dvd. VHS en laserdisc vrijwel niemand nog interesse in hebben. Nemen ook veel te veel ruimte in.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Maken jullie het niet mooier dan het was. Ik was lid van cult videotheek en een normale videotheek in Amsterdam. Normale videotheek is best te vergelijken met wat je nu digitaal kan huren via Pathe thuis enzo en de cultvideotheek had ook echt superveel b-films en cultfilms niet! Zo vaak had ik hier wat opgepikt ik vragen/zoeken maar vaker nee gehoord dan ja.
Ik hoop nogmaals liever op een cultstreamingdienst wereldwijd. Want ben het wel eens dat legaal aanbod streamingdiensten nog niet onderscheidend genoeg zijn.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Ik hoop nogmaals liever op een cultstreamingdienst wereldwijd. Want ben het wel eens dat legaal aanbod streamingdiensten nog niet onderscheidend genoeg zijn.
Ja, een cultstreamingsdienst klinkt leuk. Criterion, Hulu, Horrorfy, heb je nu al. Maar dan heb je ook nog het aanbod van Troma, Vinegear, Arrow, Shoot, BFI, Eureka nodig. Dat is al gauw 6 keer 10 euro per maand. Als ze al gaan streamen. Terwijl het voor een videotheek best te overzien is om al hun titels in huis te hebben.
Maar goed of het echt rendabel kan zijn is zeer de vraag.
Toch verwacht ik dat steeds meer titels niet meer beschikbaar zullen zijn (afgezien van de tweede hands markt). Daar ligt een kans.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
De vraag is of Troma, criterion etc. echt nog wat binnenharken. Uiteindelijk moet je hopen dat passie + wereldwijd bereik deze mensen wakker schudden. Ik ken hun cijfers niet. Maar een wereldwijd publiek die een tientje per maand over hebben voor cult en sleaze dan kun je denk ik nog wel een redelijk zakcentje overhouden. Maar snap dat het allemaal wel wat werk kost qua rechten enzo. Toch zijn deze bedrijven ook altijd wat lekker lui.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Afgezien van illegaal downloaden was het aanbod van de gemiddelde videotheek groter dan alle streamingsdiensten bij elkaar. Netflix heeft slechts 3000 film in de aanbieding. Disney nog minder. Een kleine videotheek had al gauw 10-15.000 titels.
En waar kun je straks nog terecht voor minder bekende titels? Fear City, Rabid Dogs, Bleeder, Thriller, a cruel picture, Black cat, white cat, Abel, a better Tomorrow, Dogs of War, Terrorvision, etc
Disney, Netflix, videoland of Apple zal ze niet vertonen...
Of films met problemen over de rechten? Alligator, The Keep, Dogma, etc...
Heb je een bron van die 3000? Meen gelezen te hebben dat ze er veel meer hebben. En ik zie Netflix ook maandelijks een forse lading films en series toevoegen. Jij hebt een dienst als Netflix al 'helemaal uit'?
Ik vind het wel een leuke discussie in dit topic, maar verbaas me er wel over dat een groepje weigert met de tijd mee te gaan. Ergens prima, maar ik vind vooral veel nadelen aan de videotheek kleven. Ik zie bladeren door Netflix ook niet als iets negatiefs. Vinden die mensen een nieuwe mobiele telefoon, 5G internet of touchscreen laptops ook eng? Wen er maar eens, het is er en gaat niet meer weg.
Ik vind de vergelijkingen met naar de bioscoop gaan ook raar. Een film in de bios zien heeft inderdaad meerwaarde op thuis kijken (ook al kan het thuis meer dan prima). Een film die je in de videotheek huurt neem je na een kwartiertje zoeken toch gewoon mee naar huis en bekijk je daar? Dus de videotheek is in dat geval alleen een distributiemiddel. Dan heb je met films kopen, streamingdiensten of zelfs downloaden veel betere en snellere alternatieven lijkt me. Hou je over het praatje met de eigenaar. Tsja. Daar heb ik nooit interesse in gehad. En tegenwoordig al helemaal niet. Ik stond 10 jaar geleden al in de winkel met mijn telefoon en dan even IMDb of Moviemeter op de telefoon open om te checken of een film de moeite waard is volgens de massa.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Er staan nu in Nederland 2202 films op Netflix.
Het zijn er iets meer ivm korte films onder de 30 minuten die we niet op MM hebben, maar dat zullen er ook niet spectaculair veel zijn.
Ik heb wel regelmatig dat ik moeilijk een keus kan maken uit het VOD-aanbod.
In Utrecht was ik lid van een viertal videotheken, waarvan 3 cultvideotheken en een reguliere videotheek. Het voordeel was dat je wekelijks toch redelijk wat nieuwe releases zag.
Nu moet je daar eigenlijk 8 VOD-diensten voor nemen, en dan mis je nog veel, bijv. Franse titels, arthouse en klassiekers. Cinéart / Twin Pics en Lumière daar heb ik veel van op dvd (/gehuurd).
Die titels vind ik amper nog terug op VOD-diensten. Cinemember misschien, maar die dienst heeft vrij weinig nieuwe toevoegingen, dus dat is dan een betrekkelijk dure dienst. Cinetree is weer te kleinschalig en loopt wat achter de muziek aan met titels die al een paar jaar oud zijn.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Heb je een bron van die 3000? Meen gelezen te hebben dat ze er veel meer hebben. En ik zie Netflix ook maandelijks een forse lading films en series toevoegen. Jij hebt een dienst als Netflix al 'helemaal uit'?
.
Ik hoef Netflix helemaal niet uit te hebben. Hun aanbod heb ik doorgaans al gezien of spreekt me niet aan. Ben wel uitgekeken op Netflix.
Ga verder ook prima met de tijd mee. Kijk 4K, heb Netflix, soms Prime. Maar voorzie gewoon een gat in die markt. Namelijk de 100.000 titels die niet door streamingdiensten worden aangeboden.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik hoef Netflix helemaal niet uit te hebben. Hun aanbod heb ik doorgaans al gezien of spreekt me niet aan. Ben wel uitgekeken op Netflix.
Ga verder ook prima met de tijd mee. Kijk 4K, heb Netflix, soms Prime. Maar voorzie gewoon een gat in die markt. Namelijk de 100.000 titels die niet door streamingdiensten worden aangeboden.
Dat het je smaak is niet is kan, maar je hoeft bij Netflix denk ik niet te klagen dat er te weinig aanbod is. Of je moet werkeloos zijn en de hele dag voor de buis hangen. Maar dan raad ik je aan een andere hobby erbij te zoeken 
En ja, je zal nooit alle titels vinden die je zoekt. Ook niet met wat videotheken erbij. Heel eerlijk, de echt zeldzame titels vind je meestal alleen nog als je aan downloaden doet of ergens nog een liefhebber kan vinden die de videoband release uit 1979 nog op zolder heeft liggen. Er zal echt geen videotheek meer komen die videobanden gaat verhuren. En op DVD is er nu eenmaal heel veel niet verschenen dat wel voorheen op video te vinden was.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Afgezien van illegaal downloaden
"afgezien van" ja. Maar sinds 20 jaar is dat nu eenmaal een realiteit, eentje waar de meeste filmliefhebbers nog steeds mee te maken hebben.
En eentje waar geen videotheek wat aan gaat kunnen veranderen. En voor de mensen die er dan toch net het dunne laagje populaire cult of arthouse vinden dat ze op VOD diensten niet aanbieden, is het maar te hopen dat ze in de buurt van die videotheek wonen.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Dat het je smaak is niet is kan, maar je hoeft bij Netflix denk ik niet te klagen dat er te weinig aanbod is. Of je moet werkeloos zijn en de hele dag voor de buis hangen. Maar dan raad ik je aan een andere hobby erbij te zoeken 
En ja, je zal nooit alle titels vinden die je zoekt. Ook niet met wat videotheken erbij. Heel eerlijk, de echt zeldzame titels vind je meestal alleen nog als je aan downloaden doet of ergens nog een liefhebber kan vinden die de videoband release uit 1979 nog op zolder heeft liggen. Er zal echt geen videotheek meer komen die videobanden gaat verhuren. En op DVD is er nu eenmaal heel veel niet verschenen dat wel voorheen op video te vinden was.
Niemand heeft het hier over video (vhs)
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
"afgezien van" ja. Maar sinds 20 jaar is dat nu eenmaal een realiteit, eentje waar de meeste filmliefhebbers nog steeds mee te maken hebben.
En eentje waar geen videotheek wat aan gaat kunnen veranderen. En voor de mensen die er dan toch net het dunne laagje populaire cult of arthouse vinden dat ze op VOD diensten niet aanbieden, is het maar te hopen dat ze in de buurt van die videotheek wonen.
Ik hoor al een paar jaar niemand meer over illegaal downloaden in mijn omgeving. Volgens mij is dat nog maar een klein clubje.
Ook al genoemd dat een nieuwe videotheek zeer waarschijnlijk enken in Rotterdam of Amsterdam kans van slagen heeft.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Op dat ene detailtje reageer je dan alleen en de rest niet?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik hoor al een paar jaar niemand meer over illegaal downloaden in mijn omgeving. Volgens mij is dat nog maar een klein clubje.
Ook al genoemd dat een nieuwe videotheek zeer waarschijnlijk enken in Rotterdam of Amsterdam kans van slagen heeft.
Volgens mij is downloaden nog altijd wel een groot ding, maar zal de gemiddelde kijker die genoeg aan Netflix of Disney heeft het niet doen. Er zijn nu alternatieven om voor niet teveel geld een groot kijkaanbod thuis te hebben. Maar zolang je nog steeds niet wereldwijd de films gelijk released of een serie volgt dat je in je eigen land niet kan kijken zal het gewoon blijven.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Rest heb ik al op geantwoord in eerdere berichten.
Het Netflix aanbod ken ik al of spreekt mij (en velen anderen) niet aan. Dus waarom zou ik dat allemaal moeten kijken.
Verder zullen er altijd titels zijn die je niet kunt vinden. Neemt niet weg dat er ook heel veel leuks zal staan. Maar iemand die voldoende heeft aan Disney en Netflix zak inderdaad niet de doelgroep zijn.
Het zal zich inderdaad richten op 5-10% van de filmliefhebbers. Niet op de downloaders als OH, de mainstrean als jij of de mensen uit noord Golroningen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Tuurlijk niet, voor Jan Modaal is het ook al lang niet meer zo interessant, maar die zijn ook perfect geholpen met de VOD diensten natuurlijk. Een filmliefhebber met bovengemiddelde interesse in moderne cinema kan eigenlijk nog steeds niet zonder.
Een klein clubje dus.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Denk dat je je op de cinefiel in Amsterdam verkijkt hoor. Veel hipsters hier, maar dat zijn nou niet meteen echte filmliefhebbers, die vinden een keer naar IDFA of de nieuwe Tarantino al heel wat. Toen de Cultvideotheek er nog was werd het op het einde hoogstwaarschijnlijk ook door de echte filmnerd nog bezocht maar het mocht niet baten. Dat men in je omgeving weinig download wijst er eerder op dat ze genoeg tot zich krijgen zonder dat te hoeven doen.