- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Wat wel nuttig is wellicht is toch een minimaal aantal woorden te eisen. Denk dan niemand zit te wachten op een recensie van 2 zinnen. Kan misschien wel je mening zijn, maar een recensie is het niet.
Daar ben ik ook niet echt voor, want die twee zinnen kunnen wel belangrijk zijn, of een vraag of een reactie op een recensie. Zo zal de vraag door de 'recensist' nooit beantwoord worden, omdat ie de vraag simpelweg niet gelezen heeft.
NKyou
-
- 3081 messages
- 747 votes
Ahja, inderdaad. NIet eens aan gedacht, zou er naast de recensie-knop ook nog een reactie-op-recensie-knop moeten komen. Zou wellicht wel werken, maar dan krijg je ineens zoveel extra opties.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Dat wordt dan wel heel omslachtig inderdaad, als je de reacties op een recensie op een andere plek moet lezen.
NKyou
-
- 3081 messages
- 747 votes
Jij maakt het nog omslachtiger
. Ik bedoelde meer dat op die extra pagina voor recensies, ook reacties op die recensie mag plaatsen. Dus naast het feit dat je zelf aangeeft of het een recensie is, ook kan aangeven dat het een reactie erop is.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
ah oke, dat zou wel kunnen inderdaad.
Edit: Goed idee trouwens. 
kimmie
-
- 757 messages
- 679 votes
Het lijkt mij juist logisch dat die recensies juist in de lopende discussie geplaatst worden, maar dat je deze kunt selecteren. Op die manier lopen alle discussies gewoon door, ook diegene die gaan over een recensie, maar is er wel makkelijk snel een overzicht te krijgen van de verschillende meningen.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Ja die discussie is inderdaad stil komen te liggen, er was geloof ik niet echt een sluitende ideale oplossing gevonden. Het scenario waarin mensen zelf aangeven "dit is het bericht dat mijn mening verwoord" lijkt me dan nog het minst slechte.
Hoezo? Maak een aanvink hokje en laat in het bericht een afbeelding zien als dat hokje is aangevinkt dat aangeeft dat het een recensie betreft. En als je dan helemaal verder wil gaan kan er nog een aparte pagina komen waar al die aangevinkte berichten achter elkaar geshowd worden...Veel werk, maar het is een ideetje 
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Jij maakt het nog omslachtiger
. Ik bedoelde meer dat op die extra pagina voor recensies, ook reacties op die recensie mag plaatsen.
Dit idee heb ik ook al enkele keren geopperd. Met een kwantitatieve limiet (minimum aantal woorden), waardoor iedereen de kans krijgt om een recensie te schrijven.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Extra tabblad bij film:
......................................
Berichten bij deze recensie:
......
Nieuw bericht | Nieuwe recensie
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Het lijkt mij juist logisch dat die recensies juist in de lopende discussie geplaatst worden, maar dat je deze kunt selecteren. Op die manier lopen alle discussies gewoon door, ook diegene die gaan over een recensie, maar is er wel makkelijk snel een overzicht te krijgen van de verschillende meningen.
Ik denk dat dit de core is van het recensie systeem en dat je daar niet van mag afwijken. Schikken op aparte paginas/tabs of reageren op een recensie alleen lijkt me niet werkbaar. Gewoon een filter om de recensies uit een thread uit te halen.
Eén recensie per thread per persoon. Als iemand een film herziet is het aan hem om te beslissen welke visie over de film als recensie aan te duiden.
En iedereen gewoon zelf laten aanduiden en kijken hoeveel "spam" ertussen zit lijkt mij een goede poging. Verdere verfijningen kunnen inderdaad achteraf nog komen, eventueel een extra mod met specifieke recensie-audit taak. Ik blijf sceptisch over het aantal "wow vet cool" mannetjes die interesse hebben om hun bericht ook in de recensiebak te willen krijgen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vind het ook wel wat hebben, mits het natuurlijk overzichtelijk blijft. Het stimuleert lijkt mij inderdaad om langere recensies te schrijven. Nu verdwijnen die bij (bekendere) films vaak tussen het gros van "wow vet cool" berichten. Hierdoor krijg ik dikwijls minder zin om nog mijn best te doen voor een grotere recensie.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Schikken op aparte paginas/tabs of reageren op een recensie alleen lijkt me niet werkbaar.
Lijkt mij juist erg praktisch, in tegenstelling tot:
Hoe stel je dat voor?
1. Een filter voor lange berichten.
Daar zitten ook berichten tussen uit ellenlange discussies die vervelend zijn om te lezen/ van het onderwerp afwijken.
2. Zelf aangeven of het om een recensie gaat i.p.v. een bericht bij het plaatsen.
Levert veel extra werk voor de moderators, wegens misbruik. En is discutabel, want wanneer is iets een 'serieuze' recensie.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Er zijn een hoop lange berichten die weinig serieus zijn en een hoop kortere berichten die geweldige recensies zijn. En ik betwijfel nog steeds de angst voor misbruik, al zal dat de praktijk vooral moeten uitwijzen. Met een filter voor aangeduide berichten heb je in ieder geval alle recensies mooi op een hoopje.
Kiezen op basis van lengte vind ik weinig kwalitatief.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Iemand die de moeite neemt om een x aantal woorden te schrijven over een film kun je te allen tijde serieus nemen.
Maar die discussie hebben we eerder al eens gehad.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Dan moet je al een serieus hoog aantal woorden gaan nemen. Met 100 kom je er niet, waardoor er nog maar weinig recensies zullen overblijven en een hoop erg interessante maar kortere recensies alsnog in de zooi verdwijnen. Weinig interessant.
Ben trouwens benieuwd hoe je de implementatie van "berichten bij deze recensie" ziet.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Het extra tabblad is ook niet bedoeld om het probleem van de recensies die 'in-de-zooi-verdwijnen' tegen te gaan (al zal het wellicht helpen), het is bedoeld om lange recensies de aandacht te geven die ze verdienen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Volgens mij lijkt het interessanter recensies tout court de aandacht te geven die ze verdienen, niet enkel de lange. Kwantiteit voor kwaliteit aanzien is nooit goed.
En ik herhaal even m'n vraag: Ben trouwens benieuwd hoe je de implementatie van "berichten bij deze recensie" ziet.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ja die discussie is inderdaad stil komen te liggen, er was geloof ik niet echt een sluitende ideale oplossing gevonden. Het scenario waarin mensen zelf aangeven "dit is het bericht dat mijn mening verwoord" lijkt me dan nog het minst slechte.
Het risico dat elke 14-jarige PotC liefhebber z'n "wow vet man" bericht als zodanig gaat markeren zou je af kunnen vangen door mensen pas na een paar maanden of een x aantal berichten het recht te geven om berichten op deze manier te markeren, is dat een idee?
Maar ik vraag me sterk af hoeveel zin gebruikers hebben om bij films waar ze al gepost hebben, een recensie eruit te pikken. Ik heb er weinig trek in eerlijk gezegd.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Maar ik vraag me sterk af hoeveel zin gebruikers hebben om bij films waar ze al gepost hebben, een recensie eruit te pikken. Ik heb er weinig trek in eerlijk gezegd.
Maar je moet toch ergens beginnen ? Er enkel berichten boven x aantal woorden uitpikken is ook weinig interessant, aangezien de recensies dan overspoeld worden met Ramon/Onderhond Vs ... discussies. Niet wat ik noodzakelijk wil lezen.
Heb er wel de moeite voor over om bij elke film mijn recensie aan te duiden. En anders jammer, dan gaat het enkel over nieuwe recensies en zal het na verloop van tijd wel weer wat aandikken.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Ben trouwens benieuwd hoe je de implementatie van "berichten bij deze recensie" ziet.
Perfect Storm, The (2000)
Info | Stemmen | Statistieken | Recensies | Nieuw Bericht | Zoek Bericht | Corrigeren
Recensies (4)
Alastor
danuz
Jordy
Onderhond
Nieuwe recensie
- 87594 messages
- 12841 votes
Maar dan heb je nog eens discussies per recensie ? Bij een film met 10 recensies heb je dus 11 mogelijke discussies ? Vind ik persoonlijk geen werkbaar gegeven meer.
Zo verzuipen discussies in een niet bij te houden hierarchie, waardoor je het hart van de site (discussiëren) gaat tegenwerken.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Ik denk dat tovenaar gelijk heeft dat er weinig mensen zijn die hun oude berichten gaan doorzoeken en markeren.
Heb er wel de moeite voor over om bij elke film mijn recensie aan te duiden. En anders jammer, dan gaat het enkel over nieuwe recensies en zal het na verloop van tijd wel weer wat aandikken.
Als je per se wilt, kun je een oude recensie toch copy-pasten naar het recensietabblad? 
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Maar dan heb je nog eens discussies per recensie ? Bij een film met 10 recensies heb je dus 11 mogelijke discussies ? Vind ik persoonlijk geen werkbaar gegeven meer.
Zo verzuipen discussies in een niet bij te houden hierarchie, waardoor je het hart van de site (discussiëren) gaat tegenwerken.
Noem je dit verzuipen?
Ik vind het veel overzichtelijker dan de huidige situatie en naarmate je langer op de site zit leer je ook welke gebruikers interessante recensies schrijven.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Je kunt een oude recensie toch copy-pasten naar het recensietablad? 
Ik doelde met "en anders" op de situatie waar mensen dat niet willen doen, niet op jouw voorstel 
Veel overzichtelijker dan de huidige situatie en naarmate je langer op de site zit leer je ook welke gebruikers interessante recensies schrijven.
Per film vind ik het echt niet te doen om 11 discussies bij te houden. Dan krijg je een situatie als bij IMDb, waar er een forum is bij films en threads doodbloeden en het overzicht van te volgen zaken compleet weg is. Nu is alle info over een film komende van gebruikers op één plaats terug te vinden, het wordt er niet beter op als ik nu elke keer op 11 plaatsen moet gaan kijken. Stel je de situatie voor bij films als Pulp Fiction, waar makkelijk 200 recensies staan ...
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Nu is alle info over een film komende van gebruikers op één plaats terug te vinden, het wordt er niet beter op als ik nu elke keer op 11 plaatsen moet gaan kijken.
Op één plaats? 728 pagina's bedoel je. Klikken moet je toch en dan liever naar een tabblad waar de recencies netjes bij elkaar staan dan een algemene plaats waar recensies bedolven raken onder korte berichten.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Dat geldt voor de mensen die een thread helemaal willen doorlezen. Niet voor het volgen van discussies bij een bepaalde film.
En zoals gezegd, de discussie is het hart van moviemeter. Met jouw methode zou ook bij de updates een scheiding moeten gemaakt worden. (gewone filmthread update - filmrecensie update), waarbij dan nog eens moet aangegeven bij welke recensie een nieuw bericht is geplaatst. Alle te gecompliceerd.
Met mijn voorstel verandert er immers niks voor de casual gebruiker van MM, en krijgt de gebruiker met interesse in enkel recensies door één extra klik alle recensies mooi op een rijtje. De continuiteit van een thread blijft behouden en updates blijven gecentraliseerd.
Wat betreft de kwaliteitsniveau bij het zelf aanduiden lijkt het mij zelfs doenbaar om een tussenscherm (confirmatie) te plaatsen met enkele duidelijk richtlijnen voor wat van een recensie ongeveer verwacht wordt. Wie dan nog z'n onzin als recensie probeert te verkopen is zich daar dan duidelijk van bewust en kan daarop aangepakt worden. Voor zij die een recensie willen plaatsen is het één kleine extra confirmatie, niet onoverkomelijk als je de moeite hebt gedaan iets uitgebreider te typen.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
en krijgt de gebruiker met interesse in enkel recensies door één extra klik alle recensies mooi op een rijtje.
.
Niet alle, want je gelooft toch niet dat iedere gebruiker zijn recensies gaat markeren?
Bovendien denk ik dat een extra tabblad en extra updates meer aanmoedigen om serieus over film te schrijven dan een vinkje om recensies te markeren.
JJ_D
-
- 3815 messages
- 1344 votes
Persoonlijk blijf ik meer voorstander van het "vrienden"-idee. Van bepaalde users wil ik nu eenmaal altijd weten wat ze over een film vinden, ongeacht of ze er veel of weinig woorden aan "vuilmaken". Als het recensie-systeem er komt, zullen korte berichten van interessante users nog steeds niet terug te vinden zijn in het gros van de "vet cool" berichten...
Over de concrete lijnen van dit idee moet dan uiteraard nog gediscussieerd worden...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Tuurlijk gaat niet iedere gebruiker z'n recensie markeren (maar aangezien een recensie maar een recensie is als een gebruiker hem markeert als recensie zullen altijd alle recensies getoond worden
). Maar het lijkt me wel dat mensen die toch al de moeite doen nog even de kleine moeite bijnemen om hun bericht aan te duiden als recensie.
Sowieso is het ook mogelijk dat iemand z'n recensie gewoon in de normale filmthread gaat typen.
kimmie
-
- 757 messages
- 679 votes
Persoonlijk blijf ik meer voorstander van het "vrienden"-idee. Van bepaalde users wil ik nu eenmaal altijd weten wat ze over een film vinden, ongeacht of ze er veel of weinig woorden aan "vuilmaken". Als het recensie-systeem er komt, zullen korte berichten van interessante users nog steeds niet terug te vinden zijn in het gros van de "vet cool" berichten...
Over de concrete lijnen van dit idee moet dan uiteraard nog gediscussieerd worden...
Wat mij betreft kunnen een vriendensysteem en een recensiesysteem juist mooi naast elkaar bestaan. En ik vind eigenlijk ook dat lengte niet van toepassing is op een recensie. Zolang iemand verwoord wat hij waarom van de film vind, kan dat ook in twee regels gebeuren. Soms zeggen twee regels nou eenmaal meer dan honderd. Wat mij betreft wordt lengte geen criterium voor een recensie.