• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.718 votes
Profile

Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

@tukkerstein

Recencies gewoon afschaffen dan maar. Ik heb ook al aangegeven dat ik me rot erger aan nietszeggende oneliners die als recensie worden aangevinkt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

En waarom je daaraan ergeren? Nog steeds beter dan het ontbreken van die filter. Het is vanaf het begin zo opgesteld dat iedereen naar eigen goeddunken beslist wat voor hem een recensie is.

Winst heb je sowieso, begrijp het gedoe niet zo.

Gemierenneuk over een termpje ...

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Ik ook. Ben zeer ontevreden met de uitleg van Jordy over het recensie-systeem ('meningen'). Gebruik dan een ander woord hiervoor. Of gooi het in het prullenbakje genaamd 'mislukt experimentje'.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Eens met OH. Het gaat er vooral om, om de zogenoemde 'recensies' te scheiden van discussies. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de functionaliteit. Maarjah, het is toch nooit goed...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

We kunnen het misschien "overzicht van de berichten waarvan de gebruikers van zichzelf vinden dat het hun idee rond de film het best omschrijft" noemen.

Kan je er ook niet meer naastkijken, twee vliegen in één klap.

Adrenal

• 1381 messages
  • 0 votes

Ik heb eens een keer een lange recensie geschreven (bij Citizen Kane) maar die vond ik erg mislukt en uit eigen ervaring heb ik ook geleerd dat velen op deze site niet zo graag die ellenlange berichten lezen. Ikzelf lees ook alleen de lange berichten van users die ik interessant vind. Dan lees ik liever een kort maar krachtig stukje tussen de 5 en 10 regeltje of zo. En ik vind dan ook dat die berichten eveneens als mening aangeduid mogen worden.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Kijk Onderhond, als jij een bericht als recencie aanvinkt, dan heb ik er ook wat aan. Dan weet ik ongeveer wat ik van de film kan verwachten. Hetzelfde gevoel heb ik bij een paar andere users op deze site.

Het stoort me gewoon dat er mensen een bericht als bijvoorbeeld: "Vette film, iedereen kent deze film. Je moet hem gewoon gezien hebben. Hoort bij je opvoeding:p" als recensie aanvinken.

Ik weet zelf ook wel dat het niet meer dan een storm in een glas water is en dat ik me er niet aan moet ergeren. Maar toch kan ik er niet naast kijken.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Je kan er ook niet naastkijken als die filter er niet is. Sterker nog, je moet door veel meer van dat soort berichtjes ploeteren om tot de recensies te komen.

En zoals anderen al hebben aangegeven, voor sommige mensen zijn zulke berichtjes net nuttiger.

Dus waarom we de recensies dan zouden moeten afschaffen ?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Ik vind Nomak wel een punt hebben. Die filter is er om het kaf van het koren te scheiden. Het is dan ook redelijk zinloos om een filter te hanteren die geen rekening houdt met het niveau van dat kaf en dat koren.

Langs de andere kant kan je je inderdaad afvragen wat de term "recensie" precies omvat.

Ik lig er alvast niet wakker van...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Ik vind Nomak wel een punt hebben. Die filter is er om het kaf van het koren te scheiden.

En dat doet de filter ook. Maar het blijft een dorsmachine en geen handenarbeid.

Iemand die iets te weten wil komen over een film leest toch de meeste berichten en niet enkel de recencies.

Bij de meeste grote films is daar geen beginnen aan (The Dark Knight + paginas)

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Laten we niet vergeten dat deze discussie hier hoort. Daarnaast is dit ook al eerder besproken en is duidelijk aangegeven dat deze functionaliteit vooral dient om een scheiding te maken tussen de recensies en ellendelange discussies. Kijk liever naar een punt als dat, waar je door de discussies heen kan kijken en gewoon duidelijke meningen kan lezen over de film. Of is dat ook al niet goed meer? Alleen omdat er recensie staat moet er dus sowieso een verhaal geschreven worden van een behoorlijk aantal zinnen? Het ligt 'm dus puur aan de term zelf lijkt me. Iedereen verwacht maar dat er een verhaal geschreven wordt, omdat er 'recensie' staat. Daar gaat het niet om, het gaat vooral om de scheiding tussen meningen over de film en discussies.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

En dat doet de filter ook. Maar het blijft een dorsmachine en geen handenarbeid.

Je vergeet de volgende zin mee te quoten. Anders gezegd: Eender welke user kan zijn bericht van drie woorden als recensie aanvinken. Dat ondermijnt heel het systeem in mijn ogen. Mooie beeldspraak verder. Deed me terugdenken aan een fataal ongeluk dat zich een aantal jaren geleden afspeelde in de stille Kempen. Oude man ging kakken in het veld en werd in reepjes gesneden door een briesende pikdorser. Echt gebeurd.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Leland Palmer wrote:

Daar gaat het niet om, het gaat vooral om de scheiding tussen meningen over de film en discussies.

In het topic dat je vermeldt blijkt het initieel te gaan om het wegfilteren van "nutteloze" berichten, niet zozeer om het scheiden van recensies en discussies. Maar inderdaad, dit is niet het juiste topic.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Je vergeet de volgende zin mee te quoten. Anders gezegd: Eender welke user kan zijn bericht van drie woorden als recensie aanvinken. Dat ondermijnt heel het systeem in mijn ogen.

Tuurlijk ondermijnt dat het systeem niet. Het maakt het hoogstens wat minder ideaal.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Mja, hierover discussiëren lijkt me weinig zinvol, ik ben het gewoon fundamenteel met je oneens. Het nut van een filter die in het slechtste geval alles doorlaat ontgaat me een beetje.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Dat slechtste geval zou dan wel betekenen dat er bij een film maar 1 bericht per user staat en elke user zijn bericht daar als recensie heeft aangevinkt. Theoretisch mogelijk natuurlijk.

Maar om een mooi systeem op basis van zo'n theoretische mogelijkheid naast je neer te leggen is enorm kort door de bocht.

De realiteit ? The Dark Knight:

128 paginas hutsekluts

002 paginas recensies

41 recensies in totaal

0 valse.

Goeie filter.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Als je echt zwaar wil filteren zal je een moderator moeten aanstellen die niets anders doet dan oordelen of een recensie lang genoeg is en volgens de normen voldoet. En waar leg je de grens? 1 lijn, 3 lijnen, 5 lijnen, ... 10 woorden, 20 woorden, 45 woorden, ... ?

Onmogelijk en totaal overbodig dus. Zoals Onderhond net aantoont bij The Dark Knight, kan ik gemakkelijk de 41 recensies bekijken ipv de 128 pagina's te moeten door ploederen. Over de verwachtingen van de film, de dood van Ledger, de kans op Oscars, noem maar op. Zo erg zijn die enkele korte recensies niet. HIer krijg je 41 recensies, maar dat is bij zeer weinig films het geval. Het is een grote verbetering en bij de meeste films heb ik toch al ondervonden dat de geplaatste recensies wel degelijk gemotiveerde berichten zijn. De 'vetcoole-ik-zou-het-iedereen-aanraden' berichtjes van een 10-tal woorden vallen best wel in de recensies en is dus best wel wat overroepen.

@ Halcyon: de filter van de recensies laat zeker niet alles door.

* je moet een bericht al markeren als recensie, er vallen dus sowieso te korte berichten af

* er is maar één recensie per gebruiker, de discussies en herhaalde korte berichjes vallen ook af

* en heb je problemen met de recensies is dat ook niet erg, lees gewoon alle berichten ipv de recensies aan te klikken. Een alternatief is er niet en ik vind het net een zeer goeie verbetering. Ik heb al bij menig film in één oogopslag een beeld kunnen krijgen van een film aan de hand van die recensies. Handig bij bvb het kiezen van een film op tv ofzo.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Begrijp me niet verkeerd jongens. Ik vind het een geweldige functie en de realiteit toont dat het vrij goed werkt. Maar de realiteit toont ook dat de filter niet feilloos is. Mijn punt is gewoon dat ik Nomak gelijk moet geven wanneer hij vindt dat berichten van drie woorden niet thuishoren bij de recensies. Dat zulke berichten door de mazen van het net glippen is gewoonweg spijtig, zeker als je ziet dat andere waardevolle berichten niet als recensie staan gemarkeerd. Dan schiet de filterfunctie haar doel een beetje voor bij. Maar zoals ik eerder zei, ik lig er helemaal niet wakker van.

brucecampbell

• 3315 messages
  • 7367 votes

Het gaat natuurlijk niet enkel over recensies, maar ook persoonlijke meningen en dat staat duidelijk bij de recensiepagina, dus als mensen geen recensies schrijven maar een persoonlijke mening is dat hun goed recht en heb ik daarop niets tegen.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Dat is zeker hun goed recht, maar het geeft een vertekend beeld aangezien je die meningen ook zonder de recensiefilter kan lezen. Het is misschien puur persoonlijk, maar als ik op die recensieknop klik, dan verwacht ik berichten met inhoud van een bepaald niveau. Daar bedoel ik dan geen professionale teksten mee, maar een bericht waarin een user met argumenten staaft waarom hij een film al dan niet goed vindt.

brucecampbell

• 3315 messages
  • 7367 votes

Maar als je op je persoonlijke pagina recensies aanklikt staat er duidelijk: recensie OF persoonlijke mening, dus ik begrijp al die frustraties niet en filteren doet het altijd dus dat is meegenomen.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Bij mij staat er gewoon "recensies" hoor. Zowel op m'n persoonlijke pagina als bij de films zelf...?

Zie ik iets over het hoofd?

brucecampbell

• 3315 messages
  • 7367 votes

Op je persoonlijke pagina op recensies klikken en daaronder staat een tekstje: Deze gebruiker heeft de volgende berichten als recensie of persoonlijke mening gemarkeerd.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Ja, nu zie ik het. Probleem is echter dat ik nooit bij een user kijk, enkel bij een film. Velen met mij denk ik. Maar goed, ik laat het even rusten => moet treintje halen .

brucecampbell

• 3315 messages
  • 7367 votes

Tja, maar deze discussie gaat over al dan niet een recensie schrijven, terwijl een mening ook geaccepteerd wordt.

OlafK

• 955 messages
  • 1814 votes

Ikzelf schrijf soms stukken va 5, 10, 20 of meer regels en regelmatig vink ik ook de korte stukken als recensie aan. In mijn ogen zeggen die 5 regels inhoudelijk meer dan een relaas over de reden waarom de desbetreffende acteur/actrice zo'n lekkerding is.

Daarbij vind ik dat de recensiefilter echt goed werkt (hoewel ik t jammer vind dat sommige mensen die een goed onderbouwde mening over een film ventileren, deze niet aanvinken als recensie).

Ik vind het standpunt van o.a. Nomak overigens wel begrijpelijk. Alleen denk ik wel dat het probleem veel minder groot is dan hier geschetst wordt. In de praktijk blijkt de recensiefilter toch wel goed te werken, hoewel t systeem natuurlijk nooit 100 procent dicht is.

Daarnaast vind ik de filter handig aangezien de meeste vaste gebruikers, zoals bijvoorbeeld Halcyon, Onderhond, HarmJanStegenga, kos en vele andere, gebruik maken van deze filter. Hierdoor hoef je niet meer een topic door tespitten of via de zoekfunctie op hun gebruikersnaam te zoeken.

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

Ik besef mij dat het probleem niet heel groot is en een oplossing moeilijk is, maar wilde het toch even opmerken. Overigens vind ik het huidige recensiesysteem al een flinke verbetering op de oude situatie.

Jeauhan

• 879 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Je vergeet de volgende zin mee te quoten. Anders gezegd: Eender welke user kan zijn bericht van drie woorden als recensie aanvinken. Dat ondermijnt heel het systeem in mijn ogen.

Is de meld-misbruik knop ook niet gewoon bruikbaar voor recensies/meningen die niet als dusdanig beschouwd kunnen worden?

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Jeauhan wrote:

Is de meld-misbruik knop ook niet gewoon bruikbaar voor recensies/meningen die niet als dusdanig beschouwd kunnen worden?

Jazeker, maar de markering is niet aan een aantal woorden gebonden of iets dergelijks. Maar als het echt niet ertussen hoort, gewoon melden met de alertknop.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5744 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Ik ben arrogant.

Dat ik bepaalde berichten als recensie aanvink wil uiteraard niet zeggen dat ik meteen solliciteer bij de filmsectie van het NRC.

Waarom worden standaard dit soort tegenargumenten gebruikt? Niemand eist dat er iets hoogstaands geschreven moet worden, maar feit is dat er een duidelijke grens hoort te zijn wat een recensie is en niet. En je kan bij driekwart van de 'recensies' op moviemeter wel zeggen dat het zijn titel niet waard is, want dat is dus inderdaad een klein zinnetje. Als ik bij een film - waar veel berichten geplaatst worden - overzichtelijk wil zien wat de meningen wil zijn en dus de meningen van mensen wil lezen, wil ik iets meer zien dan iets in de trans van toffe film. iedereen moet 'm gewoon gezien hebben. Wat heb ik daar nou weer aan

Het hoeft dus niet zo extreem te zijn (dat beweert degene ook helemaal niet waar jij op reageert, trouwens), maar er mag wel wat meer geschreven worden dan één zinnetje (als de desbetreffende zonodig het aan wil vinken als recensie).

Overigens wordt er wel erg veel geobsedeerd over het berichtenaantal. Who cares dat sommigen veel berichten wil hebben en dus veel aan filmgames meedoet om dat te behalen? Valt er iets te winnen voor degene met de meeste berichten, ofzo???

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.