- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2168 votes
Luyendijk heeft de uitstraling van een dooie mus maar hij kan als geen ander een gesprek boeiend maken. Op het juiste moment stelt ie de vragen en hij laat de gasten goed uitpraten. Niks mis mee dus
Overigens ben ik misschien de enige die wel met plezier uit kijkt naar het gesprek met Linda de Mol.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Oei, wat een lelijke uitglijder: De Iraak(n)se film meer betekent dan de Nederlandse ...
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Erg boeiende aflevering. De video staat aan voor de film. En die docu The Power of Nightmares staat op de to-see lijst. Even laten bezinken nog.
Beitel
-
- 415 messages
- 0 votes
Ik was het niet altijd eens met Luyendijk's vraagstelling, hij concentreerde zich naar mijn idee te veel op de Palestijnse afkomst van Hany Abu-Assad, waar hij duidelijk weinig mee had. Daarentegen startte het wel fantastische discussies en was de opbouw vrijwel perfect: je kreeg op het einde een heel goed beeld van de man.
Een ontzettend interessante avond uiteindelijk, precies zoals een avond Zomergasten hoort te zijn. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hij heeft er juist wel veel mee. Heeft ook veel in die gebieden gewerkt.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
En dat leidde juist tot verhitte woorden tussen het duo. Was te verwachten en uitermate interessant.
Het werd eens te meer duidelijk dat Luyendijk niet kaas heeft gegeten van cinema (hoeft ook niet, maar de quote die Fisherking al plaatste zei al genoeg). En dat is wel jammer. Gelukkig wist Abu-Assad alles netjes te verwoorden en uit te leggen. Ik was blij overigens dat het thema fictie vs. realiteit (beinvloeding van de kijker) een grote rol had in de discussie en het zodoende wist te betrekken op de wereldpolitiek. Grappig om te weten dat die ene scene uit zijn (overigens leuke) documentaire Ford Transit compleet gejat is uit Wajda's klassieker Popiol i Diamant.
Luyendijk wilde graag meer politieke statements ontfutselen, maar Abu-Assad weigerde gezien te worden als troetel-allochtoon. 'Dat is mijn taak niet'. Dat hij Nederlands heeft geleerd van de radio en hij in zijn studententijd in Delft de enige fan was van Andre Hazes zegt meer dan genoeg.
Leuke aflevering waar de twee heren elkaar aan het aftasten waren met veel jongensachtig respect. Die hebben nog wel nageborreld in de kroeg, kan haast niet anders.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ja, eens. Fijne aflevering met welhaast de gebruikelijke "vlekjes" 
Beitel
-
- 415 messages
- 0 votes
Hij heeft er juist wel veel mee. Heeft ook veel in die gebieden gewerkt.
Mug verwoordde beter wat ik bedoelde:
Luyendijk wilde graag meer politieke statements ontfutselen, maar Abu-Assad weigerde gezien te worden als troetel-allochtoon. 'Dat is mijn taak niet'. Dat hij Nederlands heeft geleerd van de radio en hij in zijn studententijd in Delft de enige fan was van Andre Hazes zegt meer dan genoeg.
Het zorgde inderdaad voor fantastische discussies, Luyendijk wist zeker waar hij mee bezig was, ook al stoorde het mij tijdens het kijken.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Wat ik gezien heb was aardig. Ik vond de fragmenten alleen niet zo sterk, met als dieptepunt dat nietszeggende gedeelte uit de nieuwste klimaatdocu.
Verder wat vreemde uitspraken her en der. Wel een sympathieke man trouwens.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Zeer boeiende uitzending.
En wat een prachtige film dat na zomergasten volgde!
The Power of Nightmares kan ik iedereen aanbevelen! Een verbijsterende documentaire, mijns inziens zou het verplichte kost moeten zijn op alle middelbare scholen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Vrijwel hele uitzending gezien gisteren. Om 23u vielen de luikjes dicht, dus niet meer het einde meegemaakt. Helaas net op een van de hoogtepunten toen Luyendijk terecht werd gewezen over vrouwen in de wetenschap...
Toch wel grootste deel geboeid gekeken. En hoewel de uitzending bepaald niet opriep tot het geloof in intelligent design ga je dat bijna geloven. Wat een complexe dingen toch allemaal die hersenen en neurotransmitters. En dat allemaal vanuit de oersoep... 
Gelukkig kwam er ook nog wat lucht in de uitzending en ook nog wel vermakelijke beschouwingen. Hoewel Joris Luyendijk blijft behelpen, met zijn gezochte bruggetje en hoop op herkennig ("een van mijn vrienden vergeleek het met...") en gemeenplaatsen ("dat denk en wij van Vlamingen", "Is dat niet altijd zo met..."
Maar goed, boeiend was het wel en een aangename afwisseling op de veelal kunstenaars die de uitzendingen bevolken (dit jaar nauwelijks trouwens).
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Anderhalf uur aangekeken en wegens totale verveling snel afgezet. Vreselijk saai, vooral haar vertelwijze. Meer een Teleac-cursus over Alzheimer. Ik kon er niets mee.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
sprak me vooraf al niet echt aan dus heb niet gekeken deze week. Zo te horen geen slecht besluit
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zo te horen geen slecht besluit
1 enthousiast, 1 afhaker. Da's een gelijke stand! Hoezo geen slecht besluit 
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ik interpreteerde het als 1 die het wel aardig vond en 1 die het niks vond. Een 3 en een 7 maakt gemiddeld een 5 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik interpreteerde het als 1 die het wel aardig vond en 1 die het niks vond. Een 3 en een 7 maakt gemiddeld een 5 
Jij wint! (ik ben in een makkelijk bui vandaag)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Had me op een ander moment best kunnen boeien, maar nu was ik te moe en er niet voor in de stemming en viel dus prompt na een uurtje in slaap.
Het was inderdaad een beetje schools allemaal. Maar ik heb ook weer een fragment gezien uit de docu die me tien jaar is bijgebleven over Alzheimer (de man die dat knoopje aan naaide). Dat is een geweldige docu.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het was inderdaad een beetje schools allemaal. Maar ik heb ook weer een fragment gezien uit de docu die me tien jaar is bijgebleven over Alzheimer (de man die dat knoopje aan naaide). Dat is een geweldige docu.
Dat schoolse was echt alleen het begin. Later werd er zelfs nog gelachen! met "In de Gloria".
Die man met dat knoopje "nooit een vriendelijk woord meer uit haarzelf etc" was aangrijpend inderdaad.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Nou ben ik ironisch genoeg de titel van die docu over Alzheimer weer kwijt.
Ik heb 'm tien jaar geleden op TV gezien en ik was zo aangegrepen door die documentaire dat het voor mij een soort ijkpunt over Alzheimer geworden is. Als iemand het over de ziekte heeft schieten momenten uit die documentaire door mijn hoofd. De vrouw die haar man, terwijl zijn hele leven in het teken staat van haar, uitscheld en dat soms zichtbaar die man echt pijn doet. Het moment op het einde als hij zijn vrouw naar een verpleegtehuis brengt en het gevoel heeft dat hij gecapituleerd heeft, terwijl de man gewoon niet meer kon.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het was iets met "langzaam" in de titel ("en langzaam wordt het een onbekende" of iets van die strekking). Joris gaf aan dat de beide mensen inmiddels overleden waren en ze toestemmig hadden gevraagd aan de zoon.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Iemand Die Langzaam Verdwijnt van het duo Schmidt + Doebele
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Anderhalf uur aangekeken en wegens totale verveling snel afgezet. Vreselijk saai, vooral haar vertelwijze. Meer een Teleac-cursus over Alzheimer. Ik kon er niets mee.
Mee eens. Ze was college aan het geven.
Luyendijk ging totaal de mist in toen het eindelijk persoonlijk werd en ze over haar eigen depressie vertelde: "en wat gebeurt er dan biochemisch?". Hop, weer een uur college te pakken.
Er was teveel één onderwerp en de fragmenten gingen ook nergens anders over. Verkeerde keuze om haar als zomergast te vragen denk ik.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Iemand Die Langzaam Verdwijnt van het duo Schmidt + Doebele
Precies! Bedankt
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Bedankt Mug.
Trouwens de volgende twee keuzefilms zijn:
19 augustus: Alexander Rinnoy Kan koos Babettes Gæstebud
26 augustus: Linda de Mol koos Pretpark Nederland
brymj
-
- 758 messages
- 829 votes
ik zag een week geleden ofzo een aflevering met ene ahmed ali nogwat, kwam uit belgie geloof ik, op zich wel een aardig programma.
JohnStacks
-
- 299 messages
- 0 votes
Ik vraag me af wanneer Ali B ofzo in Zomergasten komt..
Ik vraag me dan ook af welke film hij dan gaat kiezen, Scarface zeker hahaha
brymj
-
- 758 messages
- 829 votes
en dan natuurlijk de scene van: ,,Say hello to my little friend!"
JohnStacks
-
- 299 messages
- 0 votes
Wow jij hebt die film op nummer 7 staan in jou top10
Vind je niet dat vrouwen (je bent er zelf 1) neergezet worden als stereotypen in Scarface net als hiphopvideos???
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Jammer genoeg niet de gehele uitzending gezien, maar pas ingeschakeld vanaf het interview met George Steiner. Gelijk een ontroerend en bijzonder indrukwekkende kijk op het intellectuele Westen. Op dit en het volgende fragment gebaseerd kan ik zeggen dat ik het een intrigerend schouwspel vond.