• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.086 votes
Profile

Evolutie vs. creationisme

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Onverklaarbaar?

Vallende gier in kreeft?!

Ooit waren alle piramides bepleisterd. Ze waren toen glad en beschreven met van alles in herogliefen.

Er was in die tijd een man die bij de piramide van Gizeh in de buurt woonde. Zijn hobby was het ontcijferen van piramideteksten. Hij kende een volk dat nog herogliefen gebruikte als taal. Hij liet mensen ervan langs komen en de teksten vertalen. De tekst die hem het meest bezig hield was deze: Vallende gier in Kreeft.

De man wist dat ‘gier' voor de zon stond. ‘Vallende gier' betekende dus: terug lopende zon. Tot hier was het nog niet zo vreemd, Want in de lente ‘loopt de zon terug'. Maar het is raar dat er ‘Kreeft' staat, want kreeft is een najaars sterrenbeeld!

Zou dat betekenen dat de Aarde ooit anders om heeft gedraaid? Dat de zon ooit in het Oosten op kwam en in het Westen onder ging? Dat de huidige najaars sterrenbeelden voorjaars sterrenbeelden waren en omgekeerd?

http://www.03124.06sc.thinkquest.nl/vallende%20gier%20in%20kreeft.htm

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Sluit m.i. ook hierop aan:

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Off-topic verwijderd.

MoFeDu

• 2946 messages
  • 0 votes

"What if you're wrong about the great JuJu at the bottom of the sea''

Held.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Volgens mij ligt het geven van bewijs bij diegenen die iets geloven, niet bij diegen die het niet-geloven!

Wat ik me altijd afvraag bij creationisme: als er dan een alwetend opperwezen is dat alles met een bedoeling heeft gecreeerd, is hij/zij/het dan een sadist? Want waarom vreselijke ziektes en aandoeningen creeren? Iemand die een ander bewust met bijvoorbeeld HIV injecteert wordt toch óók als een sadist beschouwd. Hij/zij/het lijkt ook verder geen perfectionist. Het lijkt me als je alwetend en alvermogend bent, dat je dan wel wat beters kunt creëren dan de ver van perfecte wereld als die waarin we nu leven?

Het was de filosoof Leibniz die beweerde dat de wereld waarin wij leven, 'de beste van alle mogelijke werelden' is. Hier is in zijn tijd al meermaals kritiek op geleverd, bijvoorbeeld door naar een aardbeving te wijzen, maar dat is een nogal belachelijke tegenwerping, gezien het universum ont-zet-tend groot is en de mens maar op één klein stipje woont. Als je zegt dat deze wereld onmogelijk de beste van alle mogelijke werelden is, dan houd je duidelijk geen rekening met het grote geheel. Dat is niet zo gek, de mens heeft immers altijd de neiging zichzelf als maat van de dingen te nemen en bovendien is het universum best wel onbevattelijk voor ons intellect. Het is dan ook niet voor niets dat men zegt dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn

Een andere heel logische vraag is ook verder: wie heeft dat opperwezen dan nu weer gecreeerd? Iets waar geen enkele religie een bevredigend antwoord op heeft.

Bij een dergelijke vraag ga je al uit van een min of meer antropomorfe voorstelling van God, terwijl het best mogelijk zou kunnen zijn dat God buiten tijd en ruimte bestaat - en daarom onbevattelijk is voor ons intellect. Dat is eigenlijk de enige redelijke conclusie die ik kan trekken: we kunnen God niet begrijpen, noch zijn bestaan bewijzen, noch iets anders over hem zeggen. Het staat je wel vrij om in hem te geloven, natuurlijk.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

JacoBaco wrote:

Onverklaarbaar?

Vallende gier in kreeft?!

Ooit waren alle piramides bepleisterd. Ze waren toen glad en beschreven met van alles in herogliefen.

Er was in die tijd een man die bij de piramide van Gizeh in de buurt woonde. Zijn hobby was het ontcijferen van piramideteksten. Hij kende een volk dat nog herogliefen gebruikte als taal. Hij liet mensen ervan langs komen en de teksten vertalen. De tekst die hem het meest bezig hield was deze: Vallende gier in Kreeft.

De man wist dat ‘gier' voor de zon stond. ‘Vallende gier' betekende dus: terug lopende zon. Tot hier was het nog niet zo vreemd, Want in de lente ‘loopt de zon terug'. Maar het is raar dat er ‘Kreeft' staat, want kreeft is een najaars sterrenbeeld!

Zou dat betekenen dat de Aarde ooit anders om heeft gedraaid? Dat de zon ooit in het Oosten op kwam en in het Westen onder ging? Dat de huidige najaars sterrenbeelden voorjaars sterrenbeelden waren en omgekeerd?

http://www.03124.06sc.thinkquest.nl/vallende%20gier%20in%20kreeft.htm

Of de hieroglieven werden verkeerd gelezen. Of de Egyptenaren hebben niet goed opgelet. Of de Egyptenaren haalden een grapje uit...

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Madecineman wrote:

Graag de discussie houden bij de vraag Evolutie Vs Creationisme. Religieuze discussies zijn niet toegestaan op MovieMeter.

Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, maar is dit topic sowieso geen religieuze discussie?? 'Evolutie Vs Creatonisme', hoe kun je dat nu geen religieuze kwestie noemen?!

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

djelle wrote:

(quote)

Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, maar is dit dit topic sowieso geen religieuze discussie?? 'Evolutie Vs Creatonisme', hoe kun je dat nu geen religieuze kwestie noemen?!

Idd.

Maar het is ook zo vooral film gerelateerd.

MoFeDu

• 2946 messages
  • 0 votes

Daarom staat het ook in het algemene deel:

Voor alle discussies die niet bij de films en regisseurs horen

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

MoFeDu wrote:

Daarom staat het ook in het algemene deel:

(quote)
Er zijn topics geweigerd die meer met films te maken hebben dan deze.

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

Buiten dat is dit het vreselijkste topic hier op mm.

En begin niet over blijf lekker weg, ook zo een goedkoop argument.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Bwa, topics die zich buiten film situeren heb ik op zich geen problemen mee. Maar als religieuze discussies zogezegd niet toegestaan zijn vind ik het wel uitermate absurd dat er gewoon een topic is die bijna niet religieuzer gelaagd kan zijn.

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

djelle wrote:

Bwa, topics die zich buiten film situeren heb ik op zich geen problemen mee. .

Ik ook niet maar dan moet men niet topics die meer film gerelateerd zijn weigeren.

MoFeDu

• 2946 messages
  • 0 votes

Inhoudelijk religieuze discussies zijn niet toegestaan. Bijv. Islam vs Christendom. In dit topic gaat het om evolutie vs creationisme

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

MoFeDu wrote:

Inhoudelijk religieuze discussies zijn niet toegestaan. Bijv. Islam vs Christendom. In dit topic gaat het om evolutie vs creationisme

1 pot nat.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

stfuympos wrote:

Ik ook niet maar dan moet men niet topics die meer film gerelateerd zijn weigeren.

Geen idee waar je het over hebt maar als dat zo was heb je wel gelijk.

MoFeDu wrote:

Atheïsten vs religieuzen dus. Komt krek op hetzelfde neer.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Weet niet of religie en creationisme per definitie altijd aan dezelfde kant staan. Zou betekenen dat elke religie aanneemt dat zijn God de wereld gecreeerd heeft. Lijkt me een sterk gebrek aan creativiteit van de religiekant.

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Een religie als het boeddhisme gaat daar zeker niet van uit.

MoFeDu

• 2946 messages
  • 0 votes

Daarbij zijn er ook religieuzen die de evolutietheorie gebruiken in hun straatje. Die zou God dan helemaal zelf uitgedacht moeten hebben.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Ja dat is allemaal wel waar maar atheïsten zullen in elk geval nooit in creatisme geloven. Ook niet in een God (of Goden) die een evolutieplannetje uitgedoktert hebben. Dus zit je sowieso met een religieuze discussie. Het hangt allemaal af waarin je gelooft. Of dat nu in de Islam is versus het Boudhisme of als overtuigde Jehova versus atheïst.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

MoFeDu wrote:

Daarbij zijn er ook religieuzen die de evolutietheorie gebruiken

Waarom kan men niet én geloven én de evolutietheorie aanhangen? Dat is iets wat de meeste gelovigen doen (Westerse dan toch, zonder de VS).

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

speedy23 wrote:

Waarom kan men niet én geloven én de evolutietheorie aanhangen? Dat is iets wat de meeste gelovigen doen.

Weet niet wat je dat haalt. Creatonisme is juist van essentieel belang bij de meeste aanhangers van vooral de monotheïstische Godsdiensten. Het is één van de meest klassieke conflicten tussen gelovigen en atheïsten die alleen maar geloven in de wetenschap en bewijzen. De discussie is zo religieus getint als wat.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Creationisme zonder religie is als Tolkien's Midden-Aarde. Of Disc World.

of:

(afbeelding)

MoFeDu

• 2946 messages
  • 0 votes

Wie zegt hier dat creationisme niets met religie te maken heeft? Feit is dat hier inhoudelijk religieuze discussies verboden zijn. Bijvoorbeeld over de vraag wat een ´betere´ religie is het christendom of de islam. Dit zou een puinhoop worden.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

MoFeDu wrote:

Bijvoorbeeld over de vraag wat een 'betere' religie is het christendom of de islam.

Dat zou gewoon een vraag zijn die te scharen valt onder discriminerende opmerkingen of trollen. Heb je wel bij meerdere onderwerpen.

Bij de gedragsregels staat enkel te lezen geen politieke of religieuze discussies. Inhoudelijk of hoe of wat staat niks van te lezen. Maar voor mij is dit heel duidelijk een inhoudelijk religieuze discussie (waarbij eventueel risico op conflict trouwens allesbehalve minder is).

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Voor iemand die zich er niet wil mee bemoeien steek je enorm veel tijd in het saboteren van de discussie.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

djelle wrote:

Creatonisme is juist van essentieel belang bij de meeste aanhangers van vooral de monotheïstische Godsdiensten.

Dat is toch niet helemaal waar hoor. Geloven in het scheppingsverhaal is niet hetzelfde als het creationisme aanhangen, immers, het creationisme probeert wetenschappelijk de Bijbelse schepping aannemelijk te maken. Terwijl veel christenen de verschillen tussen het scheppingsverhaal en wetenschappelijke inzichten accepteren, of de eerste hoofdstukken van Genesis deels symbolisch gaan uitleggen.

(Schepping door het evolutieproces bijvoorbeeld, zoals C.S. Lewis voorstond.)

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Baggerman wrote:

Een andere heel logische vraag is ook verder: wie heeft dat opperwezen dan nu weer gecreeerd? Iets waar geen enkele religie een bevredigend antwoord op heeft.

Alsof de wetenschap wel een verklaring heeft voor het ontstaan van alles.

Baggerman wrote:

Evenals de logische vraag die ik aanhaal. Daarbij denk jij naar de huidige natuurwetten. Wie weet zijn er nog talloze universums waar hele andere wetten gelden. Eentje waarbij geen sprake is van creëeren, maar ontstaan dingen gewoon plots.

Baggerman wrote:

Volgens mij ligt het geven van bewijs bij diegenen die iets geloven, niet bij diegen die het niet-geloven!

Dat vind ik niet. Bepaalde dingen zijn gewoon onverklaarbaar. Dingen waar de wetenschap nog in geen miljoen jaar achter gaat komen. Dit soort opvattingen vallen niet te bewijzen (noch te ontkrachten).

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Hoe alles is ontstaan staat duidelijk beschreven, er was namelijk geen begin.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

chevy93 wrote:

universums

Voor iemand die anderen regelmatig op taalfoutjes wijst ga je hier wel redelijk hard in de fout.

Verder ben ik het wel met jouw stelling eens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.