- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Verrassend goede CGI voor de draken ook.
jester
-
- 806 messages
- 1245 votes
Het verhaal gaat meer over politiek en intriges dan over de oorlogen zelf, en zo is de TV-serie ook. Als ik massale veldslagen wil zien, dan kijk ik wel naar Lord of the Rings, hier hoeft dat voor mij niet.
Maar als de serie de eerste kennismaking met GoT is, kan ik me voorstellen dat je er meer van verwacht.
Mooie scenes weer met Tywin en Tyrion, en Joffry en Sansa op de loopbrug. En tussen neus en lippen door wordt er even een tong uit een mond gesneden. 
JB.
-
- 149 messages
- 293 votes
De finale viel me een klein beetje tegen. Het was prima, maar niet zo sterk als ik had gehoopt.
Een aantal scenes waren inderdaad niet zo relevant.
Verder vind ik het verhaal van Jon Snow ook steeds zoetsappiger worden. Tuurlijk heeft hij het zwaar daar maar die kameraadschap met die gasten...doet me denken aan die hobbits in LotR.
Ik weet dat er veel fans van de LotR films ook naar GoT kijken, maar ik vind deze serie zoveel beter omdat het rauwer is. Hoop dat dit wel zo blijft.
Ik heb de boeken niet gelezen, ben erg benieuwd naar het 2e seizoen.
the new guy
-
- 1731 messages
- 1591 votes
WTF, was dit de finale!?!?!!?!?
Jammer, begon er net lekker in te komen.
Musicer
-
- 614 messages
- 652 votes
En de kijkcijfers gaan de hoogte in voor de finale: 3.041 miljoen kijkers en een 1.4 demo in kijkers van 18-49 jaar.
(Vgl. aflevering 8 had 2.715 miljoen kijkers en 1.2 demo).
Ik denk dat Ned's dood meer goed dan kwaad heeft gedaan. De serie is een pak interessanter nu iedereen weet dat ze de ballen hebben om een van de hoofdfiguren de kop af te hakken 
Albus Dumbledore
-
- 2041 messages
- 884 votes
Kan iemand mij misschien uitleggen wat een demo is? 
Musicer
-
- 614 messages
- 652 votes
Gewoon een berekening hoeveel mensen uit een bepaalde leeftijdscategorie naar een programma kijken, weet zelf ook niet goed hoe het berekend wordt.
Ter vergelijking op HBO: True Blood zat vorig jaar rond de 3.0, wat erg goed is voor een programma op kabel. Boardwalk Empire zat vorig jaar ook rond de 1.4, wat redelijk is.
Maar kabelzenders zoals HBO kijken vooral naar het aantal kijkers, de demo is vooral van belang voor de grote zenders. Zoveel te meer mensen uit de 19-48 categorie kijken naar een programma, zoveel te meer geld ze kunnen vragen om reclame uit te zenden.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Demo is de afkorting van demografie, een persoonstelling dus.
JaNeetoch
-
- 7 messages
- 0 votes
Zo, eindelijk kunnen kijken. Gelukkig dus geen cheesy hij-is-niet-dood-hij-leeft-hoera moment.
Eigenlijk was dit niet echt een afsluiter maar weer een aantal nieuwe verhaallijnen, een jaar wachten lijkt me veel te lang.
Hier een mooi interview met de makers, over de keuzes die ze (moeten) maken, ook voor seizoen 2 (SPOILERS wat betreft seizoen 1 in ieder geval).
Interview
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Voor een seizoen finale, een tegenvaller, maar desalniettemin wel aardig. Ik hoop dat ze al begonnen zijn met het filmen voor seizoen 2 en dat we geen heel jaar hoeven te wachten.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Ik hoop dat ze al begonnen zijn met het filmen voor seizoen 2 en dat we geen heel jaar hoeven te wachten.
...want kwantiteit is beter dan kwaliteit? De pre-productie vergt ook een hoop tijd.
ILDIB
-
- 3061 messages
- 2378 votes
Tis al eerder gezegd, maar tis gewoon een exact kopie van Rome. Machtsstrijd, intriges en veel nutteloos (mar niet minder gewaardeerd
) bloot. Helaas ook wat traag..
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Zo veel naakt zit er nou ook weer niet in hoor. In Rome zit vele malen meer naakt. Maar wat heeft iedereen tegenwoordig toch tegen naakt??? Ik dacht dat de preutse jaren '50 al ver achter ons lagen?
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Rome was daarentegen wel een heel stuk boeiender en niet alleen omdat dat verhaal waargebeurd is...
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes
Iedere serie met politieke intrige mbt een monarch is een kopie van Rome?
De series zijn in de verste verte niet te vergelijken.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Ik vond de overeenkomsten wel heel erg duidelijk hoor en in grote getalen. Maar de serie is dan ook van de zelfde makers...
Van het begin af aan had ik toch echt het idee naar Rome in een fantasy setting te kijken, maar dan iets minder sterk.
Nicholas123
-
- 292 messages
- 284 votes
Game of Thrones is gebaseerd op een serie fantasyboeken en naar wat ik begrijp van mensen die de bewuste boeken gelezen hebben worden de boeken tot nu toe behoorlijk accuraat gevolgd. Kopie van Rome lijkt me dan ook nogal een oneerbiedige benaming voor de serie. Eindelijk eens een volwassen fantasyserie die er niet volstrekt k*t en goedkoop uit ziet lijkt me een betere.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Vandaag de 1e 2 afleveringen gezien en diep onder de indruk!
Vanaf de 1e aflevering was ik na de 1e scene al geboeid.
Een fantasy serie die het fantast element heel subtiel toe lijkt te passen.
Tot nu toe nog geen tovenaars, draken, orks, etc..
Maakt het realistisch, mysterieus en onduidelijk over waar het heen gaat.
Dit staat meteen boven aan mijn kijk-lijstje!
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes
Game of Thrones is gebaseerd op een serie fantasyboeken en naar wat ik begrijp van mensen die de bewuste boeken gelezen hebben worden de boeken tot nu toe behoorlijk accuraat gevolgd. Kopie van Rome lijkt me dan ook nogal een oneerbiedige benaming voor de serie. Eindelijk eens een volwassen fantasyserie die er niet volstrekt k*t en goedkoop uit ziet lijkt me een betere.

Rome is dus hoogstens een GoT-kopie en nooit vice versa.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes

Hoog tijd voor wat bijlessen geschiedenis lijkt me!
Thorongil
-
- 1619 messages
- 690 votes
De laatste aflevering eindelijk bekeken vandaag. Moet zeggen dat het een leuke serie is, maar er is niet echt iets dat echt verbluft of er uit springt. Vooral wat betreft de duels hebben ze nog veel werk, qua spanning en choreografie. Van de grootschalige veldslagen zagen we ook bitterweinig.
FlyLo
-
- 1070 messages
- 745 votes

Hoog tijd voor wat bijlessen geschiedenis lijkt me!
Als jij denkt dat Rome 100% historisch correct was moet je dringend zelf geschiedenislessen volgen. En als je denkt dat dergelijke verhalen pas ontstonden rond 100 v.C. moet je ook wat geschiedenislessen volgen.
Het lijkt me ondertussen wel duidelijk dat het een belachelijke bewering was om GoT ten eerste te vergelijken met Rome, en ten tweede een "kopie" te noemen.
De laatste aflevering eindelijk bekeken vandaag. Moet zeggen dat het een leuke serie is, maar er is niet echt iets dat echt verbluft of er uit springt. Vooral wat betreft de duels hebben ze nog veel werk, qua spanning en choreografie. Van de grootschalige veldslagen zagen we ook bitterweinig.
De boeken handelen die veldslagen op een paar blz af. Het gaat om de complotten en de intrige.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Ik ben me er terdege van bewust dat de serie Rome grotendeels fictie is, het verhaal van de politieke intriges daarentegen niet. Julius Ceasar leefde ± 100 v.Chr. dus vandaar dat ik het had over 2100 jaar terug, leek me toch redelijk duidelijk? Aangezien de ontwikkelingen van beide series zo goed als het zelfde zijn is de bewering dat ze op elkaar lijken niet bepaald vreemd.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Best leuke serie, die best weet te pakken als je eenmaal doorzet. Het begon erg voortreffelijk met de White Walkers (sterk design) maar focussed zich toch wat meer op intriges blijkt nu. Dat doet de serie dan ook best goed, niet geweldig maar toch wel solide. Ook te danken aan het sterke acteerwerk door velen, en vooral Bean is in zo'n serie van onschatbare waarde.
Wat me ook opviel was dat er veel off-screen gebeurd, verwacht je niet echt van HBO. Al zal het bij sommige momenten wel nodig zijn maar toch onaangenaam opvallend. Sets zijn zoals altijd bij HBO erg mooi en indrukwekkend. Fijne serie tot dusver, die erg veel goed doet maar die nergens exceptioneel in is.
mrdig
-
- 499 messages
- 2687 votes
Fijne serie tot dusver, die erg veel goed doet maar die nergens exceptioneel in is.
Ga je mond spoelen! Je doet het voorkomen of we het over een middelmatige serie hebben, maar niets is minder waar. Persoonlijk vind ik dit verreweg de beste serie van het jaar. Misschien wel van de laatste jaren.
Een uitermate boeiend verhaal, een geweldige cast en prachtige beelden. Wat wil je nog meer?
Tyrion Lannister is overigens mijn nieuwe held, wat wordt dat personage geweldig gespeeld door Peter Dinklage. Hulde daarvoor.
ps, voor wie alles al gezien heeft (major spoilers dus):
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Huh? Ik zeg toch dat de serie veel goeds doet maar nergens exceptioneel in is. Dat is toch wel lovender dan het een middelmatige serie noemen.
Beste serie van 2011? Hardly. Al wil ik het best één van de betere series dit jaar noemen, maar van de laatste paar jaar is in mijn ogen te veel lof. Al ben ik nog maar halverwege, misschien dat ik hier nog op terug kom.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Ik ben daar zeker wel van terug gekomen. Na het zien van de eerste helft van het seizoen vond ik de serie helemaal geweldig, echter tegen het eind van de serie laten ze veel te veel mogelijheden liggen. Het einde vond ik zelfs erg onbevredigend.
De serie is inderdaad nergens exceptioneel, daar heeft Naomi Watts wel degelijk gelijk in en door de vele off-screen gebeurtenissen en een 'einde' dat zo open is dat het niet eens een einde genoemd mag worden maakt dit een meer dan middelmatige serie. Het kwam mij over alsof het ineens ophield in plaats van een finale met een open einde. Op het laatst komen er opeens nog een hele hoop verhaallijnen bij, die hadden ze beter kunnen bewaren voor de eerste aflevering van siezoen 2.
Seizoen 2 werd al aangekondigd na aflevering 2, dus die komt er gegarandeerd wel. Tenzij natuurlijk de kijkcijfers op het eind heel erg tegenvielen, wat me niet eens zou verbazen.
Voor HBO hun doen vond ik dit een erg matige serie, ik ben meer kwaliteit van hun verwacht. Mogelijk is dit voor hun een serie met minder budget dan normaal, tegen het eind vond ik de SFx redelijk tegen gaan vallen in ieder geval!
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
In jouw geval wordt het zelfs minder dus? Dat hoorde ik al van meerdere serie buffs die ik ken. Hou mijn hart vast.