• 178.163 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.003 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Peep "tv" Show zou ik iedereen wel kúnnen aanraden... maar de meeste mensen zullen die toch wel vreselijk vinden, helaas. Denk ook niet dat ik jouw daar gelijk een plezier mee zou doen... (maar hij is wel in de USA op DVD verschenen ). The New God is een stukje leuker en een beter beginpunt voor deze regisseur. Heb vooral gekeken naar wat bij mij hoog scoort en bij jou in de smaak zou moeten kunnen vallen

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

beavis wrote:

insert een heleboel feest smileys (die we niet meer hebben geloof ik)

en nogmaals dank voor een leuk topic!!

Ja, die mis ik wel. Maar deze is er nog:

Geen van de 15 films in dit rijtje zouden in mijn top 15 staan (sowieso heb ik er nog maar 5 gezien), maar ieder zijn meug, natuurlijk.

Bright Future en Tokyo Story vond ik erg goed/mooi.

Mooi lijstje ook, beavis!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De postbode was vanmorgen al heel vroeg - waarschijnlijk vanwege een zelf gekozen tropenrooster. Vanmorgen zat Revenge/Adauchi erbij, dus ik zal binnenkort ook eindelijk eens mijn tweede Imai Tadashi gaan kijken Baggerman.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Omdat dit topic naar voorbeeld van MusicMeter is gestart en anderen ook de mogelijkheid krijgen hun top 100 voor een land, genre (e.d.) te plaatsen, is de topictitel nu gewijzigd. Dit is ook om het overzicht te behouden en een wirwar aan topics te voorkomen.

Dat hoeven ook niet noodzakelijk 100 films te zijn, maar mogen er ook meer of minder zijn. Aantal maakt niet uit.

Het is de bedoeling dat er steeds 1 lijst van 1 user tegelijk loopt.

Als er veel animo voor is dan is het wel handig een 'intekenlijst' te maken. Misschien wil een van jullie dit bijhouden.

In het eerste bericht kan een overzicht komen met de links naar de beginpagina's van de betreffende lijsten en de titels van de lijsten, zodat het later ook nog makkelijk na te lezen is.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

GE-WEL-DI-GE lijst.

Hulde! Prachtige nummer 1 ook.

Spetie

• 38871 messages
  • 8153 votes

Mooie afsluiter van het topic van MR. Van de laatste vijftien zag ik er wederom zes.

Wat betreft Ozu heb je absoluut woord gehouden. Twee Ozu’s in je laatste overzicht en wat mij betreft ook zijn twee beste. Vooral Tokyo Twilight is erg bijzonder, omdat die veel duisterder is dan zijn andere films. The Noisy Requiem is ook een mooie film. Die heb ik geprobeerd n.a.v. de vorige moviemeter top 1000 en beviel erg goed. Distance vond ik wel aardig, maar leuk om te weten dat het jou persoonlijke favoriet is. Had ik van tevoren niet gedacht trouwens. Vengeance is Mine is ook een geweldige film. Die staat ook hoog in mijn lijst met favoriete Japanners. Angel’s Egg tenslotte is een bijzondere animatiefilm, die mij redelijk kon bekoren. Voor een Oshii wel erg goed, want zijn films liggen mij verder niet zo.

Verder is dit topic een goede boost geweest op mijn interesse in Japanse films een boost te geven, waarvoor dank. Ik heb er de afgelopen twee weken acht gezien en daar gaan er nog meer bij komen.

Echte tips heb ik niet, want je hebt zoveel meer Japanners gezien dan ik, maar als ik er dan toch drie moet aanraden, die me wel goed voor je lijken: De eerste heb ik gezien en is een goede documentaire over de Olympische spelen in Japan. De andere twee lijken me wel films voor jou, ondanks dat ik ze niet zag.

Tokyo Orimpikku (1965)

Okaasan (1952)

Shônen (1969)

Verder mis ik natuurlijk Seven Samurai in je toplijst. Kun je misschien kort zeggen, wat je daar minder aan vond, want ik zie ook geen reactie van je bij de film zelf en ik zo’n grote persoonlijke Japanse toplijst mag deze eigenlijk niet ontbreken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja, een Japanse toplijst met vier films uit de Evangelion-reeks en zonder Seven Samurai, Yojimbo en/of Ikiru is natuurlijk een beetje vreemd, maar het is dan ook persoonlijke lijst.

Seven Samurai zag ik al lang geleden, ik denk ook 20 jaar, ht jaa van 100 jaar cinema, toen mijn filmkijken en vooral het klassiekers kijken een enorme boost kreeg. Wat ik me vooral herinner is dat ik de film heel erg langdradig en saai vond - een herkijk zie ik om die reden wel tegenop - en in het optic is er wel eens een discussie geweest over de acteerstijl. Die was ik toen ook zeker nog niet gewend. Dus niet ideaal. Maar ik vnd dat ik het zeker nog eens moet proberen. Een keer op het grote scherm heeft dan wel mijn voorkeur.

Van jouw tips is Shonen van Oshima al jaren een van de grootste wensen. Er waren geruchten dat Criterion er iets mee zou gaan doen, maar ik heb er niks meer over gehoord.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nog even wat statistiekjes:

Jaren '20: 1

Jaren '30: 10

Jaren '40: 7

Jaren '50: 24

Jaren '60: 71

Jaren '70: 36

Jaren '80: 23

Jaren '90: 48

Jaren '00: 67

Jaren '10: 13

Regisseurs met de meeste titels in de lijst van 300:

16 : Yasujirō Ozu

9 : Takashi Miike

8 : Akira Kurosawa

8 : Kenji Mizoguchi

8 : Seijun Suzuki

8 : Shōhei Imamura

7 : Kinji Fukasaku

7 : Mamoru Oshii

6 : Hayao Miyazaki

6 : Hideaki Anno

6 : Hirokazu Kore’Eda

6 : Kiyoshi Kurosawa

6 : Kōji Wakamatsu

6 : Nagisa Ōshima

6 : Shinya Tsukamoto

6 : Takeshi Kitano

5 : Ishirō Honda

5 : Kijū Yoshida

5 : Mikio Naruse

4 : Kimiyoshi Yasuda

4 : Masahiro Shinoda

4 : Masaki Kobayashi

4 : Naomi Kawase

4 : Shinji Aoyama

4 : Shunji Iwai

4 : Tatsumi Kumashiro

3 : Isao Takahata

3 : Katsuhiro Otomo

3 : Makoto Shinkai

3 : Rintaro

3 : Ryūichi Hiroki

3 : Shūji Terayama

3 : Sion Sono

3 : Sogo Ishii

3 : Yasuzo Masumura

Een grafiekje met de absolute aantallen Japanse films die ik per jaar zag. Ik zie dat de x-as een beetje vreemd is 1=1926, 91=2015 in elk geval

http://i58.tinypic.com/hsknja.jpg

Een een grafiekje met het relatieve aantal japanse films (in %) ten opzichte van het totale aantal films dat ik in het betreffende jaar zag. Hier geldt ook 1=1926, 91=2015

http://i58.tinypic.com/2u90q39.jpg

Ik zal trouwens proberen een iCM lijst hiervan aan te maken, maar het duurt denk ik even voordat ik daar tijd en zin voor heb. Vanavond ga ik naar het Tour de France concert van Kraftwerk in Vredenburg en morgen en overmorgen is de Tourstart zo'n beetje voor mijn huis deur - morgen ben ik ook nog eens jarig

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

De postbode was vanmorgen al heel vroeg - waarschijnlijk vanwege een zelf gekozen tropenrooster. Vanmorgen zat Revenge/Adauchi erbij, dus ik zal binnenkort ook eindelijk eens mijn tweede Imai Tadashi gaan kijken Baggerman.

Die had ik ook willen aanraden. Zonder plaatjes, maar in willekeurige volgorde mijn andere aanraders (waarschijnlijk ken je de meeste wel):

1) Ame Agaru Takashi Koizumi 1999

Mooie sfeervolle film naar een verhaal van Akira Kurosawa. Mooi uitgewerkt wordt dat 'groot talent hebben' en 'aardig zijn' een combinatie van eigenschappen in een mens is die, tegen alle logica in, bij veel mensen tòch juist wrevel en agressie oproept.

2) Boku to Tsuma no 1778 no Mo... Mamoru Hoshi 2011

3) Bushi no Ichibun Yôji Yamada 2006

4) Ima, Ai ni Yukimasu Nobuhiro Doi 2004

5) Kaze no Naka no Kodomo Hiroshi Shimizu (I) 1937

6) Kodomo no Shiki Hiroshi Shimizu (I) 1939

7) Samâ Taimumashin Burûsu Katsuyuki Motohiro 2005

8 ) Shiawase no Kiiroi Hankachi Yôji Yamada 1977

9) Shônen (ken je al) Nagisa Ôshima 1969

10) Shonen Jidai Masahiro Shinoda 1990

11) (sorry Onderhond!) Tennen Kokekkô Nobuhiro Yamashita 2007

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik zal ze eens nalopen, als DVD-kijker krijg ik het moeilijk zie ik al. Die nieuwere Yamada zag ik overigens al (goed dat je er 11 had, dus ), maar die Handkerchief is ook wel een klassieker. Verder ook al een tijd benieuwd naar die 1778 film die ik sinds vorig jaar op de radar kreeg en dat is ook juist wel een Yamashita die ik zou willen zien.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Distance, Barren Illusion, Vibrator en Bright Future scoren allemaal 4.5* bij mij! Waarvan de laatste mijn favoriet is, ge-wel-di-ge film. (Die Barren Illusion poster kom ik nog eens van je jatten trouwens .)

Ben nu wel heel benieuwd naar Tokyo Twilight geworden, eigenlijk wil ik me sowieso nog eens gaan verdiepen in Ozu. Wat ik van hem zag vond ik bijna allemaal fijn namelijk.

Al met al een geweldig lijst, Rokuro! Heeft me veel plezier gedaan de afgelopen weken!!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

danuz, je stuurde je tips gisteren al via PM, misschien wil je ze hier ook nog even posten?

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Zal eens kijken of ik een top 5 tips kan maken met stills.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik zal ze eens nalopen, als DVD-kijker krijg ik het moeilijk zie ik al. Die nieuwere Yamada zag ik overigens al (goed dat je er 11 had, dus ), maar die Handkerchief is ook wel een klassieker. Verder ook al een tijd benieuwd naar die 1778 film die ik sinds vorig jaar op de radar kreeg en dat is ook juist wel een Yamashita die ik zou willen zien.

Ja, wat betreft de Yamada zit je vast aan een armzalige Panorama uitgave. De Gakko-films van Yamada kan ik voor de liefhebbers van sentimenteel drama ook best aanraden.

Mocht je Shimizu nog een kans willen geven: deze twee zijn heerlijk luchtig en verfrissend. Als je 'I Was Born But...' van Ozu kon waarderen zal het met die twee films zeker lukken. Ze zijn alleen voor een achterlijk hoge prijs te verkrijgen op dvd, dus je zult moeten pindakazen.

De Yamashita is een ontzettend lieve film. Grappig is dat ik op vakantie in Japan dit soort klasjes op schoolreisje wel tegenkwam en dat ik me verbaasde over hoe zorgzaam en geduldig die lompe pubers voor de kleintjes in de groep zijn. Tijdens de film vond ik dat nog wel wat overdreven overkomen.

Summer Time Machine Blues is een leuk droog tussendoortje. Niet gecompliceerd en gelukkig wel kloppend qua plot!

Onderhond verbaasde zich dat iedereen '1,778 Stories of Me and My Wife' nog links laat liggen en ik ben het met hem eens. Visueel heel fraai en best onderhoudend ondanks het sentimentele thema.

'Be with You' is gewoon een mooie voortkabbelende film. Of men vindt het leuk, of niet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Die handkerchief is er dus wel op Panorama, ik meen wel eens gezocht te hebben, omdat ik dat wel verwachtte, maar kon 'm niet vinden. Maar ook Panorama heeft titels die OOP zijn. Le Rendezvous zou ik bijvoorbeeld graag eens zien (ondanks de beroerde kwaliteit), maar die is niet meer te vinden, ook omdat het zoeken op een titel die 'rendezvous' heet in zoek machines onbegonnen is.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Zeer mooi laatste deel! 11/15 gezien. Niet lager dan 3.5*. Bright Future laatst nog gedownload voor herziening, maar nog niet gedaan. Wel grappig die anekdote over opzettelijke continuïteitsfouten, wellicht dat ik hem daarom in eerste instantie maar 3* gaf .

The Affair van Yoshida is de enige film hier die ik twee keer zag, maar die vind ik toch wel nog een niveautje lager zijn dan (andere) meesterwerken. Als ik eraan terugdenk lijkt hij wel dat niveau aan te tikken, maar tijdens de herziening viel hij mij toch duidelijk wat tegen, maar weet niet meer zo waarom (misschien dat ik nog meer formalisme en abstractie hoopte te zien?). Blijkbaar heb ik Yoshida van na de jaren 70 altijd genegeerd, maar ik zie inmiddels dat dat heel erg onterecht is geweest, want die films zien er ook weer prachtig vormgegeven uit. Daar dus ook eens wat aan doen.

Dat einde van Distance is inderdaad prachtig. Bij Kinatay (2009) moest ik hier aan denken, zoals ik bij die film al aanhaalde. Van de Koreeda's die ik zag waarschijnlijk ook mijn favoriet. Het einde van Vengeance is Mine is me juist minder positief opgevallen, omdat ik het stilistisch volgens mij niet goed vond werken (het betreft hier toch het uitstrooien van het as in de zee middels onder meer freeze frames?. Het kan zijn dat ik iets heb gemist of over het hoofd zie. Verder wel een uiterst intrigerende psychologische thrill.

Onder de kenners is het niet populair om Tokyo Story als favoriete Ozu te hebben, maar tot nu toe is dat bij mij toch de enige die er echt bovenuit stak. Het is dus ook net niet jouw favoriet, maar goed om te zien dat jij hem ook zo waardeert. Aan Tokyo Twilight nog niet toegekomen, maar die heeft op sites als MM, IMDb en WIW volgens mij ook het hoogste stemgemiddelde. Wellicht dat de lengte van de film daar ook iets mee te maken heeft. Hoewel de twee films van voor Tokyo Twilight ook boven de twee uur uitkomen. Deze 'sombere' Ozu zal dus zeker bijzondere kwaliteiten moeten bezitten!

Verder mijn overall #1 dus op #6, waar ik zeker mee kan leven .

beavis heeft wat betreft de tips al enigszins het gras voor mijn voeten weggemaaid (ik zag er zes van waarvan ik er vier ook zeker aan je had kunnen aanraden, erg goede films namelijk!). Maar ik kan er nog wel tien mooie optrommelen als ik een beetje mijn best doe. Weet nog niet wanneer ik daar aan toekom, even geduld nog .

En natuurlijk hulde voor deze prachtige presentatie! Duidelijk veel werk en kennis in gestoken. Ook ik heb genoten van de dagelijkse updates. De laatste tijd zag ik al weinig anders dan Japanse films en dat gaat voorlopig ook zo blijven vermoed ik.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

McSavah wrote:
Het einde van Vengeance is Mine is me juist minder positief opgevallen, omdat ik het stilistisch volgens mij niet goed vond werken (het betreft hier toch het uitstrooien van het as in de zee middels onder meer freeze frames?. Het kan zijn dat ik iets heb gemist of over het hoofd zie. Verder wel een uiterst intrigerende psychologische thrill.

Klopt, alleen was het geen as, maar ging het om botten en beenderen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De Japanse film die bovenaan mijn eigen kijklijst staat (dus in feite mijn eigen tip aan mijzelf) is trouwens deze:

(afbeelding)

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Beste film van Teshigahara misschien wel (geen echte fan van zijn werk, vreemd genoeg), 4 sterren van mijn kant.

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

Van de films die ik van de laatste 15 heb gezien, is er dit keer slechts één die ik echt goed vind, maar wat voor één! De film die bovenaan staat in mijn top 10: Tenshi no Tamago. Ik ben echt jaloers dat je die in de bioscoop hebt kunnen zien!!!

Uiteindelijk 73 films van de 300 gezien. Het worden er vast nog wel meer, heel erg bedankt voor dit mooie topic!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De film werd nog vooraf gegaan door een short van Oshii, Labyrint Files #538 heette die geloof ik.

De kwaliteit van Angel's Egg was trouwens prima in mijn herinnering. Ik geloof trouwens dat ook die film met behulp van een lichtkrant (zie bij Gedo) werd ondertiteld.

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

Bedoel je het tweede deel uit Twilight Q? Nou, nogmaals, je boft! Maar goed, geluk dwing je af, volgens Cruijff

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Deze: The Labyrinth Files: File 538 - IFFR.COM - International Film Festival Rotterdam 2000

De IFFR site heeft ook niet veel info. Ik geloof dat het ook niet op imdb staat. Maar ik heb 'm wel gezien Wat ik me herinner in stijl meer vergelijkbaar met PatLabor.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Geen ICM linkje naar je volledige lijst Mochizuki Rokuro?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Er is nog geen iCM lijst zie mijn opmerking daarover paar berichten terug (onder de grafiekjes). Komt nog - klotewerk, 300 imdb links plakken. Als iedereen hem dan tenminste wel gaat liken!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Die grafiekjes waren me iets té nerdy, dus daar was ik afgehaakt

Verder is de ICM interface zelf wel vlotjes om een lijst te maken. Leuk werk is het niet natuurlijk, maar veel langer dan een minuutje of 20 moet het niet duren voor een lijst van 300 schat ik. Hun search is in ieder geval beter en sneller dan die van IMDb, dus als je de IMDb links nog niet hebt zou ik het rechtstreeks in ICM doen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik dacht dat ze jou daarom juist zouden aanspreken

Doordat ik de x-as zo gauw niet op orde kreeg is het ook moeilijk om ze goed te interpreteren.

Maar ze zijn binnen een minuut gemaakt, dus dat gaat sneller dan een iCM lijst.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Eerlijkheidshalve: ik vond de eerste wel boeiend

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Mijn favoriete Japanner (tot nu toe) op #13. Benieuwd of deze binnenkort ook de Top 1000 gaat halen

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Black Math wrote:

De serie is redelijk rechttoe rechtaan, maar op het einde wordt het behoorlijk abstract en lijkt het alle kanten op te springen. Deze film werkt het einde op alternatieve wijze uit, maar is nog steeds behoorlijk wazig. Het wordt denk ik niet veel duidelijker als je eerst de serie ziet, al zullen sommige fans daar wellicht anders over denken.

Ok, duidelijk. Dus dit is de volgorde:

- Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (1997)

- Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth (1997)

- Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone (2007)

- Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance (2009)

- Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo (2012)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.