- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik denk dat net uit het perspectief van de gemiddelde gebruiker het makkelijker wordt. Niet zozeer het zelf aanduiden van recensies, maar er zijn toch een hoop mensen die hier komen om even te lezen hoe een film ontvangen wordt.
Dit lukt eigenlijk nog best wel bij wat obscure films, waar de helft van de berichten toch recensies zijn, maar zeker bij nieuwe films is het een en al geleuter.
Niks mis mee, want dat geleuter is op het moment zelf best interessant en leuk, maar na een jaar heeft niemand daar meer wat aan. Net een filtertje om gewoon de recensie te lezen zou een erg goede uitweg zijn lijkt mij.
Hoop dat hier in ieder geval toch nog even bij stilgestaan kan worden, want echt verbeteren doet het niet met de groei van de site.
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
volgens mij is dat ooit wel is toegepast. zou ik een even moeten checken overigens.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
okee dan ga ik de discussie ook weer oprakelen 
wat is dan de gewenste oplossing?
- iedereen mag 1 "dit is mijn mening / recensie" vinkje bij elke film zetten met als gevolg dat BritneyFan12 dit ook doet met haar "vet gaaf" berichten, waardoor het systeem niet werkt
- iedereen mag berichten "plussen" en "minnen" met als gevolg dat de goed onderbouwde halve ster bij een klassieker naar beneden wordt gestemd
- een "elite" van doorgewinterde gebruikers krijgt de rechten om berichten op kwaliteit te selecteren, wat wellicht tegen het idee van de site in gaat
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
- een filter die berichten van 150 woorden of meer eruit pikt, dan heb je al snel veel recensies te pakken.
- een apart tabblad bij de film waar men een recensie kan 'toevoegen' zoals men een film toevoegt (evt. met een minimumlimiet wat betreft het aantal woorden). Zo ontstaat een lijst met recensies van gebruikers. Bij iedere recensie is er ruimte om te reageren, zoals dat bij de film zelf ook het geval is.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
- een filter die berichten van 150 woorden of meer eruit pikt, dan heb je al snel veel recensies te pakken.
ik ben (als gebruiker) juist veel meer geinteresseerd in korte en krachtige recensies, als ik even snel een film wil kiezen
onoverzichtelijke versnippering van de filmdiscussie
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Kan op zich via een extra "meld misbruik" optie wel opgelost worden denk ik.
Of je moet gewoon een queue hebben waar een extra mod goedkeurt. Kan zelfs dat je dan bepaalde personen wel "vertrouwt" zodat ze het zelf kunnen regelen (de niet-BritneyFan12 mensen). Al gaat dat misschien wel weer de elitaire richting uit.
Twee aparte threads lijkt mij inderdaad niet wenselijk, en bij meer dan 150 woorden komen er teveel oude koeien (Ramon, ik, djelle ea) weer naar boven vrees ik.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
onoverzichtelijke versnippering van de filmdiscussie
Maar veel onoverzichtelijker als nu kan het bijna niet meer. Een recensie wordt binnen vijf minuten ondergesneeuwd door veertig mensen die in discussie raken of de dood van een acteur het gemiddelde beinvloed.
Dat aanvinken van een vakje zie ik niet als zo'n probleem. Mocht iemand dat ten onrechte aanvinken krijgt hij/zij een melding en weet men dat dat in toekomst anders moet. Zelfde als spoilers eigenlijl.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
- Een 'nomineer recensie'-knop toevoegen, zoals er reeds een 'meld misbruik'-knop is. Enkele crew-leden aanstellen die deze nominaties beoordelen volgens interne richtlijnen.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
- Een 'nomineer recensie'-knop toevoegen, zoals er reeds een 'meld misbruik'-knop is. Enkele crew-leden aanstellen die deze nominaties beoordelen volgens interne richtlijnen.
Is natuurlijk een mogelijkheid maar lijkt me wel ontzettend veel werk of niet? Ik bedoel hoeveel recensies worden er op een dag geschreven?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
oplossingen waarbij er nog meer werk bij de crew komt te liggen lijken me sowieso niet verstandig
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
oplossingen waarbij er nog meer werk bij de crew komt te liggen lijken me sowieso niet verstandig
Ook niet als je één extra iemand erbij neemt ? Anders wordt het wel erg moeilijk natuurlijk.
De macht bij de meerheid leggen lijkt me sowieso een beetje gevaarlijk op MM ... met alle respect voor je site Jordy 
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Dat aanvinken van een vakje zie ik niet als zo'n probleem. Mocht iemand dat ten onrechte aanvinken krijgt hij/zij een melding en weet men dat dat in toekomst anders moet. Zelfde als spoilers eigenlijk.
En wat nu als mensen wel een nuttige recensie schrijven, maar niet dat vinkje zetten? Dan raakt het nog meer ondergesneeuwd dan nu al het geval is, aangezien mensen met deze methode geen pagina's meer door gaan spitten op zoek naar recensies.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
- iedereen mag 1 "dit is mijn mening / recensie" vinkje bij elke film zetten met als gevolg dat BritneyFan12 dit ook doet met haar "vet gaaf" berichten, waardoor het systeem niet werkt
En anders gewoon elke keer een kleine bevestigingspagina met de melding dat een bepaald type bericht niet gewenst is. Mensen die hun recensie echt willen plaatsen zullen graag nog een keer klikken, mensen die half bewust/onbewust een foutief bericht opgeven zullen terugkeren en die paar vervelende mensen kunnen dus via een "meld misbruik" knopje wel aangepakt worden ...
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Als ik hier crewlid was en er werd van me verwacht dat ik elke dag tientallen van dit soort markeringen moet gaan beoordelen (waar hebben we het over) hield ik het snel voor gezien.
Ik denk echt dat dit systeem alleen kans maakt als het gebouwd kan worden zonder dat er extra crew werk komt.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Je zou ook kunnen denken aan een extra tabblad boven de film:
* Info
* Stemmen
* Statistieken
* Schrijf recensie
* Nieuw bericht
* Zoek bericht
* Corrigeren
De ervaring leert dat gebruikers als BritneyFan12 deze tabbladen niet zo snel vinden, waardoor misbruik gereduceerd wordt.
De recensie komt vervolgens (evt. gemarkeerd) tussen de reacties terecht zoals bij een nieuw bericht, maar kan nu gefilterd worden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Lijkt me dat zo'n behoordeling zelf niet bepaald erg veel werk inhoudt. Je hoeft daarvoor ook geen hele recensie te lezen uiteraard.
Wat als je er trouwens een nieuw crewlid voor aanneemt. Lijkt me dat die persoon dan toch in ieder geval weet waaraan hij begint, ipv dat een bestaand crewlid nu een taak in z'n schoenen krijgt gestuurd die hij eigenlijk helemaal niet wil ...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De vraag is of de films waarbij 40 reacties op een recensie geplaatst worden wel een MM recensie nodig heeft. Vaak wordt er over de films waarbij dat gebeurd al genoeg geschreven en is de toegevoegde waarde van (nog) een MM recensie zeer beperkt.. Ik zie het probleem daarom minder.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Het gaat helemaal niet om "nog" een MM recensie. Het gaat er eigenlijk gewoon om dat er een manier is om enkel recensies van mensen te lezen bij een film.
Zeker bij recente films is het bijna onmogelijk geworden om de recensies van users eruit te pikken. Je moet eerst al liggen zoeken waar recensies beginnen (want de eerste 5-10 paginas gaan over releasedatums enzo) en daarna komt je geregeld een hoop gedoe, geruzie en 'vet gaaf" berichten tegen waardoor je om 10 recensies te lezen 10 paginas moet afscannen.
Dat is zo'n beetje het idee. Probleem met users laten raten is dat er nogal veel op de man gespeeld wordt en dat ongetwijfeld tot meer ruzie gaat leiden.
Probleem met iemand zelf te laten kiezen is dat je eventueel een hoop 'vet gaaf' berichten alsnog tussen de recensies krijgt.
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
,... maar zeker bij nieuwe films is het een en al geleuter.
Niks mis mee, want dat geleuter is op het moment zelf best interessant en leuk, maar na een jaar heeft niemand daar meer wat aan.
Met dit argument ben ik het wel eens. Bij sommige films is even snel zoeken naar een onderbouwde mening er niet meer bij.
Is het misschien een idee om een aparte recensie-pagina te maken? Dus niet specifiek bij de film zelf, maar gewoon een opsomming in volgorde van binnenkomst, met bijvoorbeeld een mogelijkheid om te selecteren op de laatst geplaatste recensies. Deze moeten dan wel degelijk aan bepaalde gestelde voorwaarden voldoen en er kan niet op gereageerd worden op die pagina. Uiteraard kunnen mensen hun recensie ook nog gewoon bij de desbetreffende film plaatsen, waar de reacties wél gewoon mogelijk blijven, maar wie alleen zin heeft in het lezen van een aantal prettig onderbouwde meningen kan op zo'n moment zijn toevlucht nemen tot de recensiepagina. Zo kom je misschien ook nog eens bij films uit die je anders niet direct bij zou houden.
Ik ben helemaal niet technisch dus misschien roep ik iets wat helemaal niet kan, maar ik probeer mee te denken hoe je het probleem van het omzeilen van discussies en prietpraat kunt oplossen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Deze moeten dan wel degelijk aan bepaalde gestelde voorwaarden voldoen
Daar gaat nu juist bovenstaande discussie over. We blijven een beetje in een rondje praten aangezien er om de tien berichten dezelfde suggesties gedaan worden, waar ook al tien keer de nadelen van genoemd zijn.
Jammer, ik begrijp de wens om hier iets aan te doen.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Bovenaan: vink aan of het wel of geen recensie is (staat standaard niet aangevinkt).

Onderaan: vink in je profiel aan of je alleen recensies of alle berichten wilt tonen.
Zo filter je er al een hoop uit. Zal niet 100% waterdicht zijn, maar is wel een verbetering.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Ja als je een goed markeersysteem hebt voor recensies is dat n optie. Alleen moeten alle oude recensies dan ook gemarkeerd worden, dat is nogal een klus.
Ik zat te denken aan twee 'tabbladen' bij elke film. 1 voor recensies en 1 voor alle overigen. Maar dan zullen ook alle oude recensies verplaatst moeten worden...
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Bovenaan: vink aan of het wel of geen recensie is (staat standaard niet aangevinkt).
(afbeelding)
Onderaan: vink in je profiel aan of je alleen recensies of alle berichten wilt tonen.
Zo filter je er al een hoop uit. Zal niet 100% waterdicht zijn, maar is wel een verbetering.
Overigens wil ik me best opstellen om recensies goed en af te keuren hoor. Ik denk alleen niet dat ik vaak genoeg online ben om dat alleen af te handelen, maar misschien is dat met (een paar?) anderen best te doen.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf selecteren. Ik ga er optimistisch vanuit dat het grootste gedeelte van de mensen dat wel serieus kan. Nadat ik een film heb gezien stem ik op de site, voeg de film toe aan mijn updates als mij dat interessant lijkt, schrijf dan een recensie en voeg die meteen toe aan ''dit is mijn recensie''. Het lijkt mij dat het vooral wel gaat werken als mensen na het plaatsen van een nieuwe gelijk en makkelijk deze kunnen aanvinken als hun recensie. Ik voorspel dat dat allemaal wel goed zal gaan lopen. Die ouderen zie ik niet zo zeer als een probleem, maar ook iets wat je eigenlijk al kan verwachten. Maar misschien zijn er meer mensen dan men denkt om daar naar te zoeken. Maar ik zie er geen argument in om het dan maar niet te doen.
Alles laten goedkeuren door crew lijkt mij een ware hel en raad ik absoluut af, maar het behandelen van misbruik gevallen kan je mijn inziens niet omheen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het is te gek om dit te doen voor alle films. Het probleem stelt zich enkel vooral populaire films die een groot aantal pagina's aan berichten hebben. Zeker films als Lord of the rings of Dark Knight hebben al meer dan 50-60 pagina's voor de film ook maar uitkomt. Dan nog eens tientallen pagina's over The Joker of Frodo... Daar is het idd moeilijk om een duidelijk overzicht te krijgen. Al zijn er natuurlijk meer films die in de loop der tijd een reeks berichten met zich mee hebben gekregen.
Het probleem is idd een feit. Je kan moeilijk een recensie vinden. Als je een film nog niet gezien hebt is het bijna onmogelijk om alles te liggen doorlopen zodat je een beeld krijgt van de film. Maar het probleem bij de aangegeven oplossingen, is zoals Jordy al aankaartte nog steeds een probleem. Voorlopig is geen enkele oplossing momenteel waterdicht.
- recensies oordelen is geen optie omdat er zoals gezegd op de man wordt gespeeld. Ofwel gaat m'n sterke recensies met een andere mening dan de zijne/hare
- recensies selecteren zorgt dat ook de Britneyfan (om ze zo te noemen) haar vetcool-bericht ook gaat selecteren. En wat als je na een tijd een aanvullende recensie schrijft. Een eerste beoordeling na de film en achteraf een aanvullende reactie omdat je de film hebt gezien of de film ietwat anders zit door het origineel te kijken bvb
- met recensies apart te zetten krijg je wel het fenomeen dat het moeilijk is om ze in een discussie te betrekken of te quoten of zo. En ga je dan ook niet krijgen dat mensen er enkel gaan kijken als ze willen weten hoe de film is en niet als ze de discussie er rond willen volgen?
Het is in elk geval wel een probleem, maar een goeie oplossing ligt helaas voorlopig (nog) niet voor handen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik zie het probleem met BritneyFan nog steeds niet zo:
Het voorstel:
- Laat mensen zelf één recensie per film aanduiden (van zichzelf).
- Laat mensen elke keer confirmeren dat ze een recensie aangeduid hebben. Dit is een kleine moeite meer voor de mensen die hun berichten echt als recensie willen markeren, en zal het merendeel van de "vet gaaf" berichten stoppen. Zeker als je op die confirmatiepagina even bijzet wat een recensie niet is.
- Voeg een optie bij de "meld misbruik" toe. Zoals neo ook al aangaf bestaat er uiteraard geen waterdicht systeem, dat zal er ook nooit zijn. Daarvoor is de definitie van "een recensie" gewoon te vaag.
Volgens mij heb je met deze oplossing een minimale inspanning van de crew en een zeer kwalitatief resultaat.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik begrijp helaas niet waarom BritneyFan12 zich zou laten tegen houden door een confirmatiepagina, ik denk dat zo'n scherm "normale" gebruikers er eerder van zal weerhouden om met terugwerkende kracht even snel alle oude berichten te markeren
Misbruik melden lijk me (naast de hoeveelheid werk) ook geen optie vanwege het feit dat er geen duidelijke regels op te stellen zijn over wanneer iets een goed onderbouwde mening/recensie is. Natuurlijk komt er bij elke misbruikmelding wat subjectiviteit kijken, maar de vraag of een mening nuttig of goed onderbouwd is, is wel heel erg persoonlijk.
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
kan men niet gewoon op het moment dat de film uitkomt of de eerste echte recensie geschreven al het voorgaande verwijderen of in een apart topic zetten, scheelt al een hoop blabla lijkt me, zekers bij de blockbusters.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
En als je bij het plaatsen van een recensie kunt aanvinken dat het een recensie zodat die naar een apart topic bij die film gaan. Dan kunnen de gebruikers daar die recensie lezen, en via de permalink terug naar het filmtopic gaan om daar over die recensie te discussieren.
Dan staan alel recensies mooi bij elkaar.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Maar waarom wil BritneyFan volgens jou zo nodig willens nillens zijn zogenaamde "recensie" pushen dan ? Volgens mij heeft BritneyFan niet zoveel aan het hele recensiesysteem en lijkt me vreemd dat hij er dan, terwijl hij weet dat z'n bericht niet aan de eisen voldoet, toch nog aan wenst deel te nemen.
Mensen die wel baat hebben bij de recensies zie ik sneller geneigd om gewoon even te confirmeren. Zijn vaak ook de mensen die wat meer tijd in MM steken, en één extra klik is niet bepaald de grote moeite.
Je lijkt er van uit te gaan dat deze functie heel veel misbruikt zal worden, volgens mij juist helemaal niet. Zeker omdat de meerwaarde van het systeem voor mensen die het zouden gebruiken eigen nihil is.
Mjah, sorry, maar geen enkele "meld misbruik" optie is erg duidelijk. Het gaat er dan ook niet over wat een persoon een nuttig bericht vindt, maar wat de minimumvereisten aan een recensie zijn.
Je kan moeilijk verwachten dat je een filter kan creëren waarbij voor iedere persoon er de meest interessante berichten uitgefilterd worden. Nog steeds zullen er korte en lange recensies in de gefilterede lijst komen, en nog steeds zal de persoon die ze leest tot op een zekere hoogte zelf moeten blijven filteren, maar liever 5 paginas vol recensies om te filteren, dan 30 paginas met 10 verlopen berichten tussen elke recensie.
Ik begrijp dat je een zo hoog mogelijke kwaliteit wil op MM, maar met dit systeem verlaagt de kwaliteit steeds meer, net voor de mensen die gewoon op MM komen om even te piepen bij nieuwe films of ze de moeite waard zijn. Naast de score is het gewoon regelmatig onmogelijk om aan zinnige informatie te komen.