• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

De vijver waaruit ik moet vissen is natuurlijk ook iets groter.

Dat weet ik uiteraard . Maar het is een film die bij mij in mijn nog steeds niet helemaal afgeronde top 500 in de bovenste 200 gaat staan. Van de Naruses die ik zag vind ik het de sfeervolste, al is het zeker niet zijn beste script. Bij elkaar denk toch na Repast favoriet hier. Maar die zal bij jou ook nog wel langskomen....

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En aangezien het qua opzet mede een discussietopic is vind ik het perfect thuishoren op MM. Een blog is toch vooral gericht op presentatie, niet op discussie.

Dan kun je het misschien toch beter algemener maken en plaatsen onder een regisseurstopic of een topic over een bepaalde filmstroming of zo. Nu ga je uit van de smaak/mening van één bepaalde user en die mening gaan we dan bespreken; 300 keer in theorie (in dit geval). Waarmee ik trouwens niet het werk of de passie in twijfel wil trekken of de goede intenties..

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Vind ik niet en zou ik zelfs jammer vinden. Ik hoop dat dit topic juist mensen gaat stimuleren om ook met lekker lange genre/tijdperk/land of wat voor lijstje dan ook te komen. Ik zie het voorstel van een topic waarvan de titel aangepast kan worden wel zitten. Juist ook omdat we in dit topic de mening van een user bespreken.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

je kan toch ook de films ipv de mening bespreken... alles is beter dan alleen maar het topic of de vormgeving bespreken... (dit is waar een forum voor is, en waar blijven die 150000+ man die zich daarvoor hebben aangemeld!? dat kan je iemand die een topic start toch niet gaan aanrekenen...?)

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

Vind ik niet en zou ik zelfs jammer vinden. Ik hoop dat dit topic juist mensen gaat stimuleren om ook met lekker lange genre/tijdperk/land of wat voor lijstje dan ook te komen. Ik zie het voorstel van een topic waarvan de titel aangepast kan worden wel zitten. Juist ook omdat we in dit topic de mening van een user bespreken.

Voor 20 users gaat dit stimulerend werken ja. Waarvan er al 10 intensief met Japanse cinema bezig zijn. Maar dadelijk kom ik met 200 spaghetti western aanzetten, en pietje komt met 300 Amerikaanse jaren 90 straight-to-video titels op de proppen en dan zijn er nog 3 á 4 users die 'meedoen'. Met een link naar icheckmovies ben je er ook natuurlijk. Maar ik zal verder sportief zijn.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

je kan toch ook de films ipv de mening bespreken

Elke film heeft toch een topic?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Elke film heeft toch een topic?

inderdaad, maar als je een film zelf nog niet hebt gezien zal je daar minder snel komen. een topic als dit helpt discussie te sturen en users op het zelfde moment actief te maken... lijkt me...

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

(quote)

inderdaad, maar als je een film zelf nog niet hebt gezien zal je daar minder snel komen. een topic als dit helpt discussie te sturen en users op het zelfde moment actief te maken... lijkt me...

Nee. Dit gaat een topic worden dat primair bezocht wordt door een tiental filmbuffs. En that's it. Er zijn verder genoeg topics waarin je bepaalde films onder de aandacht kan brengen, lijstjes kan plaatsen, regisseurs kan ophemelen etc. En dan is er ook nog icheckmovies. Dus ik zie de noodzaak niet. En tuurlijk is er een deel van me die dit soort elitaire dingen wel leuk vind en waarschijnlijk zal ik hier af en toe ook reageren/participeren (zeker als een bepaald onderwerp in mijn straatje ligt), maar ik heb wel wat twijfels mbt dit soort topics.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Heerlijk Mochizuki, ik kijk al uit naar de volgende update!

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ramon K wrote:

Ik weet niet wat ik van dit topic moet vinden eigenlijk. Aan de ene kant is er het plezier van analyseren en nieuwe titels ontdekken; aan de andere kant voelt het een beetje aan als 'kliekjesvorming' op een site met 150.000 users. Misschien zelfs een beetje narcistisch ook, zo'n 'X presenteert'.... Ik vind het eigenlijk meer iets voor een eigen site of blog of zo. Of ga ik nu buiten mijn boekje?

Ik vind dat je wel gelijk hebt, niet dat ik het als kliekjesvorming zie en iedereen mag hier in dit topic reageren. Aan de andere kant gaat dan wel weer een bepaald groepje reageren, wat je in het top 1000-project ook al hebt, in allerlei topics heb je ook weer een clubje dat gezellig gaat lopen leuteren over een onderwerp. Een topic over een of andere acteur, kan ook wel bij een fanclub. Maar wat het gros van de users er nou van vind kom je dan toch niet te weten. Een heleboel mensen houden niet van lijstjes maken, veel zullen het niet leuk vinden om te discussiëren....

Ik denk dat je dat bedoelt....

Maar goed het mijn site niet en verder ook niet als kritiek bedoeld.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Tja, dan kan je geen enkel topic meer openen, want het zijn altijd bepaalde "groepjes" die meer/minder reageren in een bepaald topic. Compleet logisch fenomeen ook op een forum, niks om je zorgen over te maken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ben het ergens wel eens met Ramon K

Als je dit toestaat dan mag niemand je weerhouden om vanaf nu zijn/haar persoonlijke smaak, toplijst, favorieten te gaan posten. Dus dan heb ik ook wel een ideetje om zelf wat te gaan maken omtrent films die mij interesseren.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat mag. Iedereen mag een topic starten. Heb ook gezegd, waarom wachten tot MR klaar, begin gelijktijdig met ook een lijst in een ander topic. Dat kan nu, want de titel is aangepast.

Hoewel hier staat:

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik stel voor dat we als enige ‘spelregel’ hanteren dat diegene die zijn persoonlijke toplijst presenteert deze afmaakt, voordat er een nieuwe user de kans krijgt. Dus we discussiëren eerst over mijn lijst, zolang de bekendmaking loopt en werken eventueel met intekening voor de volgende lijsten, vooropgesteld dat er belangstelling is…

En is dan wat je hier schrijft over films anders dan wat je bij de film schrijft. Of is het meer een rangschikking?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

danuz wrote:

Vind het ook een mooie vormgeving. Zelf had ik er echter wel voor gekozen om alle stills een zelfde afmeting (ratio) te maken.

Hoe had je je dat voorgesteld? Juist door afbeeldingen te gebruiken - moet je het filmformaat respecteren lijkt me. Zou je dan met zwarte randen werken?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

weer exact 10 van gezien, mooie ratio tot nu toe

Youth Killer is ook met subs op DVD te vinden, fijne film... maar a Fugitive from the Past ook op DVD???

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mooi gemaakt, compliment, wel veel werk. Inhoudelijk moet ik passen aangezien ik v.w.b. Japan (nog) niet verder ben gekomen dan de erg goede animaties die uit dat land komen.

Qua opzet van het topic ben ik er nog niet uit wat ik ervan vind. Enkele gedachten die door mijn hoofd gaan, ik denk gewoon even hardop (constructief bedoelde kritiek ):

300 is wel wat veel voor een toplijst, het wordt wel eenzijdig als slechts 1 persoon zijn lijst presenteert, misschien leuker om er "de week van... de japanse cinema" te maken waarin alle gebruikers hun toplijsten presenteren, films aanbevelen, discussieren, enz.

Nu kan het meerdere kanten opgaan: dat er na Mochizuki nog 10 andere gebruikers met hun toplijsten uit Japan komen (moet mogen) en we 10 maanden verder zijn, of dat iemand anders met een ander meer populair onderwerp komt die vervolgens wel vervolgd wordt door 100 gebruikers die ook hun toplijst presenteren waardoor je 3 jaar verder bent (moet ook mogen binnen deze opzet). Ik denk dus dat er nog qua opzet wat te finetunen valt.

Nog een tip trouwens aan Mochizuki Rokuro: na al dat vele werk is het een kleine moeite om het plaatje naar de film te linken, dan ziet het er helemaal mooi uit . Zo bijvoorbeeld:

http://www.moviemeter.nl/film/895

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dk2008 wrote:

Dat mag. Iedereen mag een topic starten. Heb ook gezegd, waarom wachten tot MR klaar, begin gelijktijdig met ook een lijst in een ander topic. Dat kan nu, want de titel is aangepast.

Hoewel hier staat:

(quote)

En is dan wat je hier schrijft over films anders dan wat je bij de film schrijft. Of is het meer een rangschikking?

Ik zou het jammer vinden moest ik inderdaad 20 dagen moeten wachten (dat is erg lang als je dagelijks op MovieMeter actief bent), ik heb deze week wel tijd om aan een eigen toplijst te werken binnen 2/3 weken misschien veel minder.

Daarom wil ik graag aan starbright boy vragen of ik zelf ook aan eentje mag beginnen. Volgens mij kunnen toplijsten dan gerust naast elkaar blijven bestaan en actief blijven. Zo nu ga ik niet verder deze topic besmeuren met oftopic berichten.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Al best wat leuk werk gepasseerd. Enerzijds fijn, maar dat betekent waarschijnlijk wel een saaiere top 50.

Matango wil ik al een tijdje zien, die Living Skeleton ziet er ook wel interessant uit. En Tokyo Eyes is met Kitano ... dit topic lijkt in ieder geval nuttig te worden

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Inderdaad al heel wat leuks gepasseerd zeg.

En wat geven stills toch weer een goede indruk. Krijg bijvoorbeeld gelijk zin in Tokyo Eyes te zien.

Mochizuki Rokuro wrote:

(quote)

Hoe had je je dat voorgesteld? Juist door afbeeldingen te gebruiken - moet je het filmformaat respecteren lijkt me. Zou je dan met zwarte randen werken?

Ik zou gewoon croppen (zoals Onderhond bijvoorbeeld doet op zijn site). Ik heb liever een strak esthetisch overzicht dan originele aspect ratio's

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

alexspyforever wrote:

Ik zou het jammer vinden moest ik inderdaad 20 dagen moeten wachten (dat is erg lang als je dagelijks op MovieMeter actief bent), ik heb deze week wel tijd om aan een eigen toplijst te werken binnen 2/3 weken misschien veel minder.

Daarom wil ik graag aan starbright boy vragen of ik zelf ook aan eentje mag beginnen. Volgens mij kunnen toplijsten dan gerust naast elkaar blijven bestaan en actief blijven. Zo nu ga ik niet verder deze topic besmeuren met oftopic berichten.

Misschien nog wel langer wachten. Je kan ook gewoon een genretopic opzoeken en hem daarin plaatsen.

Ik laat het hierbij. Ben ook klaar in dit topic.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

maar a Fugitive from the Past ook op DVD???

De Franse, met Franse subs

Dat komt verderop nog een paar keer.

Maar ik weet ook al dat ik ergens op een still heb getikt dat ik de DVD heb, wat achteraf niet zo blijkt te zijn - ik deed het uit het hoofd en had twee titels verwisseld. Kijken of ik dat nog aangepast krijg.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ah, dat verklaard het

... jammer

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

Leuk topic inderdaad. Ik heb ook het idee dat niemand zo'n breed overzicht heeft van de Japanse cinema als MR, van de oude klassiekers tot en met de moderne cinema.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Onderhond wrote:

Al best wat leuk werk gepasseerd. Enerzijds fijn, maar dat betekent waarschijnlijk wel een saaiere top 50.

Tsja, onderin zitten de films die wat minder gekend zijn, want bovenin staan natuurlijk de films die ik vaker in lijstjes post, omdat die 4.5* en 5.0* hebben. Maar zoals al gezegd, Seven Samurai komt helemaal niet in de lijst terug. Tokyo Story wel. Het is mijn voorkeur - dus saaier wordt het sowieso niet Inderdaad een mix van klassiekers, anime, new wave en een hoop typisch IFFR/Camera Japan spul.

Op een aantal vlakken zijn er natuurlijk genoeg users die meer kennen dan ik en ook andere voorkeuren hebben. Waaronder niet in de laatste plaats jijzelf.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

arno74 wrote:

Nog een tip trouwens aan Mochizuki Rokuro: na al dat vele werk is het een kleine moeite om het plaatje naar de film te linken, dan ziet het er helemaal mooi uit . Zo bijvoorbeeld:

Ik had dat ook al bedacht, dat dat nog mooier zou zijn. Ik heb hier al aardig wat werk aangehad, niet zo zeer hi-tech, maar vooral bewerken, standaardiseren, links plakken. Behoorlijk routinematig. Dus ik zal kijken of het echt weinig werk is, dan wil ik het wel overwegen. hangt een beetje van mijn tijd af, want ik wil ook wel weer eens een avond filmkijken

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Op een aantal vlakken zijn er natuurlijk genoeg users die meer kennen dan ik en ook andere voorkeuren hebben. Waaronder niet in de laatste plaats jijzelf.

Valt nog tegen vrees ik. Misschien op horrorgebied? Heb je volgens mij niet veel J-Horrors zien kijken. Ook modern drama misschien iets minder? Maar heb toch het gevoel dat je de belangrijkste films vaak wel gezien hebt

Kijken hoeveel zin ik heb, maar naar potentieel gezien is het waarschijnlijk interessanter als ik een Hong Kong lijst doe.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Zalig topic, blijf ik volgen. Ook een simpele maar doeltreffende layout.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Enkele toelichtingen bij #271-#285

#271. Tokyo Eyes

In 1996 gezicht ik voor het eerst een volledig IFFR. Met een passe-partout, geen drukte geen kaartjes. Het was in die periode dat ik recente Japanse cinema ontdekte en gelijk waardeerde. Wat ik aan Japanse films kende en zag in het filmhuis waren toch voornamelijk klassiekers, ik denk dat De Ballade van Narayama de eerste was die ik zag. En Rashomon, dat soort werk. Naast het IFFR zag je nooit een Japanners, net als nu was een release in de theaters een zeldzaamheid. Zo dook Tokyo Eyes van Jean-Pierre Limosin in 1998 ineens 'zomaar' op. Gewoon in de filmhuizen. Ik werkte in die tijd als vrijwilliger bij Movie W in Wageningen en daar waren een heleboel enthousiastelingen als het om Japanse films ging. Tokyo Eyes werd een lokale favoriet. Ik denk dat mede door die herinnering mijn herinnering aan Tokyo Eyes zo gekleurd positief is, al vond ik het gewoon ook een hele leuke film. Een film, zoals veel van die kleinschalige Japanse drama' tjes. Waarschijnlijk zeker niet beter of compacter, maar in mijn herinnering dus gekoppeld aan de periode dat ik 'm zag. Tot mijn verbazing volgde er zelfs nog een makkelijk te verkrijgen DVD-release (R3).

#272. Kill!!

Daar is-ie gelijk al. Okamoto's a-typische chanbara film. Dit is volgens mij de enige still waarbij het wit linksonder problematisch is. Ik heb m gekozen vanwege Tatsuya Nakadai. Toshio Mifune mag dan de bekendste en grootste (?) acteur worden beschouwd uit die Japanse periode tot pakweg 1970, als je kijkt hoevaak Nakadai op een still staat de komende 300 titels en hoevaak Mifune voorspel ik vast een uitslag 10-1 in het voordeel van Nakadai. Niet dat ik hem per se fantastisch vind, maar blijkbaar zijn de films waar hij voor koos wel voor mij aansprekender gebleken.

#277. Burst City

Ik twijfelde eerlijk gezegd of deze still wel uit de film is?

#279. Demons / Shura

Dit is een van de titels die hoog op de herkijklijst staat. Ik hoop op een keer een goede, degelijke release. Shura is een duistere samoerai film, een verrassende keuze van Matsumoto na zijn new-wave/avant-garde debuut Funeral Parade of Roses.

#281. Matango

Honda vind ik over het algemeen aangename pulp. Matango is niets anders, maar van al die pulp die Honda maakte van Gorath tot Atragon tot Yog is dit wel de meest consistente. Verwacht geen meesterwerk, maar als je deze still al ziet weet je wat je krijgt. Het ziet er gewoon tof uit!

#283. The Living Skeleton

Criterion is een nogal eclectisch (?) label en op het sublabel Eclipse brengen ze dan nog ook nog eens elitaire boxsets uit: Bergman, Malle, Ozu, Guitry en toen ineens als box nummer 37: "When Horror Came to Shochiku". Nou kende vrijwel niemand die horrorfilms en bleken het ook maar vier horrorfilms te zijn die bij Shochiku (dat is trouwens een Japanse filmstudio) zijn uitgebracht. Die vier zitten in die box. Drie van films hadden eigenlijk niet echt aan de vergetelheid ontrukt hoeven te worden, maar The Living Skeleton bleek de aangename uitzondering. Een fijn mysterie die qua stijl wat onvast is omdat het leentjebuur speelt bij veel grotere, bekende namen en stijlen (ook oa. Hammer en Corman). Deze still is in mijn herinnering heftiger dan de toon van de film, maar hij trekt wel gelijk de aandacht - zo zie je maar weer... Zie voor mijn filmbespreking het topic van de film zelf: Kyûketsu Dokuro-sen (1968)

#284. Hell / Jigoku

Dit is er ook eentje voor de herkijklijst. Een film met een status die ik er niet helemaal uithaalde. Wat ik me herinner een film met een goede en een slechte helft.

Nog wat toelichting op het concept. Ik heb dus overal voor de Engelse titel gekozen, want dat is wel zo helder. Daarom heb ik consequent gekozen voor Demons en Hell (gezellige titels trouwens) en niet voor Shura en Jigoku - hoewel dat nog wel Japanse titels zijn die redelijk gangbaar zijn. Dergelijke gevallen krijgen we ook bij Onibaba, Rashomon en Ran - je zult zien dat ik niet helemaal consequent ben geweest.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

beavis wrote:

Youth Killer is ook met subs op DVD te vinden, fijne film...

Ik geloof dat je dat al eens gezegd had. Nooit meer achteraan gegaan. Die andere Hasegawa ook? The Rebirth heb ik uiteindelijk ook nog niet gekocht trouwens, sommige dingen verdwijnen weer van de radar als je ze al kent. Ik ga het nog eens nazoeken - van The Youth Killer wil ik wel een DVD. Is het deze The Youth Killer? Zie daarbij niks over subs staan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.