- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Wire
The Wire
aryan
-
- 986 messages
- 1752 votes
Toch jammer en vooral erg vreemd dat er nooit een Nederlandse omroep/zender is geweest (VPRO!?) die de serie (genoeg) aandacht heeft gegeven.
De kijkcijfers van The Wire waren nooit indrukwekkend. Zoals je hier kan lezen: http://weblogs.baltimoresun.com/entertainment/critics/blog/2008/03/final_ratings_report_on_hbos_t.html zijn cijfers van een miljoen per aflevering niet indrukwekkend.
Bij de reacties staan nog wel redenen voor deze laag kijkcijfers: deze serie werd vaak bekeken door grote groepen ipv alleen en met on demand video, waardoor mensen afleveringen vaak later bekeken.
Maar uiteindelijk krijg je dan toch weer het verhaal: weinig kijkcijfers -> oninteressant voor adverteerders. En ook voor de publieke omroep zal dat toch meespelen bij de aankoop van een serie. Ik denk dat hier ook maar weinig animo zal zijn voor The Wire.
Gelukkig is deze serie niet gecanceled na 1 seizoen, want als het puur om kijkcijfers ging zou het TV landschap behoorlijk saai zijn (veel series die het concept van House, American Idol, CSI, Dancing with Stars, Criminal Minds etc. aanhouden)
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
'' Zelfs in The Sopranos, Prison Break of Dexter, waarbij dat vaak de bedoeling is, komt het zelden uit de verf. 24 is misschien de enige serie die op dat vlak in de buurt komt, maar ook daar zitten er wel een aantal mindere afleveringen bij, waarbij dit soort dingen achterwege worden gelaten. ''
Daar moest ik even hard om lachen. The Sopranos niet dicht bij de realiteit maar 24 wel?!
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Bij The Wire is dit zeker niet het geval. En dat maakt deze serie net zo bijzonder. Bij series zoals Lost en Prison Break, had ik het na het tweede seizoen (dat telkens veel minder was dan het eerste seizoen) wel gehad.
Als ik dan toch een minder seizoen moet kiezen, ga ik voor seizoen 2, aangezien dit de focus legt op andere hoofdpersonen. De belevenissen van McNulty, Stringer, Barksdale, Omar zijn meer een subplot in dit seizoen. Maar dit verandert terug in de volgende seizoenen. Dus zeker niet afhaken! De beste seizoenen vond ik 1 en 5.
Het grote verschil zit hem er in dat The Wire geschreven is als een goed in elkaar passend geheel. Elk seizoen is daadwerkelijk een aanvulling op datgene wat we in andere seizoenen hebben gezien. Om het dynamisch te houden zijn ook de personages niet vast. We zien steevast nieuwe gezichten die weer op een andere manier het drugsprobleem inzichtelijk maken.
Bij de reguliere series gebeurt het te vaak dat er afleveringen bij komen die niets nieuws meer te melden hebben. Gelukkig zijn de meeste titels van HBO van korte duur en wordt de kwaliteit ook in stand gehouden. Geen Prison Break/24-perikelen op die zender.
WhoKnowZ
-
- 5336 messages
- 2208 votes
Bij de reguliere series gebeurt het te vaak dat er afleveringen bij komen die niets nieuws meer te melden hebben. Gelukkig zijn de meeste titels van HBO van korte duur en wordt de kwaliteit ook in stand gehouden. Geen Prison Break/24-perikelen op die zender.
Zeker en vast juist. Wat mij het meest stoort aan reguliere series (zoals Lost en Prison Break) is dat er een verhaal geconstrueerd wordt met een heleboel mysteries. Maar wat we dan zien in de volgende seizoene,, zijn steeds nieuwe kleine verhaaltjes met volledig nieuwe personages en nieuwe plotwendingen die helemaal niets meer met de essentie van de reeks te maken hebben. En hierdoor wordt het uit de doeken doen van de oorspronkelijke mysteries steeds meer uitgesteld, en blijven veel mensen ook kijken uit nieuwsgierigheid. Ik in ieder geval niet!
Desondanks deze vaststelling, heb ik ten zeerste genoten van het 1ste seizoen van zowel Lost als Prison Break.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Daar moest ik even hard om lachen. The Sopranos niet dicht bij de realiteit maar 24 wel?!
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik bedoelde de meeste verhaallijnen waarin wordt verdiept in slechts 1 aflevering. Bij The Sopranos zag ik dat niet zo vaak terug. Hier wel en bij 24 ook (hoewel die serie wel profiteert van de splitscreens e.d.).
En dan nog, je kunt zo hard lachen als je wilt, maar het verschil in realiteit tussen The Sopranos en 24 is niet zo groot hoor. Je moet alleen even wat verder kijken dan de in jou ogen 'alleenstaande' kwaliteit van HBO.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vrij meesterlijke serie, ben nu bijna klaar met seizoen 1. Vrij rustig verteld, maar blijft heerlijk boeien. Een goede vervanger voor the Sopranos. HBO doet het weer, alleen al omdat het geen reclames heeft is het al realistischer
(hoewel dat me verder geen reet boeit bij dit soort ver van me bed series alsof ik enig idee heb hoe het op de straten er aan toe gaat.)
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Na een kleine stop ben ik aan seizoen 5 begonnen..damn wat is dit een masterserie...
McNulty en Clay Davis 
De score van The Wire: Hier
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
Weet er iemand waar je die zinnen vindt dat de aflevering omschrijft?
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Geniale serie. Bunker is zo cool! Alle seizoen veel te snel gekeken! Maar als iets goed is kun je niet stoppen.
WhoKnowZ
-
- 5336 messages
- 2208 votes
Geniale serie. Bunker is zo cool! Alle seizoen veel te snel gekeken! Maar als iets goed is kun je niet stoppen.
Bunker, dat personage kende ik nog niet. 
Bunk daarentegen is een ontzettend cool karakter. 
DownBusiness
-
- 109 messages
- 148 votes
Nog 1 seizoen te gaan!
En dan moet ik na the Shield en nu the Wire weer een nieuwe serie uit gaan zoeken.
..
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes
Met grote voorsprong de beste serie die er ooit gemaakt is (vind ik dan)..
Seizoen 2 is net iets minder dan de andere maar nog 100x beter dan een gemiddeld seizoen van PB, Lost, 24...
Speelt nu trouwens ook op BBC2, iedere weekdag omstreeks half 1 onze tijd een nieuwe aflevering. Seizoen 1 is daar al bijna gedaan, weet niet of ze doorgaan met de andere seizoenen.
entropy
-
- 35 messages
- 0 votes
Ja hoor, BBC2 zendt omstreeks middernacht van maandag tot en met woensdag elke dag een aflevering uit. Alle seizoenen zullen aan bod komen. Al zit er wel wat tijd tussen: seizoen 2 begon pas enkele weken na de laatste aflevering van seizoen 1.
Ik was helemaal onder de indruk van het eerste seizoen van The Wire. Doorgaans zijn series niet aan mij besteed omdat ze mondjesmaat hapklare rommel serveren (24 & Prison Break). Maar The Wire is dan ook geen echte serie. Burns en Simon zijn haast een eigentijdse Zola: in een ultrarealistische trant (bijna naturalistisch in zijn grauwheid) krijgen we een ontleding van een systeem, een samenleving, een tijdsgeest. De dialogen zijn authentiek, de beelden steken vol metaforen, het verhaal is briljant. De openingscène van seizoen 1 spreekt boekdelen.
Het was even wennen in het eerste seizoen, maar na enkele afleveringen zat ik aan de buis gekluisterd. De politieke spelletjes, de macht, de liefde voor het métier, de idealen. Alles komt in één seizoen al zo wonderlijk naar boven. De personages zijn ook geen kartonnen figuren zoals in het leeuwendeel van de series, het zijn echte karakters met diepgang.
Ik zit nog maar aan het begin van seizoen 2, maar voorlopig kan het niet meer stuk. Dit niveau is echt onovertroffen.
tn2543
-
- 446 messages
- 1118 votes
Alle seizoen van the wire vond ik sterk! Seizoen 1 en 2 zijn echter wel de beste naar mijn mening. Maar de latere seizoen zijn zeker de moeite waard. Eerder heb ik een documentaire gezien op TV van Louis Theroux, waar hij een kijkje nam in de ghetto's van Philadelphia... wat ik daar zag kwam bijna 1 op 1 over met The Wire. Dit geeft aan dat the wire naar mijn mening beschouwt kan worden als 'reality'.
Vaak zie je bij bepaalde series een teruggang in kwaliteit naarmate er meerdere seizoen verstreken zijn. Bij the wire is dit niet het geval. De karakters blijven ijzersterk. Het acteerwerk is van uitmuntend hoog niveau!!!
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Bunk en McNulty, wat een figuren, heerlijk! Net seizoen twee afgekeken, en ik ben helemaal verslaafd. Dat moment dat ze een inval doen in het hoerenhuis en McNulty ligt te wippen met die vrouwen.. ik kwam niet meer bij . Verder met seizoen 3, de verslaving continues!
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Jaaa geniale serie dit. Ik ben pas begonnen aan s2 op dvd. Wel een beetje laat sinds ik een paar maanden terug s1 had gezien, maar goed.
Ik zeg niet dat het beter is dan het eerste seizoen, maar 't is toch een stuk verslavender, grappiger (en toegankelijker) dan je in de eerste instantie zou denken. Erg subtiele serie. Echt een aanrader voor de fans van Law and Order en vooral The Shield.
Doet wat mij betreft ook niks onder bij The sopranos.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1228 votes
Zo helemaal klaar, en ben er stiekem wel blij van dat het afgelopen is. Droomde er zelfs 's nachts van. Maar dit is, seizoen 1 t/m 4, de beste serie die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen. Seizoen 5 vond ik iets minder omdat het me allemaal wat te teveel van het goede werd. De kracht van de serie lag juist in de weinig opgeblazen verhaallijn en de identificeerbare karakters. In 5 gaan de makers toch net iets sensationeler verder, hoewel de journalisten verhaarllijn wel weer een hele interessante is.
Seizoen 1: geniale kennismaking, ik had nog nooit zo'n soort serie gezien. 4,5*
Seizoen 2: Vooral bij vlagen erg grappig, maar met een zeer sterke afsluiter. 5*
Seizoen 3: Ook zeer sterk, alleen is de rek uit het Barksdale verhaal en komt Marlo pas net opzetten. 4,5*
Seizoen 4: Briljante nieuwe verhaallijn met de kinderen. Tevens is de ontwikkeling van Marlo erg interessant en is het goed dat McNulty even wat minder aanwezig is. 5*
Seizoen 5: Sterk, maar onwerkelijk. 4*
4,6* totaal. Favoriete personage is 'The Bunk' 
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Geniale serie! Waarschijnlijk de meest realistische ooit met een ongelooflijk goede cast. Mijn favoriete personages:
- Bunk
- Lester
- Colvin
- Dennis
- Stringer Bell
Tot nu toe werd het bij elk seizoen nóg beter. Moet nu aan seizoen 5 beginnen...
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Is deze serie ook niet met die shiiiiiiiiiiiiiiiiiiit-gozer?
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Die is wel grappig. Ik ben geen fan van zulke series als deze, maar misschien toch maar eens kijken. Sopranos vind ik ook bij vlagen geweldig.
Ik volg nog niet genoeg series :S
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Sinds een jaar ben ik ook een fanatiek tvserie kijker en heb echt een shitload om in te halen. Ik heb denk ik nu zeker 10 series lopen
en ik heb deze ook nog liggen. Deze kan er niet bij, ik moet eerst wat afronden voordat ik er weer wat bij doe.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Hehe, vertel mij wat. Zo heb ik ook nog geen enkele seconde van Lost gezien.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik dan wel, al anderhalf seizoen onderweg maar vrolijk wordt ik er niet van. Meer dan één episode trek ik niet op een avond. Ik snap niet waarom die serie zo populair is maar laat dat je niet weerhouden 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Hij trekt mij ook totaal niet, maar wil zien what all the fuss is about om het zo maar even te zeggen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Same here, ook mijn enige motivatie om de serie af te zien.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Is deze serie ook niet met die shiiiiiiiiiiiiiiiiiiit-gozer?
Isiah Whitlock Jr, ook te zien in 25th Hour en She Hate Me met zijn bekende catchword.
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes
Same here, ook mijn enige motivatie om de serie af te zien.
Als je het na meer als 1 seizoen nog niet brilliant vindt, geef je beter op.