• 178.008 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.231 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Zou zomaar kunnen, maar het is natuurlijk bij lange na niet de meest bejubelde film van de afgelopen jaren op MovieMeter...

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Welke dan wel volgens jou? Under the skin en alles van malick obviously. Die laatste kan ik niet goed plaatsen, soit. Tree of life staat in de wachtrij. Open-minded blijven...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

De laatste paar films van Malick zijn eerder het meest gehaat op MovieMeter. Under the Skin heeft ook veel haters, evenals The Neon Demon. Jullie hebben het nu wel echt over een klein groepje mensen, waarvan er toegegeven relatief veel aan deze top 1000 meedoen, denk ik.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

En sommigen zijn gesplitst.

Ik had ze (Under the Skin en The Neon Demon) beide in de top 25 van hun jaar, maar slechts één van die twee in de top 5 van dat jaar. En de andere iets lager scorende heeft de top 250 dan ook net niet gehaald.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Toch logisch dat goeie films die top niet halen?

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik heb alvast een apart topic geopend voor de lijst: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2017

Discussies kunnen hier verder gezet worden. Waarom een film zo laag staat, of net zo hoog. Wie in de top 10 zal verschijnen. welke films van je eigen lijst in de top 1000 geraakt zijn. Welke tips je direct gaat noteren in de wish list. ...

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Moeten we nog zoooo lang wachten.

Goed bezig.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Oh ja, berichten in het topic van de uitslag worden verwijderd. Zoals ik al zei, worden discussies hier gevoerd.

Wat de presentatie betreft zal ik in blokken van 10 werken. Naar gelang de tijd die dan voor jullie gepresenteerd worden. Telkens geef ik de positie (uiteraard), de titel met link naar de pagina op MM, de regie, een still uit de film, de posities uit 2013 en 2015 (of nieuw als die toen nog niet in de lijst voorkwamen), het aantal punten, het aantal lijstjes en wie er op gestemd heeft.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Komt goed

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik zal proberen de lijst op Icheckmovies dagelijks bij te werken, zodat iedereen die daar ook een account heeft (kan het aanraden) snel kan zien wat hij of zij van de lijst al gezien heeft, en hoeveel er nog ontdekt moeten worden. Hij komt straks hier:

MovieMeter Top 1000 - 2017 @ICM

Ik heb er ZIN in!

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Zwolle84 wrote:

The Neon Demon zou ook kunnen. Ik gok dat die wel hoog scoort onder de inzenders.

Heer help ons allen. Ik bedoel, de film is stijlvol, maar zo stompzinnig als The Neon Demon worden ze zelden gemaakt. Het leek wel alsof Refn z'n verstand eindelijk compleet verloren had. Hoe strak het ook gefilmd is, het laatste half uur of zo van The Neon Demon is een enorm wanhopige poging om diepgang te brengen wat juist leidt tot idioterie. Ik viel al bijna van mijn geloof af toen die hier goed scoorde in de eindejaarslijst van 2016, maar een top 100 positie hier...

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Is het de bedoeling dat ik nu een Annie Hall-rant begin? Draai ik m'n hand niet voor om hoor.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Stijl. Is. Diepgang. Meneer.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

The Neon Demon is eindelijk weer een Refn op niveau. Top 100 hoeft voor mij niet, maar liever dat dan Drive.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ja, als er één film uit die top 100 geen diepgang heeft is het wel Requiem For A Dream. Dat is pas een gedrocht.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Diepgang en drugs gaan anders heel goed samen.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Gaan we op die toer? Dan mag 2001 ook wel uit de top 100 verdwijnen. Lees het boek zou ik zeggen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

tbouwh wrote:

Diepgang en drugs gaan anders heel goed samen.

Ja, daar twijfel ik zeker niet aan, maar dat heeft niets met film te maken en kun je beter een boek of de wikipediapagina gaan lezen. Het is ook hoe het gebracht wordt.Voor mij was het onvervalste propaganda.

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Diepgang. Wat een vervelende, nietszeggende term is dat toch.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Misschien een idee om de flop 1000 ooit samen te stellen?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Iedereen heeft zijn eigen smaak en die zijn vaker wel dan niet uiteenlopend. Dat houdt de hobby ook wel leuk. Het zou saai zijn als iedereen dezelfde mening had, want dan kenden we nu al de winnaar uit de top 1000 en zouden we nooit meer verrast worden.

Bij The Neon Demon zocht ik wel niet naar verhalende diepgang, maar deed de (trip)-ervaring het voor mij het. Anderen zien er een boodschap in, maar ik was daar niet zo mee bezig. Eigenlijk gewoon niet, en als ik al een boodschap zoek, is het vaak een boodschap die mijn waardes en overtuiging reflecteert, en niet één die ze bijstelt.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

timmienoelie wrote:
Stijl. Is. Diepgang. Meneer.

Stijl is inhoud (en daaropvolgend eventueel diepgang) als stijl en inhoud perfect samengaan. Zie Bronson en Valhalla Rising, om bij Refn te blijven (op die twee heb ik wel gestemd in mijn top 500). Ik wil ook niet suggereren dat iedere film diep moet zijn, maar het punt is vooral dat Refn in het laatste half uur compleet ontspoort in zijn poging meer van het verhaal te maken dan wat het is (een simpele vertelling over schoonheidsdrang in de modellenwereld) dat het mis gaat. Vanaf het moment dat Jena Malone een soort bloedceremonie in het maanlicht begint en ook necrofilie er nog bij gehaald wordt valt het niet meer te redden.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Enkele statistieken van mijn top 500:

1920’s: 18

1930’s: 22

1940’s: 37

1950’s: 42

1960’s: 53

1970’s: 66

1980’s: 52

1990’s: 60

2000’s: 79

2010’s: 71

Dat die laatste twee decennia zo hoog scoren zeggen minder over mijn voorkeuren dan over mijn leeftijd. Niet dat ik iets tegen deze periode heb. Dat de jaren '80 en '90 ietwat een dipje maken in de verdere groei per decennium klopt gevoelsmatig wel. Al moeten zo'n opmerkingen met een korreltje zout genomen worden, want ik kijk graag films vanuit de hele filmgeschiedenis.

Alle regisseurs met 3 of meer films in mijn lijst:

Joel & Ethan Coen: 10

Woody Allen: 10

Stanley Kubrick: 8

Alfred Hitchcock: 8

Hayao Miyazaki: 7

Fritz Lang: 7

Steven Spielberg: 7

Jean-Luc Godard: 7

Paul Thomas Anderson: 6

Luis Buñuel: 6

Martin Scorsese: 6

François Truffaut: 6

Michael Powell: 6 (waarvan 5 met Emeric Pressburger)

Howard Hawks: 5

Werner Herzog: 5

Billy Wilder: 5

Buster Keaton: 4

Kar-Wai Wong: 4

Sergio Leone: 4

Federico Fellini: 4

Charles Chaplin: 4

Robert Altman: 4

John Cassavetes: 4

Terrence Malick: 4

Orson Welles: 4

John Ford: 4

John Huston: 4

Ingmar Bergman: 3

Jim Jarmusch: 3

David Lynch: 3

Spike Jonze: 3

Nicholas Ray: 3

Aki Kaurismaki: 3

Jacques Tati: 3

Quentin Tarantino: 3

Pedro Almodóvar: 3

Sam Peckinpah: 3

Sidney Lumet: 3

Wes Anderson: 3

Francis Ford Coppola: 3

Clint Eastwood: 3

Otto Preminger: 3

Bob Fosse: 3

David Lean: 3

Richard Linklater: 3

Peter Weir: 3

Frank Capra: 3

Peter Jackson: 3

Roman Polanski: 3

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

The One Ring wrote:
in het laatste half uur compleet ontspoort in zijn poging meer van het verhaal te maken dan wat het is (een simpele vertelling over schoonheidsdrang in de modellenwereld) dat het mis gaat. Vanaf het moment dat Jena Malone een soort bloedceremonie in het maanlicht begint en ook necrofilie er nog bij gehaald wordt valt het niet meer te redden.

Dan vrees ik toch dat je teveel een vertelling zoekt en te weinig de waarde van stijl als substance aanvoelt.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Dan vrees ik toch dat je teveel een vertelling zoekt en te weinig de waarde van stijl als substance aanvoelt.

Wat op zich ook niet slecht is. Het is maar wat je zoekt in een film. Ondervind ik nu ook bij het verzamelen van de stills. Sommigen mikken echt wel op stijl en een eigen visuele aankleding. Anderen willen dan weer vooral een verhaal vertellen. Daar is het moeilijker om een passende still bij te vinden.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Cinema is beeldende kunst... Ach jaaah

Stoux

• 84 messages
  • 643 votes

TornadoEF5 wrote:

Ja, als er één film uit die top 100 geen diepgang heeft is het wel Requiem For A Dream. Dat is pas een gedrocht.

Het is mijn nummer 1. Met een grote, maar dan ook zeer grote voorsprong op nummer 2. Zelden (lees: nooit) zoiets gezien wat zo lang door m'n hoofd bleef gaan.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Sowieso is het beide. Als je eruit haalt dat het "een simpele vertelling over schoonheidsdrang in de modellenwereld" is, heb je nog veel te ontdekken. Het mooie van TND is juist dat je op zoek kunt naar al die lagen, maar de film ook zonder nadenken in je op kunt nemen vanwege die stijl.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Alleen zo jammer dat TND op stijl gebied zo achterbleef. Zeker ten opzichte van Only God Forgives.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Daarom staat Drive wel in mijn top 250. Stijl en inhoud komen daar perfect samen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.