• 178.167 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.010 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

En uit de laatste ronde zag ik Bright Future, The Affair, Angel's Egg, Vengeance Is Mine, Tokyo Story, Barren Illusion, Eros Plus Massacre en Distance. Koreeda.

Mochizuki Rokuro wrote:

Het is misschien nog leuk af te sluiten met jullie (vaste volgers) 10 japanse tips aan mij (hoeft niet met foto, wel met toelichting) van de titels die niet in de lijst stonden - of liever nog de Japanse films die ik niet ken.

Helaas, heb even nagezocht maar heb niets voor je in de aanbieding. Of het moet al deze zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Als ik m'n eigen top zo afga mis ik toch een hoop titels! Survive Style 5+, Mizu no Onna, geen Genius Parties, geen Jin-Ro ...

Wat tips dan maar

01. Miss Zombiehttp://www.onderhond.com/style/site/miss-zombie-1.jpg

Tanaka die een zwart/wit arthouse zombie film maakt

02. The Clone Returns Homehttp://www.onderhond.com/style/site/clone-returns-3.jpg

Moderne verstilde, nogal ondoorgrondelijke arthouse

03. Monsters Clubhttp://www.onderhond.com/style/site/monsters-club-3.jpg

Toyoda ala Wakamatsu?

04. The Most Beautiful Night in the Worldhttp://www.onderhond.com/style/site/beautiful-night-world-2.jpg

Veel bekende gezichten, zeer aparte sfeer

05. Getting Wild with Our Monkeyhttp://www.onderhond.com/style/site/wild-monkey-1.jpg

Nagase natuurlijk.

06. Late Bloomerhttp://www.onderhond.com/style/site/bloomer-2.jpg

Cyberpunk maar anders.

07. My Darling of the Mountainshttp://www.onderhond.com/style/site/darling-mountains-2.jpg

Moderne klassieke remake

08. Stereo Future

Nog een Nagase, minstens zo cool.

09. Instant Swamphttp://www.onderhond.com/style/site/numa-3.jpg

Want Miki.

10. Shadyhttp://www.onderhond.com/style/site/shady-3.jpg

De nieuwe generatie.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Interessante tips. Wel wat van gezien, en van alle andere - behalve Shady - wel gehoord ook.

Beste film uit dit rijtje was voor mij Late Bloomer

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

interessant lijstje Onderhond, zeker eens bekijken!

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

Malick wrote:

(quote)
Ok, duidelijk. Dus dit is de volgorde:

- Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (1997)

- Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth (1997)

- Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone (2007)

- Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance (2009)

- Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo (2012)

Misschien het beste om eerst Death & Rebirth te kijken, het eerste gedeelte daarvan is een samenvatting van de serie. Misschien geeft het iets meer houvast, al weet ik dus niet of het echt helpt. Ik heb wel de serie gezien en het bleef wazig. Verwacht in ieder geval geen duidelijk plot.

De laatste drie films in je lijstje zijn een remake van het geheel, dus ook de serie. Zou je ook mee kunnen beginnen, als je toch meer plot wenst. Ik verwacht dat dat hier een stuk duidelijker is. Er komt in deze remake dus nog een vierde en laatste deel.

Ook aardig om te vermelden, Pacific Rim lijkt duidelijk erg geïnspireerd te zijn door de serie.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Malick wrote:

- Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (1997)

- Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth (1997)

- Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone (2007)

- Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance (2009)

- Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo (2012)

Ik dacht dat de eerste twee andersom moeten.

edit: oh, kenner Black Math had je al antwoord gegeven

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Van de tips van Onderhond Instant Swamp al gezien... (dus je mag een nieuwe). Miss Zombie (hij is binnen!), Shady klaarliggen en die Clone-film recent al ontdekt en op de koop-lijst gezet. De rest zal ik eens bekijken. Ik wilde al weer eens op zoek naar Helter Skelter

Woman of Water was wel een titel die dichtbij de Top 300 raakte, evenals Sway en dus Air Doll.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Helter Skelter speciaal niet als tip meegegeven, op de één of andere manier lijkt het mij geen film voor jou

Die Instant Swamp mag je dan vervangen door een andere Miki. In The Pool ofzo ... met Jo Odagiri (en Suzuki Matsuo!)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

nee, vandaag geen update

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Je hebt enige tijd om het voor te bereiden, want mijn lijst telt 300 titels en ik wilde 15 titels per dag presenteren. 4 juli zijn we dan klaar, precies op mijn verjaardag

Gefeliciteerd (O wat mis ik het "pom-pom" smileytje)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Gefeliciteerd en nog vele jaren, Mochizuki Rokuro!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Proficiat!

Mochizuki Rokuro wrote:

arno74Van de maker van The Girl komt nog wel zijn (tot-nu-toe) meesterwerk.

Je bedoelde zeker Wolf Children (2012) ? Daar ga ik zeker achteraan

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

The One Ring wrote:

Ik neem aan dat je geen Pokémonfilm in je lijst hebt staan?

Mochizuki Rokuro wrote:

Dat ga ik niet verklappen natuurlijk.

Wat een opbouw naar niets. Je hebt natuurlijk niets beloofd, maar ik voel me toch blij gemaakt met een dooie Pidgey

Maar serieus, dit topic was een van de leukste dingen die ik op MovieMeter ben tegengekomen. Ik zag relatief weinig van de films en de grootste frustratie is dat ik er veel ook niet zomaar voor handen zal krijgen.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

The One Ring wrote:

Maar serieus, dit topic was een van de leukste dingen die ik op MovieMeter ben tegengekomen. Ik zag relatief weinig van de films en de grootste frustratie is dat ik er veel ook niet zomaar voor handen zal krijgen.

Ja, zelfde gevoel hier....

Gedo (1998) bijvoorbeeld, wat zou ik die maar wat graag zien. Al bestaat de kans natuurlijk dat de verwachtingen te hoog zijn bij dit soort van films. Heeft tien stemmen op imdb, één op MM, lijkt bijna mythisch

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Er moet toch nog wel ergens een kopie van Gedo zijn?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Denk het niet. Aangezien de film destijds niet was ondertiteld op het IFFR, zie mijn stukje. De film was ook niet op 35mm. Er bestaan dus gewoon geen ondertitels.

Tony Rayns ondertitelde volgens mij zelf ook wel eens films. Ik vermoed dat hij na het zien van de film zelf de ondertiteling heeft verzorgd, omdat hij de film wilde per se vertonen in het MR-retro op het IFFR van 1998. Er is circuleert wel een digitale versie van de film, dus het is wachten op fansubs.

Ik heb het niet gecheckt, maar ik denk dat het gemiddelde van die 10 stemmen op imdb misschien wel hetzelfde is als het gemiddelde hier met die ene stem

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Maar heeft iemand wel de film zonder subs? Volgens mij kan er met crowdfunding best wel wat geregeld worden.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

De film staat al een tijdje op het pindaweb, maar zonder subs inderdaad. Er zijn aldaar wel verzoeken tot fansubs gedaan, dus wellicht komen die er nog wel (maar voor hetzelfde geld duurt dat nog jaren trouwens...).

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Was van plan om het obscuurder te maken door échte tips geven, maar ik kwam erachter dat ik meer dan tien Japanse films met 4.5* in mijn lijst heb staan die Mochizuki Rokuro niet heeft gezien en die niet door de andere tipgevers al zijn getipt. Bovendien heb ik voor één film per regisseur gekozen. De meeste films bevinden zich trouwens wel in het fansub circuit. De meeste films en regisseurs zal je al wel kennen (maar door o.a. (fysieke) beschikbaarheid nog niet gezien), maar ook andere gebruikers kunnen misschien nog verder lekker worden gemaakt voor de Japanse film, het beste filmland

01. Ryoma Ansatsu (1974) http://i.imgur.com/M68SEfy.jpg

Kazuo Kuroki is denk ik mijn favoriete new wave regisseur en ik weet door je berichtjes dat deze en enkele andere van hem al op je lijst staan. Dit is waarschijnlijk nipt mijn favoriet van de vijf die ik zag, maar de rest raad ik ook ten zeerste aan. Kon geen mooie still vinden, maar op deze staat tenminste het supertrio v.l.n.r. (sorry mevrouw) Harada-Matsuda-Ishibashi. Deze film moet het niet van de kadrering hebben, maar van de grofkorrelige sterk contrasterende losse unheimische stijl. Een donkere film maar wel met veel humor en een bijzonder gay-randje.

02. Bad Film (2012) http://i.imgur.com/wK3UW7T.jpg

Een Sono die in 2012 door Sono is afgemaakt, maar in 1995 is geschoten. Enorm slechte opnamekwaliteit, maar als het zo vernuftig (denk een beetje aan Love & Pop (1998), krankzinnig en massaal (Eisenstein is er niks bij) in guerrilla-stijl wordt uitgewerkt, dan ben ik al snel om. Ook weer geen onbekende van je; er staat immers een berichtje van jou op de filmpagina. Die andere slechte film kon je in ieder geval al goed smaken.

03. Hatsukoi: Jigoku-Hen (1968) http://i.imgur.com/9FMu9UT.png

Over Hani hebben we het ook al eens gehad. Een van de bekendere new wave namen en dit is zijn meest gewaardeerde film. Een gevoelig coming-of-age verhaal te midden in een veranderende duistere maatschappij. Prachtig intuïtief geschoten en gemonteerd. Hij heeft vooral (semi)documentaires gemaakt, ook gekke dingen in Afrika. Deze films is overigens mede geschreven door Shûji Terayama.

04. Mandara (1971) http://i.imgur.com/VuK5Bqp.jpg

Het tweede deel van Jissoji's boeddhistische trilogie, waarvan we de eerste - Mujo (1970) - al redelijk hoog in jouw lijst tegenkwamen. Deze vind ik volgens mij de beste van de drie, maar ik vind ze allemaal geweldig. In plaats van zwart/wit hier vooral kleur en een stuk manischer dan Mujo. De still beeldt net een fijn moment van bezinning uit, maar er vindt veel gekkigheid plaats. beavis schrijft over Mandara:

het meest extreem, zowel door de sadomasochistisch-boeddhistische sekte (het leven is lijden? ) die een uitvinding van Oshima en Adachi had kunnen zijn, als de vorm die een aantal keer sterk van toon wisselt (het meest uitdagend dus wel, maar helaas op enkele punten inhoudelijk ook een rommeltje en door al die shifts wordt het mij iig niet duidelijk waar die film heen zou willen)
Die shifts zijn inderdaad wel wat lastig en maken het dan ook geen 5* film, maar het meeste is toch wel puur genieten en als geheel vond ik hem toch ook wel geslaagd coherent.

05. Sêrâ-fuku to Kikanjû (1981) http://i.imgur.com/fRRtt1T.jpg

Tijdens de presentatie van jouw Japanse toplijst sprak je al uit dat je nog niks van Somai hebt gezien. Dit is een merkwaardige film van hem met vrij veel gezichten. Misschien geen eigen gezicht volgens sommigen? Zie verder ook mijn berichtje op de filmpagina zelf.

06. Saudâji (2011) http://i.imgur.com/BmNALiT.jpg

Misschien nog meer dan de film van Somai is deze lastig aan te raden. Goedkoop en weinig stijlvol gefilmd, maar het inkijkje die je in de subculturen en de worstelende mensen hier krijgt vond ik bijzonder sterk. Toch zitten er ook zeker wel mooie (lange) takes in de film. De film wordt ook wel vooral goed door de lengte. De titel verwijst naar het Portugese woord dat lastig naar andere talen te vertalen schijnt, maar volgens Wikipedia is het een mengeling van gevoelens van verlies, gemis, afstand en liefde, of heimwee, melancholie of weemoed. We volgen verschillende immigrantengroepen (wat niet vaak voorkomt in Japanse films) en zien onder meer een clash tussen lokale hiphoppers en de Japans-Braziliaanse gemeenschap. Er zit ook veel Japanse hiphop in de film, voor een wat andere benadering dan Tokyo Tribe (2014).

07. Umi to Dokuyaku (1986) http://i.imgur.com/U9zomXd.jpg

Deze film en de regisseur had ik al even in dit topic besproken. Ik schreef:

Het zit ongeveer tussen subversieve en traditionele cinema in. Heel gevoelig, zonder sentimenteel te worden. Met name Shinobugawa (1972) en Umi to Dokuyaku (1986) zijn grote aanraders. Die eerste heeft geweldige - bijna vooruitstrevende - editing en die tweede is eigenlijk een regelrechte klassieker, inclusief memorabele score en alles. Vergelijk het dan maar met het beste werk van Imamura.

08. Shafu Yukyoden - Kenka Tatsu (1964) http://i.imgur.com/cjflYbT.jpg

Net als beavis raad ik ook een Tai Katô aan, befaamd om zijn geweldige cinematografie met heerlijke deep-focus in meestal gewelddadige genrefilms. Heb hem pas ontdekt en dit is voorlopig mijn favoriet, maar er valt wel meer aan te raden. Deze is misschien wat afwijkend van zijn meeste films (of als je een moderne Katô wilt kan je Minagoroshi no Reika (1968) kijken) en niet het beste verhaal vergeleken met de andere, maar de stijl is hier zo ontzettend fijn. Een still kiezen was geen gemakkelijke opgave met zoveel krachtige shots.

09. Gan no Tera (1962) http://i.imgur.com/2PhCkWQ.jpg

Hier was het helemaal lastig om een still te kiezen, want het aanbod is echt ongekend. Deze still laat dit misschien niet meteen goed zien, maar geeft ook de inhoud wel goed weer. Waarschijnlijk de beste framing die ik tot nu toe ben tegengekomen, wellicht nog beter (en eerder) dan Yoshida als het aankomt op ritmische montage (weer beter dan Eisenstein ) van strak gekadreerde zwart/wit shots. Van Kawashima zag je al enkele films uit de jaren 50, maar in het begin van de jaren 60 was hij blijkbaar ook een van de meest progressieve filmmakers. beavis' favoriet Shitoyakana Kedamono (1962) is behoorlijk anders, maar ook een voorbeeld van de klasse van Kawashima.

10. Honô to Onna (1967) http://i.imgur.com/T7of5Ep.jpg

En toch nog een Yoshida die je nog niet hebt gezien. Dit is een van mijn favorieten en net als de vorige van Kawashima was één still uitkiezen hier ook bijna misdadig. Eentje met een reflectie dit keer. De thematiek vond ik bij deze dacht ik een tikkeltje achterhaald, maar qua cinematografie wel gewoon 5* werk.

BONUS:

11. Watashi no Otoko (2014) http://i.imgur.com/ECntggh.jpg

Had er eentje overgeslagen en deze bleef toen over van de 4.5* films waarvan de regisseur nog niet was gepasseerd, dus bij deze nog een elfde en meest recente tip. Op de filmpagina kan je wel een idee van de film krijgen.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

danuz wrote:

De film staat al een tijdje op het pindaweb, maar zonder subs inderdaad. Er zijn aldaar wel verzoeken tot fansubs gedaan, dus wellicht komen die er nog wel (maar voor hetzelfde geld duurt dat nog jaren trouwens...).

Zou er niet op wachten. Als we hier 50 man kunnen verzamelen die 20 euro betalen, dan hebben we 1.000 euro. Een vertaler Japans-Engels of Japans-Nederlands verdient echt geen dikke boterham. Volgens mij hebben we dan zo iemand die voor hoogstens 1000 euro zo'n vertaling wil maken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Maar wie heeft er 20 euro over voor Gedo???

Ik heb hem al gezien

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

fijne tips McSavah. veel al gezien en de rest al op de radar (niet voor niets dat je me een paar keer noemt denk ik). maar dat mag niet beletten om nog even te onderstrepen wat een fijne films dit toch zijn. we zijn een aardig tag-team zo!

Knisper had een eerder berichtje over Gedo alweer weg gehaald omdat ik mezelf herinnerde dat de kwaliteit en status van online rips hier niet besproken dient te worden. Ik kan wel nog zeggen dat er onder de fansubbers wel degelijk aan crowdfunding e.d. wordt gedaan. Er zijn verschillende groepjes en Japan staat altijd wel ergens in de spotlights (Kyupora no Aru Machi (1962) is de meest recente interessante verschijning)... maar zoals we in dit topic ook hebben gezien: er is zo veel! Tony Rayns heeft Gedo destijds sterk aanbevolen... maar niet genoeg zodat hij ook bepaalde lijstjes heeft gehaald of bij eureka/bfi een speciale aandacht heeft gekregen... dus nu is het gewoon wachten totdat de online community op dit punt vocaal gaat worden / het ontdekt denk ik... als je iets wil organiseren, zou ik dus proberen vooral daar de weg te vinden.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

maar dat mag niet beletten om nog even te onderstrepen wat een fijne films dit toch zijn. we zijn een aardig tag-team zo!

Jazeker, dank voor alle tips. Had er natuurlijk aardig wat in de N/A-wensenlijst, maar ik noteer al deze titels nog even met een *

Zou wat zijn mocht dit topic de katalysator worden voor een sjieke Eureka-release van Gedo !!

John Milton

• 24225 messages
  • 13388 votes

Knisper wrote:

(quote)
Zou er niet op wachten. Als we hier 50 man kunnen verzamelen die 20 euro betalen, dan hebben we 1.000 euro. Een vertaler Japans-Engels of Japans-Nederlands verdient echt geen dikke boterham. Volgens mij hebben we dan zo iemand die voor hoogstens 1000 euro zo'n vertaling wil maken.

Is er echt op KG niemand die dat wil doen, of een armetierige exchange student die dat leuk vindt in ruil voor het een of ander? Ik ken wel een Koreaan die ik bereid zou kunnen vinden zoiets te doen, maar geen Japanner, vrees ik.

Of willen jullie echt iets officieels en hoogstaands in gang zetten?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

John Milton wrote:

(quote)

Is er echt op KG niemand die dat wil doen, of een armetierige exchange student die dat leuk vindt in ruil voor het een of ander? Ik ken wel een Koreaan die ik bereid zou kunnen vinden zoiets te doen, maar geen Japanner, vrees ik.

Op ADC wordt de ene na de andere Japanner gesubbed, dus door daar de aandacht op Gedo te richten en eventueel een crowdfunding op te starten zou dat nog wel eens moeten lukken. Maar ik denk dat Mochizuki Rokuro het stiekem leuker vindt dat wij in het ongewisse blijven Er zitten op MoMe trouwens ook gebruikers die Japans beheersen en die met wat crowdfunding wellicht ook kunnen bijdragen. Zij kunnen de film dus ook gewoon rustig zien zonder subs. Al kan het met dialecten en zo soms misschien lastiger zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Zijn er eigenlijk nog andere mensen bezig met een toplijst? Ondertussen is het zwaarste werk voor mijn top 200 geleverd, maar ik hou hem sowieso nog even in de ijskast. Ik laat de top 1000 voorgaan en kijk dan wel hoeveel tijd ik heb om hem nog te lanceren voor m'n vakantie.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Top 1000 laat nog wel een hele tijd op zich wachten vermoed ik.

Zelf geen plannen om zoiets te lanceren, i.i.g. niet op korte termijn. Ik zou wel een lijstje van Spaanstalige films kunnen doen, maar ik weet niet hoeveel animo/interesse daarvoor is hier.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Als jij het interessant vindt gewoon doen.

Ik zou het wel leuk vinden. 50 is genoeg hoor.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Na de zomer zou ik wel met zoiets kunnen komen. Een top 100 Spaanstalig lukt me wel denk ik. Heb wel nog wat films te gaan die ik sowieso wil kijken voor ik daaraan begin.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Ik zou wel een Tsjechoslowaakse lijst willen doen, maar ook ik heb dan een een aantal films die ik wil gaan zien voordat ik daaraan begin. Zo'n lijst is echter nòg een aantal keren meer een niche dan een Spaanstalige, Japans of Chinese lijst.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.