• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

BoekMeter.nl

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

En mag de Kama Sutra erop? Da's toch ook een goed boek. Ik heb er al zeer veel van geleerd.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Dus de boeken van Eduardo Mendoza moet ik eerst in het Portugees lezen om erop te mogen stemmen?

Ik ga maar vast wat talen-cursussen volgen dan

Met het NUGI of NUR- systeem dat ik gisteren aandroeg, kun je vrij eenvoudig aanwijzen welke categoriën je wel en niet op de site wilt, zonder dat je ze allemaal gelezen moet hebben. Daar is dat systeem namelijk voor bedacht.

Bovendien valt erg veel info ook te vinden op belboek.nl

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Ach de bijbel, er zijn zoveel verschillende versies kwa vertalingen maar ook aangebrachte veranderingen en wat zou dan een goede keuze zijn? De "oude" bijbel is bijvoorbeeld later herschreven door de kerk, om Jezus nog even (toen pas!) heilig te verklaren (waarvoor wat aanpassingen in de verhalen nodig waren ), vrouwen een minderwaardige rol in de bijbel toe te schrijven (maria Magdalena werd spontaan een prostituée) en nog wat andere aanpassingen. Ik vind van niet.

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

speedy23 wrote:

En mag de Kama Sutra erop? Da's toch ook een goed boek. Ik heb er al zeer veel van geleerd.

Mits je hem in de originele taal gelezen en in de authentieke standjes beoefend hebt!

lngrid

• 1232 messages
  • 553 votes

Die NUR-codes lijken me wel nuttig ja. Het zijn de codes die je in de bieb bij de informatieboeken ziet staan volgens mij. Hier een lijst.

Nederlandse uniforme rubrieksindeling (NUR)

Binnen de boekenbranche wordt gewerkt met een coderingssysteem voor de onderwerpsontsluiting van uitgaven. Dit systeem is de Nederlandse Uniforme Rubrieksindeling (NUR). De uitgever is verantwoordelijk voor de toekenning van de NUR-code en wordt gevraagd, deze op het ISBN-formulier in te vullen en op het boek af te drukken.

Bron.

Misschien wisten zij alles van Toon Tellegen is bijvoorbeeld NUR 283 (Fictie kinder- en jeugdboeken 10-12 jaar). Staat gewoon in het boek zelf, daar waar ook 1e druk bladiebla, copywright etc. staat.

Maar bij boeken die sinds 2002 niet meer gedrukt zijn is het misschien soms lastig de NUR-code te bepalen.

NUGI is oud leerde google mij. Sinds 2002 is het NUR.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Die lijst van jou is veel duidelijker Ingrid.

Voor boeken die na 2002 geen herdruk meer hebben gehad, zou je die excel-lijst van mij nog kunnen gebruiken, aangezien dat een soort 'omnummerlijst' is.

Ynst

• 58 messages
  • 167 votes

ik zou maar snel je domeinnaam registeren, voordat iemand je voor is (jatten)

ThaMovieVoter

• 3637 messages
  • 2242 votes

thamovievoter zal niet zo snel gebruikt worden denk ik.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ynst wrote:

ik zou maar snel je domeinnaam registeren, voordat iemand je voor is (jatten)

Ik weet nog niet eens wat het domein gaat worden, en anders neem ik wel wat anders hoor

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Ik weet niet of dit al ter sprake is gekomen, maar bol.com bijvoorbeeld zou een goede inspiratiebron (en sponsor?) kunnen zijn.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Bol.com is vaak erg onvolledig. De ene keer melden ze wel het hoognodige (schrijver, jaar van uitgave en ISBN), maar ik heb het ook al (te) vaak meegemaakt, dat die dingen niet of nauwelijks genoemd werden.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Meest uitgebreide catalogus voor Nederlandse uitgaven blijft toch echt de Koninklijke Bibliotheek.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Fantastisch zeg die Nederlandse bibliotheek. Een pareltje.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Waaw! Dat ik dit nu pas ontdek! Ben gewoon te opgewonden om eerst alles te lezen! Echt een fantastisch idee, ik vreesde alleen dat je er mee zou wachten uit vrees voor te weinig belangstelling. Maar echte pioniers doen alles natuurlijk puur uit idealisme...

Qua selectie zou ik het erg ruim nemen, maar dat is mijn mening. Boeken die niet interessant zijn worden dan toch gewoon niet bezocht denk ik. Als groot stripverhaalfanaat ben ik daar natuurlijk ook voorstander van, maar ik laat de beslissing zonder protest volledig over aan Jordy zelf. Er is een verschil tussen stripverhalen en comics, maar dat is dan weer een onduidelijke grens die getrokken moet worden. Maar als het aan mij ligt dan is bijvoorbeeld een strip van Tardi literatuur van de bovenste plank (al staan op mijn bovenste plank eigenlijk de boeken die ik niet meer lees ) Doe maar wat jullie willen, maar ik zie al een nieuwe verslaving op me af komen

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Dus als je een boek vertaald hebt gelezen, mag je het niet beoordelen?

Benieuwd hoeveel stemmen de Illias en de Odyssee dan gaan krijgen

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Misschien valt er in dat geval wel groepskorting te regelen bij een talen-cursus-instelling

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Heb er nog over nagedacht: het lijkt me toch een goed idee om een beperking op te leggen, of anders die site op een of andere manier te splitsen. Een site zoals deze waar alle soorten boeken tegelijk op staan lijkt me eerder een log geval waar je als user niet veel blijf mee weet (in je top tien bijvoorbeeld, om maar iets te noemen) Ik zou het op literatuur in de erg ruime betekenis van het woord houden, en stripverhalen, non fictie en misschien zelfs poezie buiten beschouwing laten. Maar in elk geval blijf ik het een fantastisch idee vinden.

Nog een opmerking: hoe moet dat dan met plaatjes? Of zou het voor een boekensite beter zijn zonder plaatjes te werken?

Jorick

• 8776 messages
  • 2335 votes

Freud wrote:

Nog een opmerking: hoe moet dat dan met plaatjes? Of zou het voor een boekensite beter zijn zonder plaatjes te werken?

Ik ben voorstander om MET plaatjes te werken

Don Gertus

• 1543 messages
  • 0 votes

Ik ben tegen.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

tuurlijk plaatjes, mooiste cover telt gewoon (net als bij posters)

Pitbull

• 558 messages
  • 1424 votes

Zeer goed idee. Vooral bij boeken heb je vaak de behoefte om er met anderen over te discussiëren, hoewel denk ik wel veel spoilers gebruikt zullen worden.

Kijk nu al uit naar de lijstjes, top 50 in een genre of van het jaar 2004 e.d.

Mijn zegen heb je.

(Ik tip Da Vinci Code en Hitchhiker's Guide).

Maarre, ik zal ook eens nadenken over wat ideetjes, want daar is dit topic natuurlijk voor bedoeld.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Da Vinci Code?

Dat zou wel suf zijn in een lijstje met Sartre, Goethe en Orwell.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Da Vinci Code is volgens mij te vergelijken met goedbezochte Hollywood-rotzooi, écht niet dat dat hoog in de lijsten gaat komen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

*kuch*Shawshank*kuch*Redemption*kuch*

Vind Kos' lijstje anders niet veel minder suf

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

kos wrote:

Da Vinci Code?

Dat zou wel suf zijn in een lijstje met Sartre, Goethe en Orwell.

Ja, maar die namen kun je net zo goed vergelijken met de minder bekende maar hele goede filmregisseurs hier.

Het ligt er natuurlijk maar net aan wie er allemaal lid gaan worden van de site. Ik denk dat de mensen die überhaupt de moeite nemen om zich ervoor in te schrijven, toch ook weer degenen zijn die wat gevarieerder lezen.

Hoe dan ook: het zal me echt niet verbazen als De Da Vinci Code op nr. 1 zou staan eigenlijk (ik heb het zelf nog niet gelezen).

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Anatolia wrote:

Ja, maar die namen kun je net zo goed vergelijken met de minder bekende maar hele goede filmregisseurs hier.

Misschien.

Maar in de literatuur zijn er dermate belangrijke werken geschreven die zo'n enorme impact op de wereld, de mensheid en ons denken hebben gehad dat ik het niet kan aanzien als die worden weggezet met 3 sterretjes en 'wel mooi geschreven, maar het verhaal was maar zo zo.'

Bij literatuur is dat vele malen groter dan bij film imo.

Da's een beetje het beangstigende voorgevoel wat ik heb als het om het beoordelen van literatuur gaat.

kos wrote:

Maar in de literatuur zijn er dermate belangrijke werken geschreven die zo'n enorme impact op de wereld, de mensheid en ons denken hebben gehad dat ik het niet kan aanzien als die worden weggezet met 3 sterretjes en 'wel mooi geschreven, maar het verhaal was maar zo zo.'

Bij literatuur is dat vele malen groter dan bij film imo.

Da's een beetje het beangstigende voorgevoel wat ik heb als het om het beoordelen van literatuur gaat.

't Is werkelijk waar een fantastisch initiatief dat alweer uit deze groep opborrelt (dank bij voorbaat, Jordy )

Als het zover is, wil ik best wel mijn steentje bijdragen. Nu vrees ik wel ergens dat de "mooi geschreven, verhaal maar zo-zo" berichten in eerste instantie niet te vermijden zullen zijn, denk ik zo maar (en ik zal waarschijnlijk véél "verdomme, hoe is 't mogelijk?" vloeken achter mijn computerscherm ).

Nu, dat kan niet opwegen tegen de belofte die zo'n site impliceert. Ideeën uitwisselen over letteren is altijd interessant, zolang het allemaal maar een beetje onderbouwde rock & roll blijft, weliswaar

Deze Reve-verslaafde tekent alvast paraat

En voor zover ik weet is Mendoza een Spanjaard, Dusty. In het Spaans lezen dus

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Ben ik met je eens. De voordelen wegen duidelijk op tegen dit soort nagelbijters .

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Zachery Glass schreef:

[En voor zover ik weet is Mendoza een Spanjaard, Dusty. In het Spaans lezen dus

Natuurlijk heb je gelijk!! Shame on me...

Ik verwar Mendoza altijd en eeuwig met Saramago, die wel Portugees is....

Wolkenmeter

• 640 messages
  • 1448 votes

Het zou me erg verbazen moest Lord of the Rings niet de hoogste waardering krijgen op Boekenmeter. Eindigde ook al bovenaan de lijst in The Big Read.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.