• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.277 votes
Profile

BoekMeter.nl

JJ_D

• 3815 messages
  • 1344 votes

Lola3 wrote:

(quote)
Nee, of iwil je al de afleveringen van 'Buren' gaan bekijken of zo. Miniseries zouden enkel passen en die zijn er hier al dus geen tvmeter of zoiets nodig..

Series blijven toch ook erg interessant, misschien omdat je enkel de Belgische prullenmand-producties kent... Ik vergeef je, maar 'Monty Python', 'The Fast Show', 'The League of Gentleman', 'Coupling', 'Blackadder', en ga zo maar door zijn zeker de moeite (en een discussie) waard. Maar daarvoor kan je terecht op de televisiefora hier, dus ook voor mij hoeft tvseriemeter ( klinkt alvast niet) niet.

Lola3

• 892 messages
  • 1556 votes

JJ_D wrote:

(quote)

Series blijven toch ook erg interessant, misschien omdat je enkel de Belgische prullenmand-producties kent... Ik vergeef je, maar 'Monty Python', 'The Fast Show', 'The League of Gentleman', 'Coupling', 'Blackadder', en ga zo maar door zijn zeker de moeite (en een discussie) waard. Maar daarvoor kan je terecht op de televisiefora hier, dus ook voor mij hoeft tvseriemeter ( klinkt alvast niet) niet.

Ik ben het met je eens dat er zeker ook goeie series zijn maar ik iedereen eerder op het feit wijzen dat series gewoon te moeilijk zijn om te beoordelen, want dan moet je ze al voor geruime tijd bekijken, anders kan je daar niet op oordelen en ik ben niet zo'n voorstander van het bekijken van de (bijvoorbeeld) eerste 150 afleveringen van een serie

JJ_D

• 3815 messages
  • 1344 votes

Lola3 wrote:

(quote)
Ik ben het met je eens dat er zeker ook goeie series zijn maar ik iedereen eerder op het feit wijzen dat series gewoon te moeilijk zijn om te beoordelen, want dan moet je ze al voor geruime tijd bekijken, anders kan je daar niet op oordelen en ik ben niet zo'n voorstander van het bekijken van de (bijvoorbeeld) eerste 150 afleveringen van een serie

Een serie wordt vaak onderverdeeld in seizoenen, weet je wel, en 1 seizoen uitkijken is niet zo moeilijk. Ik blijf er bij dat discussiefora over series moeten kunnen, maar ik neem vrede met het feit dat dat hier kan; zonder dus een globale score te zien...

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Verrek, dat is me nou compleet ontgaan! Toevallig zag ik net bij De Kleine Blonde Dood een boekmeter link staan.. Klasse hoor, ga me direct aanmelden!

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5736 votes

heb me ook aangemeld. heb alleen niks om op te stemmen; heb nog nooit een boek gelezen, haha.

Hilarious

• 1856 messages
  • 2234 votes

matthijs_013 wrote:

heb me ook aangemeld. heb alleen niks om op te stemmen; heb nog nooit een boek gelezen, haha.

Nog nooit voor school ook?

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik hoop dat je een grapje maakt?

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Is dat zo speciaal dan? Bij mij op school leest ook bijna iedereen alleen de verslagen ervan op internet...

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Nou, eigenlijk is matthijs die eerste waarvan ik ooit heb gehoord NOOIT een boek gelezen te hebben..ik bedoel, iedereen heeft toch wel eens een boek gelezen??

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar nog nooit een boek gelezen hebben is toch vrij ernstig.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Want ?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ik denk dat ie bedoelt dat ie nog nooit een 'echt' boek heeft gelezen, als in een volwassenboek.

Klumpie

• 7 messages
  • 9 votes

Zo speciaal is dat niet, sinds mijn MAVO tijd heb ik ook nooit meer een boek gelezen. Ik ga daar in de toekomst misschien wel weer eens aan beginnen, maar de tijd zal het leren.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Lijkt me toch wel een ervaring die je op z'n minst een keer meegemaakt moet hebben.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Dat zullen skydive fans ook wel zeggen over hun hobby ...

Volgens mij valt er weinig essentieels te halen uit het lezen van boeken. Het mag voor "ons" misschien vreemd lijken omdat we er toch grotendeels mee opgevoed zijn, maar of de jongere generatie er nu echt wat aan mist ? Ik denk het niet eigenlijk.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ik denk het wel. Ik ken niet echt een medium dat op een vergelijkbare manier je fantasie inspireert.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik wou net zeggen, computerspellen en televisie hebben me nauwelijks fantasie gegeven, dat heb ik te danken aan mijn leesdrang in mijn kleinekinder jaren.

Bovendien is een boek lezen ook goed voor je hersenen, had laatst gelezen dat je door veel te lezen (niet per se boeken, daar valt alles wat letters heeft onder) een beter geheugen ontwikkeld.

En naja, het is niet echt een ervaring die je meegemaakt moet hebben, het is meer iets wat bij je opvoeding hóórt. Het valt me in mijn klas op dat er maar een paar zijn die vrijwillig lezen, dus ik hou het er maar op dat ik een uitzondering ben van de jeugd van tegenwoordig. Maar vanzelfsprekend is het toch wel?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

kos wrote:

Ik denk het wel. Ik ken niet echt een medium dat op een vergelijkbare manier je fantasie inspireert.

Totaal niet mee eens, integendeel. Bij het lezen van boeken bots je herhaaldelijk tegen je eigen grenzen van fantasie op, terwijl dat bij film/games/muziek veel minder het geval is. Andere fantasiewerelden/beelden die normaal buiten je bereik liggen worden gedetailleerd uitgewerkt.

Wat je er bij een boek moet bijverzinnen is afhankelijk van jezelf, een grote handrem wat mij betreft.

En naja, het is niet echt een ervaring die je meegemaakt moet hebben, het is meer iets wat bij je opvoeding hóórt.

Hier vreesde ik vooral voor. Why fix if it isn't broken ? Vanuit dit soort weinig kritische gedachten kan je moeilijk mensen gaan verplichten om boeken te lezen natuurlijk.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Onderhond wrote:

Totaal niet mee eens, integendeel. Bij het lezen van boeken bots je herhaaldelijk tegen je eigen grenzen van fantasie op, terwijl dat bij film/games/muziek veel minder het geval is.

Huh? Eerder omgekeerd lijkt me.

Andere fantasiewerelden/beelden die normaal buiten je bereik liggen worden gedetailleerd uitgewerkt.

Dit is in boeken net zo goed het geval natuurlijk.

Wat je er bij een boek moet bijverzinnen is afhankelijk van jezelf, een grote handrem wat mij betreft.

Wat anderen voor jou uitwerken vind je geen grote handrem?

Hier vreesde ik vooral voor. Why fix if it isn't broken ? Vanuit dit soort weinig kritische gedachten kan je moeilijk mensen gaan verplichten om boeken te lezen natuurlijk

Wie heeft het over verplichten? Het lijkt me alleen nogal een groot gemis.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Onderhond wrote:

Totaal niet mee eens, integendeel. Bij het lezen van boeken bots je herhaaldelijk tegen je eigen grenzen van fantasie op, terwijl dat bij film/games/muziek veel minder het geval is. Andere fantasiewerelden/beelden die normaal buiten je bereik liggen worden gedetailleerd uitgewerkt.

Idd, ze worden voor je voorgekauwd, je hoeft er zelf niets voor te doen, alles krijg je voorgeschoteld en dat geeft je hersenen weer volkomen de tijd vrij. Bij boeken moet je zelf de wereld er om heen fantaseren, waardoor je fantasie beter en meer gestimuleerd wordt dan bij films/games. Muziek is een ander verhaal, daar wordt het niet voorgekauwd.

kos wrote:

Wie heeft het over verplichten? Het lijkt me alleen nogal een groot gemis.

Ik voor de duidelijkheid ook niet, het ging mij om het vanzelfsprekende, bij mij dan, maargoed, dat ligt bij iedereen anders (zie voorbeeld van mijn klas).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Idd, ze worden voor je voorgekauwd, je hoeft er zelf niets voor te doen, alles krijg je voorgeschoteld en dat geeft je hersenen weer volkomen de tijd vrij. Bij boeken moet je zelf de wereld er om heen fantaseren, waardoor je fantasie beter en meer gestimuleerd wordt dan bij films/games.

Klinkt logisch genoeg, maar de beperkingen bevinden zich voor mij op een ander (belangrijker) punt.

Bij films/games krijg je inderdaad de voorgekauwde fantastie van andere mensen voorgeschoteld. Maar dan wel in volle detail uitgewerkt, en veel concreter. Net die concrete uitwerking van ideeën waar je anders nooit zelf op was gekomen geeft een enorme prikkel aan de eigen fantasie.

Bij boeken krijg je inderdaad de ruimte om zelf alles te verzinnen. Alleen, wanneer mensen zelf dingen verzinnen grijpen ze vaak terug naar eerdere referentiepunten. Als ik zeg "berg" doemt er bij jou waarschijnlijk een beeld op van een berg zoals je het ooit eerder gezien hebt. Je blijft als het ware hangen binnen je eigen beperkingen.

De uitgewerkte fantasie van een ander prikkelt mij veel meer dan een collage die ik moet maken uit fragementen van mijn eigen bewustzijn. Het verschil tussen iets nieuws maken met je eigen legodoos, of de legodoos van een ander krijgen.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Onderhond wrote:

Bij films/games krijg je inderdaad de voorgekauwde fantastie van andere mensen voorgeschoteld. Maar dan wel in volle detail uitgewerkt, en veel concreter. Net die concrete uitwerking van ideeën waar je anders nooit zelf op was gekomen geeft een enorme prikkel aan de eigen fantasie.

Bij boeken krijg je inderdaad de ruimte om zelf alles te verzinnen. Alleen, wanneer mensen zelf dingen verzinnen grijpen ze vaak terug naar eerdere referentiepunten. Als ik zeg "berg" doemt er bij jou waarschijnlijk een beeld op van een berg zoals je het ooit eerder gezien hebt. Je blijft als het ware hangen binnen je eigen beperkingen.

De uitgewerkte fantasie van een ander prikkelt mij veel meer dan een collage die ik moet maken uit fragementen van mijn eigen bewustzijn. Het verschil tussen iets nieuws maken met je eigen legodoos, of de legodoos van een ander krijgen.

Daarom is het dan ook beide belangrijk. Ze kunnen juist erg goed naast elkaar bestaan.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Tuurlijk kunnen ze best beiden naast elkaar bestaan. Alleen vind ik dat mensen er niks aan missen als ze niet lezen (of films kijken).

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Dan verschillen wij daarin van mening.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Onderhond wrote:

Volgens mij valt er weinig essentieels te halen uit het lezen van boeken.

Naast de discussie over fantasie denk ik dat het voor elke kunstvorm geldt dat het jammer is als die genegeerd wordt door een nieuwe generatie. Alleen al omdat je er ontzettend van kunt genieten.

Daarnaast is literatuur de kunstvorm bij uitstek die iets te zeggen heeft, waarvan je kunt leren. Inhoud zie ik nergens anders zoveel terug. De boekdrukkunst (en het schrift) hebben onvoorstelbaar veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de mens. Zowel om ervaring en kennis over te dragen (studieboeken) als om inzichten te delen (literatuur).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

voor elke kunstvorm geldt dat het jammer is als die genegeerd wordt door een nieuwe generatie. Alleen al omdat je er ontzettend van kunt genieten.

Tijd is nu eenmaal beperkt, jammer genoeg. De tijd die je in één kunstvorm investeert, kan je niet meer in een andere investeren. Tuurlijk kan je van boeken genieten, maar net zo makkelijk van films, games en muziek. Aan de massa om uit te maken waar zij het meest tijd in willen investeren.

Zowel om ervaring en kennis over te dragen (studieboeken) als om inzichten te delen (literatuur).

Met het studieboeken principe ben ik het wel eens, hoewel het internet daar een betere oplossing biedt.

Wat betreft het delen van inzichten ben ik het totaal oneens. Literatuur heeft het effect erg leidend te zijn, en biedt geen optie tot discussie. Wie inzichten wil verwerven moet enkel oren en ogen opentrekken in de echte wereld.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Het is wel heel erg 'of..of' bij jou he?

Het idee dat meerdere verschillende bronnen elkaar kunnen aanvullen en zelfs synergie veroorzaken lijkt niet te bestaan bij jou.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Onderhond wrote:

Wat betreft het delen van inzichten ben ik het totaal oneens. Literatuur heeft het effect erg leidend te zijn, en biedt geen optie tot discussie.

Oneens. Inzichten kunnen ook worden geuit in een personage bijvoorbeeld. Dat is niet leidend en zet juist aan tot nadenken. Daar heb ik vaak de beste gesprekken over.

Wie inzichten wil verwerven moet enkel oren en ogen opentrekken in de echte wereld.

Dan pik je deze inzichten op van mensen in de echte wereld die wel lezen, is toch ingewikkelder.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

eRCee wrote:

Oneens. Inzichten kunnen ook worden geuit in een personage bijvoorbeeld. Dat is niet leidend en zet juist aan tot nadenken.

Verpakte propaganda, da's inderdaad niet leidend nee

Ik heb hier al eerder verklaard dat film (en literatuur - kunst) propaganda is van ideeëngoed, zienswijzes en interpretaties.

Ik blijf erbij dat de enige nuttige inzichten die men daaruit kan trekken te maken hebben met hoe iemand z'n propaganda verkoopt.

Enige vorm van synergie vind ik dus niet gepast (minieme uitzonderingen daar gelaten).

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Verpakte propaganda, da's inderdaad niet leidend nee

Ik heb hier al eerder verklaard dat film (en literatuur - kunst) propaganda is van ideeëngoed, zienswijzes en interpretaties.

Ik blijf erbij dat de enige nuttige inzichten die men daaruit kan trekken te maken hebben met hoe iemand z'n propaganda verkoopt.

Hoe meer verschillende propaganda je op je af laat komen, des te meer je een algemeen beeld kunt krijgen.

'propaganda' komt toch wel bij je binnen, of je wil of niet.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.