- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Breaking Bad
Breaking Bad
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Dat vind ik op dit moment een flauwe opmerking; er is bij op deze serie amper of geen kritiek geleverd en je geeft mijn kritiek nu, waarschijnlijk onbewust, een bepaalde ongeldigheid mee.
Als algemene vraag vind ik het gestelde wel redelijk. De reden; ik vind dat er te veel zooi opgehemeld wordt. Ik vind dat men hier te weinig kritisch is op MM. Een positief verhaal doen vind ik enkel nuttig bij films die ik hoog waardeer terwijl het gemiddelde cijfer de indicatie geeft dat het om een kutfilm gaat. Dan heeft zo'n film een boost nodig. Ik heb geen zin om een lang verhaal te schrijven bij een film die toch al flink gewaardeerd wordt; dan herhaal ik enkel de 50 posts die boven me staan. Wie zit daar nu op te wachten?

Eens met Macmanus trouwens. Ik kan ook weinig met je kritiek. Voor de vragen die je stelt in je bericht van 0:32 zijn inderdaad stuk voor stuk, zonder "heel veel goodwill", plausibele verklaringen te geven, maar vooral van je verwijt dat de serie "weinig karakterontwikkeling" bevat begrijp ik niks.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat ging toch echt om iets anders hoor. Jij sabelde elke film neer en je had 4 films (of zoiets) op 4,0*-en staan en alle andere films lager. Dus vrijwel alle films die je zag kregen een negatieve recensie, simpelweg omdat je heel weinig films leuk leek te vinden. Ik vind juist heeeel veel leuk, alleen schrijf ik er geen recensie meer bij. Maar er zullen bergen positieve berichten terug te vinden zijn van mij bij films die ik leuk vind. Heb ze alleen niet aangevinkt als recensie.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Er zullen er best een paar tussen zitten (gaf ik ook al aan), maar het gros blijft staan vermoed ik.
En over die karakterontwikkeling: buiten Walter, misschien Skyler en Jesse..... bijna niemand. En dat in 62 afleveringen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Die staat op 3,61* gemiddeld.
Met 15 meningen waarvan één 3tje en de rest scoort hoger. Daar kan ik echt niets toevoegen.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
vrijwel alle films die je zag kregen een negatieve recensie
Dank voor je verheldering wat betreft de karakterontwikkeling. Afgezien van de personages die je noemt was daar inderdaad nauwelijks sprake van, maar ik zit daar bij bijpersonen ook niet op te wachten. Aantal afleveringen vind ik in dit geval ook irrelevant.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Okay, maar dan quote je wel erg selectief. Maar ik snap nu waar je op doelde.
En ik noemde het aantal afleveringen (ik doelde op de speelduur) om aan te tonen waarom ik dus vind dat er weinig karakterontwikkeling plaatsvindt in BB. Personages als Hank, Marie en Walt's zoon ontwikkelen zich amper. terwijl je in zo'n serie toch uren de tijd krijgt. Misschien wel een euvel van meer series (in relatie tot film).
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
Zijn natuurlijk ook keuzes geweest en het lijkt me goed om de focus op Walt, Jesse en in mindere mate Skyler te houden op dit gebied. Het is maar de vraag in hoeverre je zit te wachten op meer diepgang bij een personage als Marie. Ik persoonlijk heb het niet gemist.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Die staat op 3,61* gemiddeld.
Met 15 meningen waarvan één 3tje en de rest scoort hoger. Daar kan ik echt niets toevoegen.
Je kan met enthousiasme altijd wat toevoegen aan de meningen. Maar niks moet uiteraard.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Okay, maar dan quote je wel erg selectief. Maar ik snap nu waar je op doelde.
En ik noemde het aantal afleveringen (ik doelde op de speelduur) om aan te tonen waarom ik dus vind dat er weinig karakterontwikkeling plaatsvindt in BB. Personages als Hank, Marie en Walt's zoon ontwikkelen zich amper. terwijl je in zo'n serie toch uren de tijd krijgt. Misschien wel een euvel van meer series (in relatie tot film).
Niet helemaal eens, zeker niet wat betreft Hank. Hank ontwikkelt zich van arrogant en kinderachtig mannetje zoals we hem leren kennen in de pilot tot een complexer en volwassen karakter en uiteindelijk zelfs de sympathieke held van de serie. Tot hij zich teveel doodstaart op Walter pakken en zijn niveau daalt (het boeit hem niet of Jesse dood gaat, als hij zijn Heisenberg maar krijgt). Dit wordt hem uiteindelijk fataal.
Wat betreft Walter Jr. is een minimale karakterontwikkeling lijkt me juist op zijn plaats. Hij krijgt, op de relatieproblemen van zijn ouders, weinig tot niets van al het gedoe mee. En dat zien we terug in zijn gedrag, hij blijft gewoon zichzelf. Enkel als hij de waarheid ontdekt, zien we hoe hij ineens opkomt voor zijn moeder, terwijl hij voorheen altijd partij koos voor zijn vader. Dat laatste telefoontje tussen Walter en zijn zoon is niet voor niets wat Walter doet beseffen om alles maar op te geven.
JustMike
-
- 3218 messages
- 751 votes
Er zullen er best een paar tussen zitten (gaf ik ook al aan), maar het gros blijft staan vermoed ik.
En over die karakterontwikkeling: buiten Walter, misschien Skyler en Jesse..... bijna niemand. En dat in 62 afleveringen.
Hoe uitgebreid wil je iedereen hebben? Ik vond bijvoorbeeld Gus Fring al genoeg ontwikkeld, door middel van flashbacks. Maar veel personages zijn gewoon te geheimzinnig of te snel weg. (Hector, Mike, Krazy-8, Tuco, etc)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik vind Hank helemaal geen complex karakter. Dat ie na zijn verwondingen in een eerder seizoen wat serieuzer wordt, en na de onthulling van Walter zelfs obsessief en verbeten, maakt 'm toch niet complex of volwassen of ontwikkeld? Want uiteindelijk heeft Hank altijd maar 1 enkele drijfveer: zijn werk. En zodra het script eindelijk een situatie creeert waaruit diepgang kan ontstaan (de onthulling van Walter) stagneert de zooi: Hank wil Walter pakken! Geen mogelijk dilemma, geen innerlijke strijd, geen overwegingen ('moet ik de kinderen van Walter hun vader ontnemen', 'Walter is immer familie van me geweest, een goede vriend geweest, een goed man geweest dus wat zouden zijn motieven zijn geweest etc). Het script grijpt zulke kansen niet aan.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat uitschelden deed ie bewust om Skyler onschuldig te doen laten lijken voor de cops..
Dat is echt niet zo duidelijk hoor. Volgens mij is Walter echt kwaad; zijn vrouw viel 'm aan met een mes, zijn zoon verlinkt 'm aan de politie en zelf is ie er met Holly vandoor.
Zou wel heel rare timing zijn.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Je kan met enthousiasme altijd wat toevoegen aan de meningen. Maar niks moet uiteraard.
Ik ben eens door mijn 'log' gaan bladeren en ik denk dat je ook een beetje hebt overdreven. Ik heb eigenlijk amper gereageerd op MM. Ik schrijf ook bijna nooit reviews. Maar genoeg daarover.
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik vind Hank helemaal geen complex karakter. Dat ie na zijn verwondingen in een eerder seizoen wat serieuzer wordt, en na de onthulling van Walter zelfs obsessief en verbeten, maakt 'm toch niet complex of volwassen of ontwikkeld? Want uiteindelijk heeft Hank altijd maar 1 enkele drijfveer: zijn werk. En zodra het script eindelijk een situatie creeert waaruit diepgang kan ontstaan (de onthulling van Walter) stagneert de zooi: Hank wil Walter pakken! Geen mogelijk dilemma, geen innerlijke strijd, geen overwegingen ('moet ik de kinderen van Walter hun vader ontnemen', 'Walter is immer familie van me geweest, een goede vriend geweest, een goed man geweest dus wat zouden zijn motieven zijn geweest etc). Het script grijpt zulke kansen niet aan.
Hier heb je zeker een punt, waar ik ook wel aan dacht tijdens het kijken. Met name het psychologisch aspect tussen Hank - Walt had meer uitgediept kunnen worden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat betreft Hank helemaal eens. Verwachtte daar uitdieping maar bleef helaas uit. Enorme gemiste kans ja.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ik ben eens door mijn 'log' gaan bladeren en ik denk dat je ook een beetje hebt overdreven. Ik heb eigenlijk amper gereageerd op MM. Ik schrijf ook bijna nooit reviews. Maar genoeg daarover.
Ik zie het toch wel eens langskomen. Het positieve een stuk minder. Wat je geloof ik al toegaf eerder. Maar of het gigantisch veel is dat zal indd wel meevallen. Zo belangrijk vind ik het nou ook weer niet.
Maar indd weer over brba:
Als Walt met Sal zitten te wachten met waar ze heen worden gezonden. Zegt Sal nota bene nog dat het een aardige zet was maar hij er maar een paar maanden mee wint.
Ik begrijp dat stuk over Hank wel. Maar uiteindelijk is hij wel neergeschoten door toedoen van Walter. Zijn verbetenheid is wel te verklaren. Maar een gesprek waarin hij er nog over nadenkt zit er indd niet in. Maar dat komt toch voornamelijk door de scene in de garage.
Ben opzich ook eens dat de serie geen karakterstudie is, maar veel meer een thriller. Waar veel linken naar westerns zitten, de bad guys zijn zeker bad guys met gevoel voor theater. Net als de veel karakters ook zeker wel een a la Tarantino coolheids factor hebben. Gillian verkoopt het imo nooit als the next The Wire. De genrefilm is nooit ver weg. Maar het schrijfwerk maakt het zeker plausibel en het scenario tempo is gestaag en sterk. Nog daargelaten dat de serie er geweldig uitziet en elke rol perfect is ingevuld. Hoewel iemand als Hank echt geen geweldige acteur is. Maar toch trekken de dialogen hem naar een beter niveau.
De wensen rieken soms ook naar wensen van voetbal supporters. Speel aanvallender want dan winnen we wel. Laat elk karakter nog 5 afleveringen overpeinzen want dan vind ik het beter. Maar voor hetZelfde geld sla je de serie totaal dood of verlies je de wedstrijd met 10-0. Dit leest misschien als een cop out. Maar als filmmaker/scenario schrijver kun je niet alle drama eisen inwilligen. De Tree of Life zou veel al niet al zijn kracht inboeten als het voor een lineair verhaal had gekozen. Breaking Bad had veel kracht ingeboet als het voor droger drama was gegaan als bijv de dardenne broertjes.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
De term complex is weliswaar subjectief, maar ik doel er vooral op dat Hank niet dat arrogante platte karakter blijft zoals we 'm in het begin leren kennen. We zien hem met zichzelf in de knoei zitten als hij moet kiezen tussen promotie en zijn eigen gezondheid, terwijl hij zichzelf koste wat kost groot wil houden voor de buitenwereld. Hoe hij constant de buitenwereld wil laten lijken alsof het allemaal goed is, maar op een gegeven moment instort in de lift bij Marie, vond ik toch wel een sterk moment voor het karakter. Hiermee wil ik niet zeggen dat hij het meest diepgaande en complexe karakter ooit is (dat is lijkt me ook helemaal niet de bedoeling), maar er zit zeker wel wat in.
Dat is echt niet zo duidelijk hoor. Volgens mij is Walter echt kwaad; zijn vrouw viel 'm aan met een mes, zijn zoon verlinkt 'm aan de politie en zelf is ie er met Holly vandoor.
Was voor mij toch overduidelijk. Walter neemt Holly bewust mee omdat hij weet dat het afgelopen is. Hij realiseert zich dit allemaal al als hij ziet hoe zijn gezin uit elkaar is gevallen als zijn zoon hem aanvalt. Hij heeft vervolgens een plan; hij neemt Holly bewust mee en belt zijn vrouw zodra hij weet dat de politie is gearriveerd. Je ziet aan het telefoongesprek (een prachtige scène imo) ook precies wanneer Skyler doorheeft wat hij probeert te doen. In het begin is ze nog verontwaardigd en wil alleen weten waar haar dochter is, tot ze doorheeft dat hij een rol speelt om haar te beschermen. Dan kalmeert ze en beide worden emotioneel. Daarna zorgt Walter dat Holly, zoals gepland, weer bij haar moeder terecht komt.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Als je niet mee hebt gekregen dat Walter dat telefoontje pleegt om zijn gezin te beschermen dan vraag ik mij echt af hoe goed je op let.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Als je niet mee hebt gekregen dat Walter dat telefoontje pleegt om zijn gezin te beschermen dan vraag ik mij echt af hoe goed je op let.
Dat telefoontje is heel dubbelzinning hoor; daar hoef je niet zo denigrerend over te doen. Ik heb de scène nog eens gezien en wat Walter in het eerste gedeelte van dat telefoontje tegen zijn vrouw zegt (de beschuldigingen), dat meent ie hoor! Daarna, en dat klopt inderdaad en dat heb ik de eerste keer niet opgemerkt, legt ie het er zo dik op dat ie zijn vrouw vrijpleit (en zij realiseert zich dat). Dat ik dat de eerste keer niet opmerk heeft puur te maken met een verschil in beleving: de fanboys vinden alles wat Walter doet 'wel best' (om het even plat te zeggen), maar ikzelf heb op dat moment in het laatste seizoen problemen met de beweegredenen en handelingen van Walter. Die doet dingen die wat mij betreft 'out-of-character' zijn: eerst trapt ie als een rookie in de list van Jesse (geldmotief), dan wil ie het geld (voor zijn famile!) weggeven om Hank (die W's leven wil verwoesten) vrij te kopen, daarna stuurt ie Jesse richting gewisse dood met een steek na nog wel (Jane), dan gaat ie als een gek naar huis, ontvoert ie zijn dochter in totale waanzin (en die ontvoering was absoluut niet gepland!) en dan verwacht ik natuurlijk nooit dat ie een ingecalculeerd telefoontje gaat plegen (of binnen een gesprek een 'berekende' twist maakt).
Dat is geen onoplettendheid. Misschien denk jij als kijker met een passie voor de show minder na dan ik op die momenten omdat je er meer (op een positieve manier) inzit dan ik.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Het hele telefoontje is in scéne gezet. Bovendien moet je juist meer je best doen met inleven om te begrijpen dat hij dit doet om z'n gezin te beschermen, in plaats van dat hij echt boos is. Dat is juist het omgekeerde van de zogenaamde fanboy mentaliteit.
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Wat betreft Hank helemaal eens. Verwachtte daar uitdieping maar bleef helaas uit. Enorme gemiste kans ja.
Had gekund, maar gezien de geschiedenis waarin vooral het omleggen van die 10 getuigen Hank heel diep heeft geraakt en nog diepere wonden heeft achtergelaten dan toen hij neergeschoten werd ook wel verklaarbaar.
Past tevens ook wel in het beeld dat ik van agenten in tv series heb; die tonen weinig coulance.
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
dat was dus duidelijk wel om die agenten te misleiden, dat leek me toch overduidelijk...
Het wordt in de aflevering erna zelfs nog even verduidelijkt in een gesprek tussen walter en Saul(?) dacht ik.
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
Ik kijk vrijwel alles af, waar ik aan begin. En normaal begin ik nooit aan series maar omdat de 'druk' (alle lofuitingen in de media, aansporingen van vrienden en kennissen) zo groot was heb ik dus een keer (ik denk voor de eerste keer buiten een paar mini-series om) een serie afgekeken.
En een 2,5* (tussen de 5/10 en 5,5/10) is verder kijkbaar hoor, dus zo vreemd is het niet.
Maar om eens inhoudelijk op de finale van deze serie in te gaan (spoilers!): zit 't iedereen dan bijvoorbeeld lekker dat crimineel meesterbrein Walter, na net zijn geld begraven te hebben en als enige in het bezit van de coordinaten van de 'schat', in zo'n simpele list van Hank trapt? Of dat Jesse, terwijl ie gruwelijk kwaad is op Walter vanwege het opzettelijk in gevaar brengen van Brock, een poging doet om te ontsnappen en zo de levens van dat vrouwtje en kind in gevaar brengt? En dat na een uitdrukkelijke waarschuwing via een foto?
Is toch gewoon slecht?
Jij zou daar als Jesse zijnde natuulijk niet weg willen? Ik zou er ook alles aan doen om daar weg te geraken, je moet het toch op z'n minst een keer proberen... Je gaat je toch niet je hele leven laten opsluiten zonder ook maar íets te proberen??
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Maar het was natuurlijk wel een stijlbreuk; alle keuzes die Jesse tot dan toe heeft gedaan zijn toonbeeld van weloverwogen, goed doordachte, alle mogelijkheden beschouwende daden.
JustMike
-
- 3218 messages
- 751 votes
Maar het was natuurlijk wel een stijlbreuk; alle keuzes die Jesse tot dan toe heeft gedaan zijn toonbeeld van weloverwogen, goed doordachte, alle mogelijkheden beschouwende daden.
Denk ik nou aan een andere Jesse? Of was dit sarcasme?
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
Ik was net hetzelfde aan het denken...
Moet haast wel sarcasme zijn.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Jij zou daar als Jesse zijnde natuulijk niet weg willen? Ik zou er ook alles aan doen om daar weg te geraken, je moet het toch op z'n minst een keer proberen... Je gaat je toch niet je hele leven laten opsluiten zonder ook maar íets te proberen??
Het gaat niet om mij of jou, maar om het personage Jesse. Je benadert het nu wel erg simplistisch allemaal. Jesse zit het hele seizoen al te zuchten en te steunen. Hij ziet 't totaal niet meer zitten en zit moreel in de knoop. Hij komt pas in actie (!!) als ie ontdekt dat Walter Brock's leven moedwillig in gevaar heeft gebracht (die vrouw en dat kind betekenden alles voor hem). Dan komt er de woede!
En nu moet ik geloven dat Jesse opeens zo'n drang heeft om te overleven, dat ie vrouw en kind in gevaar gaat brengen? Kom zeg!
Jij mag ook wel wat water bij de wijn gaan doen hoor... roze bril af en zo.
jokemeistah
-
- 121 messages
- 741 votes
Jesse wou gewoon ontsnappen. Ik kan me voorstellen dat je helemaal doordraait in zo een ''hok"' en dan nog opgesloten. Daarnaast moest hij nog onder dwang werken.
Het lijkt me dan logisch dat hij probeert te ontsnappen als hij een mogelijkheid ziet.
Hij kan dan alsnog Brock etc redden.
Aan de andere kant dacht hij maybe niet meer aan Brock etc, maar draaide hij langzaam gewoon door.
ff offtopic
Bestaat er misschien een kans dat Aaron Paul (Jesse) terugkeert in Better Call Saul. Het is weliswaar een prequel, maar Saul was toch al de advocaat van Jesse, voordit hele gebeuren.
Misschien zien we Jesse in een gastrol of cameo langskomen in de tijd dat hij nog een simpele dealer was.
JanDahler
-
- 199 messages
- 262 votes
Het gaat niet om mij of jou, maar om het personage Jesse. Je benadert het nu wel erg simplistisch allemaal. Jesse zit het hele seizoen al te zuchten en te steunen. Hij ziet 't totaal niet meer zitten en zit moreel in de knoop. Hij komt pas in actie (!!) als ie ontdekt dat Walter Brock's leven moedwillig in gevaar heeft gebracht (die vrouw en dat kind betekenden alles voor hem). Dan komt er de woede!
En nu moet ik geloven dat Jesse opeens zo'n drang heeft om te overleven, dat ie vrouw en kind in gevaar gaat brengen? Kom zeg!
Jij mag ook wel wat water bij de wijn gaan doen hoor... roze bril af en zo.
Dus jij snapt niet dat iemand als Jesse (of eender wie) die daar opgesloten zit in dat hok er liever uit wil
Geef eerlijk toe, dat is toch de normaalste zaak ter wereld dat je daar weg wil!! Ik vond altijd dat jij veel zinnige commentaar gaf bij films enzo maar dit slaat werkelijk nergens op.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Anderhalve week later dan de rest van de wereld de finale der finales gezien. Mooi, passend einde, met als absoluut hoogtepunt de keukenscène. Walt en Skylar nog 1x samen, een laatste blik op zijn familie . Emotioneel.
Het moment dat Skinny Pete en Badger hun maskers afdeden kon je me overigens oprapen. Funny shit.
Arme Huell, die wacht nog steeds tot Hank en Gomie terugkomen.
Breaking Bad is een absoluut meesterwerk gebleven tot de laatste seconde.