- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Hans Teeuwen
Hans Teeuwen
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nou ok, vanwege de naam 'Spikspliner' heb je wel een punt. Maar verder vind ik het vreemd om te verwachten dat je van een cabaretier is compleet anders voorgeschoteld krijgt. Was hij de hele avond op in zijn nakie op een pamfluit gaan blazen, had met vast ook geroepen dat het vroeger leuker was.
Verder ben ik van mening dat de meeste bands niets anders doen. Na de eerste 2 of 3 platen is het vooral meer van het zelfde.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
(over die bands) daar krijgen ze dan als 't goed is ook kritiek op,
en alsof de enige optie, om 'iets' anders te doen, 'in je nakie op een palmfluit te blazen', is
ja 't is een grappig voorbeeld maar het slaat natuurlijk op stront,
en ik heb 't hier ook niet over een gebrek aan vernieuwing, in de zin van dat zijn stijl niet verandert is, ik heb 't over vrijwel volledig, en soms gewoon volledig, herhalen van ouder materiaal
iets wat hij vanaf hard en zielig, tot en met industry of love gewoon nog niet gedaan had
(ja hij spreekt zowel in trui, als in industry of love duits, en hij heeft af en toe vergelijkbare stemmetjes, maar that's it zo'n beetje)
Black Math
-
- 5430 messages
- 1753 votes
Ach, het is allemaal niet nieuw meer, dat is ook erg lastig na 5 shows (inmiddels kennen we Hans Teeuwen wel), maar het was nog steeds een erg vermakelijke avond. En als je naar een concert gaat, klaag je toch ook niet dat de band nog steeds hetzelfde klinkt en deel dezelfde nummers speelt....
Joup van het Hek, Wim Kan, Lebbis & janssen, Waardenberg en de Jong, Freek de Jonge doen/deden toch ook steeds hetzelfde kunstje.
Ik moet het nog terug zien op dvd, maar in het theater vond ik het echt geweldig.
Een beetje rare vergelijking. Een band speelt vaak oude nummers op een concert, dus verwachtingen zijn anders. Bovendien leent muziek zich veel meer voor herhaling, terwijl bij humor de grap er dan wel vanaf is.
Maar om toch in te gaan op je metafoor: als een favoriete band van me een nieuw album uitbrengt kan ik er mee leven dat de stijl onveranderd is gebleven. Maar een nieuw album met daarop enkele nummers die al op eerdere albums staan zal ik niet snel kopen.
Dat Hans Teeuwen eenzelfde thematiek behandeld als in vorige shows is voor mij niet een groot probleem. Dat hij individuele grappen kopieert wel, en zeker als ze niet zo scherp zijn als in vorige shows. Aarslikker Danny, kom nou zeg!
Verder vind ik het excuus dat hij al vijf eerdere shows heeft gemaakt een slecht excuus. Er zitten jaren tussen Industry of Love en deze show. Genoeg tijd om dus wel met wat leuks aan te komen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Net de eerste 10 minuten hiervan gezien en ik snap nu de kritiek een stuk beter. Dit is gewoon een erg slappe performance van hem. De show die in ik Rotterdam heb gezien was hij vele malen feller, energieker en vooral abrubter. Moet nog verder kijken, maar de 1e tien minuten waren wat dat betreft niet erg uitnodigend. Jammer.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2535 votes
Nooit een volledig show van hem gezien, maar ik vind hem niet erg grappig. Heb wel bepaalde stukjes gezien en er waren geen momenten waar ik in een deuk lach. Hij schreeuwt ook veel en heeft zo'n psychisch uiterlijk...
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
@Reinbo: In wezen zal het toch dezelfde show zijn, of niet? Is de manier waarop ie het brengt en de energie waarmee dan zo anders dan bij jou in de zaal? Nja schrijf er nog maar wat over als je klaar bent met kijken, toch wel benieuwd.
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
Altijd dol geweest op de humor van Hans Teeuwen, met name zijn eerste 3 one-man shows, de sketches met Pieter Bouwman in de Mannen van de radio, Poelmo, Heist. Geweldig, kan ik geen genoeg van krijgen.
Dit was echter niet best. Teeuwen probeert hetzelfde te doen als in eerdere shows maar het straalt allemaal niets uit, en is bovenal niet grappig. Hij komt niet verder dan wat spastisch bewegen, een paar mislukte sprookjes, wat flauwe liedjes en als diepte punt de mislukte improvisatie sketch met die dame uit het publiek. Gênant.
Lijkt vooral een inspiratieloze poging om wat geld uit de zakken te kloppen van het, naar eigen zeggen, verkeerde publiek dat hij trekt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
@Reinbo: In wezen zal het toch dezelfde show zijn, of niet? Is de manier waarop ie het brengt en de energie waarmee dan zo anders dan bij jou in de zaal? Nja schrijf er nog maar wat over als je klaar bent met kijken, toch wel benieuwd.
De opening was anders, bij ons ging hij veel langer geinen met de mensen op de eerste rij. De act die daarop volgde was tekstueel hetzelfde, maar kwam veel vlakker en onge-inspireerder over. Bijna tam. Nu kan dat qua perceptie komen, doordat ik de act al ken en het in de zaal qua beleving anders is, maar volgens mij lag het daar niet aan en was het absoluut minder intens.
Maar ik zal binnenkort wel eens de hele conference kijken, om te zien of dat inderdaad zo is.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
ok maar volgens mij is dit geen conference, sorry ik ben een taalpurist, xxx
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
volgens mij valt dat wel mee hoor, met dat purisme van jou 
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
Sorry dat neem ik terug. Conference schijnt volgens het (internet) woordenboek (ik zit hier niet met De van Dale op mijn schoot) artistiek vermaak te heten, maargoed dan is dus alles van Dali ook een conference, naja zou misschien kunnen.
Volgens mij wordt meestal bedoeld dat het een stukje tekst, of cabaretshow is die een mening verkondigt, xxx.
't doet ook totaal niet terzake, ik type graag.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
wat me trouwens nog meer opviel toen ik stukjes van de dvd bekeek (misschien was 't bij de show waar ik was ook niet zo), is dat het niet echt lekker loopt. Los van dat er geen enkele rode draad inzit (niet dat ik daar ontzettend van houdt, maar ik wil toch een beetje het gevoel krijgen dat ik naar 1 'product' kijk, al is 't maar door de rode draad belachelijk te maken zoals Industry of Love), neemt hij ook vaak onnodige pauzes in de stukjes (die zelf een eenheid vormen(). Alsof ie heletijd moet denken ja, hoe moet ik de volgende komische kwinkslag nou weer opdissen.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
nou lijkt 't erg op muggenziften misschien. Maargoed los daarvan was een zeer groot gedeelte van de hele show een herhaling van zetten. Dan gaat 't me nog meer ergeren dat de details ook minder goed in elkaar zitten. Daarmee verliest ie ook een deel van zijn befaamde ''timing' zoals dat soms zo ergerlijk wordt genoemd. Timing is volgens mij zo'n woord als commitment, 't streven is gewoon je grap zo te brengen dat t lekker loopt en zo goed mogelijk overkomt. Das verdomde lastig hoor daar niet van, maar dit is volgens mij de enige dvd show van hem waar 't af en toe een beetje stokte naar mijn beleving. Dat komt misschien ook gewoon door 't materiaal, dat zich minder goed leent om goed te timen.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
ik als bizar geintresseerde cabarettekettetter (helemaal bizar geintresseerd als ik mensen normalitair zeer goed vind), heb ook in een interview gelezen dat hans voor de absurde stukjes van spiksplinter geen schema gebruikt. Ik denk dat daar misschien een deel van de schoen wringt, dat de rest zo is opgezet dat je 't schema d'r door heen ziet.
Overigens moet gezegd dat ik gelukkig zag dat op bol.com de dvd (toen ik keek) maar 3 en een beetje ster kreeg. Das behoorlijk weinig voor een dvd die net uitkomt, helemaal omdat daar normaal alleen maar mensen zitten die willen zeggen hoe blij ze zijn dat ze iets gekocht hebben.
Dat sterkt me gelukkig in de opvatting dat ik niet opeens een verzuurde freek de jonge aan het worden ben.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Daarmee verliest ie ook een deel van zijn befaamde ''timing' zoals dat soms zo ergerlijk wordt genoemd. Timing is volgens mij zo'n woord als commitment, 't streven is gewoon je grap zo te brengen dat t lekker loopt en zo goed mogelijk overkomt.
Dat is nu exact wat bij de show die ik zag wel perfect liep (waardoor het aan een stuk door denderde)en hier (en ik ben slechts de eerste 10 minuten gezien, dus wellicht reageer ik te voorbarig) eigenlijk totaal niet. En het gefragmenteerd aanvoelde.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
ja 't liep bij de show waar ik was misschien ook iets lekkerder.
't voelde alleen toen ook nog gefragmenteerd aan, omdat de show volgens mij toch vrijwel exact 't zelfde was (en opzich gewoon 'gefragmenteerd' was). Een voorbeeld daarvan is die barbapappapop (dit vond ik echt verschrikkelijk overigens, ik heb Jochem Meyer ook dit soort dergelijke atributen zien gebruiken. Maar dat werkte wonderbaarlijk veel beter omdat 't ergens vandaan kwam. Dit terwijl ik hans teeuwen normaal gesproken beter vind).
Nu was 't, hoe zullen we de show 's afsluiten, met pure vreugde, ik pak 't even, een gele barbappapapop (nou ik lig onder m'n stoel, sorry voor dit cynisme).
Ook dat vliegtuig schoonmaken kwam uit het niets, zo was 't ook hoogstwaarschijnlijk bedoelt, maarja als je de heletijd stukjes ziet die toch al niet zo heel veel met elkaar te maken hebben dan werkt dat voor mij niet echt.
Nou na al dit geëmmer een positieve noot, hans teeuwen is niet dood. Dus hij heeft de mogelijkheid om een nieuwe show te maken die dit alles doet laten vergeten.
Er is natuurlijk een kleine vrees dat ie dat niet gaat doen, of door gaat met deze 'nieuwe' lijn. Dan hebben we de dvd's nog.
Overigens zou ik al verheugd zijn als de hypothetische nieuwe show misschien wat minder is dan gebruikelijk,
als die maar iets minder doorzichtig in elkaar geflanst is.
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
@Reinbo
Je moet ook niet vergeten dat je de grappen gewoon voor een tweede keer hoort en ze daardoor ongetwijfeld ook bij jou wat waarde verliezen. Daarbij komt een show in het theater meestal leuker en beter over is mijn ervaring. Je gaat ook sneller mee in de stemming van de zaal.
Ik sluit niet uit dat Teeuwen in Rotterdam wat feller etc. was hoor, maar ik denk dat de mindere tweede kijkervaring ook vele andere oorzaken heeft. Ik vond het overigens ook in het theater al niet geweldig of geniaal (Groningen), maar heb me er toen zeker nog wel mee vermaakt.
Zandkuiken
-
- 1745 messages
- 1430 votes
Ook m’n DVD van Spiksplinter eens bekeken en begrijp de kritiek wel ergens, hoewel ik af en toe toch ook goed heb kunnen lachen. Vooral de eerste 45 minuten is de sfeer erg tam en dit lijkt zijn invloed te hebben op Hans. Ligt het aan de indeling van de zaal of misschien aan het makke publiek, maar het duurt erg lang voor de show een beetje begint te lopen.
Verder voelt het materiaal inderdaad nogal gerecycleerd aan, maar af en toe komt zijn genialiteit er toch doorschijnen.
Zeker niet zijn beste show, maar zo negatief als sommigen hier ben ik toch ook weer niet. Heb me nog prima vermaakt.
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
vond iemand de moeder trouwens grappig, de gene met wie ik naar de show was vonden dat geen van alle grappig, maar ik kwam iemand tegen die het grappig vond. ik probeerde me dat voor te stellen maar het lukt niet.
Nicolage Rico
-
- 20220 messages
- 2364 votes
Ach, het is allemaal niet nieuw meer, dat is ook erg lastig na 5 shows (inmiddels kennen we Hans Teeuwen wel), maar het was nog steeds een erg vermakelijke avond. En als je naar een concert gaat, klaag je toch ook niet dat de band nog steeds hetzelfde klinkt en deel dezelfde nummers speelt....
Joup van het Hek, Wim Kan, Lebbis & janssen, Waardenberg en de Jong, Freek de Jonge doen/deden toch ook steeds hetzelfde kunstje.
Ik moet het nog terug zien op dvd, maar in het theater vond ik het echt geweldig.
Eens. Vernieuwend allerminst (vandaar dat ik de titel wel geinig vind), maar perfect uitgevoerd (tenminste de avond dat ik er was). De show moest wat op gang komen (15 min. ongeveer), maar daarna vond ik het een show met hoogtepunten.
Dit is zijn stijl. Met sommige hersenspinsels die toch wel origineel waren.
Net de eerste 10 minuten hiervan gezien en ik snap nu de kritiek een stuk beter. Dit is gewoon een erg slappe performance van hem. De show die in ik Rotterdam heb gezien was hij vele malen feller, energieker en vooral abrubter. Moet nog verder kijken, maar de 1e tien minuten waren wat dat betreft niet erg uitnodigend. Jammer.
Daar was ik al bang voor.
Nicolage Rico
-
- 20220 messages
- 2364 votes
nou lijkt 't erg op muggenziften misschien. Maargoed los daarvan was een zeer groot gedeelte van de hele show een herhaling van zetten. Dan gaat 't me nog meer ergeren dat de details ook minder goed in elkaar zitten. Daarmee verliest ie ook een deel van zijn befaamde ''timing' zoals dat soms zo ergerlijk wordt genoemd. Timing is volgens mij zo'n woord als commitment, 't streven is gewoon je grap zo te brengen dat t lekker loopt en zo goed mogelijk overkomt. Das verdomde lastig hoor daar niet van, maar dit is volgens mij de enige dvd show van hem waar 't af en toe een beetje stokte naar mijn beleving. Dat komt misschien ook gewoon door 't materiaal, dat zich minder goed leent om goed te timen.
Tijdens de show die ik zag in Groningen was zijn timing perfect. Ik ben bang dat Teeuwen niet in vorm was in Den Haag. Je zou toch zeggen dat je extra je best doet als de camera draait.
, maarja als je de heletijd stukjes ziet die toch al niet zo heel veel met elkaar te maken hebben dan werkt dat voor mij niet echt.
Als Hans Teeuwen-liefhebber moet je toch weten dat hij dit altijd doet. Het gaat om de overgang. Daar binkt hij vaak in uit. Ook bij Spiksplinter, vond ik.
* krijg steeds minder zien om de dvd te bekijken *
vond iemand de moeder trouwens grappig, de gene met wie ik naar de show was vonden dat geen van alle grappig, maar ik kwam iemand tegen die het grappig vond. ik probeerde me dat voor te stellen maar het lukt niet.
Welke moeder?
(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
De moeder die in het begin gebeft wordt door haar zoon,
Als hans teeuwen liefhebber houd ik van abrupte overgangen,
maar dan moet 't wel enigszins een verrassingseffect hebben, dat was voor mij niet 't geval.
Ik wil overigens het liefst helemaal niets verwachten
Ik ben bang dat 'r toch nog wat mensen enthousiast waren door dat hans teeuwen eindelijk weer een cabaretshow had. Daardoor hadden ze misschien niet door dat 't eigenlijk behoorlijk matig was. maar das allemaal speculeren. (volgens mij hebben cabaretrecensenten meestal überhaupt geen gevoel voor humor. zo zien ze niet in dat industry of love twintig keer zo goed was dan dit 'nieuwe' programma.
Hoewel dat natuurlijk ook maar mijn mening is).
Toen ik bijvoorbeeld 't gelach bij die barbapappapop of het broodjeworst liedje hoorde (wat eigenlijk geen fatsoenlijke grap bevat), ging ik bij mezelf echt denken waar de f*ck ben ik beland.
Een ervaring die ik tot voor kort eigenlijk alleen echt had bij freek de jonge en wat andere vogels.
't verbaasd me dan ook niet zo heel erg dat 'r momenteel veel kritiek komt van mensen die hans teeuwen normaal goed vinden. 't is gewoon een schijtprogramma voor hans teeuwen's niveau volgens mij. Ik zeg 't maar gewoon eerlijk. Eigenlijk heb ik elk argument wel gegeven wat ik kon geven, 't blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar voor mij is 't zelden zo duidelijk geweest dat een programma ver onder het niveau van een artiest is. Helemaal omdat ik 't type cabaret wat hij beoefend 't leukste cabaret vind wat 'r is, en ik hem normaal ook nog 's de grootmeester daarin vind, en omdat ik me überhaupt niet goed kan inleven in mensen die lebbis en janssen leuk vinden.
Nicolage Rico
-
- 20220 messages
- 2364 votes
De moeder die in het begin gebeft wordt door haar zoon,
Dat stukje kan ik me even niet herinneren.
Ik ben bang dat 'r toch nog wat mensen enthousiast waren door dat hans teeuwen eindelijk weer een cabaretshow had. Daardoor hadden ze misschien niet door dat 't eigenlijk behoorlijk matig was.
Ik verwachtte veel, maar dat kwam ook uit. Ik vind het samen met Hard & Zielig en Dat Dan Weer Wel de beste show. Hoewel de dvd-versie daar misschien afbreuk aan doet.
zo zien ze niet in dat industry of love twintig keer zo goed was dan dit 'nieuwe' programma.
Hoewel dat natuurlijk ook maar mijn mening is).
Mijn mening is anders. Ik vond juist dat Hans Teeuwen in die show (IoL) te ver door dreef in de absurditeit, tot het vaak niet grappig meer was. Weinig échte hoogtepunten in die show.
Toen ik bijvoorbeeld 't gelach bij die barbapappapop of het broodjeworst liedje hoorde (wat eigenlijk geen fatsoenlijke grap bevat), ging ik bij mezelf echt denken waar de f*ck ben ik beland.
Dat vond ik ook lang niet de beste stukjes. Die Barbapappa-scène vond ik wat te simpel, maar gaf wel een gezellig gevoel. Ik stoorde me er niet aan.
Wat vond je eigenlijk van dat pianostukje, dat hij die pasjes doet, en precies uitkomt?
(ik zie nu trouwens dat er een hoop fragmenten op Youtube staan. Ik hoor wel dat de interactie niet best is - de afstand is te groot, inderdaad. Dat gelach komt erg flauw over.)

(verwijderd)
-
- 720 messages
- 0 votes
't gaat echt m'n verstand te boven dat je dat fragment gaat prijzen, kijk 's naar kiekerjan en het sprookjesbos, das 1 eerder en 2 grappiger (volgens mij),
en ten tweede vond je 't leuk dat alles 'zacht' was? dat gaat eigenlijk ook m'n verstand te boven.
en ten 3de ik vond 't knap die pasjes, prima voor tussendoor, maar niet grappig
't zou kunnen dat je betoverd was doordat je bij z'n voorstelling was, maar sorry ik begrijp echt helemaal niks van je mening. Wat je over industry of love zegt kan ik begrijpen (niet dat ik 't 'r helemaal mee eens ben maar swa), maar dat je deze show beter vindt gaat me m'n pet te boven . De show recyclet potverdorie allerlei dingen uit industry of love op een mindere manier (bakvis, nachtvis (Snelkookpan)?), WELTERUSTEN en dan voelde ik me zo veilig, vervangen door WELTERUSTEN (en dan voelde ik me niet echt beter), das 't zelfde alleen dan slechter. (De grappen daarvoor zijn wel anders, en de haai was leuk, maar 't spijt me dat einde .. naja)
en industry of love vond ik ietsje minder dan de vorige, maar wel origineel, en ik vond het ook mooi dat 'r iets van bezinning in zat (het gedicht over de liefde), en ik vond 'circus baf' echt niets minder dan verrekte grappig en goed, en ook de hans teeuwen medley was verrekte briljant, en daarna en zo stond ik daar in die lift een briljant onverwacht moment. Sociale intelligentie daarna vond ik ook echt heel grappig (dat typetje dat volslagen onvoorspelbaar krankzinnige dingen zegt, maar d'r zit toch een zeker patroon in, 't was ook best een ontroerend typetje vond ik)
Klein klein kleutertje vond ik ook mooi, en had op een vreemde manier zelfs diepgang. Ook who are you, who are you, to judge my anus. Chapeau.
Het punt is hij creëerde een verwachting, en dan week ik ie daar vanaf. Hier creëerde die een verwachting, en die loste die in. Das voor de meeste humor (en zo ook hier volgens mij) vrij dodelijk.
Nicolage Rico
-
- 20220 messages
- 2364 votes
De versie die ik zag met die vos was volgens mij langer en ook wel wat beter (maar dat kan schijn zijn). Kan mij het schelen dat het iets wegheeft van zijn het sprookjesbos en Kiekerjan (waar enkel wat stemmetjes overeen komen.) Zie het als een type verhaal dat vaker terugkeert bij Teeuwen. Niks mis mee.
Ik vind Industry of Love verreweg het minst. Gewaagd, maar deels niet geslaagd. Genoeg goede vondsten verder hoor ("soms komt er weleens een banaan uit." / luie messenwerpers - ze lieten de messen in de verpakking, etc.) Ik heb 'm ook op cd gekocht destijds. Niet dat het uitmaakt, maar ik geloof dat IoL verreweg het minst populair is (samen met deze wellicht).
Wat vond je van dat stukje met die quizmaster dan? Die vond ik in zijn geheel hilarisch. Net als Adolf van Duin. Misschien wat makkelijk, maar prima vermaak en goed uitgevoerd.
Ik begrijp juist niet wat mensen zoveel minder vinden aan deze show, ondanks het vallen in herhaling.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Helemaal mee eens. Tranen liepen over m'n wangen bij deze show, 'nuff said. Al kan het me weinig schelen wat andere er van vinden. Ga het zelf in ieder geval niet zo kapot ontleden en blijf bij m'n ervaringen op het moment dat ik er volledig in op ging.
merijn82
-
- 1931 messages
- 460 votes
Ik denk dat dat het meest verstandige is wat er over cabaret te zeggen valt inderdaad. Het overanalyseren van humor heeft niet zo veel zin denk ik. De ene vindt het geniaal de ander maar flauwe troep. En niemand heeft gelijk, of juist iedereen.
Alleen dat de voorstelling van Teeuwen op DVD zoveel verschilt en anders overkomt dan een andere
performance bij dezelfde show gaat er bij mij persoonlijk niet in. Natuurlijk is geen enkele voorstelling exact hetzelfde, maar de beleving zal niet ineens totaal anders zijn daar door. Ik heb ze nu beide gezien en zie dat ook totaal niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tijdens de show die ik zag in Groningen was zijn timing perfect. Ik ben bang dat Teeuwen niet in vorm was in Den Haag. Je zou toch zeggen dat je extra je best doet als de camera draait.
Is het in Den Haag opgenomen> Dat verklaart een hoop. Een hoop een kennis van mij is daar geweest en vond de show er mat. Met name te wijten aan de grote afstand tussen Teeuwen en publiek. Geen zal voor cabaret....
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Godsamme, wat een pracht van een vent.