- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ik voel daarom denk ik het meest voor een oplossing waarbij elke gebruiker bij elke film 1 bericht van zichzelf markeren als "dit is mijn mening/recensie". Aan de hand daarvan kan een filter ingesteld worden waarmee geswitcht kan worden tussen de gehele discussie of alleen de meningen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Voorts drukt een bezoeker op: stuur op, bericht wordt in het juiste "tabje" categorie geplaatst.
Het belangrijkste nadeel daaraan is dat discussies quasi onmogelijk worden. Als alles onder aparte tabjes valt kan je niet normaal meer reageren op een recensie, aangezien de daarop volgende discussie niet meer onder recensie thuishoort.
Ander probleem is dat de mensen die toch niet de tijd nemen iets fatsoenlijks te posten nog minder de tijd gaan nemen om hun eigen berichten te categoriseren.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ben ik het volkomen mee eens. Is misschien niet direct de oplossing, maar een zeer interessante aanvulling. Het is dan wel vooral voor gebruik van users die al langer online zijn en weten welke users ze interessant vinden.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ben ik het volkomen mee eens. Is misschien niet direct de oplossing, maar een zeer interessante aanvulling. Het is dan wel vooral voor gebruik van users die al langer online zijn en weten welke users ze interessant vinden.
.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
.
Geen idee, ik moest meteen denken aan een tweede Hyves 
In de zin van 'op zoek gaan naar mensen, toevoegen als vriend' 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Een vriend-systeem lijkt me op twee punten handig:
Enerzijds wanneer het mij de mogelijkheid geeft snel een overzicht te krijgen van de recent gekeken films door de mensen die in mijn lijstje staan. En dan bedoel ik niet door elke keer door te klikken naar hun profiel.
Anderzijds door bij een film de berichten van mijn "vriendenlijst" te kunnen filteren. Zo kan je dus snel recensies vinden van de mensen die in je lijst staan.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
En wat met discussies? Iemand die op jouw bericht reageert, maar die niet in je vriendenlijst staat?
Zijn maar enkele opmerkingen, want op zich is die vriendenlijst eigenlijk geen slecht idee...
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Een vriend-systeem lijkt me op twee punten handig:
Enerzijds wanneer het mij de mogelijkheid geeft snel een overzicht te krijgen van de recent gekeken films door de mensen die in mijn lijstje staan. En dan bedoel ik niet door elke keer door te klikken naar hun profiel.
Anderzijds door bij een film de berichten van mijn "vriendenlijst" te kunnen filteren. Zo kan je dus snel recensies vinden van de mensen die in je lijst staan.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
En wat met discussies? Iemand die op jouw bericht reageert, maar die niet in je vriendenlijst staat?
Zijn maar enkele opmerkingen, want op zich is die vriendenlijst eigenlijk geen slecht idee...
Eigenlijk is het beter de vriendenlijst discussie hier af te sluiten en daarover eventueel verder te gaan, want een oplossing voor de forumvervuiling is het uiteraard niet.
Volgens mij heb je vanuit dat standpunt veel kans dat MM een vuilbak van berichten wordt waar sommige mensen overkijken omdat ze zich toch vooral richten op hun vriendlijst. Dat breekt een site na verloop van tijd op.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Da's dan een misinterpretatie van het voorstel. Niemand heeft het over ellenlange recensies.
Mijn punt was dat de lengte van berichten geen, of niet voor iedereen een, criterium is voor het nut.
Ja ik ben er inderdaad nog niet helemaal over uit 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Eigenlijk is het beter de vriendenlijst discussie hier af te sluiten.
Lijkt me ook. No offence natuurlijk, maar die vriendenlijst is interessant, staat dan ook op de lange termijn planning, maar laten we dat even niet hier bespreken.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Uiteraard valt dit niet uit te sluiten, maar de vraag is of dit erg veel zal voorkomen.
Je kan er toch best vanuit gaan dat de "meesterwerk, 5*" berichten van mensen komen die doorgaans te lui zijn veel tijd te investeren in hun bericht. Zolang de "recensie" optie niet automatisch aanstaat is het markeren dus extra werk. Volgens mij zijn het ook niet meteen de mensen die er veel aan hebben dat hun bericht als volwaardige recensie gezien wordt en in de gefilterde sectie terecht komt.
Zulke gevallen zullen volgens mij eerder uitzondering dan regel zijn, en dit kan ook gewoon gemeld worden dan, niet ? Een volledig geautomatiseerd systeem lijkt me toch niet haalbaar, dus er zal altijd een zekere modcontrole moeten zijn.
Daarbij hoeft het bericht niet meteen verwijderd te worden (al ben ik daar nog steeds voorstander van), maar kan het gewoon weer gedemarkeerd worden.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Mijn punt was dat de lengte van berichten geen, of niet voor iedereen een, criterium is voor het nut.
Ja ik ben er inderdaad nog niet helemaal over uit 
Euhm, heb het al gezegd, maar waarom geen apart tabblad maken om een Recensie in te schrijven, met daarin een minimum aantal woorden per bericht? Je krijgt op die manier geen onzinnge posts die als recensie aangemerkt worden, dus niet 'fraude'gevoelig. Verder kunnen deze recensies ook gewoon bij de normale 'infotab' komen te staan, zodat er ook gewoon op gereageerd kan worden en over gediscussieerd kan worden. Zo heb je dus een simpele recensiefilter. Het minimum aantal woorden lijkt me in de Recensietab geen bezwaar, aangezien recensies niet uit een paar zinnen moet bestaan, nietwaar? De kortere berichten kunnen gewoon bij de normale info gepost worden.
N.B. Nadeel eraan is dat het niet opgaat voor alle reeds geposte berichten natuurlijk...
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Vind het idee van een 1 bericht kiezene van jezelf per film erg goed. Het kost misschien iedere gebruiker wat moeite, maar ook al kies je er af en toe maar eentje; het zal toch wel vrij snel goed gevuld kunnen zijn.
Fraude gevoelig? Ja. De crew zal er wel wat werk aan hebben, maar denk dat dat het wel waard is eigenlijk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Exact indeed! Klinkt mij als muziek in de oren, zo een vriendenlijst. Maar dat is inderdaad een andere discussie.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Uiteraard valt dit niet uit te sluiten, maar de vraag is of dit erg veel zal voorkomen.
Je kan er toch best vanuit gaan dat de "meesterwerk, 5*" berichten van mensen komen die doorgaans te lui zijn veel tijd te investeren in hun bericht. Zolang de "recensie" optie niet automatisch aanstaat is het markeren dus extra werk. Volgens mij zijn het ook niet meteen de mensen die er veel aan hebben dat hun bericht als volwaardige recensie gezien wordt en in de gefilterde sectie terecht komt.
Zulke gevallen zullen volgens mij eerder uitzondering dan regel zijn, en dit kan ook gewoon gemeld worden dan, niet ? Een volledig geautomatiseerd systeem lijkt me toch niet haalbaar, dus er zal altijd een zekere modcontrole moeten zijn.
Daarbij hoeft het bericht niet meteen verwijderd te worden (al ben ik daar nog steeds voorstander van), maar kan het gewoon weer gedemarkeerd worden.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Euhm, heb het al gezegd, maar waarom geen apart tabblad maken om een Recensie in te schrijven
Ik ben het eens met de minpunten aan dat verhaal die door Onderhond genoemd werden.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Een recensieoptie bij een bericht (1 per user per film) kan al een korte selectie maken van berichten. En ik denk wel (hoop wel) dat iemand die de moeite neemt om een goeie recensie te schrijven - kort of lang - ook even snel de moeite neemt om dat aan te duiden als recensie. Die recensies zijn een hulpmiddel om een sneller beeld te krijgen van een bepaalde film. Daarnaast kan je gewoon alle berichten lezen natuurlijk en discussie vormen. Om een discussie op te volgen heb je de updatelijst nog altijd met het vinkje om aan te duiden vanaf wanneer.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik begin langzaamaan overtuigd te raken dat dit wel een goeie optie is.
Ik zie het wel zitten.
Dan is er nog de vraag waaraan de recensie moet voldoen. Meer dan 1 regel? Misschien is een 10 woorden toets niet zo gek (controle bij het drukken op de knop) zodat 'vet cool 5*' niet geaccepteerd wordt.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Het lijkt me naïef om te denken dat het aanvinken van oneliners als recensies eerder uitzondering dan regel zal zijn. Als de 'schuldigen' al de moeite nemen om enkele woorden te typen, is het voor hen heus niet te veel gevraagd om een keer extra te klikken. Een extra tabblad met recensies zal alleen werken als de door de schrijvers geselecteerde berichten streng worden gecontroleerd door moderators. Een andere optie is gewoonweg alle nodeloze berichten verwijderen, maar ook dit vergt veel extra van de moderators.
Een mogelijkheid om recensies te waarderen heeft alleen zin als hiervoor een speciaal team wordt opgericht, omdat er anders van niets dan nepotisme en dergelijke sprake zal zijn; ook dit kost dus veel mankracht.
Verder kan er, zoals al eerder werd geopperd, per film een forum worden ingevoerd. Op deze manier kan er vrij snel - in ieder geval sneller dan nu het geval is - worden bekeken of er interessante topics bijzitten, zoals topics die door bekenden zijn geschreven. Het nadeel aan deze methode is natuurlijk dat de horizon op het gebied van nieuwe gebruikers nauwelijks verbreed wordt. Verder moet dit idee met een korreltje zou genomen worden, omdat deze grote verandering van MovieMeter niet bij te benen zou zijn door de servers.
Ik stel een kleine doch efficiënte functie voor: de mogelijkheid om bij elke film de berichten op aflopende grootte te rangschikken. Er zijn per film maar vrij weinig ellenlange recensies, dus daar ben je zo doorheen mocht je geen behoefte hebben die te lezen. Na de lange berichten zijn er de minder lange berichten enzoverder; voor elk is er wat wils. Verder vallen interessante discussies doorgaans onder de middellange berichten, dus ook die zijn vrij gauw gevonden.
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Ik stel een kleine doch efficiënte functie voor: de mogelijkheid om bij elke film de berichten op aflopende grootte te rangschikken. Er zijn per film maar vrij weinig ellenlange recensies, dus daar ben je zo doorheen mocht je geen behoefte hebben die te lezen. Na de lange berichten zijn er de minder lange berichten enzoverder; voor elk is er wat wils. Verder vallen interessante discussies doorgaans onder de middellange berichten, dus ook die zijn vrij gauw gevonden.
Lijkt me niet (echt) werkbaar. Bij veel films heb je toch al vrij gauw 15 a 20 pagina's berichten (dus 300 a 400 posts). Berichten komen door mekaar te staan want het gaat immers om grootte en niet om chronologie. Voor discussies geld dat idem. Kortom: een warboel.
Gewoon een optie zoals jordy en OH dat aanvoeren vind ik een topidee. En dan misschien als extra aanvulling een 10 woorden-toets zodat je al weer wat extra filtert. 
Tof trouwens dat iedereen zo constructief meedenkt aan de oplossing van dit probleem die ik al vele websites kapot heb zien maken.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Het lijkt me naïef om te denken dat het aanvinken van oneliners als recensies eerder uitzondering dan regel zal zijn. Als de 'schuldigen' al de moeite nemen om enkele woorden te typen, is het voor hen heus niet te veel gevraagd om een keer extra te klikken.
Erg veel moeite is het aanklikken zelf niet, maar ik zie niet in waarom ze het zouden doen. Volgen mij hebben ze daar zelf ook niet veel bij te winnen. Hun onzinbericht zal bij de recensies komen staan, maar willen ze dat echt ? Ze investeren toch al niet veel tijd in het typen van uitgebreidere berichten, lijkt me dat hun interesse in dat deel van de site minder groot is. Wel even zeggen dat ze de film gezien hebben en snel hun cijfer meedelen. Ik geloof nog steeds dat het eerder uitzondering dan regel zal zijn.
Wat aparte forums betreft, dan ga je discussies verder scheiden, wat updates alleen maar lastiger maakt. Nu heb je wel per film één centraal punt om de berichten te checken. Wat je op IMDb ook ziet is dat je een hoop korte thread krijgt waar je al snel weer weg bent omdat rondklikken te vervelend wordt en de helft toch niet interessant is. In één thread scant dat veel sneller.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
omdat deze grote verandering van MovieMeter niet bij te benen zou zijn door de servers.
toe maar 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik zou ze in ieder geval in dezelfde thread houden, maar misschien een licht andere kleur geven of zo? En dan ergens een functie dat je enkel die berichten weergeeft, zoals je ook via zoeken enkel de berichten van één user kunt bekijken, maar dan zo dat je via het pijltje links van 'geplaatst' direct kunt teruggaan naar de echte discussie voor eventuele reacties. En dan zou je in de updates een extra symbooltje kunnen maken voor als er bij een film een recensie is toegevoegd, of misschien zelfs gewoon datzelfde 'blaadje in een rondje' maar dan ook met een aangepast kleurtje. Grijsoranje uiteraard, maar met een tikkeltje meer geel of zoiets 
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Lijkt me niet (echt) werkbaar. Bij veel films heb je toch al vrij gauw 15 a 20 pagina's berichten (dus 300 a 400 posts). Berichten komen door mekaar te staan want het gaat immers om grootte en niet om chronologie. Voor discussies geld dat idem. Kortom: een warboel.
Ik denk dat nog geen 5% van de berichten bij films serieuze recensies zijn; bij een film waar 400 berichten zijn geplaatst zijn dat dus 20 berichten. Verder maakt het toch niet uit dat berichten door elkaar staan als jij op zoek bent naar recensies? Er is nog altijd de mogelijkheid om de berichten in de originele context te lezen. Ik snap trouwens niet waarom je dit punt aanhaalt; dat is toch bij ieder alternatief evengoed het geval?
Berichten uit interessante discussies zullen ook op de eerste/tweede pagina zijn; die zijn makkelijk te onderscheiden van recensies en ook hierbij kan je gebruikmaken van de knop om je naar de hele discussie te verwijzen.
Wat aparte forums betreft, dan ga je discussies verder scheiden, wat updates alleen maar lastiger maakt. Nu heb je wel per film één centraal punt om de berichten te checken. Wat je op IMDb ook ziet is dat je een hoop korte thread krijgt waar je al snel weer weg bent omdat rondklikken te vervelend wordt en de helft toch niet interessant is. In één thread scant dat veel sneller.
Ik denk dat je minder oninteressante topics krijgt. Een nieuwe topic openen is toch meer moeite dan nu het geval is, maar ook dit is een kwestie van welles/nietes en dus niet echt interessant.
Wat wel buiten kijf staat is dat je interessante gebruikers er sneller tussenuit pikt. Daarnaast zeggen titels in veel gevallen veel over de inhoud.
toe maar 
Niet dus?
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Ik denk dat nog geen 5% van de berichten bij films serieuze recensies zijn; bij een film waar 400 berichten zijn geplaatst zijn dat dus 20 berichten. Verder maakt het toch niet uit dat berichten door elkaar staan als jij op zoek bent naar recensies? Er is nog altijd de mogelijkheid om de berichten in de originele context te lezen. Ik snap trouwens niet waarom je dit punt aanhaalt; dat is toch bij ieder alternatief evengoed het geval?
Berichten uit interessante discussies zullen ook op de eerste/tweede pagina zijn; die zijn makkelijk te onderscheiden van recensies en ook hierbij kan je gebruikmaken van de knop om je naar de hele discussie te verwijzen.
Bij een filter recensies knop wordt gewoon de thread doorlopen en alle recensies onder elkaar gezet in chronologische volgorde. Aangezien er bij recensies vaak uit voorgaande wordt geput is dit wel zo handig.
Die 5 % die je aanhaalt zijn uit de lucht gegrepen en zullen bij een pirates 3 misschien wel kloppen maar bij wat onbekendere films met een trouwe aanhang weer totaal niet.
Als Discussie berichten allemaal bij elkaar staan (weet je niet want discussies kunnen langer zijn dan recensies) dan nog staan ze niet op chronologische volgorde en valt er dus geen touw aan vast te knopen. Heen en weer switchen tussen de hele discussie is dan weer een extra noodzakelijke stap waardoor het hele concept totaal onzinnig is.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Bij een filter recensies knop wordt gewoon de thread doorlopen en alle recensies onder elkaar gezet in chronologische volgorde. Aangezien er bij recensies vaak uit voorgaande wordt geput is dit wel zo handig.
Als ik een recensie schrijf, probeer ik met nieuwe dingen te komen. Natuurlijk zal ook ik met dingen te komen die al eerder genoemd zijn, maar als er al tien keer is gemeld dat het acteerwerk zo goed is, ga ik daar niet meer dan een regeltje aan besteden; het zou maar een saaie boel zijn moest dat wel het geval zijn. Ik vind het dus onzin om te beweren dat recensies op chronologische volgorde moeten staan. Daarnaast zou mijn systeem perfect zijn mocht iedereen wel uit voortgaande recensies putten. Als in recensie A het script de hemel in wordt geprezen, recensie B een lofrede is van het acteerwerk, recensie C de cinematografie bejubelt en recensie D positief is over alle vier punten, als dat zo is, dan lees ik recensie D het liefste. Volgens jouw theorie zou die recensie D onderaan staan in 'jouw' systeem, terwijl de recensie in 'mijn' systeem een stuk hoger zou staan, mits er een flinke hoeveelheid woorden is gebruikt natuurlijk.
Even voor alle duidelijkheid: ik chargeer een beetje(om dragje te citeren).
Het gaat juist om die films. Bij films waar voornamelijk serieuze berichten worden geplaatst is natuurlijk geen filteroptie nodig, ook omdat er bij die films veel minder berichten worden geplaatst en het dus geen moeite kost om even alle berichten bij langs te gaan op zoek naar interessante berichten.
Het lijkt erop dat je niet weet waar ik het over heb. Ga naar een film, ga naar 'zoek bericht', type daar iets en als er vervolgens een aantal berichten verschijnt, klik je op de volgende knop naast de gebruikersnaam:
. Nu kan je de discussie in de originele context lezen, dus ik weet niet wat jouw probleem is.
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Jij gaat een topic op hoeveelheid woorden indelen. Dus de post met de meeste woorden komt bovenaan etc. Wat ik probeer te zeggen (voor de 3rde keer) is dat het helemaal niet evident is dat de recensies allemaal bovenin komen en de discussies in het midden. Dat recensies niet chronologisch hoeven alla, daar kan ik inkomen (zei ook alleen maar dat het me logisch leek). Maar discussies komen met jouw systeem op volgorde van grootte en dus niet chronologisch.
Voorbeeld :
Chronologisch
A. Ik vind de muziek echt vreselijk
B. Ik vind dat juist een heel sterk punt van de film
C. Tja daar kan je over discussieren. De Muziek werkt vrij goed in mijn optiek.
Usraider systeem
C. Tja daar kan je over discussieren. De Muziek werkt vrij goed in mijn optiek.
B. Ik vind dat juist een heel sterk punt van de film
A. Ik vind de muziek echt vreselijk
Opeens een heel ander verloop van de discussie en niet logisch meer. Comprende ?
Ik snap verder heel goed wat je punt is alleen het werkt gewoon niet. En als je op telkens op
moet drukken dan heeft jouw functie ook geen nut.
filmsnob
-
- 31 messages
- 0 votes
Weet je wat forumvervuiling is? Discussies over forumvervuiling.
* GEEN MSN/SMS/TMF/BrEeZaAh-TAAL. We zitten op deze site niet te wachten op teksten als "egt cool" en "w8 ff".
* GEEN SPOILERS. Verpest geen belangrijke gebeurtenissen voor mensen die een bepaalde film nog niet gezien hebben. Lees de Wiki voor informatie over het plaatsen van spoilertags.
* GEEN ONZINNIGE BERICHTEN. Alleen een bericht plaatsen als je écht iets te melden hebt. Aan berichten als "mee eens" of "Goede film, 4 sterren" hebben we niets.
Bij overtreding van één van deze regels zullen je berichten verwijderd worden, en wordt je account geblokkeerd.
Herkennen jullie deze tekst niet?