- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2168 votes
Nogal ja. En dat is ze ook, ik ken een scheidsrechter in de hoogste divisie die zegt dat de hele hockeywereld haar onuitstaanbaar vindt.
Als je hetero seksueel bent kan ik me niet voorstellen dat je niet van haar uiterlijk gecharmeerd bent 
Maar ze best wel kapsones hebben zo komt ze wel over
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Als je hetero seksueel bent kan ik me niet voorstellen dat je niet van haar uiterlijk gecharmeerd bent 
. Maar goed, laat maar. Ga vooral Linda de Mol kijken.
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2168 votes
Wel even lezen ik zeg 'van haar uiterlijk gecharmeerd bent' 
Zelfde heb ik bij Carice van Houten. Ze is bloedmooi maar als ik haar hoor praten in interviews komen er haatgevoelens naar boven. Ze is nep-sympathiek 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Linda de Mol is inderdaad bij voorbaat al vervelend, gelukkig trapten 'we' af met de sympathieke Bettine Vriesekoop, een bijzonder sterke en intelligente vrouw. Aantrekkelijk ook, maar dit terzijde
Iemand die bewust bezig lijkt te zijn met de vraag wat haar nu eigenlijk drijft en waar ze mee bezig is. Ze wist me zelfs enigzins te interesseren voor het schier ondoordringbare en ongrijpbare China. Mooie fragmenten ook (Cohen, dat computerspelletje, Tank Man, de danseres), wat geeft zo'n avondje weer inspiratie om die bronnen eens verder op te snorren. Naar het einde toe ging Joris (die gelukkig wat relaxter was dan vorig jaar) een beetje in een circeltje vragen stellen (de inspiratie leek op) waardoor ik eventjes wegzapte naar de Avondetappe, maar het was al met al een aangename avond.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Een mooie uitzending inderdaad met een klein minpunt, wat mij betreft, in het eerste gedeelte toen Joris telkens Vriesekoop aansprak met haar Chinese "nickname". Journalistiek voegde dat niets inhoudelijks toe en is voor de toeschouwer weliswaar charmant maar niet als het keer op keer herhaald wordt.
Daarna herstelde Joris zich en deed hij datgene waar tal van voorgangers faalde; het woord laten aan de gast die in dit geval met gemak de avond met boeiende verhalen kon vullen.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Wel even lezen ik zeg 'van haar uiterlijk gecharmeerd bent' 
Zelfde heb ik bij Carice van Houten. Ze is bloedmooi maar als ik haar hoor praten in interviews komen er haatgevoelens naar boven. Ze is nep-sympathiek 
Vreemd, ik kan het nergens op funderen maar dit gevoel heb ik eerlijk gezegd ook als ik haar hoor spreken. Hoewel "haat" een wat sterke uitspraak betreft zou ik het voor mijzelf willen typeren als een lichte vorm van irritatie.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ach, gelukkig hoorde we z'n favoriete woordje 'hatsikidee' alleen het eerste uur veelvuldig voorbij komen (het notitieblokje om te gaan sparren heb ik maar weer weggelegd na die kleine frustratie). Daarna waren de zenuwen weg bij de beide personen, waarbij Vriesekoop hier en daar moeite had niet in tranen uit te barsten. Prachtige tv overigens deze aflevering, met een thema en een boodschap, maar vooral een sterke Vriesekoop die met gemak de pingpong-wedstrijd won van Luyendijk, iets wat hij zelf ook sporadisch liet merken overigens (de opmerking dat Vriesekoop [in tegenstelling tot andere gasten] niet meteen begint te babbelen als het even stil is, waarop Vriesekoop netjes antwoordt: ook stilte zegt veel). Game, set and match.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Absoluut één van de beste Zomergasten die ik me kan heugen. Erg mooie fragmenten en enerverende en bovenal ontzettend boeiende gesprekken.
Heb het (doorgaans) niet direct heel hoog op met sporters, maar hier wordt toch weer eens bewezen dat ook ik vaak te snel mijn oordeel heb klaar liggen. Geweldig boeiend mens, met ontzettend boeiende beschouwingen. Petje af, ook voor Joris trouwens, rustige man die de geïnterviewde goed en lang aan het woord laat. Dit is wat TV kijken voor mij nog interessant maakt (+ programma's als Kruispunt, Het Vermoeden, Museum TV e.d. Maar dat terzijde
).
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
@Mug
Volgens mij is Luyendijk anders niet ontevreden over zijn "verlies"
Van Luyendijk's grootste angst lijkt wel dat zijn gast juist stilvalt en hij de uren zelf moet zien te vullen. Bij een format als die van zomergasten een zaak waarbij ik die angst wel kan voorstellen.
Neem bijvoorbeeld eens de schrijver c.q. columnist Leon de Winter, deze man viel zo vaak stil in zijn verschijning in Zomergasten. En niet omdat het deze buitenboordmotor een gebrek had aan benzine maar doodeenvoudig omdat de beste man in een tê·te-à-tê·te voor de camera weliswaar pretendeert veel te vertellen heeft maar in de praktijk, inhoudelijk, weinig voorstelt. Mijn mening, dat spreekt voor zich.
Gelukkig betrof het bij Vriesekoop het tegenovergestelde. Zij draagt meer dan genoeg bagage om met gemak het programma tot aan de eerste wintergast te kunnen vullen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vond het maar een saai mens. Niet eens leuk als achtergrond geluid. Ik raak misschien ook een beetje uitgekeken op het format.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Juist een fijn mens. Durfde dicht bij haarzelf te blijven. Kon uitermate boeiend vertellen over de tegenstellingen in China en haar eigen leven. Wist al een beetje wat er komen ging, maar het heeft me niet teleurgesteld. Luyendijk wordt steeds beter, jammer dat hij na dit seizoen stopt/
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Ik vond het een mooie uitzending. Vriesekoop vind ik sowieso wel een interessant persoon. Een paar jaar geleden deed ze voor Studio Sport een aantal uitzendingen waar ze bij sporters op bezoek ging, dat was erg goed, jammer dat daar geen vervolg op is gekomen,
Leuk dat het veel over China ging. Aangezien ik daar zelf binnenkort naar toe ga, vond ik dat wel interessant.
Volgende week Moskowicz, daar ga ik zeker niet naar kijken, want die vent kan ik echt niet uitstaan.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Redelijk boeiend. China is en blijft fascinerend en daarin stelde het niet teleur. Wel een beetje een zware avond met weinig luchtigheid. Bettine top!
Joris Luyendijk vind ik (nog steeds) bijzonder irritant. Hij kan zijn gasten dan laten uitspreken, maar zijn zelfingenomen mening over films die blijkbaar entertainend moeten zijn stort. Hij verdiept zich er geheel niet in en wil r ook geen gesprek over aangaan. Vorig jaar ook al zo stuitend, nu alweer. Zijn stopwoordje (met name dat hatsjikidee), maar bovenal die 'rijke bloem'. Verschrikkelijk.
Het blijkt al jaren dat het format staat of valt met de presentator, niet met de gast. Daarom in de VPRO gids deze week wel boeiende vraaggesprekken met de presentatoren, die aangeven dat zij het ook heel moeilijk hadden. Ik zou nog steeds Peter van Ingen wel terug willen hebben. Alles beter dan Connie Palmen in elk geval.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
@Zavo
Ik heb de ietwat narcistische persoonlijkheid Moskowicz ook niet hoog staan maar juist daarom ga ik wel kijken. Ik hoop verrast te worden en dat mijn vooroordelen, wat zo vaak bij vooroordelen geld, onjuist blijken te zijn zover je überhaupt van een goed oordeel kunt spreken in een uitzending van een paar uur tijd.
@Mochizuki Rokuro
Ik kan me iets voorstellen bij uw mening over Connie Palmen. Die vond ik de slechtste presentatrice van het programma Zomergasten ooit.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Leuk dat het veel over China ging. Aangezien ik daar zelf binnenkort naar toe ga, vond ik dat wel interessant.
Veel plezier alvast. Je zult je ogen uitkijken. Heel bijzonder. Ik vond dat Vriesekoop wel weer herinneringen terug haalde over hoe Chinezen in het leven staan, dat merk je heel goed als je er bent. Blijkbaar hun Taoistische levenshouding. Chinezen kennen en snappen het woord privacy trouwens ook niet. Dat was hetgene waar ik het meeste aan moest wennen.
Ik hoop verrast te worden en dat mijn vooroordelen, wat zo vaak bij vooroordelen geld, onjuist blijken te zijn zover je überhaupt van een goed oordeel kunt spreken in een uitzending van een paar uur tijd.
Misschien dat Moskowicz al verrast met zijn filmkeuze. Of wordt dat gewoon een rechtbankdrama? 
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Misschien dat Moskowicz al verrast met zijn filmkeuze. Of wordt dat gewoon een rechtbankdrama? 
Misschien betreft Moskowicz wel de missing link en hebben we hier te maken met de 13(th) Angry Men 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Is het niemand opgevallen dat Luyendijk met een stalen gezicht zat te beweren dat Breaking the Waves volgens de Decalog regels is gefilmd?
China is en blijft fascinerend en daarin stelde het niet teleur.
Ik vind de Oosterse filosofieen juist buitengewoon oninteressant. Vaag mysticisme waaraan enige inhoud ontbreekt, iedereen vindt er wel wat in. Volg je lot, leef dicht bij de natuur. 
Grunberg trouwens lekker op dreef in het fragment over Taoisme.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Interessante uitzending maar niet top. Daarvoor had Luyendijk zeker het eerste gedeelte te weinig kennis van zaken en stelde hij als gevolg daarvan redelijk veel vragen die hijal eerder net iets anders geformuleerd ook al had gesteld. Tweede gedeelte lag Luyendijk een stuk beter en toen werd het ook interessanter.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
.
Neem bijvoorbeeld eens de schrijver c.q. columnist Leon de Winter, deze man viel zo vaak stil in zijn verschijning in Zomergasten. En niet omdat het deze buitenboordmotor een gebrek had aan benzine maar doodeenvoudig omdat de beste man in een tê·te-à-tê·te voor de camera weliswaar pretendeert veel te vertellen heeft maar in de praktijk, inhoudelijk, weinig voorstelt. Mijn mening, dat spreekt voor zich.
Had en heb niks met de man maar vond de zomergasten uitzending met hem een van de beste van de laatste jaren. Ik heb overigens toen der tijd in dit topic ook gemerkt dat veel mensen met vooroordelen aan die uitzending begonnen.
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2168 votes
Leuke spontane vrouw die toch al veel narigheid heeft meegemaakt. Jammer genoeg alleen weinig stukjes humor gezien wat misschien toch wel een vereiste is bij een avond met veelal zware onderwerpen
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Is het niemand opgevallen dat Luyendijk met een stalen gezicht zat te beweren dat Breaking the Waves volgens de Decalog regels is gefilmd?
Ja, viel me erg op. Zat nog te denken of er dan toch een 'tweede dogme' beweging was...
Ik vind de Oosterse filosofieen juist buitengewoon oninteressant. Vaag mysticisme waaraan enige inhoud ontbreekt, iedereen vindt er wel wat in. Volg je lot, leef dicht bij de natuur. 
Daarmee doe je 'de Oosterse filosofieën' zo veel onrecht aan. Wel een heel simpele en kortzichtige visie. Zo kan je natuurlijk ook over het Christendom en alle andere religies of filosofen denken als je je er niet in verdiept.. Groot deel van onze Westerse cultuur is op die 'Oosterse filosofieën' gebaseerd of er door beïnvloed. Maar dat is misschien niet direct een geschikt onderwerp voor MOVIEmeter.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Daarmee doe je 'de Oosterse filosofieën' zo veel onrecht aan. Wel een heel simpele en kortzichtige visie.
Natuurlijk ben ik hier niet genuanceerd, daarin heb je gelijk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Gelukkig, want wat doet een film als Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom etc. anders in je toplijst ? Is toch een film die zich erg richt op die Oosterse filosofieën/gedachtegangen/mystieken.
Ben het wel met je eens dat men niet te snel moet 'vallen' voor de aantrekkelijke aspecten van deze filosofieën waarin iedereen (makkelijk) wat kan vinden.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Gelukkig, want wat doet een film als Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom etc. anders in je toplijst ? Is toch een film die zich erg richt op die Oosterse filosofieën/gedachtegangen/mystieken.
Het zonde-boete-vergeving aspect (er gaat haast een reinigende kracht uit van Bom Yeoreum) spreekt mij aan in die film en dat is op zich niet typisch Oosters.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Dat is nu juist ook interessant. Dat veel gedachtenstromingen zich met elkaar vermengen en dat hierom ook niet simplistisch over één van deze stromingen te spreken valt. Maar je had eigenlijk jezelf al verklaard met je 'niet genuanceerd' reactie.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
De keuzefilm van Moszkowicz is (niet echt verrassend) een rechtbank-film. En ook niet de minste, Witness for the Prosecution van Billy Wilder.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De keuzefilm van Moszkowicz is (niet echt verrassend) een rechtbank-film. En ook niet de minste, Witness for the Prosecution van Billy Wilder.
Dat betekent dus dat dragjes (en mijn) eerste vooroordelen zijn bevestigd. 
Maar evengoed toch nog wel nieuwsgierig, maar t belooft een degelijke avond te worden. Wel een goede film overigens.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik verwacht dat hij zijn eigen persconferentie in de zaak Holleeder in het geheel aan gaat vragen. Plus de hoogtepunten van zichzelf in Boulevard. Een afgrijselijk nare man lijkt het me.