- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
FX
-
- 931 messages
- 685 votes
Geen idee of dit al eerder is genoemd (36 pagina's doospitten is me iets te gortig), maar het meest irritante is als mensen geen leestekens gebruiken. Op die manier krijg je vrijwel onleesbare teksten. Het is gewoon pure gemakzucht en er wordt vanuit gegaan dat de rest het wel zal begrijpen.
Een spelfoutje hier of daar is niet storend, maar die hele lappen tekst waar je niks mee kan, daar krijg je echt rozend schaamhaar van!
FX
-
- 931 messages
- 685 votes
wat is etymologie?
Dat is de wetenschap die zich bezighoudt met het afleiden van woorden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Beter gezegd; de herkomst van woorden herleiden.
FX
-
- 931 messages
- 685 votes
Beter gezegd; de herkomst van woorden herleiden.
Dat is inderdaad beter gezegd! 
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Mag je hier ook een vraag stellen over de engelse taal?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ook steeds vaker te lezen: 'zo'n' in combinatie met een meervoud.
'Zo'n films', 'Zo'n acteurs', dat kan allemaal natuurlijk niet.
Zo'n is immers een samentrekking van zo een en kan dus alleen met een enkelvoud.
Zulke hoort bij meervoud.
Zulke fouten tref je steeds vaker op zo'n forum.
En omdat we 'zo'n' als 'zoon' of 'zooën' horen uit te spreken, schrijven we natuurlijk nimmer 'zon'.
(van je af, Cor, van je af)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dat zijn zo'n Belgische fouten Cor. 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zal best dat het in Vlaanderen correct is, in dat geval zijn Belgen uitgesloten van deze ergernis. Blijft staan dat ik het in NL ook steeds vaker zie (en hoor!).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dat is dan inderdaad een kwalijke zaak. Ik deel je ergernis overigens hoor.
Waar ik me ook aan stoor:
Kvind
Mja
Babytaal is het, ik kan er geen ander woord voor bedenken.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
In Brabant wordt het ook uitgesproken als zon.
Nee joh, dat is gewoon spreektaal. Ik typ soms ook wel eens in spreektaal (MSN syndroom).
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
In Brabant wordt het ook uitgesproken als zon.
Ik schreef dan ook
horen uit te spreken
Bovendien hoor je het - ook in Brabant - te schrijven als zo'n.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Zo'n eigenwijs volkje he, die Brabanders ... 
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Deze Brabander spreekt het toch echt uit als zoon. En schrijft het als zo'n. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Misschien moet je er maar het woord "type" bedenken. Zo'n type films ... klopt het wel weer 
In ieder geval een zeer gebruikelijke zinsconstructie hier.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zo'n type films ...
Zo'n type film of zulke films voelen dan beter. Maar ik weet even niet hoe dat uit te leggen.
Zo'n type voelt ook een beetje als een duppelopisme, maar ook weer niet. Hmmmmmmm....
Gebruiken jullie Vlamingen nimmer zulke?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Toch niet in Antwerpen en omstreken. Niet dat het woord mij onbekend is, maar het klinkt vreselijk stroef en formeel.
Trivia: zo'n in het Antwerps wordt zoen of zelfs azoen. Als in : azoen lakkere griet, of in geval van meervoud : azoen lakkere tiete 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik ook niet meer.. Allemaal eraf gegooid/geblokkeerd.
Ik vind MSN trouwens een vreselijk programma (vooral hoe je iedereen erover hoort praten), maar ik heb het wel nodig om mijn elecktronische contakten te onderhouden.
Daan (Nick Kang) is werkelijk de enige op mijn hele MSN-lijst die het fatsoen heeft netjes te typen. Wat ik allemaal meegemaakt heb, van Breezah-taal tot weet ik veel wat. Gatverdamme Bah.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Daan (Nick Kang) is werkelijk de enige op mijn hele MSN-lijst die het fatsoen heeft netjes te typen.
Je bent wel erg snel de inhoud van je eigen post vergeten.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
bij Overigen > Tv en radio > 20 jaar villa achterwerk:
waarom Belgen ook wel eens laagdunkend over Nederlands kunnen doen
...laatdunkend... (als het dan toch over Nederlands gaat)
Cor (duikt weg in de taalpolitieloopgraaf, 3x woordwaarde)
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Niet mijn fout dat er geen logica in taal te bekennen valt. Zo'n dingen moet je dus bestrijden, niet in stand houden Cor
.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Niet mijn fout dat er geen logica in taal te bekennen valt. Zo'n dingen moet je dus bestrijden, niet in stand houden Cor
.
Laatdunkende houding aangaande de Nederlandse taal, OH 
Maar op 'zo'n' en een ontbrekende komma na dit maal wel in correct Nederlands... 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Wat snap je niet, jasonn?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Laatdunkende houding aangaande de Nederlandse taal, OH 
Maar op 'zo'n' en een ontbrekende komma na dit maal wel in correct Nederlands... 
Wat mij steeds verbaast aan taalpuristen is hun vermeende stroefheid. Taal is net een enorm dynamisch iets, en steeds veranderlijk. Zo'n woord als laatdunkend is waarschijnlijk ontstaan bij een gesprek tussen een halfdove koning, schorre ridder en verkouden hofnar. Taal zou ter dienst moeten staan van het volk, niet omgekeerd. Vreemd hoe die taalpuristen zich eigenlijk steeds verzetten tegen de essentie van wat taal is en hoort te zijn. Bij wijze van goed voorbeeld blijf ik dus mooi laagdunkend gebruiken