• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.980 votes
Profile

Eigen videotheek beginnen, verstandig?

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Momenteel ben ik bezig aan een MBO opleiding ICT, opzich ligt me dat wel, maar het lijkt me erg leuk om na mijn opleiding zelf een onderneming te starten. Opeens ging de gedachten door m'n hoofd om een eigen videotheek te beginnen, geen franchise als videoland maar zoiets als de cinematheek. Ik wil dus vooral de aandacht richten op filmhuisfilms, buitenlandse films, klassiekers, cultfilms e.d. daarnaast ook gewoon de wat commercielere films (van filmliefhebbers alleen kan ik denk niet rondkomen )

Wat ik dan van plan ben is een mooi pandje in een stad te vinden waar een cultvideotheek (laat ik het zo maar even noemen) nog niet bestaat. Uiteraard ga ik eerst onderzoeken of er animo voor is. Als blijkt dat dat inderdaad zo is, moet het toch lukken om bij de bank(en gemeente) iets te regelen? Zelf heb ik nu eenmaal geen starterskapitaal.

Er zijn wel een hoop vragen die in me opkomen, de belangrijkste:

Zit er toekomst in? Wie weet gaat zoiets als digitale televisie het ooit nog eens over nemen, of zit er dat niet in en zal DVD (of wie weet ooit een ander gelijk iets) blijven bestaan?

Is het moeilijk om aan de films te komen die ik wil verhuren? De films die bij de groothandels te verkrijgen zijn, zijn toch weer duurder door de verhuursrechten die je moet betalen? Hoe zit dat bij de films die daar niet te verkrijgen zijn? Ik neem aan dat ze niet alles bij de groothandel zullen hebben. Stel dat ik er een aantal inkoop vanuit het buitenland (waaronder een paar imports) dan mag ik die toch niet zomaar verhuren (i.v.m. met rechten)? Ik heb weleens ergens gelezen dat daar toestemming voor nodig is bij de buitenlandse distributeur. Krijg je die toestemming gemakkelijk?

Is er geld in te verdienen? Maakt een redelijk lopende videotheek veel winst?

Laat ik het hier maar bij houden, ik weet dat er veel meer bij komt kijken, maar ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.

Het is toekomstmuziek, het lijkt me leuk, maar ik weet helemaal niet zeker of ik het ga doen. Het is een risico, maar dat is juist spannend

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ik denk dat er vooral in het begin weinig winst valt te behalen. Hoge aanloopkosten, lage omzetten. Volgens mij maken videotheken ook beduidend minder winst dan pak 'm beet 10 jaar terug. Het hangt er maar vanaf hoe je je zaak bekend maakt en de mensen binnen krijgt. Met een beetje diversificeren naar een bepaald publiek kan het schelen, maar dan ben je weer gebonden aan de lokatie.

Het eerste wat ik zou uitzoeken is inderdaad het toekomstverhaal. Dus TV-videozenders, digitale TV, videokanalen etc. Geen idee wanneer dat soort dingen echt algemeen door de markt geaccepteerd zijn, maar die maken videotheken wel enigszins overbodig.

Wat betreft die rechten: geen idee

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Volgens mij bestaan er over 5 jaar geen videotheken meer. Om het idee dat we in de auto of op de fiets moesten stappen om een film te halen zullen we dan heel hard moeten lachen...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jordy wrote:

Volgens mij bestaan er over 5 jaar geen videotheken meer. Om het idee dat we in de auto of op de fiets moesten stappen om een film te halen zullen we dan heel hard moeten lachen...

Dat zeiden ze vijf jaar geleden ook al...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Nee toen zei ik dat er bijna geen vhs meer zou zijn nu. En kijk, bijna gelijk

petey

• 1901 messages
  • 3828 votes

het probleem dat je hebt als je nu een zaak wil beginnen is dat je gigantisch zal moeten inkopen.

Je wilt mensen toch een keuze biede, dus wil je ook goed ouder materiaal hebben en dat is bijna niet te krijgen en dus duur.

En waarschijnlijk heeft Jordy gelijk en verdwijnt het hele fenomeen. Men is zich steeds meer aan het storten op de integratie Internet-tv en hieruit voortvloeiend komt dus dat je straks je films gewoon download, kijkt en na een dag is je passwoord niet meer geldig.

lindastuurman

• 1006 messages
  • 0 votes

Zou je eigenlijk een bedrijfje op moeten starten waar mensen (digitale) films kunnen downloaden voor een mooi prijsje

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Je kan wel de bioscoop Corso in Castricum overnemen... De eigenaars gaan er mee stoppen (pensioen denk ik) en kunnen niemand vinden die het wil overnemen heb ik gehoord.

Best mooie bios (2 zalen, jaar of 8(?) geleden gerenoveerd) en er is ook wel publiek voor iets anders dan hollywood-kaskrakers.

Zou zonde zijn als-ie verwijnt!

FeZ

• 460 messages
  • 3170 votes

lngrid schreef:

Je kan wel de bioscoop Corso in Castricum overnemen... De eigenaars gaan er mee stoppen (pensioen denk ik) en kunnen niemand vinden die het wil overnemen heb ik gehoord.

Haha, ik heb altijd mot met die eigenaar Het geluid is daar trouwens wel erg slecht.

Best mooie bios (2 zalen, jaar of 8(?) geleden gerenoveerd) en er is ook wel publiek voor iets anders dan hollywood-kaskrakers.

Helaas draaien ze daar alleen de echt grote hollywoodfilms, maar het lijkt me wel iets om daar verandering aan te brengen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Jordy wrote:

Nee toen zei ik dat er bijna geen vhs meer zou zijn nu. En kijk, bijna gelijk

Persoonlijk denk ik dat DVD ook slechts een beperkte tijd zal meegaan, net zoals video. De vraag is enkel hoelang? Ik denk tussen 15 en 20 jaar, tot iedereen er eentje heeft die kan opnemen en al een paar maal vervangen is. Dan is de koe uitgemolken en hopla, weer een nieuwe techniek. En wij blijven zitten met massa's DVD's, zoals ik nu met een gigantisch pak videocassettes zit...

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

speedy23 wrote:

Persoonlijk denk ik dat DVD ook slechts een beperkte tijd zal meegaan, net zoals video.

Als informatiedrager zal de DVD toch wel blijven, de nadelen van videobanden zijn verholpen en de graad van perfectie van een DVD is voor velen hoog genoeg. Als er iets zou wijzigen zou het meer aan hardware kant zijn. Ik zie "nog" geen redenen waarom de DVD zou verdwijnen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

Ik zie "nog" geen redenen waarom de DVD zou verdwijnen.

HD. Al durft niemand te zeggen of dat in 5 maanden of in 15 jaar gaat aanslaan.

petey

• 1901 messages
  • 3828 votes

zal heel erg aan de prijs liggen. Hoe lager de prijs des te sneller zal het gaan.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik heb de goede hoop dat toekomstige dragers backwards compatible zullen zijn...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

cornelis schreef:

(quote)

HD. Al durft niemand te zeggen of dat in 5 maanden of in 15 jaar gaat aanslaan.

Bij de introductie van de 'video' zei men net hetzelfde, en zie...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nou, HD bestaat toch al een aantal jaartjes toch. In Japan heb ik begrepen en in Amerika.

HD tv, maar een beeldrager equivalent daarvan is er nog niet, of wel ? Past een HD film op een dvd'tje ?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

speedy23 wrote:

Nee, dat kun je niet vergelijken naar mijn idee. Voor het videotijdperk was er geen mogelijkheid films eenvoudig af te spelen (behalve via een projector/bandrecorder) en tv programma's /films op te nemen. Dat was dus een vernieuwende ontwikkeling die echt iets toevoegde. De DVD heeft de kwaliteit van de beelden behoorlijk omhooggebracht tot bijna perfectie wat mij betreft. (ik zit overigens niet te wachten op opneembare dvd's van de televisie)

Als er iets de DVD zou opvolgen moeten er dus behoorlijke voordelen aan zitten.

Wellicht dan te vergelijken met de introductie van de CD, die de LP verving...

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

petey schreef:

En waarschijnlijk heeft Jordy gelijk en verdwijnt het hele fenomeen. Men is zich steeds meer aan het storten op de integratie Internet-tv en hieruit voortvloeiend komt dus dat je straks je films gewoon download, kijkt en na een dag is je passwoord niet meer geldig.

Daar ben ik dus bang voor, zoiets zit er dik in en dan houdt het op.

lngrid schreef:

Je kan wel de bioscoop Corso in Castricum overnemen

Dat lijkt me ook harstikke leuk, maar dan over een aantal jaar. Of zou de bioscoop ook verdwijnen in de toekomst?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Jordy wrote:

Ik heb de goede hoop dat toekomstige dragers backwards compatible zullen zijn...

Ik ook. Betekent niet dat bepaalde films in hogere kwaliteit opnieuw zullen worden uitgebracht en gekocht. Vergeet niet dat al die Amerikaanse majors al hun releases al hi-res digitaal conserveren met het oog op dergelijke ontwikkelingen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

speedy23 schreef:

(quote)

Groot verschil met 'de video' is dat deze laatste inpasbaar was in de gehele infrstructuur. Als je een videorecorder wilde, dan hoefde je niet een nieuwe TV bijvoorbeeld.

Voor HD heb je een nieuwe TV en een nieuwe HD-speler nodig, en verder zullen alle uitzendstraten over moeten, hetgeen inhoudt dat ALLES daar volledig dient te worden vervangen, en dat is duur.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter schreef:

Nou, HD bestaat toch al een aantal jaartjes toch. In Japan heb ik begrepen en in Amerika.

Sterker nog, er bestaan een stuk of zeven verschillende, onderling amper uitwisselbare vormen van HD.

In de VS zijn enkele zenders met enkele van die standaarden bezig inderdaad (en dat overigens pas recent, hoor).

HD tv, maar een beeldrager equivalent daarvan is er nog niet, of wel ? Past een HD film op een dvd'tje ?

Dat ligt eraan wat je onder HD verstaat. 720p (de 'allerlaagste' vorm van HD) bestaat in principe al op DVD. Alle andere HD-varianten zouden wellicht in theorie ook op eenzelfde schijf kunnen, maar bestaan nog niet als produkt, en ga er maar vanuit dat je huidige DVD-speler daar dan niet mee overweg kan.

De winst van HD zit 'em overigens vooral in weergave. Vermoedelijk is het eerste dat HD wordt je TV. Het 'up-converten' van SD (standard def, zegmaar huidige video) naar HD levert al een enorme kwaliteitsverbetering op.

Aan de productie- en distributiekant is het echter nog een jungle, en er zijn veel mensen met koudwatervrees (begrijpelijk, het gaat om enorme investeringen met veel risico).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

Wellicht dan te vergelijken met de introductie van de CD, die de LP verving...

Ik denk dat de DVD de CD al bijna vervangen heeft.

blabla

• 2070 messages
  • 5242 votes

cornelis wrote:

Ik denk dat de DVD de CD al bijna vervangen heeft.

Maar CD's zijn wel in een DVD speler afspeelbaar, dus er is wel sprake van backwards compatibility en je hoeft niet direkt alles te vervangen.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Da Jando wrote:

Dat lijkt me ook harstikke leuk, maar dan over een aantal jaar. Of zou de bioscoop ook verdwijnen in de toekomst?

wees daar maar niet bang voor.

Agony

• 1985 messages
  • 1256 votes

Ik heb het een tijdje terug ook overwogen. Ik kreeg de mogelijkheid om een bestaande Moviemaxvideotheek over te nemen. Ik heb het destijds niet aangedurft. De markt die je betreed is erg onvoorspelbaar. Het kan goed nog 10-15 jaar goed gaan met dvd-verhuur, maar het kan ook veel eerder bergafwaarts gaan. Moeilijke keuze, maar goed... ondernemen = risico nemen.

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Als ik net wat meer zekerheid zou hebben zou ik het wel doorzetten denk ik. Maar ik zie het nu somber in, helaas.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Kijk DJ, er is er maar één die een beslissing kan treffen, maar als ik je een goede raad mag geven, zorg dat je altijd iets hebt om terug op te vallen indien het mislukt, een diploma of zo. Zeker nooit je studies voor onderbreken...

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

Dat was ik ook zeker niet van plan

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik weet niet veel van eigen zaken beginnen, Da Jando (Nick Kang wellicht meer), maar misschien dat je wel een Videotheek kan overkopen, of proberen om mede-eigenaar te worden...

Da Jando

• 1383 messages
  • 1060 votes

U-96 schreef:

maar misschien dat je wel een Videotheek kan overkopen...

Daar zit wel wat in, dan heb je iig al een basis. Dan moet de eigenaar er wel mee gestopt zijn door bijv. pensioen, en niet door faillissement, want dan zal de videotheek al niet zo'n goede naam hebben en is het lastig om een goede naam te krijgen, denk ik.

Maarja, die toekomst he...ik kan beter wat anders verzinnen

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.