- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Eigenlijk een bewijs van een tragisch dieptepunt van die generatie waar Reijn vandaan komt, dus.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Uitermate diepgezonken grachtengordel onderonsje wat ik heb gezien. Het laatste fragment (de heftige seksscene uit Monster's Ball) zegt wellicht iets wat de twee nog laten gebeuren tijdens de 'after-party'.
Slechte aflevering met een ratelmadam en een te vriendelijke interviewer die pas bij de round-up zegt: "nou, we zijn niet zo veel over je te weten gekomen..." Dat is jouw taak, oen!!!
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
rare standpunten mbt actie Tomaat.
Vertel... Wat was daar zo raar aan?
Zo kan-ie wel weer, opa.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Erg goeie aflevering. Goed gekozen fragmenten, enthousiast en inhoudelijk commentaar van Halina, aangenaam sfeertje.
Mijn verwachtingen waren nogal laag (gezien de aankondiging waarin vooral de nadruk lag op de seksscene en temptation island), maar hier zat duidelijk meer achter. Halina nam haast de taak van Verbrugge een beetje over met de analyses van haar generatie en een aantal maatschappelijke ontwikkelingen.
En filmfragmenten van Haneke en Cassevetes zie je toch ook niet dagelijks.
Prima aflevering dus.
gotti
-
- 14075 messages
- 5884 votes
Vond het ook nogal meevallen. Prima aflevering.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Wellicht dat de eerste twee uren door te komen waren. Heb alleen het laatste uur meegekregen.
De reality documentaires (Tarnation, Grizzly Man en Capturing the Friedmans). Genoeg ruimte voor felle discussies, maar het bleef ontzettend oppervlakkig. Mede door Reijn die maar bleef babbelen en babbelen (en vreemde statements maakte zoals die over Paris Hilton) en bleef babbelen en babbelen. Luyendijk was volgens mij betoverd door de groene ogen van Reijn en greep zelden in.
En dan op het allerlaatst. Reyn: "ja, ik wilde geen statements maken of zo, ik heb niks op papier staan wat ik echt wilde zeggen." Dat leidde dus tot deze vermoeiende en uitermate oppervlakkige babbelton in combinatie met [ik herhaal het maar weer eens] een incompetente interviewer. Zelfs Connie Palmen was nog beter vorig jaar.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Slechte aflevering met een ratelmadam en een te vriendelijke interviewer die pas bij de round-up zegt: "nou, we zijn niet zo veel over je te weten gekomen..." Dat is jouw taak, oen!!!
Dat Joris Luyendijk niet ingreep, vond ik nou juist het leukste! Dat omhooggevallen schaap blaatte maar door en zette zichzelf daarmee steeds meer voor schut.
Zijn laatste opmerking: "Ik hoop dat er nog kijkers over zijn" was erg raak, alleen La Reijn snapte 'em duidelijk niet. 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dat Joris Luyendijk niet ingreep, vond ik nou juist het leukste! Dat omhooggevallen schaap blaatte maar door en zette zichzelf daarmee steeds meer voor schut.
Zijn laatste opmerking: "Ik hoop dat er nog kijkers over zijn" was erg raak, alleen La Reijn snapte 'em duidelijk niet. 
Wat een onzin. Halina Reijn kwam op mij behoorlijk intelligent en sympathiek over en ze heeft zichzelf zeker niet voor schut gezet. Een vlotte babbel heeft ze inderdaad, maar er kwamen wel hele zinnige dingen uit. Over alles wat ze liet zien had ze nagedacht, het was zelfs een behoorlijk samenhangend geheel.
Genoeg ruimte voor felle discussies, maar het bleef ontzettend oppervlakkig. Mede door Reijn die maar bleef babbelen en babbelen (en vreemde statements maakte zoals die over Paris Hilton) en bleef babbelen en babbelen.
Discussie is voor mij niet het doel van zomergasten. Daarnaast zei Reijn zulke zinnige dingen dat er weinig te discussieren viel. 
Maar nogmaals: ik vond haar gebabbel echt niet oppervlakkig. Ze heeft veel verteld over de achtergronden van acteren, ze had een goede visie op ontwikkelingen in cultuur en welvaart en ook nog eens een aardig inzicht in 'de mens' (incluis zichzelf).
twin
-
- 73 messages
- 211 votes
Mooi statement wat ik onhouden heb: roem en aandacht zijn net wat aaien voor een hond is, het geeft gewoon een goed gevoel en je kunt er geen genoeg van krijgen
Vond het best een goede aflevering, ze praate veel maar geen onzin, en Joris die liet haar haar ding doen, vond ik niet verkeerd, het is een andere gast dan Leon de Winter waar stevige discussies ontsponnen, maar die man vraagt daar gewoon om, laten we eerlijk zijn ze heeft niet echt dingen gezegt waar je stevig over kon discussieren
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Keuzefilms:
Ad Verbrugge: Heaven (van Tykwer, aantal maanden geleden al te zien geweest op NL3)
Die gast van Idols: American History X 
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Keuzefilms:Die gast van Idols: American History X 
Nee toch....
Krijg je de kans om de iets onbekendere films toch op tv te krijgen, laat je zo'n bekende en populaire film zien. Zelf zou ik denk ik The Remains of the Day, Gosford Park of Dangerous Liaisons kiezen.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Je moet natuurlijk wel eerst een onbekendere film kennen (en misschien zelfs goed vinden) om er eentje uit te kiezen.
Dus daar wringt de schoen al een beetje
.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Nee toch....
Krijg je de kans om de iets onbekendere films toch op tv te krijgen, laat je zo'n bekende en populaire film zien. Zelf zou ik denk ik The Remains of the Day, Gosford Park of Dangerous Liaisons kiezen.
Ook niet bepaald onbekende films die nooit op tv komen. Geldt dezelfde kritiek voor als jij op AHX hebt.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ook niet bepaald onbekende films die nooit op tv komen. Geldt dezelfde kritiek voor als jij op AHX hebt.
Nee hoor, de door mij genoemde films zijn drie maal te zien geweest en AHX vier keer
. Nee, het gaat me naast het aantal keren dat een film op tv is, ook om het soort film. Het zijn drie films die op de rand van het filmshuis genre zitten(iets makkelijker toegankelijk), maar daarnaast zijn het niet echt alledaagse verhalen(kan ook aan de kostuums liggen), nu wil ik niet zeggen dat AHX een alledaags verhaal is, maar het is toch een film die heel populair is.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Nee toch....
Krijg je de kans om de iets onbekendere films toch op tv te krijgen...
Maar die keuze zal niet geheel vrij zijn neem ik aan. De Winter werd hier droplul genoemd (doet het altijd goed) omdat hij niet 'Andrej Rublev' koos als film, maar ik neem aan dat de VPRO niet zomaar een Tarkovsky kan laten zien. Zo had Halina Reijn 'Grizzly Man' kunnen kiezen, maar ook die zal niet zomaar in de tv-distributie zitten.
De keuze zal vooral een keuze zijn uit beschikbare films.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Nee, het gaat me naast het aantal keren dat een film op tv is, ook om het soort film. Het zijn drie films die op de rand van het filmshuis genre zitten(iets makkelijker toegankelijk), maar daarnaast zijn het niet echt alledaagse verhalen(kan ook aan de kostuums liggen), nu wil ik niet zeggen dat AHX een alledaags verhaal is, maar het is toch een film die heel populair is.
Alle vier de films zijn populair (Gosford Park misschien iets minder dan de andere drie), maar het verschil is dat AHX volgens mij pas op video een breed publiek bereikte (de andere drie films hadden een veel groter succes aan de box office, en ook betere recensies van de critici). En jouw films aan de rand van het filmhuisgenre? Dat valt nog wel mee, lijkt me. Met name The Remains of the Day en Dangerous Liaisons zijn grote Hollywooddrama's - beduidend mainstreamer dan AHX.
Maar die keuze zal niet geheel vrij zijn neem ik aan. De Winter werd hier droplul genoemd (doet het altijd goed) omdat hij niet 'Andrej Rublev' koos als film, maar ik neem aan dat de VPRO niet zomaar een Tarkovsky kan laten zien. Zo had Halina Reijn 'Grizzly Man' kunnen kiezen, maar ook die zal niet zomaar in de tv-distributie zitten.
Maar waarom zou per se een Tarkovski onevenredig moeilijk zijn? Ik geloof wel dat de gasten niet zomaar alles kunnen kiezen wat ze willen (en dat De Winter liever Andrej Roebljov had willen zien is goed mogelijk, gezien z'n uitspraken), maar waar zouden dan precies de grenzen liggen? Budget lijkt me een logisch criterium, maar een film als Requiem for a Dream beleefde z'n tv-première als zomergastfilm; dat zal toch zeker niet goedkoop zijn geweest. En is Andrej Roebljov überhaupt duurder dan The Browning Version (waarvan de tv-rechten al vergeven waren aan RTL)?
Er is in dit topic ook wel eens gesuggereerd dat de lengte een criterium zou zijn, maar in het verleden is ook bijvoorbeeld Fellini's Casanova uitgezonden, van een ruime 2,5 uur.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Maar nu ben ik wel benieuwd welke film Queto Yurlunyur zou laten zien... Ik heb ook nog eens nagedacht over mijn keuze en zou nu Tous Les Matins du Monde(vroeger eens gezien en is me altijd bijgebleven en daarnaast misschien Danton(geweldige Depardieu) of Indochine kiezen.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Maar nu ben ik wel benieuwd welke film Queto Yurlunyur zou laten zien...
Laat ik vooropstellen dat ik überhaupt geen geschikte zomergast zou zijn, aangezien ik te weinig films/programma's kan kiezen waar ik iets bijzonders mee heb (te jong vooral, denk ik). Maar als ik de kans had zou ik graag Stalker laten zien, een geweldige film die niet snel op tv zal komen. Als dat niet kan (te lang of te duur), dan een film als The Wind Will Carry Us, Les Diables of Last Orders - niet direct top-10-materiaal, maar wel films die beduidend meer aandacht verdienen (maar alledrie zijn ze wel eens op tv geweest natuurlijk; ik moet ze tenslotte ook ergens gezien hebben
).
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Eens. Wel hulde aan het fragment uit A Woman under the Influence. Wat een geweldige film is dat toch!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Geweldige zomergast! Erg interessant en intelligent. Eindelijk iemand die niet bekend is maar wel een sterke visie heeft
Jammer dat de presentator hem te vaak niet kan volgen, waardoor het niveau steeds teruggebracht wordt tot voor hem begrijpelijk zaken.
Ook de fragmenten van Fortyun, de bio-industrie en zelfs Star Trek zijn sterk.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
die bio-industrie documentaire: erg sterk fragment inderdaad. Hij staat ook op de site overigens voor degenen die op zoek willen gaan (waaronder ikzelf): http://www.moviemeter.nl/film/34081
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Eindelijk iemand die niet bekend is maar wel een sterke visie heeft.
Ik dacht ie toch wel zeer bekend was, maar ik kan het mis hebben. Heeft een boek geschreven, keert terug in kranten met artikelen/interviews, ook weleens in Tegenlicht gezien...
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Wat een briljante aflevering! Ik heb me geen moment verveeld. Een mooi samenspel tussen interviewer en gast en een erg mooie afwisseling van fragmenten.
Jammer dat de presentator hem te vaak niet kan volgen, waardoor het niveau steeds teruggebracht wordt tot voor hem begrijpelijk zaken.
Daar heb ik niet zo'n moeite mee gehad, ook omdat ik af en toe ook wel moeite had om Ad Verbrugge goed te volgen en gelukkig voor mij vielen die momenten heel vaak samen met de momenten dat Joris Luyendijk om meer uitleg vroeg.
Nu nog even op zoek naar de Vereniging 'Beter Onderwijs Nederland', want daar wil ik toch erg graag meer van weten.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Fascinerende aflevering waarin Joris eindelijk geen last meer had van de aanwezigheid van de camera. Interview en commentaar over het interview met Pim Fortuyn was van een ontroerende oprechtheid. Uitleg over Heidegger dacht ik aanvankelijk te begrijpen tot de analogie met de berg/bestand en raakte ik het spoor toch weer bijster. 'Stalker' moet ik echt met andere ogen herzien. Filmpje over de kippenindustrie kende ik al. Eet nooit meer bio-industrie vlees sindsdien. Dus werkt wel.
Kan me sterk identificeren met Ad Verbrugge. Afgezien van zijn abstraherend verklarend wereldbeeld waar ik ook wel een neiging naar heb, raapte ik ook in de jaren '80 centen op 'Joy Division', The Cure, Fag Gadget en vergelijkbaar gedoe.
Beste gast en beste optreden van Luyendijk.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Joris Luyendijk groeit duidelijk. Ik hoop dat hij er nog een jaar of twee aan vast plakt. Kan nog veel moois van komen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Fantastische aflevering inderdaad, jammer dat Joris het niveau van Ad Verbrugge niet 1-2-3 kon bijbenen, maar zijn commentaar was wel gewenst, hoorde ik naast me. 
Fantastische fragmenten, een herziening met Colditz, mijn eerste filmverslaving, ik ben al jaren op zoek naar een goede transfer, en ik had idd hetzelfde. De hele serie zoog ik op. Dat ging zover dat ik destijds in de bossen de struiken indook als er een auto voorbijkwam, en tijgerend verder door de bossen uiteraard 
Ad Verbrugge heeft ook dezelfde muzieksmaak, eigenlijk is dit een soort mens met heel veel dezelfde smaken, behalve Heaven. Ik had liever Naked gezien als uiteindelijke film, en in de gesprekken bleek eigenlijk wel, dat dat de film zou moeten zijn. (die dierendocu, dat kun je mensen niet aandoen)
al met al een vette 4.5*