- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Verwijzing naar een song van D12, vandaar mijn keuze voor The good die young.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Sylvia de Leur 1933 - 2006
(links op de foto)

speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ook jammer zeg. Heel bekend, ook bij ons in Vlaanderen. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Een klein beetje duiding bij de prachtige foto van de mooie Valli.
Italiaanse actrice Alida Valli overleden.
De Italiaanse actrice Alida Valli, Anna Schmidt in de beroemde film The Third Man, is zaterdag in Rome op 84-jarige leeftijd overleden. Valli speelde op zestig jaar tijd in meer dan 120 films, waaronder topwerk van Luchino Visconti, Alfred Hitchcock en Bernardo Bertolucci. Ze werd onder haar echte naam Alida Maria Altenburger op 31 mei 1921 geboren in Pola, Joegoslavië (het huidige Pula in Kroatië). Reeds op 15-jarige leeftijd maakte zij haar filmdebuut, in de prent I Due Sergenti.
Alida Valli speelde in haar lange filmcarrière naast Gregory Peck in Hitchcocks The Paradine Case (1947) en naast Orson Welles en Joseph Cotten in de Graham Greene-verfilming The Third Man van Carol Reed. Voorts werkte zij ook voor Pier Paolo Pasolini en grootmeester Michelangelo Antonioni.
Bron: hln.be
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
Schilder Karel Appel (85) overleden
In zijn woonplaats Zürich is Karel Appel overleden, een van de beroemdste hedendaagse beeldende kunstenaars. Appel is 85 jaar oud geworden.
Appel vormde in 1948 met kunstenaars uit Kopenhagen, Brussel en Amsterdam de Cobra-groep. In Nederland viel zijn werk in de jaren 50 slecht, maar hij brak wel internationaal door. Pas in de jaren 60 kreeg hij ook waardering in Nederland.
Veel werken van Appel bestaan uit dikke lagen verf in felle kleuren. Ze stralen vaak grote levenslust uit. Appel ontving diverse onderscheidingen, waaronder de Unesco-prijs en de Guggenheim-prijs. Zelf zei hij:"Ik rotzooi maar wat aan."
bron:nos.nl
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik vind Appels' werk persoonlijk maar niks, maar wel jammer dat er weer een Nederlands icoon overleden is 
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
...Ze stralen vaak grote levenslust uit.
Ofwel...we hebben verder eigenlijk geen idee wat we erover moeten zeggen, want dit is een vrij loze opmerking.
Niet dat ik er verstand van heb, integendeel. Maar het knappe van Appel vind ik wel, dat ondanks het geklieder je toch kan zien dat het Appel is. Eerder gevoelens oproepend van onrust, paniek, onheil dan levenslust trouwens.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes

Ik ken Karel Appel niet echt, ik bedoel ben nooit naar een tentoonstelling over hem geweest of zo, maar je hoeft geen kunstkenner te zijn om te zien dat zijn werk een geweldige kracht en vrijheid uitstraalt. Wat vergelijkbaar met Mirò vind ik, maar minder geremd en gecomposeerd en daardoor ook minder mooi, maar zeker zo frappant. Er zal hier wel iemand rondlopen die dat beter kan uitleggen dan ik waarschijnlijk
.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Ik snap sowieso niet waarom er soms wel 90 miljoen euro wordt betaald voor een schilderij.
Ok, sommige zijn mooi maar voor deze hierboven zou ik geen cent neerleggen.
Werk van Da Vinci trekt me meer aan.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik snap sowieso niet waarom er soms wel 90 miljoen euro wordt betaald voor een schilderij.
Ok, sommige zijn mooi maar voor deze hierboven zou ik geen cent neerleggen.
Heeft niks met mooi, maar veel meer met importantie en schaarste te maken.
damon
-
- 1887 messages
- 0 votes
tuurlijk heeft het wel met mooi te maken.
Maar wat kunstliefhebbers mooi vinden, kan blijkbaar enorm verschillen met wat is mooi vind
schilderijen zijn echt niks aan
maar ja R.I.P.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
schilderijen zijn echt niks aan
Natuurlijk wel. Maar ik hou ook niet van schilderijen van Appel, Picasso, enz... Ik hou van de 'oude' meesters zoals Rubens en Rembrandt. Die 'begrijp' ik beter.
Maar toch jammer van Appel. Het was een groot kunstenaar en iemand die Nederland mee op de wereldkaart gezet heeft. 
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2865 votes
Laat ik dan maar degene zijn die het werk van Appel WEL goed vind. Erg slecht nieuws dus 
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Met Gizzmann eens wat betreft het merendeel van Appels werk, maar dat iemand op zijn 85ste sterft is droevig, maar niet slecht.
Een mooie leeftijd, en naar ik gelezen heb tot het eind toe helder van geest geweest. Beter dat dan aftakelen tot een kasplantje.
Geniet van je rust, Karel!
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Filmcomponist Naushad Ali is overleden op 86-jarige leeftijd. De legende van de Bollywood films, al betwijfel ik of iemand ooit van hem heeft gehoord. Qua reputatie in India gelijk aan Morricone.

Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Dé regisseur van Yesilçam, de Turkse cinema, is op 5 mei 2006 op 81-jarige leeftijd overleden.

Atif Yilmaz
Greep uit zijn filmografie:
1957 Gelinin Muradi / The Bride’s Wish
1959 Bu Vatanin Çocuklari / This Native Land’s Children
1964 Kesanli Ali Destani / The Legend of Ali of Kesan
1966 Murad’in Türküsü / The Ballad of Murad
1977 Selvi Boylum Al Yazmalim / The Girl with the Red Scarf
1979 Adak / The Sacrifice
1982 Mine
1984 Bir Yudum Sevgi / A Sip of Love
1985 Dul Bir Kadin / A Widowed Woman
1986 Aahh Belinda / Oh Belinda
1986 Adi Vasfiye / Her Name is Vasfiye
1987 Hayallerim, Askim ve Sen / My Dreams, My Love and You
1990 Berdel / Bride Barter
1992 Düs Gezginleri / Walking After Midnight
1994 Gece, Melek ve Bizim Çocuklar / The Night, the Angel, and Our Gang
1997 Nihavend Mucize / Miracle ma non troppo
1999 Eylül Firtinasi / After the Fall
2005 Egreti Gelin / Borrowed Bride
In totaal heeft hij 118 films geregisseerd.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ook in Vlaanderen in het nieuws.
Turkse filmmaker Atif Yilmaz overleden.
De Turkse filmmaker, scenarioschrijver en producent Atif Yilmaz is op 80-jarige leeftijd in Istanbul overleden. Dat meldden Turkse media zaterdag. De productieve regisseur, wiens carrière meer dan een halve eeuw omspande, stierf vrijdag laat.
„Het betekent het einde van een tijdperk in ons cultureel leven”, reageerde Erdem Kiral, voorzitter van de Turkse Vereniging van Filmregisseurs, tegen persbureau Anatolië. „Yilmaz was de grote broer van van de Turkse cinema.”
Yilmaz werd in 1926 geboren in Mersin in Zuid-Turkije. Hij regisseerde meer dan 120 films variërend van sociale drama's tot romantische komedies en melodrama's. Hij beïnvloedde meerdere generaties Turkse filmmakers. Zijn laatste film Egreti Gelin werd vorig jaar uitgebracht. Yilmaz wordt zondag in Istanbul begraven.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Hij beïnvloedde meerdere generaties Turkse filmmakers.
... waaronder Yilmaz Güney.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2287 votes
,,Abbey Road''-fotograaf overleden
LONDEN - De Britse fotograaf Iain MacMillan is op 67-jarige leeftijd aan kanker overleden. Volgens de krant The Times overleed de man al op 8 mei. MacMillan maakte naam als fotograaf van de rock- en popscène. Zijn bekendste opname is de cover die hij maakte voor het Beatles-album ,,Abbey Road'' uit 1969.
Op die hoes zie je hoe de Fab Four het zebrapad oversteken op de Londense Abbey Road, niet ver van hun platenstudio.
De opname zorgde destijds voor hevige debatten omdat sommige fans in de foto een bewijs zagen dat Paul McCartney niet meer in leven was. Reden was dat Macca in vergelijking met de drie anderen van de Fab Four uit de pas loopt, geen schoenen draagt en in de achtergrond een autokenteken ’28IF’ valt te ontwaren.
De pre-Dan Brownse samenzweringstheoretici lazen dat als volgt: ,,If McCartney were still alive, he’d be 28'' (Als McCartney nog in leven was, zou hij nu 28 jaar oud zijn).

Schitterend album!
Als je trouwens nog meer wilt weten over het "Paul is dood" verhaal: http://home.quicknet.nl/mw/prive/boslibos/mcc%201.htm
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13411 votes
Paul Gleason 
American actor Paul Gleason has died of lung cancer. He was 67. The actor, who played Principal Richard Vernon in The Breakfast Club in 1985, passed away in a Burbank, California, hospital on Saturday of mesothelioma, a rare form of lung cancer linked to asbestos. His widow Susan Gleason says, "Whenever you were with Paul, there was never a dull moment. He was awesome." His daughter Shannon Gleason-grossman adds, "He was an athlete, an actor and a poet. He gave me and my sister a love that is beyond description that will be with us and keep us strong for the rest of our lives." The Florida-born actor started his acting career playing a ski resort guest in 1965 movie Winter A-Go-Go after training at the Actors Studio. During his career - which spanned five decades, Gleason starred in Die Hard, Trading Places and National Lampoon's Van Wilder. He also appeared in TV shows Dawson's Creek, Cold Case, Seinfeld, La Law and Lois & Clark: The New Adventures Of Superman. Gleason is survived by his wife, two daughters and a granddaughter.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
damon
-
- 1887 messages
- 0 votes
[quote="Pieter MontanaDe opname zorgde destijds voor hevige debatten omdat sommige fans in de foto een bewijs zagen dat Paul McCartney niet meer in leven was. Reden was dat Macca in vergelijking met de drie anderen van de Fab Four uit de pas loopt, geen schoenen draagt en in de achtergrond een autokenteken ’28IF’ valt te ontwaren.
De pre-Dan Brownse samenzweringstheoretici lazen dat als volgt: ,,If McCartney were still alive, he’d be 28'' (Als McCartney nog in leven was, zou hij nu 28 jaar oud zijn).[/quote]hadden de mensen in die tijd niks beters te doen, dan op albumhoezen naar verborgen messages te speuren
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Japanse filmregisseur Imamura overleden
(Novum/AP) - De Japanse filmregisseur Shohei Imamura is dinsdag op 79-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Tokio. De regisseur, die op het filmfestival in Cannes twee keer een Gouden Palm in de wacht sleepte, leed al geruime tijd aan leverkanker.
Imamura, die in 1926 in Tokio werd geboren, debuteerde in 1958 met de film 'Stolen desire'. Met zijn twee daaropvolgende films, 'My second brother' en 'The insect woman', verwierf hij internationale erkenning.
De films van Imamura gaan over de veerkracht en energie van gewone mensen. De Gouden Palmen won hij met 'The eel' en 'The ballad of Narayama'.
'The eel' gaat over een moordenaar die na zijn vrijlating alleen nog belangstelling kan opbrengen voor de paling die hij als huisdier houdt. Door een meisje dat hij van zelfmoord redt, leert hij zich weer open te stellen voor zijn medemensen.
'The ballad of Narayama' verhaalt van een man die door een oude Japanse gewoonte gedwongen wordt zijn oude moeder op een berg achter te laten.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Zonde
.
Maar hij heeft toch mooie films achtergelaten
.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.