- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- BoekMeter.nl
BoekMeter.nl
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Ik vind je kleur iets teveel op MovieMeter lijken. Als bruin (beige) te stoffig is zou ik voor groen stemmen, denk ik.
Klopt. Maar bruin (heb ik zitten uitproberen) wordt inderdaad wat oubollig. Experimenten met groen blijken tot nu toe erg fel.
Nog andere suggesties? 
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
'Bookmeter' vind ik eigenlijk wel leuk klinken omdat het zoveel op 'bookmaker' lijkt. Tenminste als je het op onze half-Engelse/half-Nederlandse manier uitspreekt. En Ingrid's 'Leesmeter' vind ik eigenlijk ook wel geinig, al lopen dan de benamingen wel heel erg uit elkaar.
Qua kleur zou ik gaan voor groen. Bruin-achtig gaat al gauw op MM lijken. Als je voor een radicaal andere kleur kiest, liggen de verschillende sites wat verder uit elkaar. Of zo. 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
De Bijbel is een verzameling losse werken (door heel verschillende personen in heel verschillende tijden geschreven) en is daarmee dus ook uit te sluiten.
Dus als verschillende boeken van verschillende schrijvers ooit gebundeld worden, vallen ze automatisch af, omdat het dan een verhalenbundel wordt? Rare redenering. Er staan toch ook films als 9/11 op deze site? Ik zie het verschil écht niet.
Want? Bang voor teveel vijfen? Bang voor discussie? Als je nu al meteen het (de) meest verkochte en populairste boek(en) van de site gaat weren, wordt het natuurlijk nooit wat.
----
Zit je natuurlijk ook nog met het probleem van de plaatjes. 't Is niet altijd zo geweest dat boeken uitgegeven worden met geïllustreerde covers. Ik heb hier allemaal prachtige boeken staan uit vervlogen jaren, maar die komen niet verder dan een lege kaft met soms de schrijver en de boektitel. Worden die dan bij voorbaat uitgesloten omdat een plaatje verplicht is?
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
als je de bijbel niet op de site wilt, zou ik eerder voor een regel gaan dat je religieuze geschriften zou weren. Dus niet alleen de bijbel maar ook de koran, de adur veda (spelling?) etc.
Het lijkt met sowieso erg moeilijk om deze boeken te bediscussieren en te becijferen.
Dan kom je alleen wel weer in problemen met bijvoorbeeld de Edda (noorse mythologie). Is dat religieus of niet?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Wat een goed idee.
Ik zou blij met een boekenmeter. Misschien ooit als derde telg van MovieMeter een STRIPboekenmeter?
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Ja, het zou leuk zijn als er ook een "Meter" kwam die aandacht besteed aan strips/comics (BATMAN!!!). Aangezien comics onder lectuur vallen, kan dat ook op die eventuele BoekenMeter.
Jammer dan wel dat de MM-traditie (MusicMeter & MovieMeter) dan komt te vervallen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik zou nog niet weten waar we de grens precies moeten leggen, maar comics wil ik niet op boek(en)meter.nl hebben.
bioscoopzaal
-
- 2805 messages
- 4325 votes
Hoe dan ook: boekenmeter.nl wordt te gek, dat voel ik aan m'n theewater.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
op het gebied van comics: wat doen je dan met bijvoorbeeld marten toonder? of maus (is gecatogariseerd als biografie ipv strip door penguin)
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Voor het bepalen van de categoriën die je wel en niet wil toelaten, zou je gebruik kunnen maken van de NUGI-code of NUR-code. Dit is het systeem dat in iedergeval alle Nederlandstalige (dus ook vertaalde) boeken catalogiseert en dat ook door alle bibliotheken gebruikt wordt. Het is wel een erg breed systeem, waar ook posters en dergelijken onder vallen. Vanaf 280 beginnen de boeken.
De link onderaan die pagina (De omNUR-lijst) geeft een download van een Excel-bestand waar alle categoriën gespecificeerd staan.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Als het gemaakt gaat worden doe ik in tegenstelling tot bij musicmeter zeker mee. Qua kleur lijkt mij een soort donker groen het mooist(zie SEE DVD uitgave van "The fellowhip of the ring").
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Ik zou nog niet weten waar we de grens precies moeten leggen, maar comics wil ik niet op boek(en)meter.nl hebben.
Okay, weet ik dat ook. Maar Topics in een Forum mogen dan wel, toch? En ik las ook dat je verder van plan bent om een GamesMeter op te richten, maar staan er verder nog andere Meters op stapel?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
En ik las ook dat je verder van plan bent om een GamesMeter op te richten, maar staan er verder nog andere Meters op stapel?
Dat soort sites zijn er al genoeg... bovendien vind ik het, strkas met musicmeter er ook bij, wel genoeg. Geen zin om nog meer tijd en geld te besteden aan iets wat me toch niet zo boeit persoonlijk (games, boeken, wat dan ook...).
Waar heb jij dit dan gelezen Flipman?
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Een nummer vier op m'n lijstje zouden denk ik games zijn. Nadeel is dat ik daar persoonlijk niet zo in geïnteresseerd ben, en dat er volgens mij al vele grote sites zijn op games-gebied die een beetje volgens het *meter principe werken. Daar zou ik dus verder maar niet op rekenen, dat dat er ooit komt.
Maar misschien is er een bericht van daarna dat ik niet heb gelezen.
UPDATE: Dat bericht waar jij het over hebt is van twee jaar geleden. Dat bericht waar ik op doel is van gisteren.
Maar aangezien Jordy zegt daar persoonlijk niet zo in geïnteresseerd te zijn, zijn 'van plan' misschien grote woorden. Persoonlijk zie ik een Meter voor Comics en Strips ook wel zitten, maar dat is wel algemeen bekend, denk ik.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
UPDATE: Dat bericht waar jij het over hebt is van twee jaar geleden. Dat bericht waar ik op doel is van gisteren.

Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Wat bedoel je daar precies mee?
Vergeet maar wat ik gezegd heb, ik bedoel dat mijn quote inmiddels verjaard is... (
, ik heb niets gezegd) ...en dat jouw reactie terecht is.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3859 votes
goed idee boekenmeter. kijk er naar uit.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Dus als verschillende boeken van verschillende schrijvers ooit gebundeld worden, vallen ze automatisch af, omdat het dan een verhalenbundel wordt? Rare redenering.
Nee, boeken die op een bepaald tijdstip geldig voor toevoeging zijn, kunnen natuurlijk niet door latere acties weer ongeldig gemaakt worden. Maar zijn de afzonderlijke bijbelboeken ooit los gepubliceerd?
(Wat me trouwens meteen op het grootste probleem van de nieuwe site brengt: het ontbreekt aan een goede referentiedatabase (zoals IMDb hier), met name voor oudere boeken (voor ca. 1900) zal het erg lastig worden nauwkeurige informatie te vinden over de oorspronkelijke vorm van het werk (plaats en jaar van eerste druk, gebundeld of los uitgegeven, etc. - en soms is zelfs de auteur onbekend), dus voor de aankomende crewleden zal het hoe dan ook een hels karwei worden om na te gaan of de toevoegingen aan de criteria voldoen, nog los van de vraag wat die criteria precies zullen zijn)
Want? Bang voor teveel vijfen? Bang voor discussie?
Nee, omdat de Bijbel, inherent aan zijn natuur, niet beoordeeld kan worden. Niet door christenen, omdat zij geloven dat werk van God niet aan beoordeling door de mens onderworpen is, en ook niet door niet-christenen, omdat die per definitie niets met de Bijbel hebben. Er valt geen zinnig woord over te discussieren. (misschien dat sommigen iets over de literaire waarde van de taal zouden willen zeggen - maar die is bijna volledig afhankelijk van de vertaling in dit geval (al schijnt de nieuwe vertaling te proberen de oorspronkelijke stijl te benadereren, maar ik dwaal af)).
9/11 kan gewoon beoordeeld worden door iedereen (al vind ik dat men dan zich eigenlijk wel moet beperken tot de beoordeling van de filmische kwaliteiten ervan, en niet moet gaan stemmen op simpelweg wel of niet eens zijn met Moore) - maar zie jij de Bijbel al een prijs winnen voor beste boek? Dat zou niet kunnen, ook (juist) niet voor christenen.
Het op-een-na wijdst verspreide boek is de IKEA-catalogus, maar die wil je toch ook niet op de site hebben?
Vind het ook niet echt relevant; als je zou onderzoeken wat de meest geziene films zijn (zou praktisch lastig uit te voeren zijn, maar stel dat), kom je waarschijnlijk op allemaal reclamefilmpjes en videoclips uit - maar daarom horen ze nog niet thuis op een filmsite.
(maar misschien is het inderdaad makkelijk om gewoon te stellen dat alle heilige geschriften uitgesloten zijn van toevoeging (dat is: alle boeken die in een of meerdere religies als heilig beschouwd worden), dan allerlei noodgrepen te gaan bedenken om dat indirect dicht te timmeren.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zo staat het geschreven, zo zal het uitgevoerd worden...
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
LOL, Speedy.
Is het nou echt nuttig om een discussie te houden of de bijbel op een boeken-site mag, die nog gebouwd moet worden?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Al een idee wat je gaat doen met de prentjes ? Lijkt me moeilijker om een vaste grootte te bepalen.
(en ik heb de rest van de thread nog niet gelezen, dus sorry als deze vraag al gesteld was).
Vind het trouwens wel een mooi initiatief, al zijn mijn reading days al lang voorbij. Ik moet al genoeg importeren, om er nu nog boeken bij te nemen ook ... 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Nee, boeken die op een bepaald tijdstip geldig voor toevoeging zijn, kunnen natuurlijk niet door latere acties weer ongeldig gemaakt worden. Maar zijn de afzonderlijke bijbelboeken ooit los gepubliceerd?
Uiteraard. Pas in zo'n 367 na Christus is de Bijbel ontstaan die wij nu kennen. Joodse synagoges hadden bijvoorbeeld ook verschillende bibliotheken. De ene had de schriftrol, een kostbaar bezit, van Nahum bijvoorbeeld niet, de andere weer wel.
Het zijn toch gewoon verhalen. Of ze waar gebeurd zijn of niet, maakt niet zoveel uit. Ik heb per definitie niets met bouquet-romannetjes. Dus die mag ik dan niet beoordelen ook al heb ik er één gelezen?
Dus als je een boek vertaald hebt gelezen, mag je het niet beoordelen?
9/11 kan gewoon beoordeeld worden door iedereen (al vind ik dat men dan zich eigenlijk wel moet beperken tot de beoordeling van de filmische kwaliteiten ervan, en niet moet gaan stemmen op simpelweg wel of niet eens zijn met Moore)
Ik bedoelde eigenlijk: 11'09''01 - September 11. Sorry voor de verwarring.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen voor christenen.

En de IKEA-catalogus is een boek omdat?
Reclamefilmpjes zijn niet bedoeld als film, de Bijbelboeken zijn niet bedoeld als iets anders dan speciale boeken. Ik volg het echt niet.
Voor mij is nog steeds niet duidelijk waarom heilige geschriften geen boeken zouden zijn.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Tuurlijk is de bijbel een gewoon boek, met verhalen zoals andere verhalende boeken dat ook hebben.
Het is een wat warrig boek, dat is wat anders, en bovendien is de vertaling belangrijk.
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Misschien is het een idee om in plaats van een uitgebreide lijst aan criteria te stellen dat een boek 'verhalend' moet zijn? Dat is niet helemaal vast gedefinieerd (er zijn altijd grensgevallen), maar het is in ieder geval niet subjectief (wat het begrip 'literatuur' wel is). Verhalende non-fictie lijkt me in principe geen bezwaar (autobiografieen e.d.) en politiek-gemotiveerde boeken ontkom je toch niet aan (veel gerenommeerde literaire werken zijn ook politiek getint of gemotiveerd, dus een scheidslijn daartussen trekken lijkt me moeilijk), maar politieke manifesten kun je met het verhalend-criterium wel weer uitsluiten. Manga's en andere stripboeken kunnen dan gewoon op de site, maar stripboeken met korte losse grappen (Garfield, De Stamgasten) dan weer niet. Naslagwerken en educatieve boeken (encyclopedieen, catalogi, studieboeken, veredelde folders etc.) kun je ook eenvoudig weren.
Hoe zit dat dan met filosofische werken? De meeste zijn niet verhalend, maar tegelijkertijd wel zeer literair (Machiavelli, Schopenhauer). Een Also Sprach Zarathustra is daarnaast nog een verhaal, veel boeken van bv. Jean Paul Sartre idem.
Volgens jouw bovengestelde criteria zit je met dit genre dus een beetje met een probleem, waarvan je de selectie moet laten afhangen van de vorm van het boek en het schrijftalent van de auteur.
Het zou nochtans een groot gemis zijn om al deze boeken te weren IMO.
*proefballonnetje* Met behulp van internet en wat gezonde consensus kun je voor de oudere boeken bijvoorbeeld een paar prominente uitgaven / vertalingen vaststellen en daarop selecteren (Wereldbibliotheek). Mocht iemand een titel hebben van een andere uitgave, dan kan hij/zij via een zoekmachine betrekkelijk eenvoudig de juiste uitgave erbij zoeken. Met heel veel literatuur is dat, zij het met een beetje voorwerk, goed te bewerkstelligen.
Overigens staan de plaats en het jaar van de eerste druk vaak vermeld. Tenminste, bij de boeken die ik bezit is dat het geval.
En anders --> G00gle.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Eigenlijk zou het niet mogen nee. De charme van boeken ligt toch dikwijls in de literaire stijl van een auteur. Woordkeuzes, zinsconstructies ... vertalingen verknoeien dit allemaal.
Maar zo ben ik ook niet voor het stemmen op films als men de film niet in originele taal kijkt (om het woord dub maar te vermijden).