- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Wire
The Wire
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Seizoen 1 gepindakaasd, dus binnenkort maar eens aan beginnen dan. Heb geen verwachtingen, want de opzet is niet helemaal mijn ding, maar we zullen zien.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat onze serie-smaak redelijk synchroon loopt, dus dit moet ook zeker jouw kopje thee zijn!
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
If you come at the king, you best not miss
Eindelijk dan het eerste seizoen afgerond en heb de The Wire koorts dan echt te pakken, helaas dit weekend ook in combinatie met echte koorts maar what the hey. Heerlijk seizoen, en qua schrijfwerk maar weinig series die hier aan kunnen tippen. Een zeer kundige cast, magistraal geschreven verhaal, personages en karakter uitdieping. Vooral de realistische en neutrale benadering maakt het een hele briljante serie.
Ik heb met een uitwisselingsproject ook een tijdje op school gezeten in Baltimore (Perry Hall High School FTW!) en moet zeggen dat het karakter van deze geweldige stad perfect tot uiting komt in de serie. Baltimore is toch wel de hoofdrolspeler in deze serie. Voor de rest gewoon ruim 13 uur genoten, en Omar Little heeft mijn onvoorwaardelijke loyaliteit. Wat een personage. Ook enorm veel sterk acteerwerk gezien en momenten gehad dat ik echt flabbergasted is, maar The Wire moet je gewoon beleven. Ook The Barksdale organisatie was een prima "antagonist" in dit seizoen. Al kan ik hier pas mijn mening geven als ik klaar ben om echt een overall judgment te kunnen geven. Hier kom ik nog op terug.
Inmiddels aan S2 begonnen, het is even inkomen weer, veel personages, nieuwe situaties. Maar bevalt me gewoon weer prima. Hier vermaak ik me wel mee deze zondag, en de rest van de seizoenen zal ik op korte termijn afkijken. Ook ode voor de dvd uitvoeringen, erg fijn menu. Nu weer verder.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Zo mag ik het horen.
Ik kan je ook zeker The Sopranos en Romanzo Criminale aanraden! Die laatste serie is hier zeer onbekend maar zeker niet ondergeschikt aan The Wire. Het was een hele tijd geleden dat een serie de zelfde emoties kon opwekken zoals ik die had bij The Wire. Aanrader dus.
Heb je de 'corners' ook met eigen ogen kunnen aanschouwen?
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Verdorie, jammer dat ik niet nog een paar seizoenen voor de boeg heb.
.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Amen. Erg jammer dat er maar vijf zijn. (Dat gevoel heb ik ook met Carnivàle, die mocht van mij ook wel wat langer doorgaan. Is de stekker na twee seizoenen uitgetrokken.)
Ik ben ondertussen weer begonnen met The Shield te herzien. Ook pliesie en erg goed in elkaar gezet, maar het mist toch de kracht en meeleving van The Wire.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Zo mag ik het horen.
Ik kan je ook zeker The Sopranos en Romanzo Criminale aanraden! Die laatste serie is hier zeer onbekend maar zeker niet ondergeschikt aan The Wire. Het was een hele tijd geleden dat een serie de zelfde emoties kon opwekken zoals ik die had bij The Wire. Aanrader dus.
Gaat op de lijst en Sopranos staat ook hoog op de to see lijst. Romanzo lijkt me erg interessant, bedankt voor de aanrader
.
Heb je de 'corners' ook met eigen ogen kunnen aanschouwen?
Nee, helaas niet. Er werd destijds wel gerefereerd door de leerling bij wie ik inwoonde dat er wat gebieden waren waar je beter uit de buurt kon blijven, denk dat the corners daar ook bij hoorde
.
Al ga ik zeker nog eens terug, en dan zal ik als The Wire fan (want dat ben ik nu al) de locaties allemaal gaan opzoeken.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
In Brooklyn ook langs veel van die plekken gelopen. Best raar besef om daar te zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Onwerkelijk om er dan te staan idd.
Inmiddels bij het slot van seizoen 2 aan beland. Moet vanavond beginnen aan episode 11, maar wat een seizoen weer. De setting aan de haven is erg interessant, waar ook enorm veel focus ligt, erg fijn. Het plot rond the Greek is ook erg intrigerend, en ben ook erg blij dat er steeds meer duidelijkheid bestaat over de positie die Proposition Joe nou heeft in het drugs circuit in Baltimore. Hoop hier ook meer development in te zien. De setting is interessant maar de omvang van de 14 Jane Doe's case is interessant, is nu niet alleen puur gefocussed op narcotics maar ook op de Vice afdeling. Dat doet mij heel goed
.
Ook de segmenten in de gevangenis vond ik erg sterk. Voor Avon begin ik ook steeds meer respect te krijgen. Dat is ook zo geniaal aan de serie, zoveel personages, zoveel verhaallijnen, en toch weet Simon zoveel uitdieping te geven en het één geheel te laten vormen, zonder dat één van de zoveel verhaallijnen elkaar in de weg lopen. Echt briljant! Dat is echt zo moeilijk maar hier o zo geniaal. Qua schrijfwerk kan het niet beter worden dan dit.
Het is altijd even inkomen door de introducties van nieuwe situaties, tal van nieuwe personages en tal van nieuwe verhaallijnen maar door het sterke schrijfwerk zorgt dit niet voor complicaties voor de kijker. Erg veel fijne personages ook weer. Eindelijk ook wat meer screentime voor The Bunk, die ook uitgroeit tot één van mijn favo personages. Sergei is cool en dan Brother Mouzone
. Wat ook een erg fijne upgrade is t.o.v. het eerste seizoen is de humor. McNulty vs Rawls is altijd leuk, maar ook de prostitute mishap (you're late!) , de interrogation van Bunk en Freamon op het schip me tde foreign crew (Kunta Kinte, yabba dabba dabba doo)
, erg leuk. McNulty is my homie, koos ook de juiste prostituee, my brotha
. Ook als McNulty een scene deelt met een serveerster, dan weet je al hoe laat het is
.
Ja, ik ben helemaal verkocht, ik kom af en toe wat knullig uit mijn woorden nu maar dat zegt alles over wat de serie bij me los maakt. Wat is dit bril-neukend-jant. vanavond gauw verder (hoorde dat S2 een geweldig einde heeft), en een beginnetje maken aan S3. Ik hoor nu bij de The Wire sekte.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Jammer dat McNutty in het laatste seizoen zo afglijdt... In de eerste paar seizoenen is hij echt tof, later vind ik hem vervelend.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Spijtig om te horen. McNulty vind ik toch wel één van de tofste personages tot nu toe. Wat was voor jou 'later'? S4? S5? Kan ik er rekening mee houden
.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Het hoogtepunt van McNulty vindt plaats in Seizoen 5. Zieker en grappiger zul je hem in alle voorgaande seizoenen niet vinden. Ook Bunk speelt in die gebeurtenissen een fantastisch grappige rol. Leuke avatar trouwens. Tevens mijn favoriet personage van The Wire. It's All in the Game 
DBTim
-
- 854 messages
- 1151 votes
Weer een fan bij!
Ghehe, Omar heeft echt geweldig uitspraken
I robs drug dealers
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Jammer dat McNutty in het laatste seizoen zo afglijdt... In de eerste paar seizoenen is hij echt tof, later vind ik hem vervelend.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Wat McNulty in seizoen vijf allemaal uitvreet vond ik uiteraard geweldig. Als fan van de serie en z'n persoontje is het genieten geblazen, alleen vond ik het soms op het randje van het geloofwaardige, iets wat in de andere seizoenen nooit het geval was.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Marlo: That's my money.
Omar Little: Man, money ain't got no owners. Only spenders.
Kanisz
-
- 152 messages
- 0 votes
Ghehe, Omar heeft echt geweldig uitspraken
De scene in de rechtbank, tegenover Levy, is ook briljant 
De Bunk blijft ook een van mijn favoriete karakters...
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Het hoogtepunt van McNulty vindt plaats in Seizoen 5. Zieker en grappiger zul je hem in alle voorgaande seizoenen niet vinden. Ook Bunk speelt in die gebeurtenissen een fantastisch grappige rol.
Ah gelukkig, ik begon me al zorgen te maken. McNulty en The Bunk
. Heerlijke delivery, echt al diverse malen plat gelegen om 'm. Dat gemompel ook van 'm
.
Dank je. Zonder twijfel Omar ftw
. De juiste opvatting over de "game" inderdaad, en lijkt ook één van de weinigen in the game met principes te zijn.
I robs drug dealers
Geweldige Engelse pronunciation heeft ie inderdaad
.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Gister S2 afgerond, en weer een enorm sterk seizoen. Mijn overall gevoelens gister al tot uitdrukking gebracht maar gewoon weer een uitermate sterk seizoen. Met iets meer focus bij de non Police kant maar die approach was ook wel verfrissend. Erg sterk einde, en ook fijn dat er in S2 al de verhaallijn van S3 wordt uitgezet.
S3 bevalt me na 2 episodes weer prima. Vooral de sfeer binnen de machten van de wet is duidelijk voelbaar. De spanning die de upperhand van het drugscircuit met zich mee brengt is zo goed voelbaar. Erg sterk. Wat zijn Herc en Carver grote kneuzen zeg, ongelofelijk. Ook op dramagebied weer erg sterk, benieuwd hoe ze Kima's storyline gaan uit werken. Slim Charles lijkt me ook trouwens wel een char met veel potentie en ja Marlo, ook wel benieuwd wat zijn rol in dit geheel wordt. McNulty die Dee's zaak gaat onderzoeken etc. Zoveel nieuwe lijnen die worden uitgezet die mij zo enorm intrigeren, de setting uit S1 weer terug. Ja, het gaat weer een mooi seizoen worden.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Wat McNulty in seizoen vijf allemaal uitvreet vond ik uiteraard geweldig. Als fan van de serie en z'n persoontje is het genieten geblazen, alleen vond ik het soms op het randje van het geloofwaardige, iets wat in de andere seizoenen nooit het geval was.
Precies, my point exactly. Het wordt er minder geloofwaardig op door McNutty's (wan-)gedrag in seizoen 5, terwijl ik de geloofwaardigheid juist een van de (vele) sterke punten van The Wire vind. Mede hierdoor is seizoen 5 ook het minst sterke, wat mij betreft. Zeker in vergelijking tot het geweldige vierde seizoen, dat er net voor zit.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Ook om die redenen heb ik zoveel respect voor Omar. In seizoen 3 & 4 komt dat ook nog aan bod.
Gister S2 afgerond
Ook geen verslagen gevoel gehad na de voorlaatste aflevering? Met Efuge Efuge (Stelios Kazantzidis) op de achtergrond, Sobotka die zijn dood tegemoet loopt.. Nog steeds vind ik dit één van de meest ontroerende scenes dat ik tot nog toe heb gezien.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ook om die redenen heb ik zoveel respect voor Omar. In seizoen 3 & 4 komt dat ook nog aan bod.
Same here. Ook zijn reactie in de rechtbank dat ie zijn piece nooit op een burger had gericht. Ook erg sterk gespeeld door Williams, dat helpt ook erg mee.
Ook geen verslagen gevoel gehad na de voorlaatste aflevering? Met Efuge Efuge (Stelios Kazantzidis) op de achtergrond, Sobotka die zijn dood tegemoet loopt.. Nog steeds vind ik dit één van de meest ontroerende scenes dat ik tot nog toe heb gezien.
Heel erg zelfs. Ook de constructie van dat moment erg sterk, de overeenkomst die getypt wordt en dan dat segment dat Koutris het leest en gaat bellen, en dan dat je Sobotka zijn dood tegemoet ziet lopen. Zo sterk, ook mede door Efuge Efuge idd. Echt enorm sterk en verscheurend idd. Voelde enorm wrang, zag het ook niet aan komen eigenlijk totdat ik Koutris zag. Ook een traantje weg moeten pinken om eerlijk te zijn.
Niet normaal hoe briljant dit is eigenlijk en wat het weet los te maken.
Asaharo
-
- 1042 messages
- 624 votes
Precies, my point exactly. Het wordt er minder geloofwaardig op door McNutty's (wan-)gedrag in seizoen 5, terwijl ik de geloofwaardigheid juist een van de (vele) sterke punten van The Wire vind. Mede hierdoor is seizoen 5 ook het minst sterke, wat mij betreft. Zeker in vergelijking tot het geweldige vierde seizoen, dat er net voor zit.
Dat de situaties waarin Mcnullty zich in s5 wringt ongeloofwaardig zijn, niemand die het betwijfelt. Wel vind ik het een logische stap van de schrijvers, Mcnullty is misschien over the top maar ik vind het passen in het geheel waarbij de stad bankroet is en waarbij de anti-held een heuse kruistocht organiseert om zijn doelen te behalen en zich geen reet aantrekt van het systeem. en ook helemaal niet storend voor de realistische beleving, meer nog je kunt het ergens wel verwachten, en wie anders dan Mcnullty toch?
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes

Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Wat blijft Way Down In The Hole toch geniaal. Ik hou van de originele uitvoering van Waits maar wat is die van The Neville Brothers voor seizoen 3 briljant zeg. Echt heerlijk gewoon. Benieuwd wat DoMaJe en Steve Earle ermee gaan doen in S4 en S5. Ben zelf ook wel fan van Earle dus vooral daar grote verwachtingen van. Al verkies ik deze nog wel boven die van Waits, dit vind ik wel de juiste soort uitvoering van deze classic. Benieuwd of ik er na S5 ook nog zo over denk.
DBTim
-
- 854 messages
- 1151 votes
Ik leefde in de serie echt heel erg met Bubbles mee, zo'n goede gozer die zo hard z'n best doet om z'n leven enigszins op orde te krijgen. Ook weer een geweldig personage
Waar ben je nu Naomi Watts?
Nicolage Rico
-
- 20219 messages
- 2364 votes
Verdorie, jammer dat ik niet nog een paar seizoenen voor de boeg heb.
.
Ik ga binnenkort maar eens beginnen aan the Wire. Volgens m'n zwager de beste serie ooit.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik leefde in de serie echt heel erg met Bubbles mee, zo'n goede gozer die zo hard z'n best doet om z'n leven enigszins op orde te krijgen. Ook weer een geweldig personage
Waar ben je nu Naomi Watts?
Ze hebben de dealers nu naar de free zones geleidt, Stringer is gelinkt aan Marlo etc. Ik moet beginnen aan episode 6 van het derde seizoen. Alleen de komende dagen zal ik er niet zoveel aan toe komen, al verwacht ik wel eind volgende week klaar te zijn met The Wire.
Bubs is ook een fijn personage maar zoals hij zegt een born fuck up maar gewoon veel pech gehad en een hart van goud.