- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ook erg genoten gisteravond. Zoals te verwachten had Verbrugge een goed doordachte visie op zijn fragmenten en alles wat daar ook maar enigszins mee te maken had. Inhoudelijk had ik misschien nog wel wat meer verwacht, maar de fragmentkeuze was erg sterk. Vooral indrukwekkend vond ik Our Daily Bread en die interviews met Fortuyn.
Luyendijk maakte het soms wel erg simplistisch overigens. Vraag me af of hij zich terwille van 'de kijker' wat dommer voordeed dan hij is.
Maar het was zeker een mooie laatste aflevering. 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Doordat we dat uitgangspunt missen, kan de uitleg ook niet tot een conclusie komen. Ik kan de gedachtegang van Heidegger best volgen; ik vind het niet moeilijk om aan de Rijn te denken als een bestand dat we kunnen beheersen en bestellen (kwestie van abstract denken), maar het zegt me verder niets. Is dat dan iets negatiefs, om je omgeving zo te beheersen? Het lijkt mij van niet, en zowel Heidegger als Verbrugge benadrukt ook dat het niet per se negatief is (en daarom is het des te opmerkelijker dat er bij het bio-industriefragment vanuit wordt gegaan dat dat wel zo is).
Toch was dat niet het punt. Het gaat er niet zozeer omdat we door middel van de techniek onze omgeving kunnen beheersen, immers voor die conclusie hoef je geen filosoof te zijn.
Het punt was dat wij de Rijn door onze techniek op een bepaalde manier gaan zien, een manier die heel anders is dan vroeger. Dat betekent uiteindelijk dat onze hele werkelijkheid zich door middel van de techniek anders aan ons openbaart. Techniek wordt op die manier een instrument van een hogere 'macht' die uiteindelijk bepaalt hoe wij denken en in het leven staan. (Hierover gebruikte Verbrugge het voorbeeld van de Grieken die de ruimte zagen als een bol. Dat bepaalde hun wereldbeeld, hun denken en waarnemen maar het was iets waar zij noch zelf macht over hadden noch hun techniek.)
Over die omhaal van woorden ben ik het trouwens ook niet met je eens. Verbrugge drukt zich zorgvuldig uit en is daarbij altijd relevant. De door jouw geroemde aflevering met De Winter was daarentegen juist ze ergeniswekkend door het oeverloze gezwam over zaken die net naast het punt waren.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
"Met fragmenten uit Idols, Big Brother 2005, Op Volle Toeren, The X-Factor, Jouw Vrouw-Mijn Vrouw, Expeditie Robinson, muziek van Marco Borsato, Dead Can Dance en een filmfragment uit Tarkovski's "Nostalghia""
.
Verweg
-
- 1 messages
- 0 votes
Helaas heb ik pas gisteren de aflevering met Halina van Reijn gezien.
Tjesus wat praat zij veel !!
Maar ik ben het niet eens met een aantal vorige opmerkingen op dit forum dat ze opvlakkig zou zijn. Ik vond dat zij veel nuttige dingen heeft gezegd.
Het enige is dat zij zich verschool achter haar "actrice-masker", en heel nerveus haar mening verkondigde. Wat erg jammer was, omdat ze over veel dingen had nagedacht en een uiterst scherpe mening had.
Ik had graag gezien zoals ze écht was, zonder masker, Alhoewel ze haar best deed om zelfverzekerd over te komen, kwam ze bij mij erg onzeker en onrustig over.
Ik vond het ook een erg scherpe opmerking van Joris toen hij zei: "je probeert vooral jezelf te overtuigen".
De kracht zit er hem juist in je onzekerheid te durven laten zien, waardoor je meteen een stuk symphatieker over komt. Nu had ik soms het gevoel naar een machine van gedachten te luisteren, zonder iets menselijks te zien.
Kortom een talentvolle, inspirerende vrouw die naar mijn idee nog carriere mag maken in het zichzelf durven zijn.
Ik begreep haar opmerking ook niet helemaal dat ze er bewust voor koos om niet alles van zichzelf te laten zien.
Ik begrijp wel dat je niet al je privezaken op tafel legt (qua feiten) maar er is toch niets op tegen om de mens "Halina" te leren kennen ?
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Ik begreep haar opmerking ook niet helemaal dat ze er bewust voor koos om niet alles van zichzelf te laten zien.
Ik begrijp wel dat je niet al je privezaken op tafel legt (qua feiten) maar er is toch niets op tegen om de mens "Halina" te leren kennen ?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Maar deze mevrouw heeft (volgens haarzelf dan) een 'publieke functie', dus wilde ze niet alles laten zien. 
gimli f
-
- 1454 messages
- 0 votes
Uitzending met Verbrugge is toch wel aardig, dalijk nog het fragment met Stalker...ben benieuwd.
Afgelopen zondag heb ik tijdens Zomergasten lekker naar Andrei Rublev zitten kijken, nu heb ik weer zin in Naked. Zomergasten is toch nog ergens goed voor, blijkbaar...lol.
"Met fragmenten uit Idols, Big Brother 2005......DEAD CAN DANCE en een filmfragment uit Tarkovski's "NOSTALGHIA""

PS, ik wil nu wel heel graag "Naked" gaan zien! Zal de video binnenkort eens gaan bekijken 
Ga nou gewoon eens deze week die film kijken man, dropl...! 
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
Ga nou gewoon eens deze week die film kijken man, dropl...! 
Maar om mij nu gelijk uit te maken voor Engelse drop 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Zojuist de uitzending met Verbrugge dan eindelijk gezien. Weliswaar op een flink belegen VHS, maar dat deed hoe dan ook geen afbreuk aan de inhoudelijke rijkdom van de aflevering. Integendeel. Blij dat ik dit alles nog eens kan herzien. Kwam gewoonweg ontzettend veel stof bovendrijven waar in gedachten op verder gebouwd kon worden. Gelukkig fungeerde Luyendijk min of meer als onopzettelijke rem waardoor er toch nog wat ruimte werd gecreëerd.
Al bij al een geslaagd seizoen Zomergasten met Verbrugge als onbetwiste climax en de uizending met De Winter als onverwacht interessant discussie kransje.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
We hebben nog 1 uitzending tegoed! Vanavond. Maar of dat wat wordt... 
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
We hebben nog 1 uitzending tegoed! Vanavond. Maar of dat wat wordt... 
ik weet het
. Ben ook deze keer niet in de mogelijkheid live te volgen en heb nou niet echt het gevoel ontzettend veel te gaan missen. Niet echt een reden om de recorder nog eens voor aan te zwengelen dus. Ach, ik wens jullie veel kijkplezier. Ik hoor het wel
.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Leuke fragmenten, voor de rest babbelt het lekker weg, maar diepzinnig wordt het niet echt...
Analyse van Sylvie Meys vs Maxima is wel erg scherp. 
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Ik heb niet heel veel van deze Zomergasten reeks gezien, maar deze presentator vind ik wel een prettige, sympathieke kerel.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Joris is zeker sympathieke vent en hij is steeds minder cameraschuw geworden afgelopen weken. Deze aflevering komt hij nog het meest los. Misschien de opluchting dat het de laatste aflevering is.
Ik deel niet de smaak van Henk Jan Smit maar is wel oprechte bevlogen man. Mooie stukjes van Paul de Leeuw en 'Opname'.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Dit was van de gehele serie wel de meest losse.
Daar kun je je vraagtekens bij zetten aangezien het een intervieuw programma is en geen 3 uur gezellig bij iemand op bezoek. Joris slaat op het laatst zelfs een beetje door.
Vond Smit irritant maar op 1 of andere manier hield hij wel mijn aandacht. Gewon pats boem dat vind ik so be it. Dat geeft wel lekkere tv in plaats van iemand die 1 minuut moet nadenken hoe hij 1 zin moet formuleren.
Ja ..ik heb me wel vermaakt.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Joris mag er van mij nog een paar seizoenen aan vast plakken. Hij groeit en wordt nog veel beter met wat meer routine. Heb geen idee of hij het zal doen, volgens mij hijzelf ook niet. Aan Palmen kon je vorig jaar merken dat ze niet verder zou gaan.
Smits vind ik niet echt een boeiende man zo blijkt en zijn fragmenten vond ik ook niet altijd even boeiend. In die zin geen verrassingen. Maar vervelend was het programma ook niet. Prettige achtergrond tv.
De Winter was verrassend genoeg mijn favoriete aflevering van het jaar met Verbrugge als tweede.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Henk-Jan Smits, deze man is me 200% meegevallen. Zijn imago van gladde commercie-man klopt inderdaad, zoals hij zelf ook toegaf, niet.
De bevlogenheid en passie waarmee hij over zijn vak vertelt en die hij ook van anderen (terecht) verlangt te zien, spatten van hem af en daarmee van de uitzending. Erg mooi om iemand zo, vol overgave en oprecht te zien vertellen.
Erg genoten van deze uitzending, wat ik echt niet had durven verwachten.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Buitengewoon boeiende avond geworden, Henk-Jan Smits nam wat ruimte, wat Joris Luyendijk ook gunde. Dat is ook zo buitengewoon knap. Geen tegengezever zoals Palmen en van Dis, maar gewoon mensen in hun waarde laten en de ruimte geven, want daar dient het programma ook voor. Alleen jammer dat er weinig over Lost in Translation werd doorgepraat.
Ik kende Henk-Jan Smits niet eens. (lig regelmatig onder tegels
) maar wat een gepassioneerde man is dat. En zijn ontzettend coherente uitzending heeft dat bewezen. Alleen maar op zoek naar passie bij mensen, briljant !!!
En zijn opmerkingen tussendoor, pattybrard die met luv samen was: "ik kijk niet naar Monumentenzorg" 
Ik was aardig geraakt door de uitzending, vooral ook door "Opname" wat me vroeger ook al in tranen deed belanden. Wat is dat toch fantastisch.
Kortom, ik heb genoten, genoten van iemand met een passie voor zijn vak, en een passie voor mensen. En dat mogen heel veel mensen leren, wat mij betreft. 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Heeft die nog veel over popmuziek zitten praten?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Heeft die nog veel over popmuziek zitten praten?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Lol. Dat is de hoofdreden geweest dat ik niet ben gaan kijken. Want als mij iets echt niet interresseert... Dan is het dat wel.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Oke
Ging wel over bepaalde fragmenten uit een zeldzame docu van Bruce nogwat
En best wel veel nadruk op vooral goed acteerwerk, viel me op. Iemand die met passie een rol speelt, dat wordt duidelijk.
Bovendien, ook terecht door Joris aangekaart, een behoorlijke discussie over Idols. Zelden gezien, maar dochter vind het fantastisch. En daar kwam hij toch erg eerlijk over uit. Tja, die eerlijkheid, die je zelden ziet, siert hem toch enorm.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
De Winter was verrassend genoeg mijn favoriete aflevering van het jaar met Verbrugge als tweede.
Mij net andersom. De Winter vond ik sterk maar vertelde niet iets wat ik nog niet als zodanig ervaarde, Verbrugge legde verbanden die ik niet eerder zag.
Abstraheerde allerlei volkomen verschilende zaken in een samenhangend geheel.
Toonde de hypocrisie aan in de filmpjes over hoe de correct opgevoede media Pim Fortuyn met geheel andere maatstaven dan andere politici behandeld heeft, hoe de burgerij van de jaren '60 hetzelfde mechanisme gebruikte om lastige figuren (toen heetten ze hippies) buiten te sluiten zoals Fortuyn werd behandeld, hoe de werkelijkheid achter de bio-industrie wordt verzwegen (Kip...het meest veelzijdige stukje vlees) , de exploitatie van de wereld ter ons welzijn en de daarmee coherente relatie met de toch complexe theorie van Heidegger.
Hypocrisie en het maken van keuzes dat vond ik het mooie van de aflevering met Ad Verbrugge.
Verbrugge staat in mijn top 5 aller tijden van zomergasten.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ging wel over bepaalde fragmenten uit een zeldzame docu van Bruce nogwat
Bruce? dan zou ik tenminste nog echt wat gemist hebben 
Spartaan1986
-
- 3612 messages
- 2167 votes
Mooiste stukje was toch toen Paul de Leeuw ging zingen voor de doodzieke vader van 2 jonge kinderen.
De man overleed 2 weken na de opnames.
Joris en Henk-Jan waren een moment doodstil en je zag dat Henk-Jan helemaal volschoot.
Verder wist ik dat Henk-Jan een relaxt figuur is die goed uit zijn woorden kan komen.
Alleen moest ik wel lachen toen hij het over 'ruikte' had ipv rook.
Joris had het vast door maar Henk-Jan was zo gefixeerd op het onderwerp waarover hij aan het praten was dat ie het zelf niet eens merkte.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ja, dat viel mij ook op, hij had het zelf volgens mij ook wel door, maar lulde er overheen. De presentator gaat natuurlijk geen taalfoutjes van zijn gasten verbeteren, dat staat wel erg wijsneuzerig en daarmee breng je je gast in verlegenheid.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Nou ja, toen hij over het concert voor Bangladesh begon en zei dat het over Pakistan ging, werd het iets te gortig
.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nou ja, toen hij over het concert voor Bangladesh begon en zei dat het over Pakistan ging, werd het iets te gortig
.
Bangladesh heette tot eind 1971 (En ook ten tijde van het concert) Oost Pakistan, dus zo gek was die vergissing niet.....
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Klopt. Heel lang Oost-Pakistan geweest.