- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Malicks Knight of Cups laatst opgezet, maar het zuchten naast me begon al snel. Dus die bewaren we even voor een later tijdstip wanneer Miss Milton niet naast me zit.
Miss Milton, I feel you 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zitten wel een hele hoop films bij die ik nodig eens wil herzien!
(Kleine) selectie:
Tokyo Fist
Electric Dragon 80.000 V
Where the Wild Things Are
The Machinist
My Neighbours the Yamadas
Tekkonkinkreet
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Nice.
Ik zag van de laatste batch 400-390 slechts drie (!) titels, maar Hwal (2005) en Maboroshi no Hikari (1995) lijken me beiden heel interessant qua thematiek.
Houdt Ki-duk Kim zich wel een beetje in met het martelen van kleine diertjes hier?
Wat onze Woody betreft, ik zag er acht van hem, variërend tussen 2* (idd IH88, Annie Hall) en een enkele uitschieter (Manhattan) naar 4*. Maar inderdaad, de zeventjes domineren.
Malicks Knight of Cups laatst opgezet, maar het zuchten naast me begon al snel. Dus die bewaren we even voor een later tijdstip wanneer Miss Milton niet naast me zit.
Wat ziet Miss Milton eigenlijk graag?
Ik weet ook niet of Malick iets voor mij is. Ik weet het ook niet bij Wes en PT Anderson, de coens, vele aziaten enz. 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Soms kom je van die titels tegen waarbij je je afvraagt hoe het kan dat je er nog nooit van gehoord hebt. In dit geval My Blueberry Nights, met een van m'n favo zangeressen in de hoofdrol nota bene... 
Er staat met koeieletters ZWOLLE op geschreven, maar snel eens checken.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Miss Milton hikt al een tijdje tegen inschrijven aan. Heb haar toevallig vandaag nog gevraagd om eens zelf een toplijst te maken, maar dat laatste zie ik niet één twee drie gebeuren. Het eerste wel, vroeger of later. Ze kent al wel een aantal van jullie, want ik laat berichtjes soms lezen. There goes your privacy! 
Maarre, het is een vrouwelijke variant van mij qua smaak. Veel overlap, maar zeker niet compleet.
wat je laatste zin betreft, er is niet één Malick, één PTA, één Coens en zeker niet 'de Aziatische Cinema'. En wat is niet is, kan langzaam groeien, wat smaak betreft. Ik vind ook niet alle Malicks, PTA's en Coens films goed. Ik zou zeggen pak een vroege en iets recentere bejubelde film van zo iemand waarvan de synopsis/genre je aanspreekt. Het zou zonde zijn om malick overboord te gooien omdat je Knight of Cups of Tree of Life niets vond, terwijl je Badlands of Days of Heaven misschien wel geweldig vindt, of andersom.
Voor de rest geldt hetzelfde. Ontdek.
Ik weet ook niet of ik de vandaag ontdekte Kim Ki-Duk en Koreeda goed ga vinden. Maar ik wil er wel achter komen!
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
191/610 gezien.
En boven verwachting (als ik goed geteld heb) toch 48 uit mijn lijstje. Iets wat ik totaal niet had verwacht! En er komen er zeker ook nog een paar bij.
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9734 votes
Als ik door de resultaten scroll heb ik nog steeds niet het idee dat we ondertussen veel hoger in de lijst zitten, dan toen we begonnen. Het ziet er allemaal erg willekeurig uit. Misschien ken ik de smaak van dit forum gewoon niet goed genoeg. Ik heb al zoveel fantastische klassiekers voorbij zien komen in het begin, dat het me verbaast hoeveel gemiddelde films er nog steeds langs komen.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Er zijn hier wel heel veel Terrence Malick fans.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Ik heb al zoveel fantastische klassiekers voorbij zien komen in het begin, dat het me verbaast hoeveel gemiddelde films er nog steeds langs komen.
Dat heeft vooral te maken met het feit dat MM verschillende niches kent die fanatiek zijn over film. Daardoor heb je niet echt één groep die overheerst en de rest wegdrukt, iets wat je op ICM bijvoorbeeld veel sterker hebt.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Soms kom je van die titels tegen waarbij je je afvraagt hoe het kan dat je er nog nooit van gehoord hebt. In dit geval My Blueberry Nights, met een van m'n favo zangeressen in de hoofdrol nota bene... 
Er staat met koeieletters ZWOLLE op geschreven, maar snel eens checken.
Die film is voor jou gemaakt.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Als ik door de resultaten scroll heb ik nog steeds niet het idee dat we ondertussen veel hoger in de lijst zitten, dan toen we begonnen. Het ziet er allemaal erg willekeurig uit. Misschien ken ik de smaak van dit forum gewoon niet goed genoeg. Ik heb al zoveel fantastische klassiekers voorbij zien komen in het begin, dat het me verbaast hoeveel gemiddelde films er nog steeds langs komen.
Ja, niet iedereen is een liefhebber van klassiekers. Ik verbaas me ook over The Green Mile dat nog altijd niet voorbijgekomen is of la vita é bella, enzovoort.
Wat ik wel jammer vond zijn de hoge noteringen van Moonlight, Spotlight, Jackie, Carol en Nocturnal Animals.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Mijn gezien:gestemd-ratio blijft overigens rond de 3:1 hangen.
Volgens ICM: 201/620 gezien
Volgens MM: 72/620 in mijn lijst.
Gezien we hoger in de lijst komen, heb ik er ongetwijfeld ook meer gezien, maar ik denk dat ik uiteindelijk zo rond de 400 gezien uit ga komen. Verder verwacht ik zo rond de 125 uit mijn lijst terug te gaan zien in de uitslag.
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9734 votes
Dat heeft vooral te maken met het feit dat MM verschillende niches kent die fanatiek zijn over film. Daardoor heb je niet echt één groep die overheerst en de rest wegdrukt, iets wat je op ICM bijvoorbeeld veel sterker hebt.
Aangezien er op iCM ongeveer 2 keer zoveel mensen mee doen, is het moeilijker voor die niches om boven te komen drijven. Hier zie ik een stuk meer "Onderhond-spul" voorbij komen.
Het heeft niets te maken met "wegdrukken", maar dat heb ik je op iCM al vaker geprobeerd uit te leggen. Het is daar zeker niet één groep die overheerst. Ik krijg juist eerder bij deze lijst het gevoel dat het teveel wordt overheerst door mensen die alleen maar films uit deze eeuw kijken.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ja, niet iedereen is een liefhebber van klassiekers. Ik verbaas me ook over The Green Mile dat nog altijd niet voorbijgekomen is of la vita é bella, enzovoort.
Overigens is La Vita è Bella vandaag langsgekomen op 398.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Overigens is La Vita è Bella vandaag langsgekomen op 398.
Dat moet je mij niet vertellen, weet ik (heb je wellicht verkeerd begrepen). En ik verwacht geen law abiding citizen of my sister's keeper in de lijst terwijl die wel in de top 250 stonden.
IH88
-
- 9731 messages
- 3184 votes
TornadoEF5 wat John Milton zegt, gewoon eens een film opzetten van 1 van die regisseurs en dan zie je wel of het wat voor je is. En smaak kan zeker veranderen. Wes Anderson vond ik niks, maar ik begin hem steeds meer te waarderen. The Grand Budapest Hotel moet je sowieso zien. Magnolia vond je niks las ik, en ik denk gezien je stemgedrag dat PT Anderson (op dit moment) ook niet echt iets is waar je blij van word
. Voor de Coens geldt denk ik hetzelfde, maar ik zou zeker een film van hen proberen als ik jou was.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Dat moet je mij niet vertellen, weet ik (heb je wellicht verkeerd begrepen). En ik verwacht geen law abiding citizen of my sister's keeper in de lijst terwijl die wel in de top 250 stonden.
Heuh?
Edit: Hij was al ge-edit. Alleen begrijp ik hem nog steeds niet echt...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Over la vita é bella dat die al voorbijkwam.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik krijg juist eerder bij deze lijst het gevoel dat het teveel wordt overheerst door mensen die alleen maar films uit deze eeuw kijken.
jaren 30: 13
jaren 40: 36
jaren 50: 70
jaren 60: 92
jaren 70: 109
jaren 80: 94
jaren 90: 169
jaren 00: 303
jaren 10: 103
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
En ik verwacht geen law abiding citizen of my sister's keeper in de lijst terwijl die wel in de top 250 stonden.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
En ik denk ook dat de films van nu budgettair en technisch meer mogelijkheden hebben, en er ook veel meer gemaakt worden nu.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Ik denk dat OH het correct stelt in dit geval.
Want wat is een klassieker? Curtiz? David Lean? Ozu? Mizoguchi? Fritz Lang? Juist die vele groepjes maken deze lijst leuk, toch? Die paar 'prullen' die je al gezien hebt (en maar niks vond) en voorbij ziet komen, negeer je gewoon. Dat zijn voor iedereen andere titels, maar je weet doorgaans wel waar ze vandaan komen. Ik negeer de Harry Potters. Een ander wellicht de door o.a. mij de lijst in gepushte Stille Franse film uit de jaren '20...
Maar idd: met een Law Abiding Citizen zou ook ik anders piepen 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Aangezien er op iCM ongeveer 2 keer zoveel mensen mee doen, is het moeilijker voor die niches om boven te komen drijven. Hier zie ik een stuk meer "Onderhond-spul" voorbij komen.
Het heeft niets te maken met "wegdrukken", maar dat heb ik je op iCM al vaker geprobeerd uit te leggen. Het is daar zeker niet één groep die overheerst. Ik krijg juist eerder bij deze lijst het gevoel dat het teveel wordt overheerst door mensen die alleen maar films uit deze eeuw kijken.
De Current Decade lijst heeft 78 deelnemers en is één grote lijst van arthouse en "betere" Hollywood films. Hoe je het ook draait of keert, da's een best beperkt spectrum. En da's ook dezelfde groep die je in andere contests ziet terugkomen (en niet toevallig een groep die mapt op de grote filmlijsten). Als je die selectie gewoon bent, dan oogt elke lijst als een lijst met teveel recente films 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Het is ergens ook wel logisch dat het zwaartepunt ligt op de nieuwste periode. Dat lijkt me simpelweg een statistische kans, want doorgaans heeft men gewoon meer films uit deze eeuw gezien dan films uit de vorige eeuw.
Dat, maar (in mijn geval tenminste) ook omdat het verser in m'n geheugen ligt. Als ik snel honderden achten moet doorspitten weet ik van de nieuwere films beter welke het ook alweer zijn dan de oudere.
Ik vermoed dat nu m'n basislijst staat, hij gaandeweg steeds gebalanceerder zal worden naarmate ik oude films herzie.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
De Current Decade lijst heeft 78 deelnemers en is één grote lijst van arthouse en "betere" Hollywood films. Hoe je het ook draait of keert, da's een best beperkt spectrum. En da's ook dezelfde groep die je in andere contests ziet terugkomen (en niet toevallig een groep die mapt op de grote filmlijsten). Als je die selectie gewoon bent, dan oogt elke lijst als een lijst met teveel recente films
Ik had beter meegedaan, als er één decennium is, waar ik heel veel over ken is het wel dit decennium hoewel ik nog altijd maar 26/50 heb op de 2010's lijst van icm (wel 250 gezien). Ik zou het beter wat gaan bijhouden, en volgend jaar doe ik ook mee. Op reddit mis ik het ook altijd.
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9734 votes
Ik denk dat dat een groot verschil is tussen MM en iCM. "Doorgaans meer films uit deze eeuw gezien" is daar zeker niet het geval. Daar zijn meer mensen die zich richten op TSPDT dan op het kijken van de meest recente films.
Statistiek tot nu toe (620 films):
'10: 114
'00: 179
'90: 82
'80: 49
'70: 62
'60: 58
'50: 43
'40: 18
'30: 7
'20: 8
Bijna de helft uit deze eeuw vind ik erg overdreven. De jaren '40 komen er tot nu toe wel heel slecht vanaf (zal maar niet beginnen over '20 en '30). Ik hoop dat er nog een hoop uit die tijd zullen volgen in de bovenste 380 titel, maar ik vrees dat dat tegen zal vallen.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
The Tree Of Life haalt de top 20 wellicht zelfs.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Daar zijn meer mensen die zich richten op TSPDT dan op het kijken van de meest recente films.
Ik beschouw mezelf best als een liefhebber van oudere films, maar kom tot 61 films t/m 1950 (en 113 t/m 1960). Ik heb daarentegen 563 films van een stem voorzien uit deze eeuw.
edit: Overigens is TSPDT juist weer het andere uiterste, waarin de moderne film bijna per definitie ondergeschikt is aan de klassiekers. Nog los van mijn waardering voor die lijst en de vele tips die ik er wel degelijke uitgehaald heb.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Er komen vast en zeker nog genoeg oude titels, joachimt. Maar wellicht niet genoeg om het een voor jouw fijne afspiegeling van de filmgeschiedenis te laten zijn.
Ik zie mezelf als een liefhebber van oudere films,maar ook bij mij viel dat tegen:
1920-1929: 9 films = 3,6%
1930-1939: 6 films = 2,4%
1940-1949: 7 films = 2,8%
1950-1959: 24 films = 9,6%
1960-1969: 15 films = 6%
1970-1979: 21 films = 8,4%
1980-1989: 22 films = 8,8%
1990-1999: 42 films = 16,8%
2000-2009: 44 films = 17,6%
2010-2017: 60 films = 24%
Das 41% deze eeuw, en ik vrees dat de gemiddelde MM gebruiker nog hoger gaat scoren dan dat.