- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Misschien van het eerste feitje een officieuze prijsvraag maken in afwachting van de uitslag, tenminste als iemand er zin in heeft:
-Van een heel beroemde Hollywoodregisseur heeft geen enkele van de films uit zijn toptijd (jaren '50, vroege jaren '60) mijn lijst gehaald, maar wel een veel minder gewaardeerde film uit zijn nadagen (op #497).
Wie de film die ik op 497 heb staan goed raad krijgt van mij een DVD (van een andere film, keus uit 4 of 5).
Ik mag niet meespelen zeker? 
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Hierbij wat statistieken van mij kant.
Ten eerste viel mij op dat mijn lijst vooral een recente lijst is. Dat komt denk ik doordat ik de laatste maanden me steeds meer ben gaan interesseren voor recente films. Hier een paar statistieken op een rij:
- De regisseur met de meeste noteringen is Steven Spielberg: 9 in totaal. De hoogste notering is op plaats 11. Spielberg wordt gevolgd door Martin Scorsese en Quentin Tarantino met 7 noteringen.
- Van alle decennia is het hedendaagse decennium het best vertegenwoordigd. 78 films werden gemaakt sinds 2010. In mijn top 10 staan drie noteringen uit die tijdsperiode. Het slechtst vertegenwoordigd zijn de 30's. Maar 4 stuks. Toch staan er twee films van dat decennium in de top 100.
De verdeling van mijn films over de decennia ziet er als volgt uit:
30’s: 4
40’s: 6
50’s: 11
60’s: 7
70’s: 18
80’s: 28
90’s: 35
00’s: 63
10’s: 78
- De meeste films uit mijn lijst komen uit 2016. Vorig jaar was een goed filmjaar dus. In totaal komen er 15 films uit dat jaar. De beste film uit dat jaar staat op plaats 48.
- Eén film uit mijn lijst heeft als bouwjaar 2017. Die steeds op plaats 200
- De oudste film uit de lijst komt uit 1931.
- De korste film duurt 80 minuten en de langste 238 minuten.
- Twee titels in de lijst die beginnen met het cijfer 12.
luukve
-
- 247 messages
- 658 votes
Misschien van het eerste feitje een officieuze prijsvraag maken in afwachting van de uitslag, tenminste als iemand er zin in heeft:
-Van een heel beroemde Hollywoodregisseur heeft geen enkele van de films uit zijn toptijd (jaren '50, vroege jaren '60) mijn lijst gehaald, maar wel een veel minder gewaardeerde film uit zijn nadagen (op #497).
Wie de film die ik op 497 heb staan goed raad krijgt van mij een DVD (van een andere film, keus uit 4 of 5).
Avanti?
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Als al die prachtige stills hier in kleurige boekvorm zouden verschijnen hoef ik haast nooit meer een film op te zetten...
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Nog één gifje van een film die het niet gaat halen dan:
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Mister Hitchcock?
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Nee, Hitchcock staat er twee keer in, waarvan een bij de eerste 100. En de twee zijn wel uit zijn gloriejaren (die bij hem ook eerder begonnen. Drie vielen er wel net af en staan zo tussen 501-650
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Avanti?
Mooie gok, Avanti! valt net buiten mijn top 500 en is een onderschatte Wilder. Maar Wilder staat er toch een aantal keer in met bekendere films (vier keer volgens mij). Niet goed dus.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Was bekend in '50-'60 maar z'n topfilms (m.i.) zijn van later met Eyes Wide Shut als beste.
Dus een wild gokje dit.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Was bekend in '50-'60 maar z'n topfilms (m.i.) zijn van later met Eyes Wide Shut als beste.
Dus een wild gokje dit.
Nee. Kubrick staat er veel vaker in, maar Barry Lyndon juist weer niet. Ik heb het bovendien over een regisseur die zijn top had ik het studiotijdperk en mijn nummer 497 komt echt uit zijn veel minder bekende en bekeken nadagen toen het klassieke studiosysteem op zijn gat lag.
Qua algemene bekendheid ook weer geen Hitchcock of Kubrick (maar daar zijn er ook weinig van), maar iedereen die oudere Amerikaanse films kijkt komt vanzelf vrij makkelijk bij zijn oeuvre uit.
Lv92
-
- 278 messages
- 0 votes
Elia Kazan? En in dat geval The Visitors?
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Elia Kazan? En in dat geval The Visitors?
Helemaal goed!!!
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Dit is ook bij mijn top 100 het geval, maar ik heb dan ook substantieel meer films gezien die uit deze periode kwamen. Ik probeer wel wat meer klassiekers te kijken om wat meer variatie in mijn lijst aan te kunnen brengen, maar de meeste liggen mij helaas niet zo. Als ik films uit de jaren '60 zie dan denk ik regelmatig: "tja, voor die tijd zal het best baanbrekend zijn geweest." Als de film dan afgelopen is ben ik blij om te zien hoe ver we gekomen zijn sinds toen. 
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Kleine kans. Slechts 15 stemmers op MM en één daarvan zet hem zeker niet in zijn lijst (ik dus).
Ik vond het echt veel te langdradig worden. Volgens mij had hij hem beter kunnen terugknippen tot een film van laten we zeggen een uurtje of 5.
Spectre???
Zelf had ik geen probleem met de speelduur. Er gebeurt constant iets interessant in beeld en er zitten enorm veel verwijzingen in naar wereldliteratuur zoals De Balzac. Le jeu de cartes treize ;p
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik sluit me aan bij Cikx. Ik waardeer oudere films vaak wel, maar dan vooral van een afstandje. Ik zie dat het knap is hoe ze dat deden, maar het gebeurt zelden meer dat een echt oude film me raakt.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Casablanca vond ik echt geweldig (Ingrid Bergman, de muziek, de sfeer), die zou ik zo nog een keer of tien op kunnen zetten. In die zin doet zo'n film me ook echt wel wat. 1942, dan voel ik me toch jong zeg.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Daar heb ik nooit zo'n last van, me jong voelen.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Je bent Humphrey Bogart vergeten te vermelden
Mijn filmzwakte, ik kijk altijd eerst naar de andere kant van het spectrum 
Wat dat betreft zijn films als the Revenant extra zinnig, dan heb ik daar geen last van 
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Mijn filmzwakte, ik kijk altijd eerst naar de andere kant van het spectrum 
Wat dat betreft zijn films als the Revenant extra zinnig, dan heb ik daar geen last van
Of Rubber (2010) XD. Zelf prefereer ik ook Ingrid. Ik denk zo goed als alle hetero's.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
en gays... De 'grote' Humphrey Bogart moet het nou niet bepaald van zijn looks hebben. 
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Het draait om het innerlijk, niet het uiterlijk. hèhè. *smerig lachje*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Zat er trouwens tijdens vorige edities enige lijn in ieders bekendmaking van de persoonlijke toplijsten? Gebeurt dat bijvoorbeeld allemaal achteraf, of ook tijdens of voor de presentatie?
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik heb laatst The Big Sleep op een groot scherm gezien. Technische en visuele vooruitgang ammehoela, de magie die het heeft om Bogie en Bacall (oké, vooral Bacall) op een groot scherm te zien is onbetaalbaar. Net zoals Casablanca inderdaad. Casablanca is echt een film die me weet te raken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Zat er trouwens tijdens vorige edities enige lijn in ieders bekendmaking van de persoonlijke toplijsten? Gebeurt dat bijvoorbeeld allemaal achteraf, of ook tijdens of voor de presentatie?
Bij elke film van de top 1000 die bekend gemaakt wordt, zal ik meegeven wie er op gestemd heeft en welke plaats het had in zijn/haar lijstje. Ik stel voor om de persoonlijke lijsten nadien te posten, zodat de top 1000 nog wat spannend blijft.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Had je mijn smiley gezien? 
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes
Dat online sarcasme begint stilletjes aan in mijn verkeerde keelgat te schieten... 
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Met die jaarstatistieken van de meesten voel ik me hier een vreemde eend in de bijt. Dit zijn de mijne:
jaren '10: 1
jaren '20: 28
jaren '30: 26
jaren '40: 48
jaren '50: 80
jaren '60: 119
jaren '70: 41
jaren '80: 43
jaren '90: 53
jaren '00: 37
jaren '10: 17
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik heb laatst The Big Sleep op een groot scherm gezien. Technische en visuele vooruitgang ammehoela, de magie die het heeft om Bogie en Bacall (oké, vooral Bacall) op een groot scherm te zien is onbetaalbaar. Net zoals Casablanca inderdaad. Casablanca is echt een film die me weet te raken.
Ik zou je enthousiasme graag willen delen, maar Casablanca heb ik halverwege uitgezet.