- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Weet iemand hoe je de volgorde van de kolommen in cellen kunt veranderen. Ik zou graag de ranking in kolom a en naam film in kolom b 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Zijn al die stills nog niemand in het verkeerde keelgat geschoten?
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1826 votes
Ja, maar alleen omdat ik zelf niet weet waar ik die vandaan kan halen en hoe die hier te plaatsen 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Weet iemand hoe je de volgorde van de kolommen in cellen kunt veranderen. Ik zou graag de ranking in kolom a en naam film in kolom b
Bedoel je dat je kolom A liever in kolom B hebt en andersom? Gewoon een kwestie van kolom A kopiëren naar een lege kolom, dan kolom B kopiëren naar kolom A en vervolgens de oude kolom A, die je even geparkeerd had kopiëren naar kolom B.
Of bedoel je wat anders?
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
YouTube bied Excel hulp...
Maar Joachim legt het goed uit.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ja, ik begin eindelijk met Excel te kunnen werken. Waar zo een top 1000 al niet goed voor is, dank je joachimt en horizons.
Zijn er nog tips hoe je het best zoiets bijhoudt, en bijvoorbeeld de regisseur en land toevoegt voor in de toekomst?
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Je kunt toch ook gewoon de kop van die kolom pakken en de kolom in z'n geheel naar links/rechts slepen?
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Je kunt toch ook gewoon de kop van die kolom pakken en de kolom in z'n geheel naar links/rechts slepen?
Dat lukt niet, maar ik heb een oudere versie van Excel (denk 2007). Dat was eigenlijk mijn instinct, maar dan verbreed je de kolom of selecteer je het enkel (zowel met linker als rechtermuisknop).
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Ik weet niet of bij jou de kolommen nog andere koppen hebben dan bij mij, maar als ik dat doe dan selecteer ik meerdere kolommen.
Maar laten we hier geen Excel-cursus van maken, hoe leuk ik dat ook vind. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
En wat ook handig is, dat je de stem kunt vergelijken met de ranking, en op die manier kunt zien welke ranking te hoog of te laag staat.
Echt handig.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik heb perongeluk de mm-codes verwijdert, hoe kan je ze snel terug toewijzen aan de films in je top 250? (ik heb ze in een ander excel bestand, maar daar heb ik de ranking niet
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Klaar, klaar, klaar! Het was me wel een bevalling, zeg. Ben uiteindelijk tot een lijst van 400 films gekomen, daarna was het één grote bak met goeie, maar niet voor elkaar onder doende 4* films. Belangrijkste verschil met voorgaande jaren is de opkomst van de niet-Amerikaanse cinema. Met name Japan, Frankrijk en Italië in grote getale. Ik heb me de afgelopen jaren gericht op specifieke filmmakers en dat zie je terug. Verder veel films uit de 1950's en 1960's gezien.
Verder wil ik heel even terugkomen op de roep om 'een lager minimum aantal films'. Ongelofelijke onzin, fucking nivellering. Er zijn op deze site al genoeg mogelijkheden om middelmatige mainstreamshit de lijsten in te krijgen. En dat is prima, daar is het voor. Het punt van deze lijst is om juist de niche in te duiken, juist het exclusief te maken zodat je juist de pareltjes kunt ontdekken. Dat maakt deze lijst zo uniek! Wil je meedoen? Dat kan, gewoon meer films kijken. Dit is editie drie in jaar zes, dus het was niet zo dat je hem niet zag aankomen. Zet hem alvast in je agenda voor 2019
Kortom, verandering van de regels omtrent shorts en aanlevering en miniseries: het kan allemaal. Wanneer je het minimum aantal films omlaag gooit, valt de hele fundering van deze lijst weg. En dat willen we niet, lijkt me.
Pegasus, succes met deze enorme job. Ik ga er lekker voor zitten de komende weken.
De stats:
Totaal aantal films
400 stuks. Ten opzichte van al mijn vorige lijsten is Taxi Driver (1976, Scorsese) niet meer de nummer één.
Verdeling decennia
1920's - 3x - 0.75%
1930's - 5x - 1.25%
1940's - 11x - 2.75%
1950's - 29x - 7.25%
1960's - 52x - 13%
1970's - 52x - 13%
1980's - 40x - 10%
1990's - 55x - 13.75%
2000's - 83x - 20.75%
2010's - 70x - 17.5%
Verdeling landen (min 3x)
VS - 136x - 34%
Japan - 50x - 12.5%
Frankrijk - 42x - 10.5%
Italië - 27x - 6.75%
Groot-Brittanië - 24x - 6%
Rusland/Sovjet Unie - 16x - 4%
Denemarken - 13x - 3.25%
Zweden - 9x - 2.25%
(West-)Duitsland, Hongkong - 8x - 2%
Mexico, Taiwan, Turkije - 6x - 1.5%
Canada, Hongarije, Iran, Oostenrijk, Thailand - 5x - 1.25%
Zuid-Korea - 4x - 1%
Spanje - 3x - 0.75%
Overig - 117x - 29.25%
Regisseurs met 3 of meer films in de lijst (alfabetisch)
Woody Allen, Robert Altman, Paul Thomas Anderson, Wes Anderson, Michelangelo Antonioni, Ingmar Bergman, Bernardo Bertolucci, Robert Bresson, John Cassavetes, Nuri Bilge Ceylan, Charles Chaplin, Ethan & Joel Coen, Francis Ford Coppola, Sofia Coppola, Xavier Dolan, Carl Theodor Dreyer, Federico Fellini, Jean-Luc Godard, Michael Haneke, Todd Haynes, Werner Herzog, Alfred Hitchcock, Hsiao-Hsien Hou, Alejandro González Iñárritu, Jim Jarmusch, Spike Jonze, Abbas Kiarostami, Krzysztof Kieslowski, Ki-duk Kim, Takeshi Kitano, Hirokazu Koreeda, Stanley Kubrick, Akira Kurosawa, Spike Lee, Sergio Leone, Richard Linklater, David Lynch, Terrence Malick, Mikio Naruse, Yasujirô Ozu, Roman Polanski, Nicolas Winding Refn, Carlos Reygadas, Roberto Rossellini, Martin Scorsese, Kaneto Shindô, Aleksandr Sokurov, Paolo Sorrentino, Andrei Tarkovsky, Béla Tarr, Lars von Trier, Apichatpong Weerasethakul, Wim Wenders en Kar-wai Wong
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Ik heb perongeluk de mm-codes verwijdert, hoe kan je ze snel terug toewijzen aan de films in je top 250? (ik heb ze in een ander excel bestand, maar daar heb ik de ranking niet
Ctrl-Z?
Als het te laat daarvoor is, dan zou je wellicht die twee bestanden kunnen samenvoegen, maar dan moet ik weten wat je in welk bestand hebt staan.
kevin_vp
-
- 950 messages
- 0 votes

TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Ps. Grease heeft het wéér net niet gehaald...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ja, gelukkig kwam op een magische manier het weer tevoorschijn 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Hoe kun je in excel zien hoeveel keer een bepaald jaar, land en regisseur in de lijst staat?
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Leuk dat Film Pegasus dit wil doen.
De eerste keer dat ik mee doe. Fijn dat die Excel exportfunctie nu bestaat. Vond het in het verleden teveel tijd kosten en nu eigenlijk nog steeds. Dus heb ik gewoon mijn top 250 films in random volgorde aangeleverd. Uitgezonderd het handje vol 4,5 en 5 sterren films dat ik heb. Die staan gewoon bovenaan. Neem aan dat dat geen probleem is.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
De teerling is geworpen.
Zelfs de notoire laat-inleveraar JM is het gelukt om vanavond de rest van die onmogelijke keuzes te maken, en nog in Excel te krijgen ook (met enige hulp van Joachimt, waarvoor dank!)...
Het lijstje is dus ingestuurd. Misschien leuk om enige observaties te delen:
- 5* ordenen is simpel.
- 4,5* ordenen is al beduidend moeilijker
- 4* ordenen is gewoon fucked up. That’s all there is to it
- Wat voor mij hielp was om per sterrenaantal te sorteren op jaartal, zodat je de films die qua tijd wat dichter bij elkaar liggen, makkelijker in de rankinglijst kunt plaatsen. Sunset Blvd met Los Olvidados vergelijken, is toch makkelijker dan met Mulholland Drive of Fight Club.
- Viel het meer mensen op hoeveel films van na 2000 ze wel niet goed vinden?
- Mijn smaak is blijkbaar minder eclectisch dan ik dacht. Beetje jammer.
- Schijnbaar ben ik nog steeds geen echte filmsnob, er staan nog best wat Hollywood titels in. Ze staan er prima.
- Vanaf plekje 160-250 werd ik toch beduidend minder kritisch: "Zo... Daar... das best goed... Ga jij daar maar... Meedoen is belangrijker dan winnen... Je zit erbij, moet je maar denken"
- Het werkt uiterst bevrijdend om te denken: ‘Wat dan nog als het geen cultureel hoogstandje is? Die film zou met mij dus wel meegaan naar het onbewoonde eiland!’. Je neemt immers niet alleen Tarkovksy en Bergman mee, ik niet althans. Ook voor niet zo hoogstaand vermaak moet ruimte zijn, als jij het om wat voor reden dan ook geweldig vindt, terwijl anderen wellicht denken. “Really, John Milton... REALLY!?”. Yes, really. Suck it up.
- Ik ging voor een top 500, maar dat wordt de volgende keer. Mijn plan met uitgeknipte titels met miniposters om lekker 'manueel' mee te kunnen schuiven, bleek behoorlijk onwerkbaar. Icheckmovies to the rescue...
- Ik moet me Excel eigen maken. Er is nu echt een reden. Must learn.
- Van bepaalde regisseurs heb ik beduidend meer films erin staan dan van andere, die in mijn hoofd zeker niet slechter zijn. Hoe kan ik zoveel meer Spielberg en Tarantino hebben dan Herzog en Wilder? Klopt dit wel? Zucht.
- Volgens ben ik nog niet klaar...
Enige statistiekjes (totaal aan films is 250)
1920-1929: 9 films = 3,6%
1930-1939: 6 films = 2,4%
1940-1949: 7 films = 2,8%
1950-1959: 24 films = 9,6%
1960-1969: 15 films = 6%
1970-1979: 21 films = 8,4%
1980-1989: 22 films = 8,8%
1990-1999: 42 films = 16,8%
2000-2009: 44 films = 17,6%
2010-2017: 60 films = 24%
Regisseurs: Stanley Kubrick (7), Quentin Tarantino (6), Alfred Hitchcock(4), Martin Scorsese (5), Steven Spielberg (5), Richard Linklater (4), Krzysztof Kieslowski (4), Roman Polanski (4), David Lynch (3), Francis Ford Coppola (3), Joel Coen (3), Terrence Malick (3), Lars von Trier (3), David Fincher (3), Paul Thomas Anderson (3), Darren Aronofsky (3), Christopher Nolan (3), Robert Zemeckis (3), Werner Herzog (2) Sergio Leone (2), Fritz Lang (2), Charlie Chaplin (2), Billy Wilder (2), Denis Villeneuve (2), Asghar Farhadi (2), Ridley Scott (2), Vittorio de Sica (2), Milos Forman (2), Damien Chazelle (2), Alfonso Cuaron (2), Chan-Wook Park (2), Ingmar Bergman (2), Steve James (2), Pedro Almodovar (2), James Cameron (2)
Film Pegasus alvast bedankt, je maakt een hoop mensen heel erg blij...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Verenigde Staten - 150
Verenigd Koninkrijk - 18
Frankrijk - 16
Belgie - 10
Duitsland - 9
Zuid-Korea - 8
Japan - 6
Spanje - 6
Denemarken - 3
Zweden - 2
Italie - 2
Ierland - 2
Turkije - 2
Canada - 2
Australie - 2
Brazilie - 1
Iran - 1
Estland - 1
Mexico - 1
Zuid-Afrika - 1
Argentinie - 1
Litouwen - 1
Ijsland - 1
Rusland - 1
Hongkong - 1
Tsjechie - 1
Nieuw-Zeeland - 1
De landen 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ook hier op de valreep ingestuurd, ik bevind me in de jaarlijks terugkerende zomerfilmdip;)
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
En ook mijn lijst op de valreep ingeleverd, weer een Top 250, Kick Ass viel er net buiten.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
No worries, die heb ik voor je.
Ik wilde hem nog bijna toevoegen na het zinnetje: "Ook voor niet zo hoogstaand vermaak moet ruimte zijn, als jij het om wat voor reden dan ook geweldig vindt, terwijl anderen wellicht denken. “Really, John Milton... REALLY!?”. Yes, really. Suck it up." Ik heb nu eenmaal een zwak voor Forrest Gump. Sue me.
En toen kwam heel toevallig jouw Bubbagump melding.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Als je Forrest Gump al niet zo hoogstaand vermaak vindt wil ik je vriendelijk verzoeken straks geen commentaar te leveren op mijn top 250. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
*Ik heb een Michael Bay film, Apollinisch... Sssst. Niet verder vertellen*
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
*Ik heb een Michael Bay film, Apollinisch... Sssst. Niet verder vertellen*
Ik heb een Michael Bay film in mijn top 10. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Lang geleden dat ik nog een Bay heb gezien. Ik denk dat ze The Rock binnenkort nog eens uitzenden op tv. Ik ben daar al twee keer aan begonnen, en nooit uit kunnen kijken. Ik denk dat ik het nog wel eens wil proberen. Geen enkele film haalde de shortlist, maar ik denk dat Bad Boys II wel een top 350 zou halen
En daarmee doet hij al beter dan Tarantino.