- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Spuiten en slikken
Spuiten en slikken
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Praten mag altijd.
Daar moet overigens niet zo'n heisa rond gemaakt worden. Maak ik daar zo'n drama van dat het niet dragen van mijn gordel (waarbij het ook enkel maar om mijn leven gaat) vervolgd wordt? Mijn individuele vrijheid wordt ook beperkt, maar ach ja...
Principieel heb ik ook moeite met dat verbod. Maar omdat ik de beperking van de indivduele vrijheid hier niet erg groot vind, kan ik er mee leven. Strikt genoemen vind ik het dus wel verkeerd.
Ja, en met ongecontroleerde pillen wordt dat effect groter.
In de EU vallen er zo'n 8.000 drugsdoden per jaar. Er vallen 40.000 verkeersdoden.
Ongeveer 1/3 daarvan zijn gerelateerd aan alcohol en drugs. Natuurlijk voornamelijk dat eerste, maar goed, zelfs als je die ervan lijken de cijfers me duidelijk.
Dan hebben we het nog niet over de nadelige effecten van uitlaatgassen etc.
Toen ik de cijfers opzocht kwam ik dit tegen:
Alcoholdoden: 3 a 4.000 per jaar
Alcohol joort tot de top 10 van gezondheidsproblemen in ons land.
En van de PvdA site:"alcoholgebruik is maatschappelijk geaccepteerd, terwijl de gevolgen van overmatig gebruik ernstiger zijn -zowel voor de persoonlijke gezondheid, de volksge-zondheid -hoge kosten-, de overlast door wangedrag -geweld- en de verkeersveilig-heid. Het aantal verkeersdoden door alcohol wordt, lijkt het wel, als een natuurver-schijnsel geaccepteerd, terwijl het aantal drugsdoden, zelfs inbegrepen de ripdeals, daar in geen verhouding mee staat. "
Hoe meer ik er over lees, des te belachelijker ik de drugsfobie van jou en velen vind.
Sure. Waarom gebeurt dat dan niet? Ik heb het over de feiten, niet over science fiction.
Dat is wat ieder onderzoek je kan vertellen.
Ik neem weer een voorbeeld uit jellink.nl:
"In Amsterdam overleden in 2004, 90 harddruggebruikers. Het gaat hierbij niet alleen om heroïne maar ook om cocaïne/crack.
22 overleden aan een overdosis.
5 mensen overleden tengevolge van vervoer van drugs in het lichaam (bodypackers)
De rest overleed aan andere oorzaken zoals: longproblemen
, kanker
, hart- en vaatziekten
, Aids, levercirrose
, ongevallen en geweld (bron: jaarcijfers 2004.AMT GGD, Amsterdam)"
Ik vind dat niet overdreven veel.
In Amsterdam heb je alles bij elkaar ongeveer 5000 harddruggebruikers, waarvan 90 in 2004 gestorven zijn.
Wat zijn dit voor idiote cijfers? Amsterdam kent veel meer harddruggebruikers. Volgens de cijfers die ik zag kent gaat dat om hard drugs verslaafden
"De prevalentiecijfers (aantal drugsgebruikers per 100 of 1.000 inwoners) zijn in Amsterdam in alle metingen hoger dan gemiddeld in Nederland. Op grond van een enquête onder de Amsterdamse bevolking van 12 jaar en ouder in 1990, stelden Sandwijk, Cohen en Musterd (1991) dat een kwart van deze populatie wel eens cannabis heeft gebruikt, ruim 5% cocaïne, 4% amfetamine en 1,3% XTC-pillen. Een betere maat om de omvang van de markt te bepalen is evenwel de prevalentie per maand. Cohen vond in een recente en nog niet
gepubliceerde steekproef van 4.000 Amsterdamse respondenten van twaalf jaar en ouder een prevalentie van 6,8% voor cannabis in 1994. Korf en Verbraeck (1993: 233) voegden daar op grond van hun eigen onderzoek nog eens 4.000 heroïneverslaafden aan toe. In kringen van het Amsterdamse stadsbestuur circuleert een totaalcijfer van 7.000 verslaafden.
En dat is slechts het tipje van ijsberg.
Dat, terwijl er van de 6. 500 000 autogebruikers 475 gestorven zijn (waarvan er dan nog een deel misbruikers tussen zitten). Zie je het verschil al? 475 van de 6. 500 000 gebruikers tov 90/5000!
Nu even opnieuw rekenen met de juiste cijfers.
Ik zou toch nog maar even kijken op jouw Jellinekstite....
Waar haal je die cijfers vandaan?
Hoe bedoel je?
Ik zie de cijfers geheel aan mijn kant staan.
Dat is geen anarchie, dat is liberaal.
Ik ook. Op welke scholen is dat dan? ik heb het nooit meer gehad na mijn 18e.
ik zie die negatieve kanten wel, maar sluit mijn ogen niet voor de positieve.
Dat gaat beter bij legalisering, natuurlijk.
De drooglegging heeft uiteindelijk voor meer criminaliteit gezorgd. Dat ze daarna naar drugs gingen is logisch. Als dat ook onmogelijk wordt blijft er weinig over.
Wanneer was dat illegaal dan?
Niet naar bevrediging. Alcohol is een veel groter probleem dan drugs in Nederland.
Had oa te maken met de verslavingskans, aanslag op gezondheid etc... procentueel tov drugs.
op al die zaken scoort alcohol het slechtst.
Larie.
Ik zou daar wel een drama van maken. Ik wil graag zelf bepalen hoe en wat.
Geloof ik niks van. Nederland kent zo'n 675.000 regelmatige cannabisgebruikers. Jij hebt het over zo'n 54000 tot 148.500 man!
Cijfers die nergens op gebaseerd zijn!
En de terugloop dan? En waarom gebruikt men in het buitenland meer?
Zou een zegen zijn.
Iets illegaal maken wat door veel mensen genuttigd wordt zorgt voor gevaarlijke wildgroei.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
[quote]djelle wrote:
Ik vind het moeilijk praten met iemand die zo wereldvreemd is.
Ik heb niets gelezen dat mij op andere gedachten bracht.
Wel bewijs van mij gelijk. natuurlijk je kan steggelen of de coffeshop de ideale manier van distributie is, maar zelfs de belgische regering (die vindt van niey) ziet dat een verbod niet meer wenselijk is.
Ik zei dat als een meerheid vindt dat iets niet meer illegaal moet zijn, dat dan zo gereflecteerd moet worden in de wet. Da's democratisch.
Je begon over normvervaging te roepen toen ik zei dat mensen langzaamaan anders gaan denken over wat illegaal moet zijn en wat niet.
Weet niet of je gelijk hebt, maar dan nog zou ik niet terugwillen.
Wie bepaalt dat?
Same with drugs.
Wel als je het als moord wenst te zien.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
"Voor de landen van de EU zijn er cijfers over het aantal drugsdoden en op basis daarvan zijn er al vergelijkingen gemaakt. Deze vergelijkingen zijn echter niet betrouwbaar, daar de wijze waarop het aantal drugsdoden wordt vastgesteld per land verschilt." (trimbos.nl)
Voorlopig zegt dat me dus nog niet zoveel. Al zeker niet wanneer het verschil in drugsdoden tussen Zweden en Nederland zo miniem is. Het aantal gebruikers daarintegen...
Je vergeet dat ik een gebruiker niet als iets slechts zie.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Praten mag altijd.
Ongeveer 1/3 daarvan zijn gerelateerd aan alcohol en drugs. Natuurlijk voornamelijk dat eerste, maar goed, zelfs als je die ervan lijken de cijfers me duidelijk.
Als men in 1 stad als Amsterdam al 90 doden per jaar constateert (waar men WEL zo slim -of eerlijk- was de indirecte erbij te rekenen), terwijl er honderdduizenden steden over gans de EU zijn, dan kan dat gewoon niet kloppen. Inderdaad, ik vrees dat je minimaal 1 nulletje naast dat absurde getal "8000" mag zetten.
Het rijden onder invloed rekende men alvast ook niet bij de drugsdoden. Heel dubbelzinnig allemaal. 1/3 gerelateerd aan alcohol of drugs? Volgens mij valt dat niet onder "normaal gebruik". Dus doe er maar 13 333 eraf is dus 26 667 voor verkeersdoden ten gevolge van normaal gebruik. Van dat getal zullen er nog een hoop misbruikers zijn die te snel rijden of de verkeersregels niet respecteren.
Vind je dat allemaal irrelevant? In elk geval wijst dat op het feit dat het gevaar bij lange zo groot niet is wanneer je het normaal "gebruikt" tov drugs. Al helemaal niet als je het aantal doden tov verkeersdeelnemers bekijkt tov het aantal drugsdoden tov druggebruikers. Druggebruik houdt dus massa's meer risico's in. Ten tweede kan dat cijfer ivm die drugsdoden gewoon zelfs niet kloppen. Ik zou graag eens jou link zien waar je deze cijfers gehaald hebt.
Ook maar legaal maken dan?
"Van de mensen die afgelopen maand geblowd hebben (=390.000 mensen) is dus tussen de 8% (30.000) en 22% (80.000)verslaafd."
Goed, dit was dus in 96, maar het wijst toch op een serieus verslavingsgevaar. En het toont nogmaals aan dat het aantal gebruikers maar blijven stijgen.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik vind het moeilijk praten met iemand die zo wereldvreemd is.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Slaat uiteraard nergens op. Want een verslaafde is ook een gebruiker. Net zoals een recente gebruiker ook een ooit-gebruiker is. Bovendien geeft Wouter door zijn percentages al lang aan dat er veel meer harddruggebruikers zijn. 5% van de Amsterdammers heeft bijvoorbeeld weleens cocaine gebruikt. Dan praten we al over ongeveer 40.000 mensen. En dan praten we nog niet over heroine, speed, XTC, LSD enzovoort
Als men in 1 stad als Amsterdam al 90 doden per jaar constateert (waar men WEL zo slim -of eerlijk- was de indirecte erbij te rekenen), terwijl er honderdduizenden steden over gans de EU zijn, dan kan dat gewoon niet kloppen. Inderdaad, ik vrees dat je minimaal 1 nulletje naast dat absurde getal "8000" mag zetten.
Bizar dat je Wouter beschuldigd van oppervlakkig analyseren en zelf hier mee komt. Honderduizenden steden in de EU alleen? Hooguit vijfentwintig van het formaat Amsterdam of groter. Amsterdam telt al ergens tussen de 750.000 en 800.000 inwoners en heeft bovendien duidelijk het hoogste druggebruik in Nederland en ook met Rotterdam veruit het grootste aantal verslaafden. Als er 80000 drugsdoden zouden zijn in de hele EU (die voornamelijk in de steden vallen) en 90 in Amsterdam, dan zou het het Nederlandse drugsbeleid onmiddelijk in heel de EU worden overgenomen, want dan had Amsterdam een minimaal drugsprobleem vergeleken met de andere steden. Zelfs met 90 tegenover 8000 is die 90 nog een relatief klein aantal. Wat ook klopt want elke bron heeft het over weinig drugsdoden in Nederland.
Meer gebruikers en meer doden staan helemaal niet tot elkaar in verhouding en er is geen link van jou die dat aantoont. Bovendien wacht ik nog steeds op het bewijs dat de stijging in harddruggebruik iets te maken heeft met het gedoogbeleid. Daar ben ik al meerdere keren over begonnen. Elk Westers land kende in die tijd een stijging van het aantal harddrugsgebruikers en verslaafden. Allemaal.
De reden dat het pillentesten of feesten is ingevoerd was het feit dat de XTC-markt in toenemende mate werd vervuild met pillen die geen XTC waren, maar stukken gevaarlijker. Dat kwam omdat die pillen goedkoper te produceren waren. Een bekend voorbeeld zijn atropinepillen. Het grootste deel van de XTC-doden was hieraan toe te schrijven. De overheid heeft het uiteindelijk weer afgeschaft, zeer tegen de zin van onder andere Jellinek. Bij Jellinek kun je overigens nog steeds pillen laten testen, maar daar ligt de drempel uiteraard wel wat hoger.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Slaat uiteraard nergens op. Want een verslaafde is ook een gebruiker.
Belgie (dat met moeite 10 miljoen inwoners telt) is al goed voor 125 drugsdoden per jaar.
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Misschien moeten jullie ipv te posten het programma even zelf kijken en zien hoe 'leuk' heroine wel niet is.
.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Als er inderdaad mensen zijn die naar aanleiding van dat programma (waarin het gebruik van drugs wel degelijk word afgeraden) toch drugs gaan gebruiken dan is dat hun eigen keus. Als zij graag willen gokken met hun leven moeten ze dat echt zelf weten.
Het is ook min of meer bewezen dat sigaretjes en alcohol slecht zijn voor je gezondheid maar dat weerhoud mij er ook niet van om overmatig te roken en een paar lekkere pintjes te nuttigen. Ik ben me er ook van bewust dat het schadelijk is maar ik kies er voor.
Daarom vind ik het ook totaal overbodig dat er ineens allerlei cijfertjes naar boven komen over hoeveel mensen er jaarlijks aan drugs (of alcohol of sigaretten) sterven. Iedereen maakt voor zichzelf de keuze en die moet zeker niet worden opgelegd door een paar mensen die denken de mensheid wel te kunnen redden van deze dingen.
Wat wil je dan ? Dat iedereen netjes van zijn 16e tot zijn 65e een saai kantoorbaantje gaat doen, een vrouw neemt die hem 30 jaar negeert en kinderen die in koor gillen dat ze werden verwaarloosd omdat de vader moest overwerken om de hypotheek te betalen ? En dan fijn naar een bejaardentehuis in afwachting op de dood ?
En dat is alleen voor de mensen die het geluk hebben dat ze al 65 worden !
Waarom is het toch zo dat als er mensen zijn die liever iets anders doen met hun leven als dat er word opgelegd door de regering en RTL4-achtige programma's er meteen een hoop heisa word gemaakt ?
-
- 22407 messages
- 5071 votes
blijft vele malen verslavender dan alcohol
Niemand zal ontkennen dat heroine bijvoorbeeld verslavender is dan alcohol. Voor sommige andere verboden drugs geldt dat niet. Het is niet zwart-wit.
Maar zelfs verkeersdeelname houdt een risico in. Daar gaat het uiteindelijk om.
Ik durf er heel wat onder te verwedden dat meer Nederlanders overlast hebben van verkeer dan van drugsmisbruik.
Dat weet ik wel zeker.
Er zijn duizenden dorpen en genoeg kleine steden die jarenlang geen enkele drugsdode tellen. Zeker de groep harddrugsverslaafden (waar de meeste doden vallen) is zeer onevenredig verdeeld over een land. Die groep trekt massaal naar grote steden.
Ik denk dus van wel
Dat is iets wat zulke statistieken moeilijker maakt. Die 90 van Amsterdam gaan over gestorven drugsverslaafden. En niet eens zozeer over mensen die overlijden aan de gevolgen van drugs. Dat gaat vaak samen, maar niet altijd. Waar trek je de grens? Een overdosis is makkelijk, Aids is ook misschien nog soms te herlijden naar besmette naalden, maar iemand die 20 jaar intensief heroine gebruikt en overlijdt aan botkanker, is dat een drugsdode? Er is geen samenhang aangetoond tussen die twee. Over indirecte doden zijn alleen schattingen te maken. Ik denk dus wel dat die 8000 acute doden zijn. In grote meerderheid heroinegbruikers.
Bron?
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Niemand zal ontkennen dat heroine bijvoorbeeld verslavender is dan alcohol. Voor sommige andere verboden drugs geldt dat niet. Het is niet zwart-wit.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Djelle jij zoekt echt achter elke boom een drugsverslaafde 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Idd. Het gaat inmiddels alleen maar over hoe je zonder echte argumenten je van stellingen kunt terugtrekken. ( WO I-achtig)
Als je echt bezorgd bent over de maatschappij, maak je je druk over onzere oudere medemensen die lopen te verpieteren in bejaarden- en verzorgingstehuizen zonder dat ze enige hulp krijgen. Dat is pas echte bezorgdheid in plaats van gezever over drugs. (want dat effect is miniem) Maar dat klinkt waarschijnlijk niet zo Kinky....
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Bron?
Ik was verkeerd. 125 was het. Blijft veel en onmogelijk om aan slechts 8000 te komen.
"Drie op de vier drugsdoden zijn mannen
Tussen 1987 en 1997 stierven in België 890 mensen aan drugs. In 73 procent van de gevallen ging het om mannen, meestal twintigers en dertigers.
Opiaten zijn de belangrijkste doder. Dat blijkt uit statistieken van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid die het medische weekblad De Huisarts kon inkijken. Het aantal drugsdoden blijkt sinds 1993 sterk gestegen. Eind jaren tachtig ging het nog om 25 doden per jaar, later stijgt dat tot 50 à 60 doden per jaar en vanaf 1993 zijn het er jaarlijks 125 en meer. Het risico op een drugsgerelateerd overlijden ligt het hoogst in Brussel en Wallonië
Belga - 01-06-2004 "
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Tussen 1987 en 1997 stierven in België 890 mensen aan drugs.
En heel veel mensen eenzaam....
Dat heeft toch een hogere prioriteit.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Ik heb zojuist een docu toegevoegd die me heel erg interessant lijkt voor djelle.
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Ik snap het gedoe over doden niet zo djelle. net alsof drugsproblemen alleen maar bestaan uit het aantal doden dat het oplevert
.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Djelle jij zoekt echt achter elke boom een drugsverslaafde 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
En heel veel mensen eenzaam....
22 pagina's over 890 mensen die sterven aan drugs. Dan is het voorbeeld hier genoemd door FK nog netjes in vergelijking met het aantal mensen dat dagelijks sterft in andere delen van de wereld , juist omdat wij ons zo druk maken om een select groepje mensen die graag drugs willen gebruiken om onze ogen maar te sluiten voor grotere problemen.
Over het minimaliseren van het probleem gesproken
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Waar zwats je nu over......
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ga eens bejaarden helpen die geen enkele zorg meer hebben. Daarmee maximeer een probleem wat veel belangrijker is. Doe eens vrijwilligerswerk in plaats van van een ivoren toren te kwekken.
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Je hebt altijd belangrijker problemen. Beetje bullshit dat je het daarom niet meer hierover mag hebben natuurlijk.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Die 3.500 doden via ongelukken op de weg vergeet je even voor het gemak, belachelijk hoog cijfer voor België.
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Dat geldt juist wel voor alle drugs. Zelfs Cannabis.
Zelfs bij cannabis heb ik mijn twijfels. En die verslaving is in ieder geval niet zowel lichamelijk als geestelijk zoals bij alcohol. Maar dan hebben we het nog niet gehad over LSD, (gedroogde) paddo's, XTC, Ephedra, Mescaline enz.
En we verschillen van mening over hoe dat te beperken.
En ik heb twee oren en een neus.
Lees jouw quootje over die 90 doden nog maar eens na.
Wijs mij dan maar eens op een link die de samenhang aantoont tussen heroine en botkanker. En al zou die link bestaan dan is het nog niet aan te tonen dat in dat specifieke geval het door druggebruik kwam.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Idd. Het gaat inmiddels alleen maar over hoe je zonder echte argumenten je van stellingen kunt terugtrekken.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Je hebt altijd belangrijker problemen. Beetje bullshit dat je het daarom niet meer hierover mag hebben natuurlijk.
Natuurlijk mag je het erover hebben maar als je hier 22 pagina's doorleest krijg je bijna het idee dat de wereld binnenkort ophoud met bestaan omdat BNN een programma over drugs uitzend. Er word hier gedaan of drugsgebruik doodsoorzaak nummer 1 is , terwijl het in geen enkel contrast staat met dingen die er veel meer toe doen. Ik noem het van een mug een olifant maken.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Nou, ik denk dat de vergrijzing een groter probleem is hoor. Voor mij is het net de keuze tussen voor iemand zorgen of tv kijken, wat is het belangrijkst ?
Wat mij betreft valt de discussie in het niet tussen de vele oudere die weinig zorg krijgen, en een paar outsiders die iets gebruiken, ik vind het zo krom.
Heb je je al verdiept in het onderwerp dat onze ouderen soms dagenlang niet verzorgt worden in tehuizen ?
-
- 22407 messages
- 5071 votes
De EU heeft 470 miljoen inwoners. Belgie grofweg 10 miljoen. Belgie heeft 125 acute drugsdoden, de EU 8000. De EU heeft 47x zoveel inwoners dan Belgie alleen. 125 x 47 = 5875. Dat is minder dan het totaal in Europa. Daaruit kun je concluderen dat Belgie het beter doet dan het Europese gemiddelde.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
De EU heeft 470 miljoen inwoners. Belgie grofweg 10 miljoen. Belgie heeft 125 acute drugsdoden, de EU 8000. De EU heeft 47x zoveel inwoners dan Belgie alleen. 125 x 47 = 5875. Dat is minder dan het totaal in Europa. Daaruit kun je concluderen dat Belgie het beter doet dan het Europese gemiddelde.
Dit vind ik een vergelijking die lijkt op een vergelijking van de Amerikanen uit de koude oorlog ;
"De Sovjet-Unie heeft genoeg atoombommen om de wereld 15 keer te vernietigen en de V.S. heeft slechts genoeg om de wereld 10 keer te vernietigen dus de Sovjet-Unie is gevaarlijker".
Daarmee wil ik zeggen dat deze vergelijking totaal irrelevant is.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Zelfs bij cannabis heb ik mijn twijfels.
)
Simpel. Jellink.nl
"Sterfte
De sterfte onder heroïnegebruikers neemt sneller toe dan onder de algemene bevolking. Naast overdosis en aids zijn doodsoorzaken levercirrose, kanker, longproblemen, hart- en vaatziekten, zelfdoding, ongevallen en geweld."