• 178.028 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.263 votes
Profile

Manier van communiceren op MM

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Naomi Watts wrote:

Niet helemaal. Tuurlijk kan je kennis hebben en is dat niet te weerleggenmaar de significantie van die kennis m.b.t. een discussie is wel een enorm grijs gebied. Wat betreft dit geval vind ik dergelijke kennis geen enkele significantie hebben. Wel moet je verder kunnen komen dan, ik vind dat ik kennis heb, jij hebt dat niet. Discussie gesloten.

Vind dat grijze gebied wel meevallen. Als ik bij een forum over een slasherfilm kom, dan hecht ik veel meer waarde aan de mening van iemand die er veel van weet omdat hij zich erin heeft verdiept dan iemand die voor de lol zo nu en dan een slasherfilm ziet. Heeft enorm veel significantie, zeker als ik tips wil opdoen van een bepaalde stroming/genre. Zo zal ik een mening van Reinbo bij een actiefilm vele malen serieuzer nemen dan een mening van cinema72. Zoveel is nu wel duidelijk.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Dick2008 wrote:

(quote)

Dat dacht ik niet. Volgens mij is in de eerste plaats, dat je laat weten van je van de film vindt. Dat je vervolgens ook nog kennis overdraagt omdat je dat zelf leuk vindt danwel anderen je daarom om vragen komt pas daarna. Dus ik denk niet dat je meer recht hebt dan een ander.

Ik heb het over recht van spreken tijdens een discussie. Helemaal als de tegenpartij niet verder komt dan de uitdager uitmaken voor kwal.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Naar smaak toe heeft iedereen gewoon evenveel recht van spreken. Een mening over een Hitchock film wordt absoluut niet waardevoller afhankelijk van het aantal Hitchcock films dat je daarvoor hebt gezien. Een leek mist dan misschien wat voorkennis om bepaalde terugkerende elementen te appreciëren, een fan kent dan weer een aardige bias waardoor hij makkelijker zaken door de vingers ziet. Het hangt er maar vanaf aan welke kant je zelf staat.

Wanneer er over feitelijkheden gediscussieerd wordt dan speelt kennis uiteraard een veel grotere rol. "Ik vind deze film geweldig want hij was de eerste in z'n soort" is een loze uitspraak als je kan weerleggen dat er daarvoor soortgelijke films waren, al heeft zulke informatie uiteindelijk ook meestal niet geweldig veel invloed op iemand's mening.

Ik denk dat kennis vooral iets is waar je zelf als filmliefhebber baat bij hebt. Het helpt je films beter te plaatsen en het helpt je meer zaken te appreciëren. Het maakt je mening over een film alleen niet waardevoller dan die van een leek.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Reageren met een stomme smiley als , of een bericht in de aard van "jij begrijpt er niets van" is triest en ergerlijk. Het is niet eens de moeite waard om er verder op in te gaan.

Ook bij de films van Lynch en Fight Club krijg je meestal dat soort reacties als je een onvoldoende geeft. Alsof je een film automatisch niet begrijpt als je hem slecht vind.

Ergerlijk is dan natuurlijk dat er een hele hoop users berichten plaatsen als "wat een moeilijke film, niets van begrepen, 5 sterren".

En daar reageert dan natuurlijk niemand van het clubje op want de 5 sterren zijn binnen.

merijn82

• 1931 messages
  • 460 votes

Onderhond wrote:

Naar smaak toe heeft iedereen gewoon evenveel recht van spreke. Een mening over een Hitchock film wordt absoluut niet waardevoller afhankelijk van het aantal Hitchcock films dat je daarvoor hebt gezien. Een leek mist dan misschien wat voorkennis om bepaalde terugkerende elementen te appreciëren, een fan kent dan weer een aardige bias waardoor hij makkelijker zaken door de vingers ziet. Het hangt er maar vanaf aan welke kant je zelf staat.

Wanneer er over feitelijkheden gediscussieerd wordt dan speelt kennis uiteraard een veel grotere rol. "Ik vind deze film geweldig want hij was de eerste in z'n soort" is een loze uitspraak als je kan weerleggen dat er daarvoor soortgelijke films waren, al heeft zulke informatie uiteindelijk ook meestal niet geweldig veel invloed op iemand's mening.

Ik denk dat kennis vooral iets is waar je zelf als filmliefhebber baat bij hebt. Het helpt je films beter te plaatsen en het helpt je meer zaken te appreciëren. Het maakt je mening over een film alleen niet waardevoller dan die van een leek.

Wat mij betreft essentiële post in deze discussie. Spijker op de kop. Filmliefhebber/kenner ben je toch vooral voor jezelf.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Onderhond wrote:

Naar smaak toe heeft iedereen gewoon evenveel recht van spreke. Een mening over een Hitchock film wordt absoluut niet waardevoller afhankelijk van het aantal Hitchcock films dat je daarvoor hebt gezien. Een leek mist dan misschien wat voorkennis om bepaalde terugkerende elementen te appreciëren, een fan kent dan weer een aardige bias waardoor hij makkelijker zaken door de vingers ziet. Het hangt er maar vanaf aan welke kant je zelf staat.

Laten we dat laatste dan subjectief noemen. Bij mij heeft het wel veel meer waarde. Ik heb niks aan berichten als 'deze film is slecht want er zat geen verhaal in' bij The Expendables 2. Die skip ik en ik ga over naar de mensen die veel kijk hebben op de genrefilm. En laat ik hierbij duidelijk stellen dat dit vooral geldt bij genrefilms, waar ik Dredd ook onder reken. Misschien dat daarom mijn Hitchcock voorbeeld niet het beste was.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Nomak wrote:

Reageren met een stomme smiley als , of een bericht in de aard van "jij begrijpt er niets van" is triest en ergerlijk. Het is niet eens de moeite waard om er verder op in te gaan.

.

Als iemand bij Dredd zegt dat er te weinig verhaal in zit, vind ik zo'n smiley niet ergerlijk. Je gaat namelijk volledig langs de essentie van de film. En om die te kunnen begrijpen heb je een beetje kijk op het (genre) filmlandschap nodig. Het kan heus wel anders, maar je moet ertegen kunnen. Weerleg het dan met wat goede argumentatie en zo'n smiley stelt al snel weinig meer voor. Kwestie van minder lange tenen..

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

dutchtuga wrote:

Als ik een Hitchcock-o-fiel ben en me er jarenlang in heb verdiept dan heb ik gewoon meer recht van spreken dan iemand die voor de lol even wat Hitchcock films opzet en daar snel zijn mening over geeft.

De recensies op MM worden in de eerste plaats geraadpleegd om te bepalen of een film de moeite waard is om te gaan kijken. En gezien de meeste gebruikers meer gemeen zullen hebben met die tweede persoon dan met die eerste valt er wat voor te zeggen dat juist die 'knownot' meer recht van spreken heeft.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Als kijker ga je je toch niet bezighouden met je mening af te stemmen op wat de regisseur de essentie van de film vindt? Dan mag je bij de hele Dogme-beweging geen commentaar meer leveren op het camerawerk, want dat heeft niks te maken met de essentie van die films.

Als iemand zegt dat hij meer verhaal wil bij een film als Dredd dan is dat zijn goed recht, evengoed dat hij dat sterk meeneemt in z'n beoordeling. Dan mag hij nog 2000 films uit het genre gezien hebben, als hij kickt op verhaal gaat dat echt z'n beoordeling niet beïnvloeden.

Ik kijk verder voor tips vooral naar mensen van wie ik weet dat ze een soortgelijke smaak hebben. Het aantal films dat ze dan in een bepaald genre gezien hebben vind ik niet leidend. Die kennis is dan vooral leuk voor nerdy in-niche geklets onder elkaar, maar in een discussie blijft ik het eerder een zwaktebod vinden.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Onderhond wrote:

Als kijker ga je je toch niet bezighouden met je mening af te stemmen op wat de regisseur de essentie van de film vindt?.

Waarom niet? Vind het erg belangrijk om de context van een film te begrijpen voordat ik er een oordeel over geef. Dat is de enige manier om bijvoorbeeld van pulp te genieten.

Dan mag je bij de hele Dogme-beweging geen commentaar meer leveren op het camerawerk, want dat heeft niks te maken met de essentie van die films.

Je mag er niet van houden, maar om er vervolgens de hele film op af te kraken is misplaatst. Is net als het afschrijven van The Sound of Music omdat er teveel liedjes in zitten. Onzin.

Maar goed, context was niet iets waar jij films mede op beoordeelt , dat is al heel lang duidelijk

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Is net als het afschrijven van The Sound of Music omdat er teveel liedjes in zitten. Onzin.

Waarom? Als je nu allergisch bent voor musicals dan lijkt het me een perfect geldige reden om een film daar op af te rekenen. Sowieso is het absoluut scheiden van smaak en context een utopie, uiteindelijk neem je toch altijd je smaak in alles mee bij je beoordeling. Je gaat me ook niet vertellen dat je bij elke van je 0.5* films maximaal op zoek bent gegaan naar de context waarin de film gemaakt werd.

Fair enough dat je verder context wel wil meenemen in je eigen beoordeling, maar da's een persoonlijke keuze en zeker niet iets wat je van iemand anders kan verlangen.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Bij Achtste-groepers Huilen Niet:

jumpstylemovie schrijft zijn mening neer en een kwartiertje later volgt er dan zo een reactie:

BBarbie wrote:

En de prijs voor het meest onzinnige commentaar op deze film naar jumpstylemovie. Wat een geleuter van een kleuter.

En zo gaat het wel vaker als je een (afwijkende) mening neerzet op MM.

Leuke manier van discussiëren zo.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Wel sterk dat jumpstylemovie heel droog reageert, dat ie de award graag in ontvangst neemt en er daarna verder overheen lult. Hij is blijkbaar een stuk volwassener dan Barbie met haar bijna 70 jaar.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Jammer zoiets ja.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Denk dat het verstandig is om ook deze discussie in zijn context te zien. Het ging namelijk in essentie om de genrefilm en in dat geval heb je gewoon meer aan de mensen die er meer mee bezig zijn. Als er onbegrepen films zijn, dan zijn dat wel genrefilms. Zo'n tienerfilm heeft weinig met de discussie te maken.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mister blonde wrote:

Wel sterk dat jumpstylemovie heel droog reageert, dat ie de award graag in ontvangst neemt en er daarna verder overheen lult. Hij is blijkbaar een stuk volwassener dan Barbie met haar bijna 70 jaar.

Ten eerste is BBarbie een man en ten tweede is term "kinderfilm" behoorlijk vervelend. Terecht hanteert de site genre "familie" en gaan ze bij IMDb er een stuk volwassener mee om.

Verder is het clubje waar jij het overhebt maar een klein clubje (mini-clubje Reinbo), er zijn wel ergere clubjes hier op de site.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Als er onbegrepen films zijn, dan zijn dat wel genrefilms.

Maar reken je jezelf dan ook tot de groep die het gewoon af en toe niet begrijpt? Ik zie dat je bijv. aan The Unforgiving een 0.5* gegeven hebt, lijkt me toch énorm sterk voor een echte genre/nichefan want het is een puike film wat mij betreft. Dat je er als 80s/slasher fan niks mee kan begrijp ik wel, maar de film wegzetten als een Saw-cloon is voor mij even vergezocht dan Dredd vergelijken met The Avengers ...

Genrefilms hebben gewoon het enorme nadeel dat het sterk van details afhangt wie wat goed vindt. In grote lijnen worden horrorfilm vermeden of geprezen om dezelfde elementen, maar onder horrorfans is er toch nog steeds grote verdeeldheid. Een accent hier of daar maakt het verschil tussen 1.5* of 3.5* sterren soms, dat lijkt mij het grote probleem bij genrefilms en of je er dan 200 of 2000 gezien hebt maakt niet zoveel meer uit.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Dick2008 wrote:

[

Ten eerste is BBarbie een man en ten tweede is term "kinderfilm" behoorlijk vervelend. Terecht hanteert de site genre "familie" en gaan ze bij IMDb er een stuk volwassener mee om.

Die opmerking van mij had trouwens helemaal niets met de discussie van daarvoor te maken. Vond de response van jumpstylemovie gewoonweg erg sterk.

Verder is het clubje waar jij het overhebt maar een klein clubje (mini-clubje Reinbo), er zijn wel ergere clubjes hier op de site.

En opmerkingen dat er ergere dingen zijn, kan ik ook nooit zo veel mee. Dat snap ik zelf ook wel. Ik erger me ook altijd aan mensen die zich nooit ergeren. Dat kan nooit goed voor je zijn. Dat kleine clubje is trouwens wel verantwoordelijk voor tienduizenden berichten. Echt tientallen pagina’s vol bij sommige films.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mister blonde wrote:

Ik erger me ook altijd aan mensen die zich nooit ergeren. Dat kan nooit goed voor je zijn. Dat kleine clubje is trouwens wel verantwoordelijk voor tienduizenden berichten. Echt tientallen pagina’s vol bij sommige films.

Nou ik maak me anders met regelmaat druk genoeg.

Als hij het leuk vindt om veel berichten te plaatsen, moet hij weten. Een beetje levendigheid op de site is niet verkeerd. Zolang hij geen hulp inroept van andere mensen danwel persoonlijke aanvallen doet, dan gaat hij zijn gang maar.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Maar reken je jezelf dan ook tot de groep die het gewoon af en toe niet begrijpt? Ik zie dat je bijv. aan The Unforgiving een 0.5* gegeven hebt, lijkt me toch énorm sterk voor een echte genre/nichefan want het is een puike film wat mij betreft. Dat je er als 80s/slasher fan niks mee kan begrijp ik wel, maar de film wegzetten als een Saw-cloon is voor mij even vergezocht dan Dredd vergelijken met The Avengers ...

.

Had iemand daar een bij gezet en een discussie begonnen, dan had ik mij op een gegeven moment wel nederig opgesteld, want die neo-indie horror is inderdaad vaak niet aan mij besteed, zowel filmisch gezien als contextueel. Maar ik ga mezelf niet bijdehand zitten opstellen en een groep 'kenners' (de jeroentjuhhs en Naomi Watts' onder ons) als zelfingenomen kwallen neerzetten als ik erop word gewezen. Over contraproductief gesproken.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Haha dus we moeten ons eigenlijk nederig opstellen tegenover de grote dutchuga..

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

dutchtuga wrote:

Maar ik ga mezelf niet bijdehand zitten opstellen en een groep 'kenners' (de jeroentjuhhs en Naomi Watts' onder ons) als zelfingenomen kwallen neerzetten als ik erop word gewezen. Over contraproductief gesproken.

Die stelling is inderdaad maar half waar.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

dutchtuga wrote:

(quote)

Had iemand daar een bij gezet en een discussie begonnen, dan had ik mij op een gegeven moment wel nederig opgesteld, want die neo-indie horror is inderdaad vaak niet aan mij besteed, zowel filmisch gezien als contextueel. Maar ik ga mezelf niet bijdehand zitten opstellen en een groep 'kenners' (de jeroentjuhhs en Naomi Watts' onder ons) als zelfingenomen kwallen neerzetten als ik erop word gewezen. Over contraproductief gesproken.

Ik snap wat je bedoelt. Al is het natuurlijk wel aan het bijdehandje te bepalen hoeveel gewicht hij hangt aan de individuen die veel ervaring hebben in bepaalde genrefilms. Niet wijzelf .

Al was er niet zoveel aan de hand bij het topic zelf maar door wat verwijderde berichten ziet het er allemaal eenzijdig uit.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

schram101 wrote:

Haha dus we moeten ons eigenlijk nederig opstellen tegenover de grote dutchuga..

Haal zaken a.u.b. niet uit de context. Ik zeg alleen dat wanneer ik niet zo into een 'scene' ben, ik me ook niet alleswetend ga opstellen. Maar goed, de naunce begint hier ook een beetje op te raken, merk ik.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Ik waardeer de recensies van leden als dutchtuga altijd heel erg. De reacties/berichten zijn daarentegen inderdaad vaak tenenkrommend.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mister blonde wrote:

(quote)

Dat je dat bent (of in elk geval vindt) laat je ook wel heel erg blijken, maar dat terzijde. Het mooie van het zien van films, het lezen van boeken of het waarderen van welke kunstvorm dan ook, is dat je geen expert hoeft te zijn. Een film moet nog steeds aan dezelfde voorwaarden voldoen. Sterker, als iemand die minder films heeft gezien het standaard vindt is dat gezien het relatief weinige vergelijk dat diegene heeft nog erger. En wanneer iemand stelt dat dit heel erg lijkt op de films waar we al mee dood worden gegooid is dat gewoon een plausibel argument, waarom je niet zo van de film hebt genoten. Om het dan van tafel te vegen omdat een zelfverklaarde expert het daar niet mee eens is, is echt nogal onzinnig.

[

Effe inhaken. Nogmaals, ik val in herhaling, maar je leest blijkbaar niet wat ik schrijf. Ik heb het nergens over het waarderen van een kunstvorm, dat is voor iedereen een eigen ervaring, waar niet over valt te discussiëren. Ik heb het over het categoriseren, over de argumentatie dat er elk jaar 10 van 'dat soort' films voorbij komen. Om dat te kunnen stellen moet je weldegelijk kennis hebben van het filmlandschap. Je moet de 'soort' immers juist kunnen duiden en kennis hebben van de soort en subsoortten. Dat heeft verder niets met smaak te maken. En Thor op een hoop vegen met Dredd geeft gewoon aan dat je daar een hele beperkte globale kennis van hebt.

Wat betreft smaak hoef je helemaal niet veel te hebben gezien. Ik volg liever iemands advies als hij van horror en pulp houdt, dan van iemand die 10.000 films gezien heeft met een top 10 vol jankfilms.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Naomi Watts wrote:

Kennis is ook maar subjectief. mister blonde heeft een punt. Lijkt me ook helemaal niet wenselijk voor vruchtbare discussies. Jezelf tot expert bombarderen is al één ding maar een ander wegzetten als inzichtloos in een bepaald genre is een totaal ander iets.

Ik zie niet in wat daar mis aan is. Kan mijn vader, die ik op veel vlakken hoog heb zitten rustig wegzetten als iemand die geen bal kennis van horrorfilmscene van de jaren 80 heeft. De man heeft andere interesses. Waar ik me aan erger is dan mensen hier schijnbaar niet durven/willen toegeven dat ze ergens geen kennis van hebben. Ik weet erg weinig van Iraanse cinema.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Naomi Watts wrote:

Als het inhoudelijk is prima maar iemand wegzetten als gebrek aan inzicht hebben heeft geen enkel nut. We zijn inderdaad niet van suiker en fel discussiëren mag, maar dan wel fair. Groot nuanceverschil.

Hoe wil je in hemelsnaam iemand kwalificeren als weinig filmkennis? Wat is de maatstaf? Wat maakt een kennis superieur tegenover die van een ander?

Eenvoudig antwoord. Meer kennis is superieur aan minder kennis.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Naomi Watts wrote:

Niet helemaal. Tuurlijk kan je kennis hebben en is dat niet te weerleggenmaar de significantie van die kennis m.b.t. een discussie is wel een enorm grijs gebied. Wat betreft dit geval vind ik dergelijke kennis geen enkele significantie hebben.

Laat ik het in dit geval met je eens zijn. de significantie van 99,99% van de discussies hier op MM is 0,0.

Naomi Watts wrote:

Wel moet je verder kunnen komen dan, ik vind dat ik kennis heb, jij hebt dat niet. Discussie gesloten.

Ook eens, mijn eerste opmerking was dan ook dat er niet 10 films a la Dredd in de bios uitkwamen per jaar. En dat het op een lijn zetten van Thor, Avengers en Dredd aantoonde dat hij weinig inzicht in het (sub)genre van Dredd had.

Het 'ik heb meer kennis van het genre (geweldscinema) dan jij' is nooit als argument gebruikt, enkel als feit aangedragen. Maar als iemand dat wil weerleggen, prima.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Ik zie niet in wat daar mis aan is. Kan mijn vader, die ik op veel vlakken hoog heb zitten rustig wegzetten als iemand die geen bal kennis van horrorfilmscene van de jaren 80 heeft. De man heeft andere interesses. Waar ik me aan erger is dan mensen hier schijnbaar niet durven/willen toegeven dat ze ergens geen kennis van hebben. Ik weet erg weinig van Iraanse cinema.

Daar gaat het volgens mij geeneens zozeer over. Ik hecht bij een keiharde actiefilm ook meer waarde aan een recensie (of stem) van een volwassen man dan die van een 11-jarig meisje. Wat veel users (inclusief linksgetekende) echter het verkeerde keelgat inschiet is dat zure kapsones "ik sta overal boven"-toontje dat dutchtuga steeds over zich heen heeft hangen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.