• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.317 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

thunderball wrote:

Het eerste uur was ik wel een beetje bang dat het zich alleen op schrijven en de misdaad zou focussen

Alleen al in de eerste vijf minuten mochten we een keer of tien het begrip Troe Kraaim noteren en daar werden dan keurig de fragmenten bij gezocht, ik zag de bui al hangen. De verwachte lange zit werd daarna echter voorkomen door een geanimeerd gesprek waarin Wilfried het naar zijn zin had en Noort had besloten zich naturel en open op te stellen, of het nu ging over psychiaters, psychopaten, verkrachtingen of vagina's. Hoewel ze daarbij niet altijd de plank raak sloeg maakte haar dat tot een bijzonder sympathieke vrouw die geen showtje opvoerde maar vrijuit haar gedachtes de wereld in gooide.

3,5*.

Overigens kijk ik juist wel uit naar De Leeuw, zeker na diens 'biografie-gate'.

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

Ondanks haar openheid was ik er toch minder over te spreken. Veel fragmenten had ik al eerder gezien. Liever iemand in ZG die ergens veel van afweet, zoals een paar jaar geleden die Alzheimer-deskundige uit België. Meestal komen zulke mensen met interessantere stukjes. De fragmenten worden ook steeds korter merk ik.

Het gesprek liep wel soepel vond ik.

david bohm

• 3074 messages
  • 3439 votes

Sympathieke vrouw doch bijzonder weinig origineels te melden, kortom oninteressant.

Is zij trouwens ergens verre familie van Kanye West?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

In Christus geloven we misschien niet allemaal, maar in Bach wel

Ware begeistering is toch de mooiste eigenschap die een mens kan bezitten en Reinbert de Leeuw heeft het in overvloed. In een klassieke ZomerGasten had hij duidelijk geen zin, elke poging van Wilfried om 'de mens achter de muziek' te duiden werd vakkundig met de woorden psychologie van de koude grond door de kwieke zeventiger afgeserveerd: door naar de klanken.

Niet erg, vond ook Wilfried, die zich best goed had ingelezen óf een onvermoede kennis van klassieke muziek en aanverwante zaken bezit waardoor de (ietwat lange) monologen zo nu en dan door een juiste vraag of opmerking werden onderbroken. Zelf had ik meestentijds geen flauw benul over wie het ging en de muziek kon me eigenlijk maar matig boeien, maar de passie van De Leeuw maakte wel veel goed.

3,5*.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ik geloofde het gisteren wel. Ben lekker naar een Franse comedy met Pierre Richard gaan kijken op de Belg, heb daarna nog een Louis de Funes film opgezet en ten slotte een dvd van mijn pas gekochte Monty Python box in de speler gedaan. Leuke avond!

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Veruit de beste aflevering van Zomergasten tot nu toe dit seizoen. Na drie weken "wel aardig" heb ik gisteren echt geboeid gekeken en ik ben een tamelijke nitwit voor wat betreft klassieke muziek.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

heb het vanmorgen gekeken en het was inderdaad een zeer boeiende aflevering met een aantal zéér mooie fragmenten. op een of andere manier was het toch ook een beetje té eenzijdig soms, dus mijn favoriet voor dit seizoen ligt op dit moment nog bij vorige week

ben wel geïnspireerd geraakt om wat van de muziek op te zoeken... en dat was voor het eerst dit seizoen, dus wellicht is het nek-aan-nek

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

De beste aflevering tot dusverre. Geheel in de lijn van verwachting wilde de Leeuw niet veel kwijt over zijn verleden. Maar maar praten over zijn passie compenseert dit enorm. Al kon je tussen de regels door vanuit die invalshoek toch genoeg over hem te weten komen.

Geen grote openbaring aangaande de klassiek muziek, maar wel een geheel eigen visie. Ik zie graag iemand die zich vastbijt in een specifiek onderwerp. Gemiste kans was het niet belichten van zijn eigen composities.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Welke keuze films waren er bij Saskia Noort en Reinbert de Leeuw te zien?

allmodcons

• 382 messages
  • 9392 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Welke keuze films waren er bij Saskia Noort en Reinbert de Leeuw te zien?

Saskia Noort: Tillsammans (2000)

Reinbert de Leeuw: Europa (1991)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dankjewel.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Overigens zijn de uitzendingen in z'n geheel een dag of 10 via de vpro-website terug te kijken (nog drie dagen dus voor die van Reinbert de Leeuw), terwijl er nu in tegenstelling tot eerder geen herhaling is op zaterdagmiddag.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ach jee, dat grappige en erudiete mannetje van de mij zo geliefde CrashCourses is blijkbaar de schrijver van The Fault in our Stars, zo leer je nog eens wat. Jammer dat Smeets niet ook nog voor de Numberphile ging, ook al zo'n leuk JoeToepKanaal (en dan ook nog op haar vakgebied).

Ik hou dus wel van getalletjes en als je dat inzichtelijk maakt / populariseert heb je mijn aandacht te pakken maar ik vond Smeets toch niet echt scherp daarin. Haar slordige taalgebruik ('slimmer als', het constante 'weet je'), niet uit de verf komende politiek/sociale statements (waarom zou het grote publiek eigenlijk überhaupt iets van wiskunde moeten weten?) en een complete offday van Wilfried (totaal niet bij de les) werkten daarbij ook niet mee.

2,5*.

Als bonus mijn favoriete Numberphile Graham's Number - Numberphile - YouTube

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

De Jong is gewoon slecht in het meegaan met de wetenschappelijke gedachtegang, dat is vorig seizoen ook al gebleken. Hij brak haar daardoor ook veel te vaak af in wat ze eigenlijk wilde zeggen... Jammer, maar toch kwam uit de hele avond wel een mooie visie op het leven naar voren. Het humanisme, het doen waar je goed in bent zonder je iets van het oordeel van anderen aan te trekken, en gelijk het pleidooi naar de anderen om daar meer voor open te staan... Daar heeft de goede verstaander ook maar een half woord en een mooi fragment voor nodig lijkt me. Ik vond het een fijne avond, en neem alle imperfecties op de koop toe.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Eens met Beavis. Vond het persoonlijk met afstand de beste en meest herkenbare avond dit seizoen.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ik vond het weliswaar een behoorlijk lekkere wegkijkavond, maar daardoor viel het ook feitelijk tegen. Ik had het veel meer wetenschappelijk verwacht.

Nu kregen we in de meeste gevallen relatief flauwe filmpjes te zien, waar ze soms dan wat interessants bij wist te vertellen. Toch veel al oninteressant geneuzel (te beginnen met de ene helft van dat goochel duo, die laat zien dat vanaf twintig snoepjes je het niet meer precies kunt visualiseren, tja. Of dat het ananas huisje van Spongebob niet klopte..pffff!)

Op zich wel een sympathiek mens, maar die eeuwige glimlach kwam na een paar uur wel mijn strot uit. De Jong vond ik bijna afwezig overkomen en wist eigenlijk zelf niks toe te voegen.

Je kwam er de avond mee door, maar deze uitzending ben ik volgend jaar totaal vergeten.

De keuzefilm heb ik na een uur afgezet. Dat was meer iets voor Zapp of Ketnet.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

thunderball wrote:

De keuzefilm heb ik na een uur afgezet. Dat was meer iets voor Zapp of Ketnet.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Vond het juist wel een interessante aflevering waar ik geboeid naar gekeken heb. Ik was vreselijk in wiskunde, maar dat kwam meer omdat ik het destijds helemaal niks aan vond. Ze heeft met wat leuke fragmenten toch een klein beetje mijn interesse weer kunnen wekken.

Blijf het altijd wel jammer vinden dat dit soort mensen in 1 ding extreem geïnteresseerd zijn, maar dat alle overige dingen die het leven mooi maken zoals nieuws, sport, muziek en film naar de achtergrond verdwijnen. Zou het geen uur met haar kunnen volhouden in ieder geval.

Geef het Wilfried maar te doen, een hele avond over wetenschap praten, terwijl hij er niet erg veel mee had leek het.

Keuzefilm gezien en was nog wel door heen te komen, maar had dan liever die film gezien waar ze een fragment van liet zien met die muren die steeds verder op de wetenschappers afkomen wanneer ze een vraagstuk niet weten.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Tja, ik vond het echt een kinderfilm, weliswaar mooi gemaakt, maar het bleef voor mij een kinderfilm, die mij totaal niet boeide. Na een uurtje geloofde ik het wel en heb ik een dvd van Monty Python er in gegooid voor het slapen gaan.

En wat moviemafketel zegt: die andere film, waar we een fragment van kregen te zien, had een veel betere keuze geweest. Leek een soort intelligentere versie van films als Saw en Cube te zijn.

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Ze had natuurlijk voor Pi moeten kiezen

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

thunderball wrote:

(quote)

Tja, ik vond het echt een kinderfilm, weliswaar mooi gemaakt, maar het bleef voor mij een kinderfilm, die mij totaal niet boeide. Na een uurtje geloofde ik het wel en heb ik een dvd van Monty Python er in gegooid voor het slapen gaan.

En wat moviemafketel zegt: die andere film, waar we een fragment van kregen te zien, had een veel betere keuze geweest. Leek een soort intelligentere versie van films als Saw en Cube te zijn.

Die heb ik gezien, maar dat is absoluut geen intelligente film

Moonrise Kingdom is inderdaad wel een kinderlijke film, maar op een kinderzender zou dit niks doen lijkt me. Kinderen missen veel van de subtiliteit van die film.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Reinbert de Leeuw: zeer gepassioneerd verteller, die daardoor met gemak de gehele avond boeide, hoewel ik misschien van de fragmenten nog iets meer had verwacht.

Ionica Smeets: babbelavondje ("ik was laatst op een feestje") over de perceptie van beta-wetenschap, maar helaas weinig over wetenschap zelf, waarbij de fragmenten eerlijk gezegd niet erg interessant waren.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Die heb ik gezien, maar dat is absoluut geen intelligente film

Over welke film gaat het hier?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Bedankt. Ik herinner me inderdaad nog dat Montorsi daar een negatieve recensie bij had geschreven.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Ik ga het eerste deel nog eens terugkrijgen, ik viel er pas in de tweede helft in maar zomergasten vandaag is echt heerlijk.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Je moet de drempel laag leggen en de lat hoog

Wat een onwaarschijnlijk schitterend en fascinerend fragment van de geobsedeerde Sam Dillemans, die docu staat per direct met stip op 1 op mijn must see. Hierna kon niet elk fragment me evenveel boeien maar de welbespraakte Van Reybrouck wist dit met zijn geëmotioneerde en bevlogen houding meer dan goed te maken en zijn adembenemende persoonlijke anekdote over waarheidsvinding en rechtspraak rond 'het meest bizarre verkeersongeval aller tijden' deed me moeilijk slikkend, diep zuchtend en met waterige oogjes naar het puntje van de stoel opschuiven: Zomergasten in optima forma.

4*.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Zeker in optima forma!

Geweldige avond (of uitzending gemist middag in mijn geval)

Met een pleidooi voor de schoonheid via Marguérite Duras en La Grande Belezza kan je bij mij al niet meer stuk, maar ik heb ook zoveel ander voor mij nog onbekende personages langs zien komen! Zelfs de poëzie van bergbeklimmen werd met het fragment en de beeldende welbespraaktheid daaromheen volkomen duidelijk en invoelbaar. De Varda film had ik toevallig al op mijn kijklijst, maar ik denk dat ik vandaag of morgen ook Nuages even uit de kast pak! Beste avond van dit seizoen!

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

Heb t tot 22.30 gezien, maar wat een heerlijke avond. Beginnen met yumeji's theme en je kan bij mij niet meer stuk. Verder ook meteen de meest breed interessante gast van dit seizoen, al heb ik Saskia noort niet gezien.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Inderdaad een fijne Zomergasten-avond. Alleen had ik wellicht nog wel iets meer willen horen van z'n stellingname tegen verkiezingen, maar goed. De fragmenten waren divers en interessant, en het gesprek denk ik het beste van dit jaar samen met de aflevering met Reinbert de Leeuw.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.