- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Eigen videotheek beginnen, verstandig?
Eigen videotheek beginnen, verstandig?
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Maar ik snap het nog niet helemaal. Je bent bang dat iets niet opnieuw uitgebracht word maar je wil wel een videotheek starten? Je moet dan toch nog steeds recht hebben om het te verhuren, en daar gaat “ze” dan toch net zo min moeite voor doen?
Daarbij kun je alle Ramon K’s op 1 hand tellen. Dan zou ik als je nog een beetje geld wild overhouden een filmhuis beginnen en draaien wat je zelf graag wilt zien ?
Rechten is inderdaad een lastig ding, maar er zijn wereldwijd nog wel een aantal succesvolle videotheken. Vraag me dus vooral of of daar ook in nederland een markt voor is. Zijn er niet veel meer Ramin k’s. Vroeger had je ook enkele laserdisc speciaal zaken, terwijl die markt nog veel kleiner was. En natuurlijk moet je wel op een goede plek zitten. In de buurt van een film en of kunst academie bijvoorbeeld.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik doe niet denigrerend over Pathégangers. Dat zijn gewoon mainstreamfilmkijkers. Simpel. Daar ga je je niet op richten. Niemand heeft het gehad over 'rijk worden' verder. Maar ik geloof wel dat je in de toekomst rond kunt komen met het verhuren van films die de andere platforms weigeren om aan te bieden. Vraag en aanbod. Als je daar dan ook nog met een whiskietje of een lekker bak koffie in een gezellige zithoek kan zitten om te keuvelen over film (en niet in je eentje achter de computer thuis), dan zit daar best nog een rendabel idee in. En dat dowloaden houdt natuurlijk ook een keer op.
Ik vind je fantasie heel nobel, maar natuurlijk gaat zoiets niet gebeuren. Misschien dat je beter met wat vrienden filmavondjes kunt houden met een Whisky en een discussieonderwerp
Lijkt me kansrijker dan denken dat er nog zoiets op professionele wijze gaat komen.
Ik mis de videotheek overigens ook niet. Hoor ook van werkelijk niemand dat ze dat doen. Je ging er alleen heen wegens gebrek aan alternatieven en die zijn er nu wel. Behalve voor het groepje mensen die hele aparte films zoeken, maar goed. Die hebben dan pech.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik vind je fantasie heel nobel, maar natuurlijk gaat zoiets niet gebeuren. Misschien dat je beter met wat vrienden filmavondjes kunt houden met een Whisky en een discussieonderwerp
Lijkt me kansrijker dan denken dat er nog zoiets op professionele wijze gaat komen.
Ik mis de videotheek overigens ook niet. Hoor ook van werkelijk niemand dat ze dat doen. Je ging er alleen heen wegens gebrek aan alternatieven en die zijn er nu wel. Behalve voor het groepje mensen die hele aparte films zoeken, maar goed. Die hebben dan pech.
Vraag en aanbod. Dat groepje mensen moet toch ook aan hun trekken komen? Ik ga die zaak niet beginnen, maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ik binnen de komende 5 jaar zo'n zaakje kan gaan bezoeken. Vinyl is ook weer terug; had iemand dat verwacht dan?
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Rechten is inderdaad een lastig ding, maar er zijn wereldwijd nog wel een aantal succesvolle videotheken. Vraag me dus vooral of of daar ook in nederland een markt voor is. Zijn er niet veel meer Ramin k’s. Vroeger had je ook enkele laserdisc speciaal zaken, terwijl die markt nog veel kleiner was. En natuurlijk moet je wel op een goede plek zitten. In de buurt van een film en of kunst academie bijvoorbeeld.
Geloof er niet in. In Amsterdam had je de cultvideotheek. Gingen ook genoeg mensen heen om praatje te maken. Maar de Ramon K’s die er vaak heen gingen hielden het hoofd niet boven water. Zat super dichtbij de filmacademie.
Het zou heeeeeel misschien kunnen werken als je een kroeg en bioscoop erbij doet en je het meer als grapje ernaast doet voor de nostalgia freaks.
Ik ben er ook niet rouwig om. Ik tuurde daar altijd maar een beetje en dan wou ik een vage film en dan hadden ze net die niet. Deed ik wat anders. Toch geen zin om te kijken moest die alweer terug. Nee ik zou nog wel een Shudder willen omdat ik de kleine films wel wil steunen maar verder is het internet altijd mijn beste vriend geweest voor mijn filmhobby.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik zie al een keten voor... één in elke stad! 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Enige probleem van het veelvoorkomende Vinyl argument als iets ouderwets terug moet komen. Je koopt dat wel en vaak hebben veel hipster enkele platen voor de leuk. Het is nou ook weer niet dat platenzaken daarop alleen kunnen leven. Ze verkopen nog wel meer en het is nou ook weer niet dat er heel vaak een platenzaak geopend word.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Geloof er niet in. In Amsterdam had je de cultvideotheek. Gingen ook genoeg mensen heen om praatje te maken. Maar de Ramon K’s die er vaak heen gingen hielden het hoofd niet boven water. Zat super dichtbij de filmacademie.
Het zou heeeeeel misschien kunnen werken als je een kroeg en bioscoop erbij doet en je het meer als grapje ernaast doet voor de nostalgia freaks.
Ik ben er ook niet rouwig om. Ik tuurde daar altijd maar een beetje en dan wou ik een vage film en dan hadden ze net die niet. Deed ik wat anders. Toch geen zin om te kijken moest die alweer terug. Nee ik zou nog wel een Shudder willen omdat ik de kleine films wel wil steunen maar verder is het internet altijd mijn beste vriend geweest voor mijn filmhobby.
De cultvideotheek heeft het niet gered, omdat men toen alles massaal illegaal ging downloaden. Dat is al jaren het geval niet meer. En met een krimpende markt van nieuw aanbod ontstaat er een hele nieuwe situatie. Geef wel toe dat je heel goed naar het totaal concept zou moeten kijken.
Maar denk wel dat er over 5 a 10 jaar wel een paar zullen zijn.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
De cultvideotheek heeft het niet gered, omdat men toen alles massaal illegaal ging downloaden.
Mogelijk staat er opnieuw zo'n periode aan te komen, hangt er vanaf hoe exclusief en hard die streamingdiensten het gaan spelen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Downloaden is minder omdat er meer streamen is en de cinevillepas/pathepas is er gekomen. De Ramon K’s (running gag sorry) die bleven toen ook wel komen. Maar dat zijn ook de enige die dan weer zouden komen.
De net iets bovengemiddelde kijker die wil niet 100 films per maand kijken. Die heeft genoeg aan de films in de filmhuizen en een serietje/filmpje op Netflix/streamingdienst x hier en in uiterste nood een downloadtje daar.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Oh lijkt me heerlijk als er weer een Cinematheek is (of zoals de Sleaze in Groningen
)
Je zult er inderdaad niet rijk van worden en het is natuurlijk alleen gericht op een bepaalde niche van flmfanaten maar niets heerlijker dan lekker rondstruinen tussen de films. Kan geen streaming tegenop.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Nou Basto je hebt er met jezelf erbij al drie bezoekers bij. Ik zeg doen ? Wel leuk dat mensen het missen. Ik vond er heen gaan altijd super irritant en dat terug brengen ook blegh.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Enige waarom ik het vroeger wel leuk vond was omdat je er eigenlijk nooit wat van verwachtte en ze af en toe toch eens een film hadden die je wou zien.
Maar ik zou er absoluut niet naar terugwillen. Beetje hetzelfde als al je geld verbranden om zo het gelukzalige gevoel van 20 cent op straat te vinden te herwinnen.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Nou Basto je hebt er met jezelf erbij al drie bezoekers bij. Ik zeg doen ? Wel leuk dat mensen het missen. Ik vond er heen gaan altijd super irritant en dat terug brengen ook blegh.
Ik denk dat het ook meer een soort hangout met cafe en viewing rooms moet worden. Het moet natuurlijk meer ‘beleving’ bieden dan de ouderwetse videotheek. Grootste probleem lijkt mij de rechten. Geen idee of he Criterion of Eureka e.d. hier zo maar kunt verhuren. Dat is wel waar de vraag zal liggen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Dat is dan eigenlijk meer een filmhuis idee. In Amsterdam heb je Lab111 en die draaien erg vaak allerlei soort films van 5/10/15 etc jaar terug. Is alleen niet echt een geweldige zaal. Daar sta ik wel voor open. Veel meer films vertonen die moeilijk verkrijgbaar zijn en geen release krijgen. Ergens zou je denken met dcp’s dat het makkelijker is om die als liefhebber te vertonen. Verhoeven vertelde er mij ooit wat over maar het voelde hopeloos ouderwets allemaal hoe dat gaat. Ik denk als je een netwerkje opbouwt en niet alleen maar van Cannes uitgaat je best wat films wat sneller of überhaupt hier heen kan krijgen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Enige waarom ik het vroeger wel leuk vond was omdat je er eigenlijk nooit wat van verwachtte en ze af en toe toch eens een film hadden die je wou zien.
Maar ik zou er absoluut niet naar terugwillen. Beetje hetzelfde als al je geld verbranden om zo het gelukzalige gevoel van 20 cent op straat te vinden te herwinnen.
Ik koop mijn boeken ook veel liever in een mooie boekenwinkel dan op internet.
Dat is een betere vergelijking denk ik.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Principieel ik ook. Maar dan wel boeken (lees films) die ik wil lezen, anders is het maar een zure boel. En da's toch wel de realiteit die ik me herinner.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Om de vergelijking met muziek te maken zijn er in sommige steden nog wel vinylzaken (bvb in het mooie Antwerpen). Maar dan meestal met een beleving bij, live optredens, een bar, … En je ziet nergens cd-winkels. Het product op zich spreekt de muziekliefhebber meer aan. Het nostalgische, de grote hoes, de kwaliteit (toch naar de smaak van de klant luisteraar) en misschien wel de gecreëerde hype errond. En dat lukt wel, want er zijn best wel wat mensen die nog een platenspeler hebben of hadden. En zelfs de grote ketens verkopen nu nieuw platenspelers.
Toch wel een verschil met de filmwereld, waar de kwaliteit van een VHS eerder doet denken aan een muziekcassette. De DVD of Blue-ray zit dan weer dicht bij de muziek CD. Een echte film equivalent van de vinyl voor de filmliefhebber is er volgens mij niet. De DVD zelf komt wat in de buurt, maar vooral bij gebrek aan een beter alternatief. Je kan tegenwoordig meer vragen voor een gewone vinyl dan voor een DVD. Zeker tweedehands.
Een videotheek kan misschien wel werken als je er een filmbeleving van maakt? In principe kan je alles wel verkopen als je het maar goed uitlegt veronderstel ik?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Film(beleving) ben ik totaal geen voorstander van. Dat hele concept, ongeacht de sector, vind ik afschuwelijke en leidt enkel af van hetgeen waar het werkelijk om draait. Helaas is dit al jaren de manier om bestaande klanten te behouden, of nieuwe te binden.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Overigens, het concept van een herwaardering of opleving van een videotheek wordt steeds sterker in mijn eigen omgeving. Ik ken mensen, van een gemiddelde filmliefhebber tot aan niche liefhebbers, die de legale of illegale manieren van streaming/downloaden als vervelend ervaren. Met grote regelmaat krijg ik de vraag of ik een bepaalde film heb, omdat deze klaarblijkelijk moeilijk of niet is te krijgen op wat voor manier dan ook.
Nog steeds koop ik enorm veel films op dvd (ook blurays, cd's etc), vooral door de absurd lage prijzen op de tweedehands markt. Het opbergen en categoriseren is al jaren een probleem, maar gelukkig heb ik genoeg extra ruimte (een souterrain, een kelder) om deze op te slaan. Blijkbaar biedt mijn eigen collectie soelaas voor best wat mensen die films van mij kunnen lenen. Enkelen hebben mij recent laten zien hoe moeilijk het is om bepaalde, vaak zelfs geen eens kleine films, te kunnen bekijken via andere manieren dan fysiek.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Film(beleving) ben ik totaal geen voorstander van. Dat hele concept, ongeacht de sector, vind ik afschuwelijke en leidt enkel af van hetgeen waar het werkelijk om draait. Helaas is dit al jaren de manier om bestaande klanten te behouden, of nieuwe te binden.
Als het goed is versterkt de beleving juist waar het om draait. Een visrestaurant aan zee. Een cafe naast de brouwerij, Een vegetarisch restaurant in een kas, een videotheek in de bioscoop. Ik zie enkel win win in dat soort gevallen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Best Video Store I've Ever Seen!! Ongekend...
En James Rolfe slaat aan het einde even de spijker op de kop.
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Fantastisch idee. Ik zie een soort antiquariaat voor films voor me. Leuk om in rond te snuffelen en een praatje te maken met de antiquair (die niet uit is op grote bergen geld maar een uit de hand gelopen hobby op een leuke manier exploiteert). In steden en dorpen waar ik voor het eerst kom loop ik regelmatig zo'n boekhandeltje binnen. Niet om er stapels boeken aan te schaffen, want ik heb er niet genoeg verstand van om al die dingen op waarde te schatten, maar omdat het gewoon erg fijne tijdsbesteding is. Zou met films ook prima kunnen en is bovendien een gat in de markt.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik was misschien wat kort door de bocht, maar voor sommige van jouw voorbeelden spreekt dat voor zich. Als ik de keuze heb om in een restaurant met uitzicht op zee of een uitzicht op een stenen muur, dan kies ik natuurlijk voor zee. Maar in die sector vind ik absoluut sfeer ook een belangrijk onderdeel.
Zo zijn er genoeg andere voorbeelden waarbij je het beleving kan noemen, maar het eigenlijk voor zich spreekt. Een voetbalwedstrijd is het mooiste in het stadion, een film het mooiste in een bioscoop.
Beleving in de huidige tijd is, althans in mijn woordenboek, opgeklopte, onnodige toevoegingen die afleiden van de kern. Ik bekijk het daarom ook heel negatief.
Terug naar film. Film wil ik in een in een bioscoop comfortabel kunnen kijken (op praktisch gebied met goed beeld, geluid, stoelen), maar of het nu aan zee, of lelijke stoelen zijn (tijdens de film in het donker merk hier niks meer van), maakt de film zelf niet beter of slechter. Lang geleden heb ik ook op houten stoeltjes fantastische films gezien, waar ik met volle teugen van heb genoten. Die zogenaamde beleving, waarbij omgevingsfactoren meerwaarde zouden bieden, kan mij bijblijven, maar als los component. niet als geheel verrijkend voor het eindproduct: de film. Dit kan ik geheel doortrekken naar ´belevingsgerichte evenementen gekoppeld aan een film; een verkleedpartij bijvoorbeeld. In de bioscoop vind ik enkel een gesprek met een regisseur, een discussie voor of achteraf, dus iets op informatief gebied, toereikend.
Terug naar de videotheken. Daar is een verschil met een bioscoop, aangezien je een product afhaalt en in de traditionele sfeer thuis kijkt. Ik verwacht bij voorkeur, mensen met kennis van zaken. Maar een verschil in smaak of kennis heeft vaak tot leuke gesprekken geleidt. Iets wat ik niet meer als normaal zag, Sommige videotheken voegde persoonlijke tinten toe; recensies die je kon lezen, een sticker met de waardering van de medewerkers. op elke hoes geplakt... Dat vind ik zeer fijne toevoegingen en zie het liefst zoveel mogelijk soortgelijke initiatieven, maar ik wil vooral een film huren, en zoveel mogelijke keuze hebben. Ook hier, net als in een gemiddelde winkel, wil ik een product en het boeit mij minder, al is het leuk als het wel zo is, dat een medewerker kennis heeft, sympathiek is en dergelijken. Ik zie geen stimulans om een film te huren als er een belevingsgericht iets aan gekoppeld is, mits het zeer informatief is.
Om maar even een kromme vergelijking te maken... Een videotheek in een bioscoop is als eerst eten in een mooi visrestaurant, om vervolgens afhaalvis uit dat zelfde restaurant mee naar huis te nemen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb veel films gehuurd vroeger. Eerst voor veel te veel geld vroeger in mijn jeugd op Texel, daarna voor veel schappelijkere bedragen tijdens mijn studie in Groningen, ongeveer terwijl het dvd tijdperk zo'n beetje begon. Helaas ontdekte ik Sleaze pas toen het eigenlijk al te laat was. Wonderlijk met al die filmquizen die ik deed.
Mis ik het echt? Ik ben van 1980, en als kind was een film gaan huren echt een traktatie. Waar zou je je beetje geld aan spenderen, en zouden ze moeilijk gaan doen als je met Child's Play of The Beyond naar de toonbank liep, als 12 jarige? Die ervaring is niet mijn laatste herinnering aan de tijd toen ik nog regelmatig in de videotheek kwam. Die bestaat vooral uit besluiteloos heen en weer lopen tussen het enorme (en lang niet allemaal goede) aanbod en balen van de boetes dat ik iets weer te laat ingeleverd had. Soms rijkelijk.
Daar kwam bij dat hoe groter de tv werd, hoe slechter VHS en sneller dan verwacht DVD werden. Ik merkte sneller dan me lief was dat een Bluray-ripje van 2 GB betere kwaliteit had dan mijn dure special edition dvd. Vanaf dat moment was het lang een strijd in het zoeken naar een balans tussen het steunen van content makers en jezelf niet tekort doen met slechte kwaliteit. En veel in de bios zien uiteraard. Maar een cult classic vanaf video afspelen op een 4K oled, zie ik mezelf niet doen. dvd ziet ert al niet uit. Vinyl heeft een zeker charme, en audio puristen raken niet uitgesproken over de warmere, analoge klank. Maar de kwaliteit van VHS gaat gewoon met de jaren achteruit, of je het nu gebruikt of niet. Ik las ooit juist als je ze niet afspeelt.
Als ik zo'n filmpje zie mis ik het borrelen met dat soort gasten, uren praten over film na iets als een USVA filmquiz die we in Groningen hadden, maar niet het fenomeen videotheek zelf.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Onbegrijpelijk dat jij van mijn generatie bent... We zijn bijna van dezelfde leeftijd: we zijn opgegroeid met films in crappy beeldkwaliteit op de Belgische en duitse tv-zenders plus vhs tapes en daarna dvd. Film was magisch voor mij; het was magisch om in een videotheek rond te lopen als kind en als tiener, omringd door film en artwork en later..., praten over film, filmliefhebbers ontmoeten... tips uitwisselen, hele oeuvres afwerken, films ontdekken. Niemand vindt het leuk om netflix af te struinen. Dat is een totaal andere ervaring. Ook door je 10 terabyte schijven scrollen geeft geen enkele beleving. Ik snap het gewoon niet echt denk ik....
Als jij niet kon downloaden, dan keek jij hier wellicht anders op terug. En je kunt ervan uitgaan dat downloaden de komende jaren zwaar wordt aangepakt, zeker als al die studios hun eigen streamingservices gaan opstarten. Dan moet je uiteindelijk wel uit je luie stoel komen om iets te gaan vinden of ontdekken! 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Mijn sluimerende filmliefde werd nogal aangewakkerd toen ik lid werd van deze site. Daarvoor kwam ik weleens in plaastelijke videotheken waar ze voornamelijk recente films hadden en keek ik films op TV. Ik kan met Ramon meepraten over de Cinematheek in Eindhoven. Ik ging daar in die tijd in bepaalde periodes elke week met de bus heen en haalde van alles wat. Zelfs op VHS voor films die niet op DVD waren. Later toen ik in Utrecht woonde kwam ik heel soms bij Godzilla en een andere videotheek waarvan de naam me ontschoten is, maar die waren toch minder goed dan de Cinematheek en ik huurde soms bij mijn wijkvideotheekje in een week waarin ik wat meer tijd had 7 weekfilms voor 7 euro. En zelfs in Rotterdam waar ik in 2011 ben gaan wonen ben ik in de nadagen nog weleens bij de cultvideotheek geweest. Met name die cinematheektijd was, hoewel dat niet zo lang duurde (een jaar of anderhalf) best essentieel voor mijn filmbeleving. Heb via hen voor het eerst wat van Tarkovsky gezien, gesnuffeld aan Japanse klassiekers en nog veel meer. Afgetast wat ik echt goed vond. DVD's waren toen nog wel een stuk duurder dan later. Koopjes zaten in 3 voor 33 euro bak van de Free Record Shop om maar eens wat te noemen. Ook ik heb er echt wel fijne herinneringen aan. Heb nu aardig wat DVD's en blu-rays thuisliggen waarvan honderden nog ongezien en ben nog steeds wel gehecht aan fysieke discs. Daarbij komt geen enkele van de VOD aanbieders van nu ook maar in de buurt bij een echt goede videotheek van toen.
Of het nu nog kan? Ik weet het niet zo. Ik denk dat er best een nichepubliek voor is. Ik denk dat het niet ondenkbaar is dat dat de komende jaren groeit ook, maar ik vraag me af of het genoeg zal zijn. Je zal je breed moeten orienteren en een enorm grote collectie moeten hebben van toch al gauw zo'n 15000 tot 20000 titels denk ik. Je zult naar een grote stad moeten, waarbij Amsterdam de beste papieren heeft. Je zult moeten mikken op oudere films. Niet alleen bonafide klassiekers, maar ook de weirde b-horror die hele generaties in de jaren '70 en '80 gehuurd hebben en ze nu uit nostalgie willen terug zien en ander spul met cult of nostalgische waarde. Verder kun je ook niet al teveel geld vragen. De plaatselijke videoland met alleen recente films in het dorp waar ik toen woonde vroeg rond 2000 rustig 10 gulden voor een (dag)film en 20 gulden als ze hem als ex rental verkochten. Ik zou dat niet aan de inflatie aanpassen zal ik maar zeggen. De prijzen kunnen niet al te hoog. Maar dan moet je weer erg veel films verhuren om ervan te kunnen eten.
Ik doe aan geen loterij mee, maar stel dat ik door een wonder toch ooit een flink bedrag win, misschien begin ik dan wel zoiets. Dat het gewoon niets uitmaakt dat je 20.000 euro per jaar verlies draait en je gewoon drie kwartier bezig bent om uit te zoeken met een klant hoe die ene western ook weer heet die hij in zijn jeugd in 1952 in de bios zag en die flinke indruk maakte. En dat dan blijkt dat ik die heb staan. Dat lijkt me wel wat.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
en een andere videotheek waarvan de naam me ontschoten is