- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
linxde1
-
- 395 messages
- 346 votes
Ik ben toch blij dat ik de boeken niet gelezen heb. Dan zat ik me bij elke aflevering te ergeren. In tegenstelling tot nu. Dit seizoen vindt ik prima, trouwens. Met de laatste 2 afleveringen als hoogtepunten. Stannis heb ik opgegeven. Die mag dood. Samen met dat rooie wijf op de brandstapel. En jawel Drogon steekt hem aan.
CorvisChristi
-
- 382 messages
- 342 votes
Het is al keer op keer vermeld en gezegd: deze serie mag niet meer met de boeken vergeleken worden. De serie slaat linksaf, de boeken slaan rechtsaf.
En t/m aflevering 8 van dit alweer veelbesproken seizoen begon ik de keuzes die de scriptschrijvers maakten, steeds meer te accepteren. Bepaalde kanten die ze op gaan, werken beter voor de serie en dat mag gezien worden.
MAAR, hoe machtig en kippenvel bevorderend de laatste scene van 'The Dance of Dragons' ook was, met de keuze om Shireen te laten sterven en Stannis daarmee gewoon grofweg neer te zetten als een badguy van het allerlaagste allooi (terwijl hij juist eerder in het seizoen z'n goede kanten liet zien middels zijn liefde naar zijn enige dochter toe), hebben schrijvers Weiss en Benioff een wansmakelijke beslissing gemaakt. Natuurlijk is het overduidelijk dat Stannis en Selyse in de macht zijn van de rode vrouw en volledig verteerd worden door haar invloed. Echter hebben we ook al gezien dat Stannis zich niet altijd door haar laat ringeloren.
Maar na de mooie scene tussen Davos en Shireen, wist ik eigenlijk meteen al dat het voor één van beiden slecht zou aflopen. BAH!!
Begrijp me niet verkeerd, GoT blijft nog steeds een goede serie, maar soms heb ik wel eens het idee dat ze het er gewoon om doen.
Er was ook al openhartig aangegeven dat t.o.v. de boeken in dit seizoen veel karakters zouden sterven, die in de boeken gewoon nog vrolijk rondlopen. Maar i.m.o. slaan ze nu toch een beetje door.
Daarnaast valt me ook op, dat de schrijvers toch wel her en der niet echt met zulke sterke verhaallijnen aan komen. Zo is het hele gedoe in Dorne gewoon behoorlijk matig te noemen en komt het karakter van Jaime, die een geweldige ontwikkeling doormaakte door de seizoenen heen, hier niet uit de verf.
Gelukkig wordt het nog deels goedgemaakt met dé scene waarop heel veel mensen reikhalzend naar uit hebben gekeken. Ik hoef natuurlijk niet te vermelden over welke scene ik het heb.....
En om het er toch maar even uitgegooid te hebben: als fan van zowel de boeken als de serie, prefereer ik toch de boeken. Maar dit terzijde...
linxde1
-
- 395 messages
- 346 votes
Begrijp me niet verkeerd, GoT blijft nog steeds een goede serie, maar soms heb ik wel eens het idee dat ze het er gewoon om doen.
Er was ook al openhartig aangegeven dat t.o.v. de boeken in dit seizoen veel karakters zouden sterven, die in de boeken gewoon nog vrolijk rondlopen. Maar i.m.o. slaan ze nu toch een beetje door.
Ik ben het met je eens. Dat van Stannis valt me echt zwaar, ligt me zwaar op de maag.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Shireen was inderdaad niet nodig, maar op zich maakt het de haat voor Stannis ook weer groter. Helaas was ik wel een aanhanger van hem, liever Stannis dan Bolton in het noorden...maar Stannis maakt zich niet populair hiermee. Robert Baratheon zou dit nooit gedaan hebben, Stannis is door zijn jaloezie en Melisandre totaal gehersenspoeld.
Seizoen 5 heeft een ontzettend sterkte episode 8 en 9, ben dan ook zeer benieuwd naar 10. Dorne blijft jammer en natuurlijk het enige personage wat TOTAAL NUTTELOOS blijft die ze die vermoord hebben: Barristan Selmy.
CorvisChristi
-
- 382 messages
- 342 votes
Tja, dat van Barristan Selmy vond ik ook al vrij lullig. Als ze zo doorgaan, staan er zo meteen alleen nog maar karakters overeind die in de boeken allemaal dood zijn, en in de serie nog springlevend zijn
!!
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Ik ben toch blij dat ik de boeken niet gelezen heb. Dan zat ik me bij elke aflevering te ergeren. In tegenstelling tot nu. Dit seizoen vindt ik prima, trouwens. Met de laatste 2 afleveringen als hoogtepunten. Stannis heb ik opgegeven. Die mag dood. Samen met dat rooie wijf op de brandstapel. En jawel Drogon steekt hem aan.
Sluit ik me volledig bij aan! Ben ook erg blij de boeken niet gelezen te hebben. Heb tot nu toe gewoon kunnen genieten van seizoen vijf, met de achtste en negende afleveringen als absolute hoogtepunten.
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
Twee woorden: Daznak's Pit

Omg that was beautiful.
Seizoen 5 is een ware topper, kwaliteit blijft hoog met elke episode. Vind nog steeds enkele episodes (twee of drie maar) van seizoen 2/3 de mindere van het stel (hoewel dat met 0,000000000001% scheelt van de rest, want eigenlijk is alles gewoon top). Dus zeer mooi dat de kwaliteit behouden blijft.
Ik kijk ontzettend uit naar episode 10. Er staat nog genoeg te gebeuren bij Jon, Cersei, Dany, Arya o.a. voor de afsluiting van dit jaar. Can't wait!
Ben ook blij dat Dorne sinds de start van seizoen 5 wat beter is geworden, want de eerste paar scènes in Dorne waren qua acteerwerk en camerawerk tenenkrommend. De enige paar minuten waar ik me aan stoorde toen. Nu lijkt het wat natuurlijker te 'flowen' gelukkig en ik ben benieuwd wat ze in de serie gaan maken van Doran's motieven e.d. Komt vast goed.
D&D doen het goed.
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
Die Shireen scène. Kom op man. Mag ik nog hopen dat dit niet in het boek gaat gebeuren? (in ieder geval dan niet door Stannis)
Als D&D dit zelf bedacht hebben zal ik alvast eerlijk zeggen dat ik dit te ver vond gaan.
Volgens mij hebben de makers ook wel wat vrijheden genomen met de Stannis/Shireen scènes. (...)
de keuze om Shireen te laten sterven en Stannis daarmee gewoon grofweg neer te zetten als een badguy van het allerlaagste allooi (terwijl hij juist eerder in het seizoen z'n goede kanten liet zien middels zijn liefde naar zijn enige dochter toe), hebben schrijvers Weiss en Benioff een wansmakelijke beslissing gemaakt. (...)
Ik ben het met je eens. Dat van Stannis valt me echt zwaar, ligt me zwaar op de maag.
HIER Inside the Episode #9 geven David & Dan aan dat het George R.R. Martin is geweest die dit hun heeft verteld dat dit zou gaan gebeuren. Dus dit staat ons nog te wachten in de boeken in alle waarschijnlijkheid, en was het plan van Martin zelf. Na 1.33 minuut zeggen ze dit, maar ik zou daarvoor ook gewoon het stukje bekijken over Stannis, want ze gaan er dieper op in.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ik heb het gezien (had het ook al gehoord), maar zoals de situatie op dit moment in de boeken is, zou zoiets een solo actie van Melisandre worden. Niet alleen heeft ze de gelegenheid (itt Stannis is ze op Castle Black), ze heeft ook een reden (Jon heeft flink wat magie nodig).
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2409 votes
Stannis steekt al seizoenen lang willekeurige mensen in de brand dus hij is al tijden niet bepaald een goedzak, dat moet je niet vergeten als je hem opeens een bad guy gaat noemen. Een akelige scene die perfect laat zien hoe idioot ver Stannis gaat om zijn eigen claim naar de troon waar te maken.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Toch maar een matige aflevering, maar dat komt vooral door het hoge niveau van vorige week misschien. Vond het vooral een erg slordige aflervering zonder focus. The fighting pit was wel cool, maar de actie was verre van strak geschoten en miste spanning. En de lelijke greenscreen en CGI was toch maar... crappy! Zeker toch voor GoT standards. Het is duidelijk dat ze het meeste van hun geld in ep8 hebben gestoken. Toch ook zo voorspelbaar dat Drogen Ex Machina de dag ging redden. Die draak is eigenlijk ook maar bijzonder kwetsbaar en minder sterk dan ik dacht... Ohja, en Dany vliegt weg en laat de rest gewoon maar achter om te sterven? Leuke queen.. 
En natuurlijk is er die ene scene... Best hartbrekend en gruwelijk, maar euh... Dit gaat toch zo hard in tegen het personage van Stannis? Van waar komt dit ineens? Ik heb begrepen dat dit weer een afwijking is van het boek, en dat zou het kunnen verklaren. Maar kan iemand me uitleggen wat de motivatie hier achter was?
Voor mij was het eerder een flauwe shock over substance van de schrijvers (zoals de naive rape van Sansa), en ik ben er niet voor te vinden want het klopt voor mij gewoon niet met het karakter dat ze hebben opgebouwd van deze personages.
linxde1
-
- 395 messages
- 346 votes
Stannis steekt al seizoenen lang willekeurige mensen in de brand dus hij is al tijden niet bepaald een goedzak, dat moet je niet vergeten als je hem opeens een bad guy gaat noemen. Een akelige scene die perfect laat zien hoe idioot ver Stannis gaat om zijn eigen claim naar de troon waar te maken.
Dit is niet de Stannis van het begin van de serie. Renly, de verrader, Mance, de vijand op de stapel, OK. Maar zijn eigen dochter. Een schat van een meisje zo op de brandstapel. Dit gaat toch wel wat verder. Daarom is hij totaal verloren. The red bitch put a spell on him!
Trouwens, wat me verder stoorde was de speer in de rug van Jorahs tegenstander, terwijl hij op de grond lag. Ongeloofwaardig!!
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Een toffe aflevering die beter had gekund.
Arme shireen, we hebben hier volgens mij de eerste echte spoiler voor de boeken te pakken, so be it.
Toch vermoed ik dat de context van deze toekomstige gebeurtenis geheel anders zal zijn.
En over context gesproken: Daznak's pit.
Ik vond de build-up tot aan Drogon fantastisch. Jorah's momentje, Dany en consorten die omsingeld zijn en aan de verliezende hand. Dankzij gebeurtenissen als the red wedding krijgen dit soort situaties veel meer lading. Het is dan niet zomaar een actie-scene.
Maar Dany die op Drogon stapte voelde enorm stupide. In de boeken gebeurde dit in het heetst van het moment en was het meer een impulsieve actie voor mijn gevoel. Nu was het onnodig, de strijd was al gestreden en ze laat iedereen daar achter. Weird.
Over de CGI ga ik niet klagen, het zag er met vlagen wat onder de maat uit voor GoT-begrippen maar het was dan ook wel een zeer ambiteuze scene voor TV-standaarden. Daarbij is het ook wel heel lastig om Dany die op Drogon weg vliegt er realistisch uit te laten zien. Met zulke CGI meets acteur momenten vallen films vaak nog door de mand.
Ik was wel aardig tevreden over de Dorne scenes. Nergens bijzonder maar beter als de voorgaande scenes.
Toch verkeerd GoT op het moment in zwaar weer naar mijn mening. Enige subtiliteit in het schrijfwerk is zeer welkom. Personages doen soms onverklaarbare dingen omdat ze van punt A naar punt B moeten of iemand anders moeten vervangen.
Ik keek deze serie nooit voor de actie, ik vond blackwater zelfs een mindere aflevering. Dat nu het actievolle hardhome mijn favoriete aflevering van het seizoen lijkt te gaan worden zegt wel iets.
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2409 votes
\
En natuurlijk is er die ene scene... Best hartbrekend en gruwelijk, maar euh... Dit gaat toch zo hard in tegen het personage van Stannis? Van waar komt dit ineens? Ik heb begrepen dat dit weer een afwijking is van het boek, en dat zou het kunnen verklaren. Maar kan iemand me uitleggen wat de motivatie hier achter was?
Ik las in een interview (en hier komt mogelijk een boekspoiler) dat R.R. Martin dit ook van plan is in het boek en hij het de schrijvers verteld heeft. Hiermee tonen ze aan dat Stannis er alles op alles aan doet om de macht te krijgen, al dan niet onder de invloed van Melisandre
Dit is niet de Stannis van het begin van de serie. Renly, de verrader, Mance, de vijand op de stapel, OK. Maar zijn eigen dochter. Een schat van een meisje zo op de brandstapel. Dit gaat toch wel wat verder. Daarom is hij totaal verloren. The red bitch put a spell on him!
Die 2 voorbeelden zijn inderdaad nog te verklaren maar er hebben vooral in het begin wel meer mensen op de brandstapel gelegen door hem (of misschien eigenlijk wel door Melisandre)
En tja niemand zei ooit dat de gevechten in Daznak's Pit eerlijk verliepen
Mazzeltje aan zijn kant
Glacius
-
- 4297 messages
- 3031 votes
Het is out of character omdat het niet past binnen de context van het boekpersonage? Wat is dat nou weer voor onzin... Ik vond het binnen de serie zeker niet out of character van Stannis.
filmfan0511
-
- 1094 messages
- 1124 votes
The dance of dragons was zeker een goede aflevering, maar naar Got-begrippen een wat mindere 'negende episode'. Normaal is de 9de aflevering de aflevering waar het hele seizoen naar toe werkt en het hoogtepunt van het seizoen, voor dit seizoen gaat dit echter niet op. Daznak's pit was natuurlijk erg indrukwekkend, maar ik had er net wat meer van verwacht. De actie was goed in beeld gebracht en op de laatste akte na was ook de CGI goed, maar het is wel duidelijk dat het grootste deel van het budget naar Hardhome is gegaan. Maar dit zie ik wel even door de vingers en het blijft allemaal goed, zeker voor serienormen.
Wat betreft shireen, tja. Er werd eigenlijk al een paar keer in de show zwaar gehint naar dit en ook in de boeken lijkt me dit een meer dan waarschijnlijk scenario. Jammer wel dat Stannis nu echt definitief als een soort badguywordt neergezet, hoewel ze hem in de serie nooit echt sympathiek hebben gemaakt.
Volgende week staat er echt een hele hoop te gebeuren. Ik las dat de aflevering 10 minuten langer gaat duren en dat zal ook wel nodig zijn om het niet gerushed over te laten komen.
Zin in.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Het beloofd net als 'the children' weer een flinke afsluiter te worden. Ik wil de epiloog van ASOS.
Het is nu of nooit...
(Willie)
-
- 425 messages
- 85 votes
Ik ken de boeken niet en vond die spraakmakende scene absoluut niet out of character, Stannis altijd al een bokkelul zonder ruggegraat gevonden, nog voordat hij bij Iron bank langsging.
Verder tot nu toe wel sterk seizoen, beter dan het vierde in ieder geval.
Leonvanbergen
-
- 21 messages
- 37 votes
Voor mij was dit een beetje een teleurstellende aflevering.
Als grote fan van Daenerys heb ik moeten toezien dat de draak eigenlijk niet veel voor stelt en haar leger wordt ook vrij makkelijk verslagen.
Als klap op de vuurdraak laat ze ook nog eens haar vrienden in de steek ipv hun te helpen vanaf die draak of iets dergelijks, jammer.
Verder wel weer een goed seizoen hoewel het voor mij afneemt kwa kijk drang.
CorvisChristi
-
- 382 messages
- 342 votes
Het beloofd net als 'the children' weer een flinke afsluiter te worden. Ik wil de epiloog van ASOS.
Het is nu of nooit...
Ik hoop het ook, maar reken er maar niet op. Wat een definitieve gemiste kans zou zijn. Gebeurt het namelijk nu niet, dan zal het er ook niet meer in zitten. Wat tevens de bende van Dondarrion daarmee ook volledig nutteloos maakt.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat het hele 'Stannis = Azor Ahai' (de persoon waarvan men denkt dat die uiteindelijk met de white walkers zou moeten afrekenen) wordt maar weinig naar voren gebracht in de show. Het valt me namelijk op dat heel veel niet-boeklezers denken dat hij Shireen nu alleen maar verbrand heeft om de troon te winnen.
Het is nu of nooit...
Om eerlijk te zijn heb ik er door deze uitspraken juist minder vertrouwen in gekregen. The Children werd extreem overhyped en viel o.a. mij (en vooral veel boeklezers) erg tegen. Vooral dat laatste gedeelte met Tyrion was slordig en er leek gewoon te veel in de aflevering gepropt te zijn.
LS lijkt me erg onlogisch omdat zij in de Riverlands zou moeten zitten en daar zijn op dit moment geen hoofdpersonages. Er gaat wel een theorie in de ronde dat je in de eerste shot van de ep 10 promo LS ziet staan en ziet kijken naar Moat Cailin. De laatste scène zou dit dat zijn als een klein vooruitzicht.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Het is nu of nooit...
Ben bang dat LS niet komt...
lilB
-
- 201 messages
- 39 votes
Ach, ik kan daar nu ook wel zonder. Daar lezen we in de boeken wel weer over!
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Ik ben nog steeds hoopvol ( Komt met name door de episode title van de finale. )
Maar goed, met of zonder LS, hopelijk een betere finale als die van vorig jaar.
The children kon niet aan de verwachtingen voldoen.
filmfan0511
-
- 1094 messages
- 1124 votes
Ik ben nog steeds hoopvol ( Komt met name door de episode title van de finale. )
Maar goed, met of zonder LS, hopelijk een betere finale als die van vorig jaar.
The children kon niet aan de verwachtingen voldoen.
Inderdaad, wat voornamelijk kwam omdat er zoveel in gepropt werd en daardoor de aflevering gerushed overkwam. Hopelijk maken ze dit jaar niet dezelfde fout en temporiseren ze het een beetje. Maar ik verwacht wel een sterke finale. En LS.. De titel klinkt er bijna te perfect voor, maar ik verwacht het niet meer.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
The Children vond ik geen slechte finale, maar Tyrion kreeg veels te weinig screentime. Dat vond ik met name ontzettend storend. In het boek was het een lange scene waar ik veel van genoot. De move dat Varys mee ging vond ik dan wél weer goed bedacht van de seriemakers. LS zou ik wel nice vinden hoor, maar ik vraag mij af of het nog wel in het verhaal (de serie) past. Wéér een verhaallijn erbij? Of komt LS maar eventjes? Of zou Briënne toch het lootje leggen? Moeilijk, moeilijk. Dat Cersei's pijnlijke walk eraan komt is 100% zeker, heb namelijk de GEWELDIGE muziek gehoord die daarbij hoort. Je zou bijna medelijden krijgen... Gra o tron - sezon 5 - soundtrack: 13. Ramin Djawadi - Atonement // Westeros.pl - YouTube
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4695 votes
blijven hangen bij seizoen 1, ep. 8, en eigenlijk heel weinig zin de draad weer op te pakken. Ligt nu al een maand stil. Mag het vast niet zeggen, maar ik vind het allemaal maar zo-zo...
Ik had hetzelfde gevoel. Om één of andere reden duurde het erg lang vooraleer ik 'in' in de serie zat (het verhaal pakte me ook helemaal niet). Zelfs na het eerste seizoen was ik niet helemaal overtuigd. Vond het daarna alleen maar sterker worden met elk seizoen wel enkele afleveringen die absoluut geweldig zijn.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4695 votes
Gisteren Hardhome gezien.
Alleen jammer dat ik al iets gelezen had over Game of Thrones meets the Walking Dead. Ik had dus wel iets voelen aankomen en het onverwachte is net een leuk element in GoT. Was ook al zo met de verkrachting, die gewoon half gespoilerd werd door enkele nieuwswebsites door de (overdreven) commotie die was ontstaan...
Het was makkelijker te vermijden toen ik pas eind 2014 de eerste seizoenen keek. Achterop lopen heeft nog zo zijn voordelen. 
bobbee
-
- 132 messages
- 45 votes
De finale moet een hoop goed gaan maken. Aflevering 9 was erg zwak, vooral de scene's in Mereen. Wel sterk was de Agamemnon scene, die regelrecht gejat lijkt uit de Ilias. Jammer dat het niet de laatste scene was. Daarvoor in de plaats kregen we een stukje uit de The never ending story voor geschoteld. Daar zit je als volwassen kijker natuurlijk niet op te wachten.
Ik hoorde laatst een interessante theorie. Ergens aan het begin van de serie zegt Robert Baratheon tegen Ned Stark dat hij het maar moeilijk kan geloven dat Jon Snow een bastaard zoon van Ned is. Want Ned was toch altijd de rechtschapenheid zelve. Ned kijkt Robert dan aan en lijkt iets te willen zeggen, maar doet dat niet.
De theorie wil nu dat Jon Snow niet zijn zoon is maar die van zijn zuster Lyanna en Aerys II Targaryen, the mad king. Dat verklaart ook waarom John met zijn zwaard dingen kan die anderen niet kunnen (zie de aflevering met de The White Walkers). En waarom Ned hem als zoon heeft geadopteerd, ter ere van zijn zuster, maar ook omdat Jon feitelijk de echte troonopvolger is.
Wat Melisandre betreft, het was voor mij altijd al duidelijk dat zij fake is en uiteindelijk net zo door de mand zal vallen als Carice van Houten als actrice. Ze hadden de rol aan geen betere kunnen geven. Beide pretenderen een hoop, maar zijn ongeloofwaardig, als tovernares en als actrice.
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Ik hoorde laatst een interessante theorie. Ergens aan het begin van de serie zegt Robert Baratheon tegen Ned Stark dat hij het maar moeilijk kan geloven dat Jon Snow een bastaard zoon van Ned is. Want Ned was toch altijd de rechtschapenheid zelve. Ned kijkt Robert dan aan en lijkt iets te willen zeggen, maar doet dat niet.
De theorie wil nu dat Jon Snow niet zijn zoon is maar die van zijn zuster Lyanna en Aerys II Targaryen, the mad king. Dat verklaart ook waarom John met zijn zwaard dingen kan die anderen niet kunnen (zie de aflevering met de The White Walkers). En waarom Ned hem als zoon heeft geadopteerd, ter ere van zijn zuster, maar ook omdat Jon feitelijk de echte troonopvolger is.
Zou wat zijn zeg.