• 178.000 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.183 votes
Profile

Evolutie vs. creationisme

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Zie bericht, ik was nog niet klaar.

BlueVelvet wrote:

Blijkbaar is een inhoudelijke discussie met argumenten irritant. Dan trek ik me bij deze terug uit dit topic.

Weglopen is inderdaad altijd de makkelijkste weg. Elk argument dat ik geef, kaats jij terug met "maar dit is wetenschap" en "het is bewezen", lekker makkelijk. Om vervolgens een paar wetenschappers op te noemen die zogenaamd wat ontdekt hebben.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

Blijkbaar is een inhoudelijke discussie met argumenten irritant. Dan trek ik me bij deze terug uit dit topic.

Vooral als bepaalde mensen uit de hoogte gaan doen en "het geloof" als iets belachelijks zien. En neen, ik heb het niet over jou.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Anatolia wrote:

(quote)

Dat dus.

Ik wil er echt niet meer op ingaan, want het begint nu zelfs een beetje te irriteren, die nietszeggende one-liners.

Ga er dan niet op in. Ik vraag dit niet. Je zegt niet meer of minder de waarheid dan ik.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Nomak wrote:

(quote)
Vooral als bepaalde mensen uit de hoogte gaan doen en "het geloof" als iets belachelijks zien. En neen, ik heb het niet over jou.

Het geloof mag je nooit als iets belachelijks zien. Het kan best gebeuren dat het jou net zo vergaat als die persoon die "geloof" ook maar voor de dommen vond tot hij hoorde dat hij een ongeneeslijke ziekte had, nog maar slechts drie maanden te leven had, voorts over het leven begon na te denken en op zijn sterfbed toch even een priester liet komen - misschien uit angst - om de laatste sacramenten toegediend te krijgen. Het kan verkeren.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ach, iedereen moet vooral geloven waar hij zich goed bij voelt. Maar of het nu een christen is die gelooft dat condoomgebruik, abortus en euthanasie in een overbevolkte wereld tot verdoemenis lijdt of een moslimterrorist die gelooft dat het opblazen van een vliegtuig vol vakantiegangers hem 1000 maagden oplevert, ze zitten er ongetwijfeld beide naast. En hoe kan zelfmoord nu voor de een een zonde zijn en voor de andere cultuur een teken van kracht. Kortom prima als je ergens in gelooft, maar meer dan een beetje rust in de kop zal het je heus niet opleveren. Dus zorg er vooral voor dat je iets gelooft dat je ook weinig ontzegt of opdringt. En dring het ook vooral niet op aan anderen.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Het is maandagmorgen en te vroeg voor deze onzin!

Er zijn genoeg mensen geweest (en nog steeds) wie plotseling tot een/het geloof komen. Veel mensen zeggen ook dat het vaak uit angst is. Je word je bijvoorbeeld (nog) meer bewust van je sterfelijkheid en je vraagt je het e.e.a. af. Wat gebeurt er na mijn dood? Wordt mijn energie weer opgenomen in de Aarde, reïncarnatie, is er een herhaaldelijk cyclus waar we allemaal deel van uitmaken en op die manier krijg je het eeuwige leven. Je komt iedere keer wel te overlijden, maar daarna word je herboren. Maar als de aarde echt een keer vergaat, wat dan? Dan gaat onze energie eventueel naar een ander universum ofzo?

Er zouden meerdere of zelfs oneindig vele universa kunnen bestaan. Het Philadelphia-experiment. Als je het niet gelooft, houd het op, geloof je het wel, dan is het een vreemd fenomeen. Het schip + bemanningsleden verdwenen voor korte tijd en andere kwamen zelf helemaal niet meer terug. Zijn ze naar een parallel universum of alternatieve werkelijkheid gegaan?

Creationisme in confrontatie met de wetenschap:

- De onzekerheidsmarges van de koolstofmethode voor ouderdomsbepaling.

- Er zouden fossielen uit verschillende geologisch tijdperken in eenzelfde geologische laag gevonden zijn.

- Er zouden geen overgangsfossielen zijn aangetroffen.

- Het zoutgehalte van het zeewater zou geen oude Aarde toelaten.

- Uit de tweede wet van de thermodynamica zou volgen dat het aannemelijker is dat leven degenereert in plaats van evolueert naar ingewikkelder vormen. Dit zou dan gelden voor alles in het universum en dus ook voor leven en zelfs de menselijke cultuur, waarbij piramides en andere wonderlijke bouwwerken de grote kennis van de mensen vroeger zouden aantonen.

- Volgens de zogenaamde hydroplaattheorie zou er een uitleg zijn voor 25 geologische kenmerken, waarbij een jonge Aarde van 6000 jaar oud mogelijk is.

- Kosmologische roodverschuiving van het licht van de sterren door vermindering van de lichtsnelheid in plaats van hoge snelheid van de sterren: (kwantumroodverschuiving).

- De complexiteit van cellen en systemen in het menselijk lichaam, dat dit onmogelijk zou kunnen ontstaan door toevallige stappen.

Creationisme - Wikipedia - nl.wikipedia.org

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Wat ik me altijd afvraag: Zijn de hemel en hel oneindig groot?

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

De hemel is het leven van een gelukkige, de hel is het leven van een ongelukkige maar het speelt zich allemaal op onze aardkloot af, niet in een of ander door de mensen gecreëerde onbereikbare metafysische wereld.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

De natuur doet het wat mij betreft allemaal prima. De dieren ook wel. Maar mensen hebben een bepaald besef. Dieren gaan ook wreed met elkaar om, maar bij de dieren is het zo: De zwakkere overleven gewoon niet. Zo blijven de sterken bestaan. Maar wij houden oudere mensen langer in leven, mensen met het syndroom van down worden opgevangen, lichamelijk gehandicapten, mensen met ziektes etc, enz. Ok, eigenlijk is dat heel goed, maar tegelijkertijd is er oorlog en maken de mensen elkaar kapot. Waarom? Voor olie? Geld? Meestal geld. Oorlog levert geld op. De mens is verder in de evolutie en kan zich nu lekker naar de klote helpen. Het slaat gewoon echt helemaal nergens op. En dan verheug je je op Aliens, maar dan is er weer een één of andere idioot die zegt dat Aliens niet bestaan, want dat heeft alles te maken met Project Blue Beam.

Project Blue Beam, broodje aap verhaal of zien we het nu gebeuren? | Technologie | Earth Matters - earth-matters.nl

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

Graag de discussie houden bij de vraag Evolutie Vs Creationisme. Religieuze discussies zijn niet toegestaan op MovieMeter.

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Wiki

Wat is iedereen toch slim met behulp van wiki!

• 7484 messages
  • 1715 votes

In wetenschappelijke publicaties is het zelfs verplicht de bron te geven en volkomen terecht. Anders is het plagiaat namelijk.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Ik bespeur iets van het aloude 'we weten het allemaal niet zeker, dus geloof ik in God' - continuum.

Grappig.

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Ik vind het gewoon dom om constant dingen te kopieren en te plakken alsof je het zelf verzonnen hebt. Als je een klein beetje slim bent lees je het hele stuk en schrijf je een zelf geschreven samenvatting van wat je wilt vertellen.

Wat jij doet kan mijn dochter van drie ook.

• 7484 messages
  • 1715 votes

kos wrote:

Ik bespeur iets van het aloude 'we weten het allemaal niet zeker, dus geloof ik in God' - continuum.

Grappig.

Yep, we zijn soms net Neanderthalers die zich op hun hoofd krabte bij het zien van bliksem en dachten dat er wel een heel machtig iemand bovenop een wolk moet zitten om zoiets voor elkaar te krijgen...

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Ik geloof in Evolutie EN Creationisme. Laten we voor het gemak zeggen dat God (of hoe je hem ook wilt noemen)de evolutie gebruikt heeft om de wereld te creeren. En dat het scheppingsverhaal opgeschreven is in een tijd dat mensen het scheppingsverhaal in zeven dagen het beste konden bevatten. Zo heeft door de hele bijbel heen God mensen geholpen d.m.v. de natuur. Zie het verhaal van Mozes in Exodus, er is min of meer bewezen dat de tien plagen veroorzaakt werden door een opkomende vulkaan uitbarsting die een tsunami tot gevolg had, die uiteindelijk de pharao en zijn manschappen wegspoelde.

Met deze uitleg kan ik heel goed leven, en een ander kijkt zelf maar!

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Als je lang genoeg zoekt, krijg je vanzelf bevestiging dat God bestaat. Zelfs als je niet gelooft, maar wel slim bent om toch te zoeken, zal je het vinden. Het is zo simpel mensen...

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Nou nee, heb behoorlijk lang gezocht maar ben van een (min of meer) gelovige, via een agnost in een atheïst veranderd.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Ik vind het interessant dat de Bijbel heel veel profetieën heeft waarvan er al vele zijn vervuld. Althans, dat wordt dus beweerd. Staat in Openbaringen. De 1 zegt nu, ja dat komt omdat mensen dat in de Bijbel hebben gelezen en halen ze daar hun inspiratie uit en zorgen ze er zelf voor dat het dan inderdaad uitkomt. Of we kunnen allemaal wel is een keer iets voorspellen en uiteindelijk komt het heus wel een keer uit. Of het nu 2000 jaar duurt of 5000 jaar.

Toch weet de bijbel heel nauwkeurig een toekomstige situatie en het tijdsbeeld te omschrijven wat precies overeenkomt met wat er nu op het moment ergens aan de hand is. Bijvoorbeeld belangrijke zaken als hoe we als mensen met elkaar omgaan en leven, oorlogen, Israël etc.. En juist omdat het zoveel profetieën zijn en het iedere keer (schijnt) te kloppen, wil ik in dat zo'n geval niet zeggen dat het toeval is.

Er zijn ook profetieën die minder oud zijn en staan niet in de bijbel. Zo is er gezegd, ''weet alleen niet meer precies door wie'' dat de laatste President van een Amerika een zwarte man zal zijn. Nu is dat al best lang geleden gezegd aan de hand van een visioen. Het zou zomaar waar kunnen zijn. En zo ja, toeval?

Obama als laatste president van een failliet USA? - Hyperinflatie - VKBlog - de Volkskrant

Big-T

• 556 messages
  • 395 votes

Kun je mij er een paar noemen die uitgekomen zijn? Heb de bijbel zelf nooit gelezen.

Of een link zou ook handig zijn

• 7484 messages
  • 1715 votes

wimnoot wrote:

Ik vind het gewoon dom om constant dingen te kopieren en te plakken alsof je het zelf verzonnen hebt. Als je een klein beetje slim bent lees je het hele stuk en schrijf je een zelf geschreven samenvatting van wat je wilt vertellen.

Wat jij doet kan mijn dochter van drie ook.

Inmiddels staat de bron keurig vermeld, dan is er niets mis mee om gewoon terug te verwijzen. Waarom zou je zelf een samenvatting schrijven als iemand dat al voor je gedaan heeft? Het is heel gebruikelijk om terug te verwijzen naar eerdere/andere artikelen.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Big-T wrote:

Kun je mij er een paar noemen die uitgekomen zijn? Heb de bijbel zelf nooit gelezen.

Of een link zou ook handig zijn

Ik ken ze zelf ook niet allemaal hoor, maar dit is wat (iemand) er o.a. over te melden heeft.

Bron

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Madecineman wrote:

. Waarom zou je zelf een samenvatting schrijven als iemand dat al voor je gedaan heeft?

Omdat er hele lappen tekst gekopieerd worden waarvan niet alles terzake doet, als je dus een samenvatting maakt van wat je precies wilt delen met de rest van het forum is het een stuk duidelijker. En het bewijst dat je ook echt begrijpt wat er in het stuk staat.

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Hij weer.... Het bewijs dat je het dan ook echt begrijpt? Maak je niet zo druk, knul.

Het topic is: Evolutie vs. creationisme. Ik kopieër een stuk tekst wat juist daar over gaat. Creationisme vs. wetenschap. Niets aan de hand dus en stop gewoon is een keer met dissen. Schiet jij niets mee op en ik ook niet. Niemand heeft er wat aan zelfs.

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Ik reageer even op Madecineman niet op jou.

Ik kan er ook niks aan doen dat jij je aangesproken voelt. Dus hou maar op met je huilie-huilie.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Madecineman wrote:

Yep, we zijn soms net Neanderthalers die zich op hun hoofd krabte bij het zien van bliksem en dachten dat er wel een heel machtig iemand bovenop een wolk moet zitten om zoiets voor elkaar te krijgen...

Bewijs het tegendeel maar eens.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

chevy93 wrote:

Als je het huidige wetenschappelijke bewijs niet afdoende vindt en je alles countert met "bewijs het tegendeel maar eens" dan moet je fair genoeg zijn om elke bewering, hoe onnozel ook, als mogelijke waarheid aan te nemen. Dat houdt in dat eender welk geloof nu heerst waarschijnlijk ook complete onzin is en maar één van de oneindig mogelijke verklaring voor eender wat.

Ik vind dat best trouwens, maar niemand lijkt daar ooit erg consequent in te zijn.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

chevy93 wrote:

Volgens mij ligt het geven van bewijs bij diegenen die iets geloven, niet bij diegen die het niet-geloven!

Wat ik me altijd afvraag bij creationisme: als er dan een alwetend opperwezen is dat alles met een bedoeling heeft gecreeerd, is hij/zij/het dan een sadist? Want waarom vreselijke ziektes en aandoeningen creeren? Iemand die een ander bewust met bijvoorbeeld HIV injecteert wordt toch óók als een sadist beschouwd. Hij/zij/het lijkt ook verder geen perfectionist. Het lijkt me als je alwetend en alvermogend bent, dat je dan wel wat beters kunt creëren dan de ver van perfecte wereld als die waarin we nu leven?

Raar is ook de positie van kerken en religies in deze wereld in betrekking tot evolutie. Als deze zouden vinden dat een God doelbewust de evolutie heeft gepland, waarom zijn ze dan zo conservatief t.o.v. de wetenschap? Dit is toch óók evolutie, dat we met behulp van de wetenschap in staat zijn ons leven proberen te verlengen of juist te verkorten? Of ongewenst leven te voorkomen?

Een andere heel logische vraag is ook verder: wie heeft dat opperwezen dan nu weer gecreeerd? Iets waar geen enkele religie een bevredigend antwoord op heeft.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Baggerman wrote:

Volgens mij ligt het geven van bewijs bij diegenen die iets geloven, niet bij diegen die het niet-geloven!

Niet akkoord. Als jij het niet eens bent met een geloof of stelling van een 'tegenstander' moet je hem overtuigen van zijn ongelijk.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Begin jij alvast? Zie Creation myths

Onderhond wrote:

Als je het huidige wetenschappelijke bewijs niet afdoende vindt en je alles countert met "bewijs het tegendeel maar eens" dan moet je fair genoeg zijn om elke bewering, hoe onnozel ook, als mogelijke waarheid aan te nemen. Dat houdt in dat eender welk geloof nu heerst waarschijnlijk ook complete onzin is en maar één van de oneindig mogelijke verklaring voor eender wat.

Ik vind dat best trouwens, maar niemand lijkt daar ooit erg consequent in te zijn.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.