• 177.984 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.106 votes
Profile

BoekMeter.nl

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik heb dit topic helaas toch weer een andere naam moeten geven, eind 2005 gaat niet lukken. Ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest om de sites uberhaupt in de lucht te houden (binnenkort gaat een tweede server de boel ondersteunen), bovendien komen er nog steeds redelijk frequent bugjes naar boven.

Ik wil pas met BoekMeter.nl beginnen als de huidige sites helemaal goed zijn en lekker lopen zonder (in principe) dat daar mijn inmenging regelmatig voor nodig is. Bovendien wil ik voor ik met de volgende site begin eerst even een paar weekjes niets doen, denk ik.

Nog even geduld dus.

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

maakt niet uit, je mag zelf ook wel eens een vakantie nemen, want 2 van zulke sites (binnekort 3) zal wel moeilijk zijn om te runnen

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Neem gerust vakantie Jouw gezondheid is belangrijker dan boekmeter

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik vind het wel jammer, maar het blijft wel een hobby, dus doe er zo lang over als je wilt

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

Jordy ik weet dat je allang bezig ben met boekmeter, maar zou er niet meer animo zijn voor een tv-serie meter? ik weet dat je al eerder hebt gezegt dat je meer met boeken hebt dan met tv series maar zijn er eigenlijk al niet meer sites voor boeken dan voor tv series?

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Welke sites zijn er dan voor boeken? Voor tv series kan je nog altijd naar IMDb gaan.

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

ja maar voor nederlandse sites dan

ja er zijn ook niet veel boek sites, maar ik denk dat er meer animo voor een tv serie site is dan voor een boekmeter site... maar dat vind ik

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Een apparte site over tv-series is toch onzin, dat soort dingen kunnen veel beter bij moviemeter aangeplakt worden. Niet dat het me interesseert, maar het lijkt me idioot om voor die paar honderd series een hele site te gaan oprichten. Als je het over boeken hebt dan gaat dat over tienduizenden exemplaren, en een totaal ander medium. En wat de animo betreft, boeken zijn inderdaad minder hip en er zou misschien een ietwat ander publiek moeten aangetrokken worden alvorens het echt succes zou krijgen, maar ik denk dat er echt wel mensen op zitten te wachten.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Nu zal ik niet zo actief worden op BM zoals op MM en MuMe maar ik zit er wel op te wachten. Er is volgens mij niet echt een site waar er boeken op deze manier beoordeeld en besproken kunnen worden en aangezien ik minder verstand heb van boeken dan van films en muziek is het wel gemakkelijk om te zien welke boeken nu goed gevonden worden.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

stan wrote:

ik denk dat er meer animo voor een tv serie site is dan voor een boekmeter site

Ik denk ook dat er meer animo is voor een tv-serie (of game-) site dan voor een boekensite, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.

Een boekensite is wat ik persoonlijk mis, en waar ik persoonlijk plezier aan zou beleven, en dus iets waar ik zin heb om tijd in te steken. Nu even niet, maar binnenkort hoop ik

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Goedzo Jordy! En ik zit meer te wachten op een boekensite! dan op een gamesite(die zijn er al zoveel )

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

een game site is er al te veel inderdaad, maar een boeken site is wel een aanwinst voor de meter sites ik denk wel dat ik me erop ga aanmelden, maar echt veel boeken heb ik dan weer niet gelezen

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Doe er snel wat aan

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Jordy wrote:

Ik denk ook dat er meer animo is voor een tv-serie (of game-) site dan voor een boekensite

Ik denk het niet. Mischien dat bij sommige MovieMeter-users meer behoefte is aan een game-meter, maar die kunnen bij talloze andere sites terecht.

Boekmeter wordt een groot succes. Er zijn weinig sites (geen enkele?) waar je zo over boeken kunt discussiëren, als bij boekmeter het geval zal zijn.

Ik voorspel in ieder geval een groter succes dan MusicMeter.

Jennifer

• 69 messages
  • 28 votes

Vanuit mijn persoonlijk oogpunt denk ik ook dat boekmeter een groot succes zal zijn. Ik ben lid van sites en fora op verschillende gebieden, maar op het gebied van boeken ben ik zelf nog niets interessants tegengekomen, terwijl ik echt een boekenwurm ben. Ik zal daar dus zeker gebruik van gaan maken.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik begrijp al dat gezeik van die GameMeter-freaks niet. Er zijn toch zat sites waar je kunt discussiëren over spellen? Echter, geen enkel forum is zo eenvoudig als deze, maartoch. Wat dat betreft ben ik (als ik moet kiezen) voorstander van BoekMeter.

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Maar is er al enige duidelijkheid over de opzet van BoekMeter?

Welke boeken komen er op, welke niet?

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

U-96 wrote:

Ik begrijp al dat gezeik van die GameMeter-freaks niet. Er zijn toch zat sites waar je kunt discussiëren over spellen?

Valt wel mee. Een Nederlandse site zou ik zo zeker niet weten.

Overigens kan je voor spellen ook op IMDb terecht.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Anatolia wrote:

Maar is er al enige duidelijkheid over de opzet van BoekMeter?

Welke boeken komen er op, welke niet?

Ik geloof dat we er nog niet helemaal uitgekomen zijn in deze discussie. Ik zal de site eerst (om)bouwen zodat alleen het inschrijven/inloggen/etc. en het forum nog maar werkt. Dan kunnen we daar verder discussiëren.

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

Dat is een goede want anders doe je he allemaal voor niks, een boeken site is er inderdaad niet.... game sites zoveel.... maar een tv serie site in het nederlands ook niet dus ik denk dat de beste oplossing is een tv serie site op de 1e plaats en een boekmeter site op de 2e plaats

dat zou IK het beste vinden maar dat is natuurlijk mijn idee over alles

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Maar wat maakt series zo bijzonder. Het is eerder iets dat later bij moviemeter erbij zou kunnen komen zoals iemand al zei.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Probleem met series lijkt me ook dat alleen diehards nog weten wat ze van specifieke afleveringen vonden uit seizoen 3 van The X-Files uit 1996.

stan

• 4649 messages
  • 1288 votes

Daar kan je de engelse site voor gebruiken

www.tv.com

als je daar de engelse beschrijving leest zou het vanzelf wel weer boven borrelen

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

Jordy wrote:

(quote)

Ik geloof dat we er nog niet helemaal uitgekomen zijn in deze discussie. Ik zal de site eerst (om)bouwen zodat alleen het inschrijven/inloggen/etc. en het forum nog maar werkt. Dan kunnen we daar verder discussiëren.

Om toch even op de zaken vooruit te lopen .

Wat moet er op boekmeter?

Ik heb nog eens zitten nadenken over de indeling van boeken (en andere vormen van geschreven woord) en wou het de mensen hier eens voorleggen.

Het eerste onderscheid dat er gemaakt kan worden is de verschijningsvorm. Dit is een objectief meetbaar iets. Het onderscheid dat je dan kunt maken is of a) het een eenmalige uitgave betreft, of b) een periodieke uitgave.

Als er dan voor gekozen wordt om alleen eenmalige uitgaves toe te laten, voorkom je dat libelles, computer totaal etc wordt toegevoegd. En ook doorgaande stripseries (spiderman en X-men bijvoorbeeld)

Het nadeel voor deze opdeling is, dat er boeken als feuilleton zijn verschenen (de werken van dickens bijvoorbeeld). Ook zijn er strips verschenen die wel periodiek verschenen, maar ook als feuilleton zouden kunnen worden aangemerkt (bijvoorbeeld Preacher of Sandman).

Een tweede onderscheid dat gemaakt kan worden is tussen fictie en non-fictie. Onder fictie zou dan alles verstaan kunnen worden dat geschreven is en dat niet een verslag van de werkelijkheid is. Het nadeel aan dit onderscheid is dat, hoewel het niet de bedoeling is om elk computerhandboek toe te voegen, je een belangrijk deel van de literaire traditie uitsluit (bijvoorbeeld briefwisselingen, memoires, historische werken).

Een derde onderscheid dat gemaakt kan worden is de vorm van het geschrevene. Als groffe scheiding zou je het volgende aan kunnen houden: Proza, poezie en theater.

Hoewel deze drie groepen redelijk afgebakend zijn, blijf je wel met een probleem zitten. Proza is een relatief nieuw verschijnsel. Verreweg de meeste oude literatuur is in dichtvorm verschenen (homerus, dante).

Een laatste punt wat ik wil noemen is het korte verhaal. Dit verdiend aparte aandacht. Moeten die op de site? en zo ja, moet dit dan afzonderlijk of in bundels?

Er zijn natuurlijk nog meer onderscheidingen te maken, maar misschien is het goed om eerst te bepalen wat we met deze begrippen willen, zodat we als de site begint al een breed kader hebben.

(sorry voor de hoogdravende taal her en der, maar ik word beinvloed door de locatie waar ik het schrijf )

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

(sorry voor de hoogdravende taal her en der, maar ik word beinvloed door de locatie waar ik het schrijf )

De bieb?

Je haalt inderdaad wat zaken aan waar goed over nagedacht moet worden. Ik denk dat de meningen nogal uiteen zullen liggen, er zullen altijd wel mensen 'teleurgesteld' worden bij de eisen voor toelating.

Het lijkt mij in ieder geval handig om het 'basic' te houden in het begin, naderhand kunnen de eisen voor toelating altijd nog versoepeld worden.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

nog erger, de universiteit

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

we kunnen er ook voor kiezen om deze lijst toe te voegen. En wie ze allemaal gelezen heeft, mag een nieuw boek toevoegen

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ik zou in de eerste fase dingen als kortverhalen en gedichten die niet op zich gepubliceerd zijn (de Illias is ook een gedicht, maar staat volledig los, in tegenstelling tot Marc groet 's morgens de dingen of zo) weglaten. Als ik bijvoorbeeld denk aan de kortverhalen van Kafka, er zijn zoveel bloemlezingen gemaakt dat elk verhaal wel in vier verschillende edities voorkomt, dat is totaal onoverzichtelijk. Maar Die Verwandlung is ook los uitgegeven, dus kun je die wel opnemen.

Poezie is zo'n groot terrein en staat redelijk los van het prozagebied, ik zou er toch zeker even mee wachten en niet meteen alles erop gooien. Ook wat strips betreft, al zou je natuurlijk alle strips die een verhaal vertellen wel kunnen toevoegen (waarmee je gagstrips vermijdt, want die lijken me niet zo op hun plaats). En je kunt dat nog strenger maken en enkel strips die volledig los staan bekijken, dus met een afgerond geheel en personages die gecreëerd zijn voor die ene strip (maar misschien moet je dan ook korte reeksen toelaten, trilogien en dat soort gedoe.) Of strips gewoon weglaten, dat bespaart meteen een hoop gedoe .

rempsycho

• 66 messages
  • 859 votes

Ik hoop toch eigenlijk dat er wel stripboeken op komen, kijk ik word ook niet bepaald wild van donald duck, maar bijv. boeken van Enki Bilal zijn van zeer hoog niveau, daar kan nog menig literair schijver een puntje aan zuigen.

Waarom niet gewoon alles met een isbn nummer? dat is tenminste goed in te delen net als de imdb-nummers, want tja, over smaak en wat kwaliteit is valt lastig te twisten...

La dormeuse

• 111 messages
  • 218 votes

Bij de discussie over wat er wel en niet op mag hebben jullie mij niet zo nodig denk ik Ik wil wel even zeggen dat we (ik denk namelijk dat ik niet alleen voor mezelf spreek) heel erg blij zijn dat je de Boekenmeter gaat maken Jordy! Thanks! Ik lees niet heel veel, maar ik kan niet wachten m'n mening te geven over bepaalde boeken die ik écht heel erg goed vind.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.