• 178.030 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.299 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Mijn eindstand :

Gezien 280/1000

Gestemd 122/1000 ( uit lijst van 255 ) waarvan 64 uit mijn top 100.

In 2015 was dat 264/1000 gezien en 133/1000 ( lijst van 350 ) waarvan 69 uit mijn top 100.

Aandeel van mijn lijst in de eindlijst steeg daarmee van 38% naar 47,8% en daarmee ben ik best blij!

Ben nu grondig aan het kijken met welke user ik de meeste overeenstemming maar verwacht daar niet 1 echte uitschieter bij.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ik ben halverwege gestopt met bijhouden, maar het moet heel raar zijn gelopen als Rokuro en SB niet bovenaan staan.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Is er iemand die het heeft bijgehouden hoe vaak iedereen is vertegenwoordigd?

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Uh nee, deze tweedeling hoor ik nu voor het eerst. Dus volgens jou kunnen artistieke films geen escapisme zijn?

Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Kunst en escapisme als twee uiteindes van een spectrum. Ik heb nogal rare werktijden op het moment, dus ik zal later nog eens kijken of ik je posts nog van repliek kan voorzien McSavah.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Observator wrote:

28,80% (072/250) chevy93

Hoewel ik best wat raakvlakken zie tussen ons, verbaast het me ergens wel dat ik zó goed scoor bij jou.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Dying Rose wrote:

Heb ooit gehoord dat Ivan's Childhood nog goed te behappen is voor een 'beginner'. Die stuk of vijf die ik heb gezien zou ik momenteel toch nog negeren TornadoEF5. Of Zerkalo misschien, die kan je wel liggen.

Dat is wel mijn ervaring. Ik zag Stalker als eerste vanwege haar status, maar vond die de eerste keer slaapverwekkend. Inmiddels ben ik al heel wat film'ervaring' rijker en bovendien een stuk meer geïnteresseerd in esthetisch-filosofisch filmwerk. Mijn punt is vooral dat Ivan's Childhood mij destijds wél direct aangreep. Vooral vanwege de prachtige cinematografie, maar ook omdat deze veel beter behapbaar is, ook mede vanwege de beperkte speelduur.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Gezien: 917/1000

Aantal films uit mijn toplijst dat de MM TOP 1000 heeft gehaald: 277/500

Bedankt, Film Pegasus, voor de organisatie, het vele werk en de inzet!

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Mijn kerncijfer: 446 gezien op 1000. Dat zijn er 38 meer dan twee jaar terug (toen ik 408 op 1000 zag). Overigens zag ik er 451 van de lijst van twee jaar terug (van 2013 overigens 434). Ik denk dat dat vooral komt door mijn zeer beperkte kennis van films van de afgelopen twee jaar.

Mijn belangrijkste omissies:

29. Shichinin no samurai

33. Solyaris

43. Annie Hall

58. A Woman Under the Influence

69. Before Sunrise

71. Dolls

74. Boogie Nights

76. 8½

80. Nostalghia

82. La notte

Alle films staan al in meer of mindere mate op de 'te zien'-lijst, maar als er tips zijn over welke hoger op de prioriteitenlijst moeten komen, graag...

In ieder geval hoop ik over twee jaar in ieder geval de helft gezien te hebben van de 1000 films.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

En uiteraard veel dank voor Film Pegasus. Als ik het zo lees, ben ik zeker de enige niet die de afgelopen weken haar vertrouwen in (het forum van) MovieMeter weer heeft teruggekregen. Ik weet hoeveel werk en moeite er gaat zitten in de organisatie van een dergelijk spel. Overigens heb ik nog wel een aantal verzoeken:

- Kan het Excel-bestand vrijgegeven worden? Ik ben zelf heel benieuwd wie mijn filmbuddy's zijn en dat gaat nou eenmaal makkelijker als ik alle gegevens heb.

- Kun je de hele lijst plaatsen mét link naar MovieMeter. Dit is wat makkelijker dan de titels handmatig te moeten invoeren in de zoekbalk.

- Is het mogelijk de regisseurslijst te plaatsen, zodat de films gerangschikt zijn van hoog naar laag?

Nu staat het:

Fabrice Du Welz 494 Calvaire

Fabrice Du Welz 485 Vinyan

Fabrice Du Welz 574 Alléluia

Ik bedoel het zo:
Fabrice Du Welz 485 Vinyan

Fabrice Du Welz 494 Calvaire

Fabrice Du Welz 574 Alléluia

En tot slot uiteraard nog even John Milton noemen, want de hele lijst op ICM scheelt een hoop telwerk!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Kunst en escapisme als twee uiteindes van een spectrum. Ik heb nogal rare werktijden op het moment, dus ik zal later nog eens kijken of ik je posts nog van repliek kan voorzien McSavah.

Oké. Nou ja van mij hoeft het niet, maar als je vindt dat je nog iets hebt te verklaren of recht te zetten o.i.d. moet je dat vooral niet nalaten.

Zoals Querelle al zei zou het best kunnen dat Korine heeft willen kijken hoe de kritieken zouden zijn (maar misschien ook voor hemzelf wat voor een film het zou opleveren) wanneer hij de hipste audiovisuele stilering zou gebruiken in combinatie met een ontzettend domme inhoud, haha. Voor mij is het experiment in ieder geval geslaagd en ik trap er graag in als het als grap is bedoeld dan wel als grap is ontstaan.

donnie darko

• 6140 messages
  • 2823 votes

Ik heb er 438 gezien

op 195 gestemd

195/250 dus 78% het uiteindelijk in de lijst gehaald. Is best veel, niet? Ik denk dat de invloed van MM op mijn smaak best hoog is blijkbaar haha.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Gezien 337 films

Aantal films uit mijn lijst 105/ 260 ingezonden

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Dat is wel mijn ervaring. Ik zag Stalker als eerste vanwege haar status, maar vond die de eerste keer slaapverwekkend. Inmiddels ben ik al heel wat film'ervaring' rijker en bovendien een stuk meer geïnteresseerd in esthetisch-filosofisch filmwerk. Mijn punt is vooral dat Ivan's Childhood mij destijds wél direct aangreep. Vooral vanwege de prachtige cinematografie, maar ook omdat deze veel beter behapbaar is, ook mede vanwege de beperkte speelduur.

Moet Ivan nog zien, maar kan het goed begrijpen. Zag Andrey Rublyov, Solyaris, Zerkalo, Nostalghia en Offret en kwam niet hoger dan een 3.5* voor Zerkalo. Vandaar ook de tip, het is tevens geen lange film en is visueel een schoonheid. Al zie ik nu dat je deze minder waardeerde.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Brave-Neo wrote:

Quentin Tarantino met 8 uit 8 in de lijst; zijn er nog meer regisseurs waarvan al hun films in deze top 1000 staan dat iemand zo weet?

In mijn eigen lijst ontbrak alleen Jacky Brown; eens tijd voor een rewatch.

Verder verbaast mij altijd het verschil tussen waardering in Bill Kill 1 en 2; toch eigenlijk bedoeld als 1 film.

Trap ik er toch ook weer in ; Kill Bill geldt voor Quentin Tarantino als 1 en Death Proof mist hier natuurlijk.

Wat mij betreft overigens wel terecht dat deze de top 1000 niet heeft gehaald.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

chevy93 wrote:

Hoewel ik best wat raakvlakken zie tussen ons, verbaast het me ergens wel dat ik zó goed scoor bij jou.

Mij ook wel enigszins. Het zal onze brede filmsmaak zijn

In absolute aantallen is het lijstje ook wel aardig anders.

Stoux

• 84 messages
  • 643 votes

Uiteindelijk hebben 162/250 van mijn lijst het gehaald, niet onaardig. En daarnaast 87 van mijn bovenste 100.

!!!!*Lucky en donnie darko lijken de users met de meeste overeenkomsten, maar dit is gebaseerd op gevoel en niet op feiten. Misschien dat ik nog eens ga turven als ik de tijd ervoor heb, een overeenkomende smaak zou toch de meeste goede tips moeten opleveren

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Stoux wrote:

Uiteindelijk hebben 162/250 van mijn lijst het gehaald, niet onaardig. En daarnaast 87 van mijn bovenste 100.

!!!!*Lucky en donnie darko lijken de users met de meeste overeenkomsten, maar dit is gebaseerd op gevoel en niet op feiten. Misschien dat ik nog eens ga turven als ik de tijd ervoor heb, een overeenkomende smaak zou toch de meeste goede tips moeten opleveren

66 van de 162 is ook niet mis......

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

TornadoEF5: wat mij betreft zijn Andrei Rublyov, Solyaris en Zerkalo de "zwaarste" Tarkovsky's (door lengte, traagheid, weinig verhaal o.a.). Ivan Destvo is inderdaad het meest rechtlijnig. Maar wil je een handelsmerk-Tarkovsky die als beginfilm goed te behappen is dan zou ik gaan voor Stalker, Nostalghia of Offret.

Stoux

• 84 messages
  • 643 votes

gauke wrote:

(quote)

66 van de 162 is ook niet mis......

Jij hebt mijn naam ook vrij vaak genoemd, inderdaad! Is jouw lijst op ICM te vinden?

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Laatste 25 gemist, maar een mooie ontknoping en winnaar. Bedankt voor de organisatie en mooie presentatie, Film Pegasus. Was top

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Stoux wrote:

(quote)

Jij hebt mijn naam ook vrij vaak genoemd, inderdaad! Is jouw lijst op ICM te vinden?

Nee. Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Twee jaar terug heb ik op de ze site wel een top 250 geplaatst.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Bij het topic van de uitslag, heb ik na de top 1000 zelf nog enkele cijfers mee gegeven. Dalers, stijgers, nieuwelingen, ... Misschien dat ik nog enkele cijfers kan toevoegen. Dat bekijk ik nog wel.

Ik hoop dat iedereen er begrip voor heeft, maar ik ga de originele file niet linken hier. Werd eerder ook niet gedaan, het gaat tenslotte over de top 1000. Wie wil weten met wie hij de meeste affiniteit heeft kan dat best zelf wat analyseren uit de top. Het zegt trouwens meer over de affiniteit per film, dan een totaalcijfer. De kans is cijfermatig groter dat je meer affiniteit hebt met iemand met 500 films dan met iemand van 250 films.

Wie toch nog zijn persoonlijke lijst wil publiceren, wat zeker niet moet, kan dat in dit topic: Persoonlijke Top 250/500.

En we zullen wel zien hoe het loopt binnen 2 jaar.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

366/1000 gezien (inmiddels, want heb sinds het insturen van mijn lijstje nog wel wat films gezien die ook in de lijst zijn gekomen).

Ben eigenlijk pas sinds een jaartje of zo weer wat meer films aan het kijken en ervaar regelmatig keuzestress omdat bijna alles mijn interesse heeft en er dus veel te veel is wat ik wil zien. Deze lijst is wat mij betreft een perfect samenkomen van al die dingen die me interessant lijken dus ik kan de komende jaren gewoon deze lijst af gaan werken.

Dank aan Film Pegasus, John Milton en alle inzenders voor deze fantastische top1000.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Film Pegasus wrote:

Wie wil weten met wie hij de meeste affiniteit heeft kan dat best zelf wat analyseren uit de top. Het zegt trouwens meer over de affiniteit per film, dan een totaalcijfer. De kans is cijfermatig groter dat je meer affiniteit hebt met iemand met 500 films dan met iemand van 250 films.

Ik ben zelf bijna klaar met die analyse ( 900 van de 1000 gehad ) en bij de bovenste 8 op dit moment met 40 hits of meer ( op mijn 122 films ) is er maar 1 die een top 500 heeft ingeleverd ; 1 een top 280 en de rest een top 250.

Ik denk dat de affiniteit ook veel te maken heeft met de verschillende genres ( bij mij b.v. science fiction, misdaad en oorlog ) dan per film.

En statistieken zijn soms ook niets anders dan gemiddelden van uitzonderingen ....

Zo, nu eerst eens een film gaan kijken met al die regen vandaag.

Miasto 44 (2014)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

een fijne ontwikkeling:

2013:

914 - Koridorius

465 - A Casa

2015:

521 - A Casa

2017:

960 - Few of Us

881 - Koridorius

786 - Trys Dienos

475 - A Casa

En heb best een aantal mensen horen zeggen dat ze Trys Dienos op hun wensenlijstje hebben gezet!

De meest stabiele factor, A Casa, werd overigens ook een van de meest pretentieuze films ooit genoemd De intresse voor Trys Dienos komt dan hopelijk niet alleen door mijn avatar... (en het plekje 8 voor die film in mijn MM-top10)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Wellicht moet ik Bartas nog eens een kans geven. Ooit ben ik aan A Casa begonnen, maar toen viel ik in slaap. Niet echt een film voor 's avonds laat na een dag hard werken....

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Few of Us en Trys Dienos (of zijn andere films) zijn sowieso ook net iets toegankelijker.

Koridorius is het meest "kale" werk en A Casa heeft wat decadente/arty rafels waar sommigen allergisch voor zijn (was rond de tijd dat hij met Leos Carax samenwerkte, geeft misschien een beeld van het soort rafels. Weet niet of hij dat daarna nog steeds deed overigens, gezien zijn vrouw Katharina Golubeva de ene regisseur/man voor de andere inwisselde...)

Septyni Nematomi Zmones (2005) zou best wel veel meer aandacht mogen krijgen ook!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

weer een zijspoor (negeer me maar)

opvallend hoe in gedachte sommige regisseurs gegroepeerd zijn, zoals Bartas, Carax en Denis of Grandrieux en Dumont, terwijl ze elkaar in werkelijkheid misschien maar nauwelijks kennen, maar toevallig rond de zelfde tijd en vanuit een zelfde stijl of ideeën op het festival-circuit doorbraken...

SergioMalick

• 1230 messages
  • 1833 votes

Bedankt voor het harde werk en de voortreffelijke lijst Film Pegasus. Hulde!

En natuurlijk iedereen bedankt voor het inzenden van een lijst. Het is een grote inspiratiebron voor mij. De hoogst genoteerde film die ik niet heb gezien, is Before Sunset. Sunrise heb ik wel gezien, maar viel me behoorlijk tegen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik zie de uitslag vandaag pas. 2001 op nummer 1. Wat valt daarover te zeggen dat de vorige twee edities al niet gezegd is? Ik zag hem enkele weken geleden nog in EYE op het grote doek en voor mij staat hij als een huis.

Uiteindelijk heb ik precies 750 films uit de lijst gezien! Dat aantal gaat vanavond naar 751, want ik heb nog het een en ander klaarliggen.

Dit zijn de 10 hoogst genoteerde films die ik nog niet zag:

45. Enter the Void (op dvd klaarliggen)

60. Pi

66. Werckmeister Harmóniák (op dvd klaarliggen)

70. La notte

81. Nostalghia

95. Kokuhaku [Confessions]

103. Le Conseguenze dell'amore (op dvd klaarliggen)

114. Innocence (staat op Netflix)

141. Post Tenebras Lux

169. Any Way the Wind Blows

Tot nu toe was Pi dus altijd de hoogst genoteerde ongeziene film, maar Enter the Void neemt het stokje over. Wellicht niet voor lang, want ik zou die vanavond wel eens op kunnen zetten!

En dit zijn de 10 films die het hoogst in mijn persoonlijke lijst stonden die niet de eindlijst gehaald hebben:

38. Murder, My Sweet (1944)

41. It's Such a Beautiful Day (2012)

55. Shane (1953)

65. L'Enhavisseur (2011)

80. Rekopis Znaleziony w Saragossie [The Saragossa Manuscript] (1965)

84. Fish Tank (2009)

85. Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (1924)

91. Our Hospitality (1923)

93. Rosetta (1999)

96. Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Toevallig precies ook alle films uit mijn top 100 die het niet gered hebben. Wat betekend dit. Dat jullie op zich een goed smaak hebben, maar zeker nog geen perfecte smaak!

Opvallend:

Briandead kukelt nu totaal de lijst uit. Waarom is dit opvallend? Omdat die in 2013 nog op #111 stond! Hij heeft nooit mijn top 500 gehaald, maar ik vind hem wel echt leuk. Waar zijn de liefhebbers van dit soort splatterhorrors gebleven. Hebben ze samen met Reinbo de biezen gepakt?

Nog even een klein puntje aan feedback:

De stills zijn een enorme toegevoegde waarde. Dat er zelden voor de minst voor de hand liggende still is gekozen maakt het eigenzinnig en vaak werkt het nog ook. Toch wou ik daar een kanttekening bij maken. Hoewel het bij 95% goed uitpakt, was er toch ook zeker een groep films waarbij ik de still totaal niet representatief vond voor de film. Het nadeel daarvan is dat potentiële nieuwe kijkers die zo'n titel voor het eerst zien misschien op het verkeerde been gezet worden en daardoor misschien niet denken dat de film in hun smaak valt. Om twee bekende titels als voorbeeld te gebruiken: Die Hard en The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring worden hier nu heel vreemd verkocht.

Ik waardeer de moeite die genomen wordt om die stills te vinden en ik erken dat het niet makkelijk is om bij 1000 titels constant raak te schieten. Toch is het een puntje dat ik even mee wil geven, al is het voor de volgende organisator.

En natuurlijk: bedankt Film Pegasus voor organisatie! Het verliep echt bijna vlekkeloos (volgens mij had je precies als ik twee fouten tussendoor) en het had wat mij betreft een lekker tempo. Ook fijn om te zien dat het proces van lijstjesverwerking met behulp van die MM-codes sneller verloopt. Dat maakt het in de toekomst toch minder een monnikkentaak om dit op poten te zetten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.