• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.048 votes
Profile

BoekMeter.nl

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Voor kinder- en jeugdboeken is voor dit 'probleem' het AVI-systeem uitgevonden. Alle kinderboeken vallen in een AVI-niveau, dat telt van AVI-1 tot en met AVI-9. De AVI-aanduiding is een technisch leesniveau.

Vanaf AVI-6 kun je spreken van verhalende boeken voor kinderen. Boeken die je dus op BM zou kunnen toelaten. Carry Slee valt daar dan wel onder, Nijntje en Donald Duck niet.

Meer info...

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Hoe kom je er achter of een boek een bepaald niveau heeft? Meestal is alleen ISBN vernoemd bij een boek.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Uiteraard staat het AVI-niveau in de boeken zelf vermeld. En vaak is het ook terug te vinden op de site van de uitgeverij.

Ik zal eens opzoek gaan of er ook overzichten van zijn.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Mmmm...ja, ik dacht al dat er zoeits was. Niet heel onaardig dus, dat idee van mij...

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Maar niet alle kinderboeken die men straks zal gaan willen toevoegen hebben natuurlijk een AVI-indicatie.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Alle zou ik niet willen beweren, maar toch veruit de meeste kinderboeken hebben tegenwoordig een AVI-aanduiding.

Overzichten van alle kinderboeken en hun AVI-niveau zijn er wel, maar slechts beschikbaar in een boekje dat elk jaar een nieuwe editie krijgt en een kleine €25,- euro kost. Op het web heb ik dat overzicht helaas niet gevonden.

Overigens is de 'grens' tussen AVI-5 en AVI-6 vrij duidelijk. AVI-5 boeken bevatten namelijk nooit samengestelde zinnen, maar alleen enkelvoudige zinnen. Vanaf AVI-6 komen wel samengestelde zinnen in boeken voor.

Het lijkt mij persoonlijk het gemakkelijkst om daar de grens te leggen voor wat betreft toevoegen.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dustyfan wrote:

Alle zou ik niet willen beweren, maar toch veruit de meeste kinderboeken hebben tegenwoordig een AVI-aanduiding.

De meeste kinderboeken die een Nederlandse school anno 2005 zou willen gebruiken dan waarschijnlijk, maar dat zijn niet de meeste kinderboeken die men straks zal gaan willen toevoegen. Wat bijvoorbeeld te denken van buitenlandse kinderboeken die niet naar het Nederlands vertaald zijn? Of oude kinderboeken die nu niet meer zo gangbaar zijn (onder kinderen)?

Daarbij komt nog eens dat het AVI-systeem een onderverdeling maakt op grond van moeilijkheidsgraad van de tekst, en niet op de tekst/plaatjes-verhouding, wat het primaire bezwaar tegen Nijntje was. Daarmee is het dus hoe dan ook een surrogaat-maatregel, die mij een slecht idee lijkt zolang die niet in alle gevallen eenvoudig toepasbaar is.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

De meeste kinderboeken die een Nederlandse school anno 2005 zou willen gebruiken dan waarschijnlijk, maar dat zijn niet de meeste kinderboeken die men straks zal gaan willen toevoegen. Wat bijvoorbeeld te denken van buitenlandse kinderboeken die niet naar het Nederlands vertaald zijn? Of oude kinderboeken die nu niet meer zo gangbaar zijn (onder kinderen)?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Noem er eens één? Dan kun je nog altijd het onderscheid gebruiken tussen de aanwezigheid van samengestelde zinnen of de afwezigheid daarvan, welke het voornaamste verschil uit maakt tussen AVI-5 en AVI-6.

Daarbij komt nog eens dat het AVI-systeem een onderverdeling maakt op grond van moeilijkheidsgraad van de tekst, en niet op de tekst/plaatjes-verhouding, wat het primaire bezwaar tegen Nijntje was. Daarmee is het dus hoe dan ook een surrogaat-maatregel, die mij een slecht idee lijkt zolang die niet in alle gevallen eenvoudig toepasbaar is.

Klopt. Er bestaat ook nog de mogelijkheid om de Leeservaringsschaal te gebruiken, dat wel ingaat op het gebruik van afbeeldingen. Echter, dit is misschien een stuk lastiger om toe te passen. Misschien is een combinatie van beide systemen mogelijk?

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dustyfan wrote:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Noem er eens één?

Onbekende buitenlandse boeken:

- Night of the Moonjellies van Mark Shasha

- The Whipping Boy van Sid Fleischman

- Los Siete Poderes van Rinconcito

Oude boeken:

- Little Lord Fauntleroy van Frances Hodgson Burnett

- Captains Courageous van Rudyard Kipling

- Adventures of Huckleberry Finn van Mark Twain

Ik noem er zes omdat de selectie wel heel erg willekeurig is. Ik ken niet zo veel boektitels uit mijn hoofd, dus even snel een kinderboek uit 1850 opnoemen is wat lastig. Deze oude boeken zijn allemaal klassiekers die nog steeds gelezen worden (en natuurlijk sowieso op de site moeten, AVI of niet), dus een volmaakte test is dit sowieso niet.

Dan kun je nog altijd het onderscheid gebruiken tussen de aanwezigheid van samengestelde zinnen of de afwezigheid daarvan, welke het voornaamste verschil uit maakt tussen AVI-5 en AVI-6.

Maar dat kan natuurlijk alleen als je het boek (recentelijk) gelezen hebt, en dat is in negen van de tien gevallen niet zo.

Klopt. Er bestaat ook nog de mogelijkheid om de Leeservaringsschaal te gebruiken, dat wel ingaat op het gebruik van afbeeldingen.

De Leeservaringsschaal gebruikt een heleboel criteria, waar het 'belang van illustraties voor het begrijpen van de tekst' (en dus direct de illustratie/tekst-verhouding) er maar één van is (zie de site waaraan je linkt). Ik vermoed wel dat de Leeservaringsschaal een betere inschatting maakt van de moeilijkheidsgraad van een boek dan AVI, maar die schaal wordt naar mijn weten niet op veel scholen gebruikt, waardoor de 'dekking' des te geringer zal zijn.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Inderdaad wordt de leeservaringsschaal niet op scholen gebruikt, maar juist wel weer in alle Nederlandse bibliotheken, waarbij vooral de categoriën A, B en C gehanteerd worden. (Zie daarvoor de jeugdafdeling in een willekeurige bieb.)

De titels die je noemt, daar ga ik morgen even naar op zoek, eens kijken wat ik daarover kan vinden.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Maar in dat geval is de Leeservaringsschaal misschien nog wel een betere optie dan AVI. Als bibliotheken dat ondersteunen is de dekking misschien zelfs wel groter, en de definities sluiten veel beter aan bij onze bedoelingen (in dat geval zou ik vanaf niveau C toelaten, vanaf daar is er sprake van een doorlopend verhaal dat niet afhankelijk is van illustraties).

Maar in hoeverre is er aan gegevens te komen over de Leeservaringsschaal-classificaties van boeken? Jij hebt er kennelijk meer ervaring mee dan ik.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Onbekende buitenlandse boeken:

- Night of the Moonjellies van Mark Shasha Is in ieder geval nog goed verkrijgbaar, o.a. bij Bol.com. De site van de uitgever meldt, dat het bestemd is voor kinderen van 3 tot 8 jaar, wat je zou kunnen plaatsen in Leeservaringsschaal B.

- The Whipping Boy van Sid Fleischman. Ook nog goed verkrijgbaar. En op deze site staat aangegeven dat het bestemd is voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Als je de synopsis naast de Leeservaringsschaal legt, kom je op D uit, schat ik.

- Los Siete Poderes van Rinconcito Grapje zeker? Een rinconcito is een hoekje, in dit verband een verhalenhoekje met korte, losse verhaaltjes voor jonge kinderen. In ieder geval niet de naam van een auteur. En ja, soms worden die verhaaltjes weleens gebundeld.

Oude boeken:

- Little Lord Fauntleroy van Frances Hodgson Burnett Dit boek is Hier on-line te lezen. Uit de eerste alinea's tekst kun je al opmaken dat je het kunt plaatsen in Leeservaringsschaal D of E. Dit boek is bij Amazon nog verkrijgbaar.

- Captains Courageous van Rudyard Kipling is in ieder geval nog verkrijgbaar. Uit de omschrijving kun je concluderen, dat het bestemd is voor de wat oudere jeugd, vanaf 10 à 12 jaar.

- Adventures of Huckleberry Finn van Mark Twain: Volgens bibliotheek.nl is dit boek voor volwassenen bedoeld. Wat natuurlijk niet wegneemt dat een jonger persoon het niet zou kunnen lezen. Ik betwijfel echter of een kind van onder de 10 jaar veel van het boek zal begrijpen.

Overigens is bibliotheek.nl waarschijnlijk een nuttige bron van informatie wanneer BoekenMeter eenmaal van start gaat.

Nog meer info over de leeslat..., waarbij lat staat voor: Leeservaringsschaal, AVI-niveau, Thema.

Mijn conclusie is na dit onderzoekje, dat er weinig boeken zullen zijn waarover geen informatie te vinden is.

aegron

• 4030 messages
  • 1265 votes

wat ook lastig word is om voor oudere boeken een fatsoenlijke omschrijving te geven.

De echt oude boeken zijn namelijk bijna allemaal verzamelingen van gedichten etc. en om die nu allemaal te gaan beschrijven

Ook is er meestal geen schrijver bekend.

Maar ze verdienen wel een plekje op de site (alleen al zodat ik mijn top10 er mee kan vullen )

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dustyfan wrote:

- Night of the Moonjellies van Mark Shasha Is in ieder geval nog goed verkrijgbaar, o.a. bij Bol.com.

Maar we hadden het over de dekking van het AVI-systeem (of voor mijn part de Leeservaringsschaal), niet over de beschikbaarheid van de boeken. Dat er informatie over de boeken die ik noemde te vinden is, is natuurlijk niet zo verrassend, aangezien ik hier wat titels noemde die ik via een Google/Wikipedia-search zo gauw tegenkwam.

Schattingen maken naar de Leeservaringsschaal-classificatie lijkt me geen goede oplossing; niet dat zo'n schatting an sich zinloos is, maar het maakt de Leeservaringsschaal tot een omslachtig criterium. Dit soort externe schalen (dus die die specifiek voor ons doel bedacht zijn) hebben alleen nut als die schaal makkelijk toepasbaar is.

- Los Siete Poderes van Rinconcito Grapje zeker? Een rinconcito is een hoekje, in dit verband een verhalenhoekje met korte, losse verhaaltjes voor jonge kinderen. In ieder geval niet de naam van een auteur.

Haha, was al wat lastig om te achterhalen waar nu de auteur stond op die Spaanse site Ik zie nu dat er "escrito por Enrique y Jorge Colmena" onderaan staat. Verder lijkt het me overigens wel een doorlopend verhaal te zijn, verspreid over meerdere hoofdstukken. Of het ooit in boekvorm is uitgebracht, is echter maar de vraag.

Overigens is bibliotheek.nl waarschijnlijk een nuttige bron van informatie wanneer BoekenMeter eenmaal van start gaat.

Vind het maar een warrige site, des te meer doordat er allerlei typen boeken door elkaar staan. Zo leidde jouw search naar 'Huckleberry Finn' naar zowel het oorspronkelijke leesboek, als naar een veel later geschreven stripboekversie ervan, wat pas bij doorklikken duidelijk werd. Hun leeftijdscategorie-aanduiding is wel interessant, maar is dat nu hetzelfde als de Leeservaringsschaal? Ik kan er nergens een toelichting over vinden, en soms duiken er letters en nummers op die weer op heel andere systemen gebaseerd lijken te zijn.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Maar we hadden het over de dekking van het AVI-systeem (of voor mijn part de Leeservaringsschaal), niet over de beschikbaarheid van de boeken. Dat er informatie over de boeken die ik noemde te vinden is, is natuurlijk niet zo verrassend, aangezien ik hier wat titels noemde die ik via een Google/Wikipedia-search zo gauw tegenkwam.

Nee, klopt. Daar heb je gelijk in. Maar ik denk ook niet dat je mag verwachten dat 'het buitenland' het Nederlandse systeem gebruikt voor het indelen van jeugdboeken.

Schattingen maken naar de Leeservaringsschaal-classificatie lijkt me geen goede oplossing; niet dat zo'n schatting an sich zinloos is, maar het maakt de Leeservaringsschaal tot een omslachtig criterium. Dit soort externe schalen (dus die die specifiek voor ons doel bedacht zijn) hebben alleen nut als die schaal makkelijk toepasbaar is.

Tja, ik vind dat systeem niet omslachtig, integendeel, vrij eenvoudig. Maar ik zou eigenlijk geen makkelijker c.q. beter systeem kunnen bedenken. Jij wel?

Haha, was al wat lastig om te achterhalen waar nu de auteur stond op die Spaanse site Ik zie nu dat er "escrito por Enrique y Jorge Colmena" onderaan staat. Verder lijkt het me overigens wel een doorlopend verhaal te zijn, verspreid over meerdere hoofdstukken. Of het ooit in boekvorm is uitgebracht, is echter maar de vraag.

Haha. Volgens mij betekent "escrito por Enrique y Jorge Colmena" geschreven voor Enrique en Jorge Colmena. Maar volgende week zal ik het mijn Spaanse halfzusje eens vragen als ze hier is.

Vind het maar een warrige site, des te meer doordat er allerlei typen boeken door elkaar staan. Zo leidde jouw search naar 'Huckleberry Finn' naar zowel het oorspronkelijke leesboek, als naar een veel later geschreven stripboekversie ervan, wat pas bij doorklikken duidelijk werd. Hun leeftijdscategorie-aanduiding is wel interessant, maar is dat nu hetzelfde als de Leeservaringsschaal? Ik kan er nergens een toelichting over vinden, en soms duiken er letters en nummers op die weer op heel andere systemen gebaseerd lijken te zijn.

Warrig. Ja, mee eens. Maar tot nu toe wel de meest volledige en minst rommelige site die ik heb gevonden met boekeninformatie. (Zegt wat over de rest) Ik heb ook de Koninklijke Bibliotheek geprobeerd, maar die site is helemaal een moloch...

Ik zal er nog wel nader induiken.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dustyfan wrote:

Maar ik denk ook niet dat je mag verwachten dat 'het buitenland' het Nederlandse systeem gebruikt voor het indelen van jeugdboeken.

Precies mijn punt. En we willen natuurlijk wel buitenlandse jeugdboeken op het toekomstige boekmeter.nl hebben.

donnie darko

• 6140 messages
  • 2823 votes

staat er eigenlijk al een datum vast?want kan niet wachten.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Dat is nu nog erg moeilijk te zeggen denk je niet? Jordy is nog bezig met MusicMeter en nog lang niet met BM, dus vast stellen is uitgesloten, lijkt me.

mikoz

• 11297 messages
  • 867 votes

Hoe weet jij dat nou weer ?

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Omdat hij beter oplet dan jij .

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

donnie darko wrote:

staat er eigenlijk al een datum vast?

Nee. Ergens tussen 1 december en 31 januari, denk ik. Een volledig werkende versie in ieder geval.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

dus vaststellen is uitgesloten, lijkt me

Toch niet! maargoed, 31 Januari is nog ver, moeten we maar in de tussentijd vermaken met filmpies kijken (en leren natuurlijk).

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Komen er ook biografieën in?

T.O.

• 2414 messages
  • 2792 votes

Dustyfan wrote:

Haha. Volgens mij betekent "escrito por Enrique y Jorge Colmena" geschreven voor Enrique en Jorge Colmena.

Beetje laat, maar het betekent "geschreven DOOR..."

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Zijn er nog vooruitgangen geboekt sinds 24 augustus, Jordy?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ja hoor, MusicMeter is zo goed als af

Momenteel even niet zoveel zin, maar rond de jaarwisseling moet wel lukken denk ik

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Oké, bedankt.

donnie darko

• 6140 messages
  • 2823 votes

ik kijk hier zo fel naar uit.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Ik ook. Al helemaal wanneer een van mijn favoriete boeken deel 6 uit komt

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Is al uit

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.