- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Spuiten en slikken
Spuiten en slikken
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Niet bestraffen, helpen. Verplichte hulpverlening en begeleiding aan al wie betrapt wordt met drugs.
Wauw, legaliseren dus!
Legaliseren betekent niet dat je drugs (online) kunt kopen bij de Kruidvat. Drugs-clinics! Waar mensen die langdurig verslaafd zijn terecht kunnen en humaan behandeld kunnen worden. Een preventieve oplossing voor het tegengaan van diefstal e.d. door junks.
Tevens dienen die drugs-clinics als informatie-clinics, en als er veel zijn: heeft dat juist een positieve invloed op het terugdringen van drugs-gebruik. "Ach, ik raak toch niet verslaafd!", denken velen. Kom maar met die honderden drugs-clinics met duizenden patienten!
Het gooien met cijfertjes door de overheid wordt door velen toch niet als serieus beschouwd (overheid sucks, is het algemene motto).
En de illegale XTC- en hasj-handel kan dan ook tegengegaan worden.
(In mijn dromen dan, helaas zijn er te veel mensen die zeggen: "Ik betaal geen belasting voor junks!"; dezelfde mensen die zeuren als een junk in hun portaal heeft zitten te spuiten)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Drugs-clinics! Waar mensen die langdurig verslaafd zijn terecht kunnen en humaan behandeld kunnen worden. Een preventieve oplossing voor het tegengaan van diefstal e.d. door junks.
En wat voor mensen die een jointje willen? Ook naar die drugskliniek? Wat voor de ene moet, moet ook voor de andere.
En zeker 90% van de junks willen anoniem blijven en zullen liever meer betalen en blijven stelen dan zich kenbaar te maken. Wees daar maar zeker van.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Wauw, legaliseren dus!
Nee, de voorstelling dat jij hier bij maakt bedoel ik natuurlijk niet. Zweden legt ook verplichte behandeling op, zonder dat ze daarvoor drugs moet legaal maken...
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Oftewel, zowel in Zweden als in Nederland doen ze illegale zaken in ziekenhuizen/drugs-clinics/verzorgingstehuizen. Drugs zijn namelijk niet legaal. Of wordt dit weer gedoogd? 
Voor joints: als een coffeeshop-houder merkt dat een gebruiker te veel gebruikt, dient hij dat kenbaar te maken, tenminste, dat zou moeten lijkt me. (Gebeurt niet in de praktijk, in de kroeg blijven ze ook maar alcohol schenken, ook al is de gebruiker al ver van de wereld)
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Oftewel, zowel in Zweden als in Nederland doen ze illegale zaken in ziekenhuizen/drugs-clinics/verzorgingstehuizen.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
De stelling gaat alle kanten op.
Punt 1. Djelle gaat heel erg goed bedoeld de kant op voor de protectie. Wat niet werkt. Want geen enkel beleid werkt, en hij pleit voor een communistische aanpak.
Punt 2. Problemen met de samenleving voor wat betreft het overlast van allerelei drugs is natuurlijk niet half-gedogen of repressie, maar vrijlaten en opvang. Dat is het enige wat helpt. Daardoor creëer je ook geen omvangrijke maffia-achtige organisatie, wat voor veel meer overlast zorgt.
.Als iedereen het in zijn hoofd gaat krijgen dat drugs heel normaal zijn en je ze altijd en overal kunt kopen en gebruiken ga je echt de verkeerde kant op. Al helemaal aangezien de kwaliteit steeds 'beter' en heftiger wordt. En denk maar niet dat de overheid kan reguleren of dat gebeurt of niet.
In plaats van op djelle af te geven als 'communistisch' kun je beter bij jezelf te raden gaan heveel vertrouwen jullie in de overheid leggen. Je denkt toch niet dat onze overheid met legalisering kan zorgen dat het goed en veilig geregeld wordt, laat me niet lachen. Alleen die zogenaamde 'belangrijke' voorlichting al. Alsof er iemand luistert naar overheidsvoorlichting. Sorry, maar ik vind het erg naief.
Bovendien stel je eens voor dat een kop koffie of een flesje bier alleen maar te halen is in een soort drogisterij, je gaat er alleen maar meer van drinken, vandaar dat Zweden inmiddels ook deels erop teruggekomen is om de alcohol alleen in staatsonvriendelijke-winkels te slijten.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
In plaats van op djelle af te geven als 'communistisch' kun je beter bij jezelf te raden gaan heveel vertrouwen jullie in de overheid leggen. Je denkt toch niet dat onze overheid met legalisering kan zorgen dat het goed en veilig geregeld wordt, laat me niet lachen. Alleen die zogenaamde 'belangrijke' voorlichting al. Alsof er iemand luistert naar overheidsvoorlichting. Sorry, maar ik vind het erg naief.
Mooi gesproken.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
.
Net zoiets als iedereen maar drugs verbieden in plaats van de overlastgevers enkel aan te pakken.
Als iedereen het in zijn hoofd gaat krijgen dat drugs heel normaal zijn en je ze altijd en overal kunt kopen en gebruiken ga je echt de verkeerde kant op. Al helemaal aangezien de kwaliteit steeds 'beter' en heftiger wordt. En denk maar niet dat de overheid kan reguleren of dat gebeurt of niet.
Hoezo 'overal en altijd kunt kopen en gebruiken'? Dat is een karikatuur. Het gaat erom dat het verkrijgbaar is en dat je het in je eigen omgeving moet kunnen gebruiken.
In plaats van op djelle af te geven als 'communistisch' kun je beter bij jezelf te raden gaan heveel vertrouwen jullie in de overheid leggen. Je denkt toch niet dat onze overheid met legalisering kan zorgen dat het goed en veilig geregeld wordt, laat me niet lachen.
Het is juist Djelle die zijn vertrouwen in de overheid legt: De overheid dient een strikt repressief ontmoedigingsbeleid te voeren, want dat 'werkt in Zweden'. Misschien kan Djelle ook eens kijken hoe goed het in andere landen, bijv. de VS werkt...
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
(Gebeurt niet in de praktijk, in de kroeg blijven ze ook maar alcohol schenken, ook al is de gebruiker al ver van de wereld)
Ik weet het niet in Nederland, maar als een uitbater van een café in België alcohol schenkt aan een 'dronken' persoon is hij volgens de wet strafbaar.
Wordt het toegepast vraag je dan? Regelmatig. Mijn schoonmoeder is ooit twee maal op het bankje geroepen en nadien weigerde ze nog alcohol te schenken aan 'duidelijk dronken' personen. Maar wanneer is iemand dronken? Dat is de vraag.
Enkele Belgische wetgevingen aangaande drugs, alcohol en gokken. Klik ook eens op de linken, zij geven nog meer informatie. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Het is juist Djelle die zijn vertrouwen in de overheid legt: De overheid dient een strikt repressief ontmoedigingsbeleid te voeren
Als je 2 "vergelijkbare" landen wil, verwijs ik meestal naar het verschil tussen Belgie en Nederland. Op het gebied van cannabisgebruik denkt Nederland nog altijd veel liberaler, geeft de overheid verkeerde signalen door coffeshops toe te laten en is wiet vrij makkelijk verkrijgbaar dankzij dat gedoogbeleid. Gevolg? Het aantal cannabisgebruikers (en al zeker verslaafden) ligt in Nederland intussen vele malen hoger dan in België.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Wordt het toegepast vraag je dan? Regelmatig.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Als je 2 "vergelijkbare" landen wil, verwijs ik meestal naar het verschil tussen Belgie en Nederland. Op het gebied van cannabisgebruik denkt Nederland nog altijd veel liberaler, geeft de overheid verkeerde signalen door coffeshops toe te laten en is wiet vrij makkelijk verkrijgbaar dankzij dat gedoogbeleid. Gevolg? Het aantal cannabisgebruikers (en al zeker verslaafden) ligt in Nederland intussen vele malen hoger dan België.
- Je volhardt in het negeren van de sociale verschillen tussen Zweden en Nederland. Je denkt dat alles met beleid te maken heeft.
- Een werkzaam beleid voor mij betekent niet 'repressie' maar 'individuele vrijheid', dus de zogenaamde werkzaamheid van het Zweedse beleid is geen feit, maar enkel jouw mening.
- In België wordt ook gewoon gedoogd, net als in vele West Europese landen, of regio's.
- Wat versta je onder 'vele malen' ivm het aantal cannabisgebruikers in Ned. en Bel.? Op welke cijfers baseer je je, en hoe zijn die cijfers tot stand gekomen?
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Net zoiets als iedereen maar drugs verbieden in plaats van de overlastgevers enkel aan te pakken.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Als ik stoned wil zijn is dat voor niemand een probleem. Waarom moet ik dan aangepakt worden?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Nog een zeer interessante site: http://www.vad.be
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Je volhardt in het negeren van de sociale verschillen tussen Zweden en Nederland. Je denkt dat alles met beleid te maken heeft.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Individuele vrijheid mag niet ten koste gaan van de volksgezondheid of overlast. Ik geloof in het Zweedse beleid omdat ik zie dat het werkt.
Ik geloof niet in 'volksgezondheid', maar in 'individuele gezondheid', en als ik de mijne 'op het spel' wil zetten door het gebruik van drugs, geloof ik dat dat mijn zaak is.
Net als anderen hun gezondheid op het spel zetten door verkeerd eten, verkeerd sporten of weet ik wat.
In Belgie is bezit tot drie gram niet strafbaar, en gebruik ook niet. Het enige verschil is de coffeeshop, maar dat is slechts een manier om het te verkrijgen. Wel een manier die de scheiding soft- /harddrugs nog enigszins weet te waarborgen.
Ga je naar een thuisdealertje, die er in België ook gewoon legio zijn, dan kun je zomaar in andere, zwaardere wereldjes terechtkomen.
'Vele malen' is nog geen 2 maal, en de rest van de Belgische cijfers ontbreekt. Bovendien weet ik nog steeds niet waar die cijfers vandaan komen. Hoe is dit onderzocht?
Als *ik* in België ben, kom ik zeer gemakkelijk aan wiet of hash, zonder mensen te kennen. Terwijl ik niet eens getraind ben, want hier ga ik gewoon naar de shop.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Zie het generatiepact.
Belachelijke vergelijking. Het beperken van mogelijkheden tot vroegpensioen vergelijken met drugsbeleid.... Tsja. Dat heeft bar weinig met mentaliteit te maken, maar eerder met een terugtrekkende staat. Het tegendeel van de Zweedse manier als je het dan toch wil vergelijken. Geen campagnes voor nodig, want iets dat door de overheid mogelijk werd gemaakt is gewooon onmogelijk te maken door regels te veranderen.
Leuke link trouwens. Toont weliswaar dat met name volwassen Belgen minder "ooit gebruik" hebben. En dat Belgie klaarblijkelijk weinig onderzoek doet naar gebruik. Ik zeg volwassen Belgen. Mag ik je erop wijzen dat een oude link van jou aantoont dat hetzelfde "ooit gebruik" en "actueel gebruik" onder scholieren van 15 en 16 hoger ligt dan in Nederland? Ook daar geen cijfers over cocainegebruik in Belgie trouwens. Vele malen? Dat kun je beter inslikken. Het enige dat in België aantoonbaar lager ligt is het aantal mensen tussen 15 en 64 dat ooit in zijn/haar leven cannabis gebruikt heeft.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dan ken jij andere cijfers dan ik. Praat eens met mensen uit de drugshulpverlening. De meesten zijn voor totale legalisatie.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Het gaat er niet om wat drugs met het individu doen, dat is inderdaad voor ieders eigen rekening, maar wat de negatieve gevolgen zijn voor de maatschappij.
Totale legalisatie van elke drug zou uiteindelijk beter zijn.
[/quote]
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Er is niks dat zo'n zware impact heeft op de samenleving als druggebruik, zowel voor de individuele gezondheid als voor de maatschappij en alles wat ermee te maken heeft.
Een volslagen idiote stelling.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik geloof niet in 'volksgezondheid', maar in 'individuele gezondheid', en als ik de mijne 'op het spel' wil zetten door het gebruik van drugs, geloof ik dat dat mijn zaak is.
-Ik heb er problemen mee wanneer een medemens zijn gezondheid aantast. Het is onze plicht als mens (en al zeker als overheid) elkander te ondersteunen. Als iemand zelfmoord wil plegen, dan probeer ik dat te verhinderen, ook al moet daarvoor wat "individuele vrijheid" opgeofferd worden. Sommige waarden overstijgen elkander.
-Niet alleen principieel, maar ook omdat ik meedraai in het financiele solidariteitssyteem heb ik problemen met jou druggebruik.
-Net als dronken mensen kan jij achter het stuur kruipen en een ongeval veroorzaken waarbij iemand anders om het leven komt.
-Net als bij sigaretten, roken bijstaanders passief mee wanneer je blowt.
-Zelfs al rook je helemaal in je eentje thuis, in de illusie dat je daar niemand kwaad mee doet: Het gebeurt meer dan eens dat het verkeerd uitdraait. Stel dat je begint te flippen, het huis uitrent en in volle paniek ervoor zorgt dat een auto moet uitwijken en hij zo tegen een boom knalt.
Tenslotte mag je niet vergeten hoe groot het verslavingsgevaar is. Dat zorgt dan weer voor overlast en miserie, of opname in zorghuizen waar de welmenende medeburger alweer moet opdraaien voor de kosten.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Van mij mogen ze mensen gerust een verplicht aantal uur sport per week opleggen bv.
Als de overheid in mijn land zulke maatregelen zou invoeren zou ik emigreren. En dat meen ik.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
. Ik stel voor dat we het houden van kippen ook afschaffen, want die vliegen ook wel eens op de baan, met alle gevolgen vandien.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Belachelijke vergelijking. Het beperken van mogelijkheden tot vroegpensioen vergelijken met drugsbeleid.... Tsja. Dat heeft bar weinig met mentaliteit te maken
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
. Ik stel voor dat we het houden van kippen ook afschaffen, want die vliegen ook wel eens op de baan, met alle gevolgen vandien.
Ik geef toe, mijn voorbeeld is extreem, maar druggebruikers die een verkeerde reactie geven (en dat gebeurt niet weinig) zijn wel degelijk een last voor anderen. Het in vraag stellen van een onderzoek is totaal fictief.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Totale legalisatie van elke drug zou uiteindelijk beter zijn.
En Wouter, jij gooit hier maar dingen tussen, maar je onderbouwt ze niet. Waarom is die stelling idioot? Waarop baseer je je te zeggen dat totale legalisatie uiteindelijk betere gevolgen zou hebben? enz
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Dit was eerder een reactie op het idee dat Nederlanders dergelijke overheidsmaatregelen niet zou slikken.
Dan heb je dus niets, maar dan ook niets van mijn eerdere stukje daarover begrepen.
Dus is er geen enkele serieuze conclusie te trekken over de gevolgen van het Belgische beleid.
De cijfers dateren uit 2003, dat was voor de liberalisering in België. Bovendien ontbreken oudere cijfers. Je conclusie snijdt geen hout.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ten tweede: Voor niemand een probleem dat jij stoned wil zijn?
-Ik heb er problemen mee wanneer een medemens zijn gezondheid aantast. Het is onze plicht als mens (en al zeker als overheid) elkander te ondersteunen. Als iemand zelfmoord wil plegen, dan probeer ik dat te verhinderen, ook al moet daarvoor wat "individuele vrijheid" opgeofferd worden. Sommige waarden overstijgen elkander.
Wil je jouw plichten voor jezelf bepalen, en niet voor mij aub.
Van mij hoef je niet voor mijn drugsgebruik of de gevolgen te betalen hoor. Ik verzeker mezelf wel, en als het duurder wordt doordat ik blow, nou, dan moet dat maar.
Ik zou niet weten hoe ik een auto rijdende krijg, laat staan dat ik achter het stuur ga kruipen.
Dan gaan ze maar ergens anders heen. Ik blow niet daar waar het niet kan. Enkel bij vrienden of bij mezelf thuis. (of lekker in het bos achter mijn huis, op een mooie dag;-)]
Eerlijk gezegd blow ik de laatste jaren steeds minder, zeker sinds ik met roken gestopt ben, zeven maanden geleden. Gewoon, omdat ik de behoefte niet meer zo heb. Dit merk ik bij anderen om me heen ook, zo na het 30-35ste jaar wordt het vaak stukken minder of stopt men met blowen. Dat 'verslavingsgevaar' lijkt me dus zwaar overdreven. Nu weet ik niet wat al die instellingen van jou onder 'verslaving' verstaan, maar ik heb in mijn leven maar één keer iemand meegamaakt die je 'verslaafd aan wiet' zou kunnen noemen.
Die blowt al twee jaar niet meer, zonder hulp, gewoon omdat hij er geen zin meer in had.
Hart- en vaatziekte zijn verreweg de grootste doodsoorzaak, dus die gezondheidsrisico's zijn wel degelijk heel groot. En verplicht sporten: ik begin je een behoorlijk eng mannetje te vinden, en dat meen ik.
Ik hoop het. Dat betekent dat we hier tenminste nog in een relatief vrij land wonen.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Dan heb je dus niets, maar dan ook niets van mijn eerdere stukje daarover begrepen.
Hoe kan ik dat nu misbegrijpen?
Ik hoop dat ik eens een site vindt met de preciese percentages aantal cannabisgebruiken uit Belgie zowel Nederland...