- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Dan krijg je dus zo'n systeem als op IMDb, waar je in 100 topics een hoop versplinterde discussies hebt. De helft van de discussies zijn amper af te leiden uit de naam van het topic en de andere helft staat er driedubbel.
Eén van de redenen waarom IMDb zo slecht werkt als een discussiesite wmb.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Met meerdere topics ga je snel naast elkaar praten in discussies lijkt me. Meerdere topics gaan ofwel in het forum (zoals de spoilertopics enz...) ofwel moet je al beginnen die topics bij de film te plaatsen. Maar daarmee heb je nog steeds niet het hoofddoel: via recensies een beeld krijgen van de film zonder talloze berichten te moeten doorworstelen. Tenzij je een topic recensies gaat maken, maar dat komt op het zelfde neer als wat voorgesteld wordt.
De uitwerking van Jordy lijkt me beter. Gewoon de keuze om recensies apart te bekijken met een link naar de verdere discussie daarrond. En als dat teveel werk is kan je nog altijd bij de gewone discussie blijven zonder enige vorm van filtering. Geen probleem.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Dan krijg je dus zo'n systeem als op IMDb, waar je in 100 topics een hoop versplinterde discussies hebt. De helft van de discussies zijn amper af te leiden uit de naam van het topic en de andere helft staat er driedubbel.
Eén van de redenen waarom IMDb zo slecht werkt als een discussiesite wmb.
Ja, maar dat heeft twee redenen die we hier makkelijk kunnen voorkomen. Ten eerste heeft imdb veel meer gebruikers (dus dat probleem zal hier al een stuk minder zijn), ten tweede wordt daar slecht gemodereerd. Vaak worden dezelfde discussies opnieuw aangemaakt, dat kun je makkelijk voorkomen (gebeurt nu ook al in het forum deel van moviemeter). Misschien zul je één of twee extra moderators nodig hebben.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
En die één of twee extra moderators betekenen in praktijk gewoon extra werk voor de huidige crew. In theorie simpel, terwijl het net gemakkelijker is met het systeem dat Jordy voorstelt.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Met meerdere topics ga je snel naast elkaar praten in discussies lijkt me. Meerdere topics gaan ofwel in het forum (zoals de spoilertopics enz...)
Die kun je dan meteen weer terugplaatsen in een spoiler-topic onder de films, waar ze ook thuishoren. Ik heb dat altijd al vreemd gevonden, die aparte spoiler-topics in het forum.
Ik praat liever over het hoofdprobleem: te veel berichten. Beste oplossing: sorteren.
Het één sluit het ander inderdaad niet uit.
Maar hoe ga je nu weten of er discussie is ontstaan over een bepaalde recensie?
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
En die één of twee extra moderators betekenen in praktijk gewoon extra werk voor de huidige crew.

Je neemt juist extra moderators om te zorgen dat de huidige geen extra werk hebben hieraan.
De site is gegroeid de afgelopen jaren, meer gebruikers, meer berichten, ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt om beter te gaan sorteren en meer moderators te hebben.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Door gewoon verder te doen zoals je bezig bent. Met jouw optie is er trouwens ook geen enkele indicatie of een recensie een discussie heeft veroorzaakt. Sterker nog, hoe ga je discussieren over een recensie ? Nieuw topic aanmaken ?
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Door gewoon verder te doen zoals je bezig bent. Met jouw optie is er trouwens ook geen enkele indicatie of een recensie een discussie heeft veroorzaakt. Sterker nog, hoe ga je discussieren over een recensie ? Nieuw topic aanmaken ?
Nee, dat kan gewoon daaronder zoals nu. De nieuwe topics vooral voor specifieke elementen van de film. Als een discussie nadrukkelijk over één aspect gaat, kan hij naar een nieuw topic verplaatst worden, zoals het nu ook al in de forums gebeurt.
Voorbeeld, ik wil een film gaan kijken, maar er zijn twee versie, een originele en een director's cut, dan ben ik benieuwd welke ik beter kan gaan zien, in plaats van 100 bladzijden door te spitten, zou het handig zijn als er één topic is met discussie over de verschillende versies.
Maar ook voor de discussie over een bepaalde acteur of scene of zo, lijkt me dit veel overzichtelijker.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Tot je 35 topics bij een film hebt, met namen als "Wat is nu volgens jou de beste ..." IMDb staat er vol van.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Tot je 35 topics bij een film hebt, met namen als "Wat is nu volgens jou de beste ..." IMDb staat er vol van.
Maar dat kun je dus voorkomen door te zorgen dat er geen tweede topic met hetzelfde onderwerp wordt aangemaakt. Geen verschil met hoe het nu in het forum werkt.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Wel meteen 50000+ plaatsen extra waar dat gemodereerd moet worden ...
Trouwens ook vervelend voor de mensen die het systeem zoals nu wel goed vinden, en graag de hele thread doorspitten. Die kunnen 35 verschillende topics gaan doorkruisen.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Wel meteen 50000+ plaatsen extra waar dat gemodereerd moet worden ...
Nee, want het gaat natuurlijk vooral om populaire films. Bij films met maar een paar pagina's berichten is er geen noodzaak toe (wat niet wil zeggen dat het niet mag). Misschien kan er een optie komen onder of naast "meld misbruik", waarin gebruikers moderators kunnen inschakelen, zoiets als "meld dubbel topic" en/of "meld verkeerd geplaatst bericht". Ja, er zal wel iets meer werk komen voor moderators, maar daarvoor kun je er extra aannemen. Ik denk dat de overzichtelijkheid van moviemeter echt zal verbeteren. Ik heb nu toch vaak zoiets van, laat maar, hier ga ik niet doorheen spitten.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Trouwens ook vervelend voor de mensen die het systeem zoals nu wel goed vinden, en graag de hele thread doorspitten. Die kunnen 35 verschillende topics gaan doorkruisen.
Misschien een optie bieden om alles onder elkaar te zien. Ik kan me niet voorstellen dat iemand graag 100 pagina's doorspit, maar goed.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
En er is overigens ook gewoon een zoekfunctie bij elke film. Ik zie het probleem niet zo met bv alternatieve versies. Daarmee krijg je misschien niet elk bericht te pakken wat daar over gaat, maar wel voldoende denk ik. Zoek ik bij Blade Runner naar 'versie' vind ik al een heleboel. Het kan natuurlijk ook zijn dat er bij een andere film nooit over gesproken is, maar je kan het daar dan altijd nog vragen waar je dat anders ook al doet. Dit behoort gewoon allemaal centraal te blijven voor de overzichtelijkheid. Kijk als je nu een topic opent waarin je alternatieve versies in het algemeen bespreekt....
Het kan prima werken. De normale pagina's en daarnaast een tabblad voor recensies. Wel zou het daarbij handig zijn dat je in het recensie gedeelte bij recensie x door kan klikken naar de pagina waar deze staat bij het normale gedeelte.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
En er is overigens ook gewoon een zoekfunctie bij elke film. Ik zie het probleem niet zo met bv alternatieve versies. Daarmee krijg je misschien niet elk bericht te pakken wat daar over gaat, maar wel voldoende denk ik. Zoek ik bij Blade Runner naar 'versie' vind ik al een heleboel.
Ja, zo doe ik het nu, als ik iets specifieks zoek, maar ik vind dit niet handig werken. Ten eerste moet je vaak meerdere zoektermen proberen, ten tweede is het heen en weer switchen tussen de zoekresultaten en dan de hele discussie (via permalink) ook niet ideaal.
Voor mensen die alleen recensie willen lezen is het toch ook niet prettig als er een hele discussie over twee versies tussendoor komt? Soms worden er ook twee discussies door elkaar gevoerd, ook dat is soms lastig leesbaar, zeker als je maar één discussie wilt volgen.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4691 votes
Het kan prima werken. De normale pagina's en daarnaast een tabblad voor recensies. Wel zou het daarbij handig zijn dat je in het recensie gedeelte bij recensie x door kan klikken naar de pagina waar deze staat bij het normale gedeelte.
Dient daar de permalink niet voor?
Verder volledig voor het systeem wat eerst besproken werd en voorgesteld door Onderhond. Absoluut niet te vinden voor een sorteringssysteem à la imdb zoals Zavo wil. Dat hele systeem is zowat dé reden waarom ik zelden op imdb kijk...
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Absoluut niet te vinden voor een sorteringssysteem à la imdb zoals Zavo wil. Dat hele systeem is zowat dé reden waarom ik zelden op imdb kijk...
Ik vind het niet terecht om het met imdb te vergelijken, want daar wordt het gewoon slecht beheerd en zijn er veel meer gebruikers.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Al huiver ik ook bij de gedachte dat MM een tweede IMDb zou kunnen worden, het voorstel van Zavo op de vorige pagina brengt me wel op een ander idee.
Wat als het standaard berichtveld onderaan een film nu eens exclusief bestemd zou zijn voor recensies: of die nu 4 of 80 regels lang zijn, maakt verder niet uit, als de gebruiker gemotiveerd zijn mening maar geeft. Vervolgens zijn enkel en alleen de berichten (allemaal recensies dus) die via deze optie verstuurd worden én de inhoudelijke reacties erop, direct te zien op de beginpagina's van de films.
Hiernaast zou er bij elke film een gelimiteerd aantal standaardtopics aangemaakt kunnen worden met titels als bijvoorbeeld bioscoopreleases, dvd-uitgaven, soundtrack, posters, interpretaties (spoilers) en ga zo verder, waarin dus berichten komen die geen recensies zijn maar meer een specifiek onderwerp behandelen, gerelateerd aan de film. Ook kan hierbij gedacht worden aan een topic getiteld onzin of geleuter of shoutbox waar de Britneyfan zijn heil kan zoeken. Maakt de Britneyfan toch ge(/mis)bruik van de recensie-optie, dan is het voor de mods niet zo moeilijk om deze berichten te verplaatsen naar genoemde shoutbox.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
@Anatolia
Jouw voorstel over de topics verschilt niet heel veel van die van mij. Ook ik vind dat er niet te veel topics binnen een film geopend moeten worden. Een alternatief is inderdaad dat sub-topics bij films alleen door moderators geopend kunnen worden, om wildgroei te voorkomen.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Ja, ik wou dat net, na beter lezen, ook plaatsen Zavo.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Wat als het standaard berichtveld onderaan een film nu eens exclusief bestemd zou zijn voor recensies: of die nu 4 of 80 regels lang zijn, maakt verder niet uit, als de gebruiker gemotiveerd zijn mening maar geeft. Vervolgens zijn enkel en alleen de berichten (allemaal recensies dus) die via deze optie verstuurd worden én de inhoudelijke reacties erop, direct te zien op de beginpagina's van de films.
Even ter illustratie van het bovenstaande.
Met de berichten bij Dead Man's Shoes is bijvoorbeeld helemaal niets 'mis' (om even in die termen te spreken), noch met de korte noch met de lange. Iedereen geeft zijn mening, de een wellicht wat inhoudelijker dan de andere, maar offtopic of simpelweg 'vervelend' wordt het nergens.
Natuurlijk hou ik er rekening mee dat dit een weinig populaire film is (vandaar het lage aantal berichten), maar ik gaf het als voorbeeld voor wat in mijn ogen een ideale situatie zou zijn. Je moet je gewoon even voorstellen dat het wél om een populaire film met honderden berichten gaat en bovenaan moet je dan denken aan een extra tab getiteld Topics, met dus de eerder genoemde standaardtopics waarin die honderden niet-recensie-berichten kwijt kunnen. De tab Nieuw bericht moet worden veranderd in Nieuwe recensie.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ik zie ook niet veel in nog meer versplintering. Het recensie topic ben ik een groot voorstander van om een goed beeld te krijgen van een film maar om daarnaast nog allerlei sub topics toe te voegen zie ik niet zo zitten. Volgens mij wordt het grootste voordeel aan het recensietopic ook teniet gedaan door die oplossing omdat ik niet echt geloof dat zoeken op die manier wordt vergemakkelijkt.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Ik zie ook niet veel in nog meer versplintering. Het recensie topic ben ik een groot voorstander van om een goed beeld te krijgen van een film maar om daarnaast nog allerlei sub topics toe te voegen zie ik niet zo zitten. Volgens mij wordt het grootste voordeel aan het recensietopic ook teniet gedaan door die oplossing omdat ik niet echt geloof dat zoeken op die manier wordt vergemakkelijkt.
Ik persoonlijk heb het niet over een apart recensietopic. In mijn (en Zavo's) voorstel zijn de recensies standaard te zien op de hoofdpagina van een film (waar nu dus alle berichten staan, staan in mijn voorstel alleen de recensies). De aparte topics zijn voor berichten over specifieke onderwerpen en zo verscheiden kunnen die mijns inziens toch al niet zijn (zoals gezegd: bioscooprelease, dvd, poster, soundtrack, shoutbox e.d.), zodat het aantal topics gelimiteerd kan worden. Deze limitering zorgt ervoor dat MM niet degradeert tot de slordigheid van IMDb.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ik zou sowieso de beginpagina zoals die nu is intact houden. Zie niet in waarom een dergelijke grote verandering zou moeten doorgevoerd worden omdat een aantal mensen, waaronder ik, graag de recensies apart willen zien. Zou recensies dan ook absoluut een apart topic laten worden. Maar denk alleen dat er enorm veel overlap in zal zitten. Iemand die in zijn recensie zegt dat een soundtrack geweldig is? Hoort dat dan onder recensie of onder soundtrack. Of moet ik het in het soundtrack topic nog een keer gaan melden net als het geweldige acteerwerk in het acteurstopic? In dat geval levert het enkel meer en niet minder berichten op.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Klopt en daar ben ik het zeker eens mee. Heb voor de fun eens gekeken naar Lord of the Rings:
Je hebt momenteel deze topics in het forum:
- Acteurs van Lord of the Rings
- Marathon Lord of the Rings
- Lord of the Rings - symboliek - diegaande betekenis
- Lord of the Rings MUSICAL verkrachting van PJ's films?,
- Star Wars vs Lord of the Rings
- Lord of the Rings DVD Box (extended versions),
- Op zoek naar Edges Of The Lord
En dan nog de Koop en Te Ruil topics rond de filmreeks.
Neem daarbij nog een recensietopic, spoilertopic en één voor de favoriete personages bij en het wordt enorm onoverzichtelijk.
@ Zavo: dergelijke onderwerpen worden nu al besproken in het forum. Als je teveel topics gaat openen, krijg je nog meer forumvervuiling. De meeste bezoekers en gebruikers op de site komen vooral voor de films. Om te weten of die al dan niet de moeite is en eventueel erover te discussieren en/of punten te geven. Daar dient dat idee rond recensies voor. De rest kan je terugvinden in het forum.
En meer moderators klink simpel, maar dat ligt compleet in handen van Jordy. En je kan moeilijk voor elke vernieuwing gewoon een nieuwe moderator aannemen. Zo heeft de kerncrew minder overzicht over de site. En we willen toch verbeteren en niet achteruit gaan denk ik.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Ander nadeel van meerdere extra topics (iets wat vroeger ook al besproken is) is dat het extra moeilijk wordt om de nieuwe berichten bij te houden. Je zit namelijk niet enkel met nieuwe berichten bij een film zelf (recensies dan), maar mogelijke nieuwe berichten in 10 extra topics.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Klopt en daar ben ik het zeker eens mee. Heb voor de fun eens gekeken naar Lord of the Rings:
[...]
Neem daarbij nog een recensietopic, spoilertopic en één voor de favoriete personages bij en het wordt enorm onoverzichtelijk.
Het is nu juist onoverzichtelijk, doordat een deel van de onderwerpen al naar het forum is verplaatst (dus onvindbaar als je niet weet dat het daar staat) en de rest over 82 pagina's vespreid staat bij de film (LOTR 1). Omdat dit 3 films zijn is het sowieso onoverzichtelijk, dus het is niet echt een goed voorbeeld.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Nochtans zijn daar meer voorbeelden van. De James Bond-reeks, Batman, Spiderman, Matrix, Indiana Jones, ... En bvb bij Beauty & The Beast. De Oscars onder Academy Awards, de liedjes onder soundtrack, de animatie bij Disney, ...? Het forum heeft nu eenmaal veel topics, maar die zijn toch vrij goed gesorteerd per inhoud. Zo'n recensietopic geeft de mening van de MM-gebruikers over een bepaalde film goed weer, de film zelf zit in het gewone discussieplatform en de rest is uiteindelijk al gedetailleerd in het forum terug te vinden. Daar is de informerende bezoeker of gebruiker minder mee. Als je wil discussieren over bepaalde figuurtjes of een soundtrack ga je al een stap verder dan een film beoordelen of informeren. Dan ga je in een bepaalde film dieper ingaan en word je ook een pak actiever op de site.
Het grote verschil tussen de recensie en de rest van de topics is dat je voor de rest in principe de film al gezien moet hebben om mee te kunnen praten. Eigenlijk veranderd er dan weinig voor wie de film al gezien heeft, maar komt er een leuke extra voor mensen die in enkele berichten willen zien of een film al dan niet de moeite is.
Die specifieke topics om dieper in te gaan zorgen juist voor een grote onduidelijkheid zoals Onderhond ook aanhaalt, omdat je met berichten op tal van plaatsen zit. Het is enkel een pluspunt als je met reeksen zit (zoals Lord of the Rings, James Bond, Batman, Star Wars, ...) waar je overlappende figuren wil bespreken of films die met elkaar betrekking hebben wil vergelijken. Een topic om je favoriete figuur te bespreken Pulp Fiction is overbodig, omdat zoiets evengoed in de discussie van de film kan.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Iemand die in zijn recensie zegt dat een soundtrack geweldig is? Hoort dat dan onder recensie of onder soundtrack. Of moet ik het in het soundtrack topic nog een keer gaan melden net als het geweldige acteerwerk in het acteurstopic?
Als die opmerkingen 'slechts' deel uitmaken van een recensie, dan is het gewoon een recensie. Alleen als iemand specifiek dieper op één onderwerp wil ingaan (Op welke festivals is deze film nog te zien?; Wat is de kwaliteit van de Criterion-uitgave in vergelijking tot de andere dvd-uitgaven?, Wat bedoelde Lynch nou precies in die ene droomscène?, of voor in de shoutbox: Wat een vieze lesbo's! 0,5* voor Fucking Amal!!! etc.), dan pas komen de aparte topics in beeld.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
De tab Nieuw bericht moet worden veranderd in Nieuwe recensie.
De bedoeling was om pure recensies in een apart tabblad te zetten en het lijkt mij het beste om daar bij te blijven. Alleen nu nog naar hoe dat gaat gebeuren. Desalniettemin is dat een ander, best interessant idee.