• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.280 votes
Profile

BoekMeter.nl

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Aargh, al dat Jane Austen en Bronte geneuzel was ik vergeten.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Maken jeugdboeken ook niet een goede kans? Iedereen die daar goede herinneringen aan heeft en die een hoog cijfer geeft. Kan zo al een aantal Beckmans, Dahls en Hartmans een 5 geven.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

kos wrote:

Maar in de literatuur zijn er dermate belangrijke werken geschreven die zo'n enorme impact op de wereld, de mensheid en ons denken hebben gehad dat ik het niet kan aanzien als die worden weggezet met 3 sterretjes en 'wel mooi geschreven, maar het verhaal was maar zo zo.'

Bij literatuur is dat vele malen groter dan bij film imo.

Da's een beetje het beangstigende voorgevoel wat ik heb als het om het beoordelen van literatuur gaat.

Daarentegen scheelt het natuurlijk een hoop, dat het beginnen met en het uitlezen van een zware pil, heel wat meer moeite en tijd kost dan het uitkijken van een tegenvallende film.

Een lezer die de moeite heeft genomen om zo'n werk uit te lezen, zal minder gauw met nikszeggend geneuzel aankomen, denk ik (en hoop ik).

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Het zou me erg verbazen moest Lord of the Rings niet de hoogste waardering krijgen op Boekenmeter.

Kan zo al een aantal Beckmans, Dahls en Hartmans een 5 geven

Ben nu al een fundamenteel probleem aan het ontdekken voor mijn toekomstig stemgedrag tLotR is fantastisch, net als boeken als Dune of Watership Down. Maar ook Toon Tellegen, Michael Ende, Tonke Dragt en Walter Moers verdienen het maximum. En ik kan het niet maken om de Decamerone, de Divina Commedia of de Aeneis géén maximum te geven. Net zomin bij Lolita, Ulysses of La Peste.

Maar het lijkt me dat bij een site over literatuur de discussies toch belangrijker zijn dan het stemmen, althans zo kijk ik er tegenaan (ik heb geen slechte boeken uitgelezen in mijn leven, behalve als ze verplicht waren. Dus in principe zou gewoon elk boek al meer dan 2.5 moeten krijgen)

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Freud wrote:

Maar het lijkt me dat bij een site over literatuur de discussies toch belangrijker zijn dan het stemmen, althans zo kijk ik er tegenaan (ik heb geen slechte boeken uitgelezen in mijn leven, behalve als ze verplicht waren. Dus in principe zou gewoon elk boek al meer dan 2.5 moeten krijgen)

Klopt, daarom zullen de gemiddeldes ook een stuk hoger uitvallen.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Ja, dat bedacht ik net ook in de trein, ik zou ook veel hoger stemmen dan bij films, over het algemeen.

Overige treingedachten:

Die NUR-codes zijn Nederlands natuurlijk, dus die bestaan vast niet voor boeken die nog niet in Nederland gedrukt zijn. Voor de meeste boeken spreekt het denk ik wel voor zich of ze op de site mogen of niet, maar toch lastig misschien.

De NUR-codes zijn nog niet zo makkelijk op internet te vinden, merk ik nu. Ik vroeg me namelijk af hoe het met toneelstukken zit (Shakespeare en Sartre wil je er toch op, maar misschien de Vaginamonologen niet).

En is Bouquetreekstroep met die NUR-codes te onderscheiden van serieuze romantische literatuur? Kan ik ook niet vinden.

En BoordAppel, Beckman viel mij helaas bitter tegen toen ik het een aantal jaar terug nog eens las. Belabberde stijl.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

lngrid wrote:

En BoordAppel, Beckman viel mij helaas bitter tegen toen ik het een aantal jaar terug nog eens las. Belabberde stijl.

De meeste mensen zullen die boeken niet nog een keer lezen denk ik en dus hoog stemmen.

Er zullen trouwens ook weer veel van die kansloze users zijn die alles van bv Mulisch zonder toelichting een 0,5 gaan geven. Die zie je helaas op MuMe ook.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

BoordAppel wrote:

Er zullen trouwens ook weer veel van die kansloze users zijn die alles van bv Mulisch zonder toelichting een 0,5 gaan geven. Die zie je helaas op MuMe ook.

Zingt de heer H. Mulisch tegenwoordig?

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

lngrid schreef:

Ja, dat bedacht ik net ook in de trein, ik zou ook veel hoger stemmen dan bij films, over het algemeen.

Daar ben ik niet zo bang voor. Er zijn genoeg boeken die ik wel geheel heb gelezen, maar die ik niet bijster goed vond; of waarvan ik het merendeel al vergeten ben; of die ik domweg nevernooit meer wil herlezen. Die krijgen van mij gerust een lage waardering.

Die NUR-codes zijn Nederlands natuurlijk, dus die bestaan vast niet voor boeken die nog niet in Nederland gedrukt zijn. Voor de meeste boeken spreekt het denk ik wel voor zich of ze op de site mogen of niet, maar toch lastig misschien.
Dat vraagt om wat nader onderzoek, inderdaad. In ieder geval is er een categorie 'Vertaalde literaire roman, novelle' in het NUR-systeem (302), maar dat helpt niet echt.

De NUR-codes zijn nog niet zo makkelijk op internet te vinden, merk ik nu. Ik vroeg me namelijk af hoe het met toneelstukken zit (Shakespeare en Sartre wil je er toch op, maar misschien de Vaginamonologen niet).
Toneelstukken vallen onder de categorie '307 Toneel-, theater- en filmteksten, ook scenario's',

En is Bouquetreekstroep met die NUR-codes te onderscheiden van serieuze romantische literatuur? Kan ik ook niet vinden.
Ja. 312 Pockets populaire fictie.

Kortom, het gaat er om dat je - om te beginnen - een grove scheiding kunt maken. Bijvoorbeeld: Categorie 312 niet, en categorie 307 wel. Als dan later blijkt dat een bepaald werk van een 'uitgesloten' categorie toch gewenst is op de site, kun je altijd nog aanpassen.

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Dustyfan wrote:

Er zijn genoeg boeken die ik wel geheel heb gelezen, maar die ik niet bijster goed vond; of waarvan ik het merendeel al vergeten ben; of die ik domweg nevernooit meer wil herlezen. Die krijgen van mij gerust een lage waardering.

Dat benijd ik wel een beetje. Ik ben namelijk iemand van het ogenblikkelijk afserveren: als een boek me na een paar pagina's niet boeit kan ik me er echt niet toe zetten om verder te lezen, hoe jubelend er ook over gedaan wordt. Ik denk dat ik hierdoor al talloze meesterwerken onterecht links heb laten liggen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Voor mij geldt hetzelfde. Enkel boeken die ik voor mijn lijst heb gelezen, heb ik allemaal met discipline uitgelezen, ook als ik er niks aan vond. Maar nu is het zo dat ik boeken aan de kant leg als het me na 2 hoofdstukken niet aanspreekt.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Dat zou zomaar kunnen Yak. Er zijn genoeg boeken die pas na een pagina of 50 interessanter worden. Maar dat zijn dan weer wel de titels die dan in ieder geval niet voor een 5* in aanmerking komen.

De NUR-codes zijn nog niet zo makkelijk op internet te vinden

Belboek.nl geeft de NUR-code bij de titels

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

O, handig Dustyfan, al staan daar niet alle boeken op. Jammer dat 'Bij uil thuis' van Arnold Lobel onder 'leren lezen' valt, heb zo het vermoeden dat dat er niet op komt. Fantastisch boekje.

Ik kan het trouwens op een of andere manier meestal niet over mijn hart verkrijgen een boek niet uit te lezen. De boeken die ik flut vind lezen vaak snel, zodat het wel weer meevalt, en de boeken waar ik moeilijk doorheen kom zijn vaak juist weer heel interessant en mooi qua thematiek of schrijfstijl.

Yak wrote:

Dat benijd ik wel een beetje. Ik ben namelijk iemand van het ogenblikkelijk afserveren: als een boek me na een paar pagina's niet boeit kan ik me er echt niet toe zetten om verder te lezen, hoe jubelend er ook over gedaan wordt. Ik denk dat ik hierdoor al talloze meesterwerken onterecht links heb laten liggen.

Komaan, Yak - boeken die zich meteen "openen" voor de lezer, dat zijn toch verdorie hoeren van boeken, zeker?

Dit gezegd zijnde, ga ik me vaak te buiten aan het betaalde leesgenot

Het voordeel van bepaalde leesprincipes is dat je er kunt tegen zondigen. En jongens - ik ben een zondaar eerste klasse

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Zachery Glass wrote:

Komaan, Yak - boeken die zich meteen "openen" voor de lezer, dat zijn toch verdorie hoeren van boeken, zeker?

En Jordy, nog steeds zin in boekenmeter.nl? Of zakt je de moed al in de schoenen?

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Ik kan er weinig tegen beginnen Zach, en ik probeer ook vaak me te dwingen om door te zetten. Maar wanneer mijn gedachten constant afdwalen en ik weer vier pagina's gevorderd ben zonder echt gelezen te hebben, geef ik het vaak op. Da's een manco, dat zie ik zelf ook.

Pitbull

• 558 messages
  • 1424 votes

In ieder geval zijn we dan af van de veelgebruikte spreuk:

het boek was beter (bv. Stephen King)

Art

• 13507 messages
  • 3658 votes

"De film was beter" zal dan waarschijnlijk veel gebruikt worden Ik weet het, het was een inkoppertje

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Dustyfan wrote:

En Jordy, nog steeds zin in boekenmeter.nl? Of zakt je de moed al in de schoenen?

Nog steeds zin in, maar ik vind het niet erg dat het moment voor harde beslissingen nog even op zich kan laten wachten Lees de verschilleden ideeën in ieder geval met veel interesse.

sn@ke

• 2077 messages
  • 888 votes

Eerlijk is eerlijk , ik ben geen literatuur - fanaat. Door vele werken en film natuurlijk heb ik er geen zin en tijd voor , enkel boeken uit de literatuurlijst van school die ik moet lezen , lees ik ... Maar toch is dit een erg leuk initiatief dat vele mensen erg gelukkig zou kunnen maken ...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ik ook niet meer. Voor ik aan de film begon, verslond ik boeken aan de lopende meter, en nu neem ik er met moeite nog een in de hand. Voor een paar maand heb ik mij in Wieze nog de volledige serie Panorama der Moderne Oorlogen gekocht (20 delen), en ik heb ze enkel in het boekenrek gezet. Shame om me.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ik lees ook niet meer veel eigenlijk Maar toch nog net genoeg om mijn kennis op peil te houden, voor de rest teer ik op de stapels literatuur die ik verslond in de jaren vóór wij een computer hadden die dvd's kon afspelen.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Ik heb eigenlijk nooit veel gelezen, ik lees aalleen boeken die me erg leuk of speciaal lijken (dûh!), of boeken waar ook films van zijn of komen. Het laatste verhaal dat ik heb gelezen is Minority Report, een kort verhaal uit een grotere bundel. Het laatste hele boek dat ik heb gelezen is geloof ik American Psycho.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Flipman wrote:

Het laatste hele boek dat ik heb gelezen is geloof ik American Psycho.

Vandaar dat verklaart alles!

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Benninf

• 265 messages
  • 434 votes

Jullie zijn zeker al druk boeken aan het lezen, om de user te worden met de meeste stemmen

We krijgen het nog druk straks, naast het films kijken en sinds een aantal maanden cd's luisteren moeten we nu ook nog eens boeken gaan lezen.. pfff

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Nee, dat zie je verkeerd Benninf, ipv dat we straks alleen uren per dag kwijt zijn aan MM en MuMe, komen de BM-uren er nog bij, en hebben we nog minder tijd om films te kijken, muziek te luisteren en te lezen .

Justice4All

• 2152 messages
  • 457 votes

Je moet net als de imdb code, de ISBN codes gebruiken. Deze verbijzonderd de boeken (unieke code). Ik weet alleen niet hoe het met vertalingen zijn. Hebben ze dezelfde ISBN code? Zoja, dan heb je mazzel. Zo voorkom je dubbele toevoegingen.

Zo nee, dan moet je alleen nederlandse boeken of nederlandse vertalingen toevoegen.

PS: Dit is maar een idee, hoop dat het nuttig info is. Het kan natuurlijk zijn dat het hier aan de orde is gekomen.

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

ISBNummers zijn verschillend voor verschillende drukken van hetzelfde boek. Is dus niet gekoppeld aan een boek, maar aan een uitgave.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.