• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.980 votes
Profile

Het grote taaltopic

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

FX wrote:

Verhuis naar de Randstad, niet alleen veel leuker wonen, maar ook nog eens geen last van de 'eind-N'

En veel leuker in de file staan

Ik kom oorspronkelijk uit Voorschoten (bij Den Haag), maar woon nu al een tijdje in Drenthe. Heerlijk rustig hier, alleen ik kan eigenlijk ook niet echt aan het dialect wennen.

Wat Chinezen met de "R" hebben, hebben Drenten met de "H", ze gebruiken hem niet.

SillyWilly

• 382 messages
  • 648 votes

Hannibal wrote:

Wat Chinezen met de "R" hebben, hebben Drenten met de "H", ze gebruiken hem niet.

En Brabanders hebben dat ook enigszins met de eind-n die soms niet of nauwelijks wordt uitgesproken:

lope ipv lopen

dat is dus een beetje het tegengestelde van wat Drenthenaren doen.

FX

• 931 messages
  • 685 votes

Las laatst trouwens in de krant een geinig bericht over de spreeksnelheid van Nederlanders:

Bewoners van de Randstad praten sneller dan mensen elders uit Nederland. Zij produceren gemiddeld 5,42 lettergrepen per seconde. In Groningen, Zuid Gelderland en Drenthe bedraagt dat 4,96 lettergrepen per seconde en in Limburg zelfs 4,89. Tegen alle verwachtingen in zijn de mannen rapper van tong dan vrouwen met gemiddeld 4,79 lettergrepen per seconde tegen vrouwen met 4,50 lettergrepen per seconde.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Beetje moeilijk te meten aangezien een dialect vaak minder lettergrepen gebruikt om hetzelfde in ABN te zeggen.

Dus eigenlijk zeggen ze meer.

(Als je mannen en vrouwen-score optelt en een gemiddelde trekt klopt er iets niet met de totaal-scores)

SillyWilly

• 382 messages
  • 648 votes

Er werd bij het nieuws ook de link gelegd met de hoeveelheid stress en drukte die de mensen te verduren hebben. Zo zouden de Randstadbewoners een drukker leven hebben dan de 'levensgenieters' in bijvoorbeeld Limburg...

Ze interviewden in het nieuws trouwens wel een Limburgse vrouw die ongeveer tot 1 lettergreep per seconde kwam, zo traag.

Hier het artikel waar FX over schrijft, met wat uitleg extra:

http://www.vandale.nl/nieuws/t...

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Als ik iets vervelend vind dan zijn het wel mensen die erg langzaam praten.

FX

• 931 messages
  • 685 votes

FisherKing wrote:

(Als je mannen en vrouwen-score optelt en een gemiddelde trekt klopt er iets niet met de totaal-scores)

Die conclusie kun je volgens mij niet trekken op basis van deze gegevens. (Als dit wel kan, graag uitleg)

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

SillyWilly wrote:

het is dan ook het topic ipv de topic.

Vandale zegt "de", groene boekje zegt "het".

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Wat is dat Groene boekje waar jullie het soms over hebben?

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

SillyWilly schreef:

Alleen dan is nu dus het probleem in de volgende zin:

De oorlog heeft zijn/haar tol geëist.

Een trukje voor antwerpenaars (en de meeste vlamingen met hen denk ik), ik weet niet of nederlanders er iets aan hebben:

zet de dialectversie van 'een' voor het woord, dan hoor je meteen of een woord mannelijk of vrouwelijk is:

ne man dus mannelijk

nen oorlog dus mannelijk

ne vrouw dat klinkt niet, dus is vrouw vrouwelijk (shit zeg )

ne soep, ne zon, enz dat klinkt allemaal idioot, en die zijn dus allemaal vrouwelijk en moeten door 'zij' vervangen worden.

Hetzelfde trucje werkt ook met 'die' en 'dieë', waarbij je wel dieë man kunt zeggen maar niet dieë vrouw (behalve als je van Beveren komt, want daar zeggen ze zelfs de Marie-José .)

Als het 'dat' is ipv 'die' is het woord natuurlijk al sowieso onzijdig en dus te vervangen door 'hij'.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Het Groene Boekje is een groen boekje met daarin een lijst van alle (de meeste) Nederlandstalige woorden, juist geschreven en met het geslacht en de meervoudsvorm dan wel de vervoeging of andere grammatikale moeilijkheden erbij geschreven. Wordt beschouwd als de autoriteit op spellingsgebied, meer nog dan Van Dale.

SillyWilly

• 382 messages
  • 648 votes

Jordy wrote:

Ok dan zijn dus zowel 'deze topic' als 'dit topic' juist.

En ik ben niet van plan om alle geslachten van zelfstandige naamwoorden te gaan leren ofzo, maar ik constateer gewoon dat ik, en waarschijnlijk weinig mensen, nauwelijks iets weet van het mannelijk of vrouwelijk zijn van woorden, aangezien er in het Nederlands maar één lidwoord (de) is voor woorden van beide geslachten.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

FX schreef:

(quote)

Die conclusie kun je volgens mij niet trekken op basis van deze gegevens. (Als dit wel kan, graag uitleg)

Volgens mij kan het wel:

Bewoners van de Randstad praten sneller dan mensen elders uit Nederland. Zij produceren gemiddeld 5,42 lettergrepen per seconde. In Groningen, Zuid Gelderland en Drenthe bedraagt dat 4,96 lettergrepen per seconde en in Limburg zelfs 4,89.

Hiermee hebben het gros van de Nederlandse bevolking te pakken en ik schat in dat het totale Nederlandse gemiddelde dan rond de 5,00- 5,20 uitkomt, en zeker niet lager aangezien we hier het gros van de Nederlandse bevolking te pakken hebben (alleen Brabant, Overijssel, Zeeland en Friesland blijven onbenoemd)

Tegen alle verwachtingen in zijn de mannen rapper van tong dan vrouwen met gemiddeld 4,79 lettergrepen per seconde tegen vrouwen met 4,50 lettergrepen per seconde.

En hier verwacht ik dan een veel hogere score. En niet de 4.645 die er nu uitkomt (ervan uitgaande dat de verhouding mannen/vrouwen 50% is. (voor onderzoek worden kinderen en bejaarden vaak buiten de steekproef gehouden)

Kortom we missen ongeveer 0,6 lettergreep. (maar dit is wel erg off-topic bij een taaltopic ) (heb het artikel overigens niet gelezen, maar baseerde me enkel op het bericht hier)

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Volgens mij woont het grootste gedeelte van de Nederlanders niet in de Randstad hoor, ligt er natuurlijk aan hoe groot je de Randstad maakt

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Allemaal een kwestie van definities.

SillyWilly

• 382 messages
  • 648 votes

http://www.gameskool.nl/forum/...

Op deze site staan onder de kop 'Het geslacht van zelfstandige naamwoorden' enkele vuistregels voor het bepalen van het geslacht van een zelfstandig naamwoord.

Het laatste ding dat/wat vaak fout gedaan wordt, staat in deze zin. Namelijk:

Het ding, dat/wat daar staat is oerlelijk

Daarnaast is het bij dezen ipv bij deze en sowieso ipv zoiezo

En nu stop ik ermee want ik ben vandaag genoeg met taal bezig geweest

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

CBS:

De Randstad is zeer veelvuldig in het nieuws. Toch beslaat de Randstad slechts 20 procent van de oppervlakte van het Nederlandse grondgebied. Aan de andere kant woont en werkt bijna de helft van de Nederlanders in de drie Randstadprovincies.

Het Randstadgebied ligt, afhankelijk van de precieze afbakening, in drie tot zes provincies. Als we ons hier beperken tot de provincies

Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, dan is het een stedelijk gebied met 201 gemeenten. (Om nog maar te zwijgen van de deelgemeenten, stadsgewesten, etc.). De Randstadprovincies nemen samen 20 procent van het Nederlandse landoppervlak in beslag. Op dit gebied is ruim 44 procent van de bevolking gehuisvest.

bron: http://www.cbs.nl/nl/publicati...

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Ik zei het je toch

FX

• 931 messages
  • 685 votes

[off topic] FK, ik begrijp je redenering. Het artikel suggereert dat in Limburg gemiddeld de langzaamst sprekende mensen wonen (4.89). Een gemiddelde dat wordt onderscheiden naar geslacht, waarbij dat van zowel mannen als vrouwen lager ligt dan het gemiddelde van de langzaamstsprekende provincie lijkt me inderdaad onmogelijk. Maar volgens mijn gevoel kun je op basis van deze gegevens niet die conclusie trekken, hoewel ik jammer genoeg niet over de wiskundige kennis beschik dit te bewijzen. Misschien kan Freud uitkomst bieden [/off topic]

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Je kunt mijns inziens alleen maar een sluitende conclusie daarover trekken als je de gegevens van alle provincies hebt en ook nog per provincie opgesplitst van man en vrouw.

SillyWilly

• 382 messages
  • 648 votes

Ik ben het eigenlijk wel met Fisher King eens in het feit dat het gemiddelde van alle mannen of alle vrouwen nooit lager kan zijn dan de laagste 'provinciewaarde'. Doordat je ook Randstadbewoners hebt ondervraagd, die sneller praten dan Limburgers volgens dit onderzoek, wordt het gemiddelde per geslacht al omhoog gebracht. Het is ook niet zo dat bijvoorbeeld mannen veeel sneller praten dan vrouwen, maar beide gemiddelde zitten onder de laagste 'provinciewaarde'. Beetje raar...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Jordy schreef:

(quote)

Van Dale zegt m. (ook v.).

Het Groene Boekje zegt:

topic de én het...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

SillyWilly wrote:

En Brabanders hebben dat ook enigszins met de eind-n die soms niet of nauwelijks wordt uitgesproken

Dat is in ABN ook zo. De eind-n is meestal stom.

Zie link

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

cornelis schreef:

(quote)

Van Dale zegt m. (ook v.).

Het Groene Boekje zegt:

topic de én het...

vast een herziene versie

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

VD 12, 1995

Groene Boekje 1997

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

ik heb geen woordenboeken in huis, las het ergens online

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

vandale.nl zeker?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Van Dale Groot Nederlands Woordenboek cd-rom versie 2002.

Topic (de topic; topics)

1. onderwerp van gesprek.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Topic (de topic; topics)

Ik vind het echt niet klinken. Ik zeg altijd HET topic...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Dat is het net. Volgens mij zegt iedereen HET topic.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.