- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- BoekMeter.nl
BoekMeter.nl
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Jordy, of een user met een heel goed voorstel 
Persoonlijk vind ik alle religie boeken zoals de bijbel niet kunnen, boeken waarin de hoofdpersoon gelovig is, maar waar het niet om religie draait in het verhaal (hoofdgedachte of onderwerp) kunenn wel. Daar zit genoeg verschil in. Er kan namelijk ook een gelovige regisseur zijn die op zoek is naar een religieuze seriemoordenaar 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Het lijkt me onmogelijk om een grens vast te stellen. Ik zit meer aan het volgende te denken:
Bij toevoegen van de Bijbel, of een Pim Fortuyn-boek, vinkt de toevoeger een vinkje aan met de strekking "kan potentieel vervelende discussies opleveren". Bij boeken met dit vinkje is er geen "quickreply" formuliertje, maar moet je echt op de "nieuw bericht" tab klikken. Hier zie je kort een mededeling "svp alleen je mening over het boek, we zijn niet geínteresseerd in je politieke of religieuze opvattingen". Je moet bij het plaatsen een checkboxje aanvinken met de tekst "ik ga akkoord met bovenstaande tekst".
We zouden kunnen besluiten om bij elk boek waar dit tóch vervelende discussies oplevert, een week lang de mogelijheid tot discussie uit te schakelen.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Alsof mensen zich daar aan houden. Het wordt een dagtaak om de discussies bij de Bijbel of Koran te zuiveren van buitengewoon onaardige berichten. Om nog maar te zwijgen over de zonder reden uitgedeelde 0,5* en 5*.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Heb je waarschijnlijk wel gelijk in. Ook bij bv. Mein Kampf op de site zet trek je natuurlijk figuren en reacties aan waar je niet op zit te wachten... moeilijk hoor
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Mein Kampf is in Nederland verboden, voor wat betreft verspreiding/ uitgifte en aanprijzing. Slechts in sommige bibliotheken is het in te zien en alleen met toezicht. Dus die zou ik er zeker niet opzetten.
Voor het overige is Jordy's voorstel wel een idee dat op z'n minst het proberen waard is. Als het helemaal uit de hand blijkt te lopen, kun je die flame-gevoelige boeken alsnog van de site afhalen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Mein Kampf is in Nederland verboden, voor wat betreft verspreiding/ uitgifte en aanprijzing
Maar daarom is het toch nog wel gewoon een bestaand boek?
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Daar zouden we ook eens vanaf moeten.
Mein Kampf is inderdaad ook lastig maar toch nog van een andere orde dan een religieus boek. Triumph des Willens, Der Ewige Jude en The Birth of a Nation zijn op deze site ook niet verboden terwijl het ook controversiele films zijn. Kan me ook maar 1 "fout" bericht herinneren bij Der Ewige Jude.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Klopt. Echter, het is in het verleden voorgekomen dat een boekhandelaar werd beboet omdat hij Mein Kampf in zijn etalage had liggen... (Hij verkocht 'm niet eens, maar was alleen een reclame-stunt
) Een vergelijkbare situatie wens ik boekmeter zeker niet toe.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Een vergelijkbare situatie wens ik boekmeter zeker niet toe.
Volgens mij is het praten over het boek toch wat anders 
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Praten over... ja. En dan moet er toch een afbeelding bij enzo...
Zie ook deze discussie
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
En dan moet er toch een afbeelding bij enzo...
Huh, en dat mag niet?
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Huh, en dat mag niet?
Nope. Door het afbeelden van het boek, loop je het risico beschuldigd te worden van 'reclame maken' voor dat boek. Om ellende te voorkomen kun je dus beter geen afbeelding van 'Mein Kampf' plaatsen op je site.
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Het lijkt me onmogelijk om een grens vast te stellen.
Je kunt de grens vaststellen door boeken die door de wet verboden zijn niet te laten toevoegen.
"Moeilijke" boeken die veel discussie kunnen opleveren, maar niet wettelijk verboden zijn, zou je met die "geen quickreply" optie kunnen oplossen.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Zo'n vaart zal dat echt niet lopen. Er staan genoeg plaatjes van Mein Kampf op Nederlandse sites.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Wat een ontzettend groot taboe heerst er toch rond Mein Kampf. Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als het legaal wordt of op de toekomstige site komt. Het boek is trouwens ook op internet te lezen.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Nope. Door het afbeelden van het boek, loop je het risico beschuldigd te worden van 'reclame maken' voor dat boek. Om ellende te voorkomen kun je dus beter geen afbeelding van 'Mein Kampf' plaatsen op je site.
Das niet zo mooi dan. Zal ik maar aangifte doen bij de politie voor Fok!, Universiteit Maastricht en Digischrift om maar wat voorbeeldjes aan te halen.
Oeh en ook Wikipedia kan binnenkort een inval van justitie verwachten. Kijk hier maar eens! Het is een grote schande, dit kan écht niet door de beugel.
Tuurlijk mag dat.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Een afbeelding van een cover van Mein Kampf in een boekendatabase lijkt me op geen enkele manier reclame voor dat boek te maken. Controversiële boeken als Mein Kampf, De Puinhopen van Zes Jaar Paars en The Satanic Verses zouden m.i. toch echt gewoon op de site moeten, waar gewoon serieus gediscussieerd over zou moeten kunnen worden (uit de hand lopende discussies kunnen altijd nog via mod-ingrepen uitgeband worden). Anders moet je straks Harry Potter ook nog gaan weren, want dat wordt door sommige mensen ook als blasfeem ervaren. We weren hier toch ook niet alle enigszins controversiële films?
De Bijbel en de Koran echter zijn een heel ander verhaal; die boeken zijn niet bedoeld als leesmateriaal an sich dat iemand bevalt of niet, maar als geleidende tekst voor een religie. Niemand zal ooit die boeken 'goed' of 'niet goed' verklaren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de boeken van Rushdie die je gewoon kunt waarderen of niet. Misschien moet je gewoon concreet verklaren dat je grondwerken van religies niet toestaat, in plaats van surrogaatmaatregelen te verzinnen om ze indirect mee af te vangen (zoals ik ergens eerder in deze thread probeerde).
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Dat lijkt me verstandig. Dergelijke boeken kunnen rare types aantrekken en daarmee vervelende discussies.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
1932 In Tsjechoslowakije wordt het boek verboden vanwege de wrede militaire doctrines.
1937 Mein Kampf wordt in Palestina verboden.
1945 De bezittingen van Hitler, ook het copyright op Mein Kampf wordt geconfisceerd door de Duitse staat Beieren. Deze weigert elke herdruk toe te staan.
1974 Uitgeverij Ridderhof kondigt een heruitgave in de vertaling van NSB'er Steven BArends die in 1939 werd uitgegeven door De Amsterdamsche Keurkamer. Volgens de minister van Justitie is ingrijpen niet mogelijk omdat er in Nederland vrijheid van Drukpers is. Na verspreiding zal het boek in beslag genomen kunnen worden op grond van artikel 137e, dat elke publicatie die aanzet tot rassenhaat verbiedt.
1974 Het auteursrecht van de vertaling blijkt bij de Nederlandse staat te liggen. De regering van Beieren vraagt de Nederlandse overheid stappen te nemen. In maart laat de Rotterdamse officier van justitie 795 exemplaren in beslag nemen. Inmiddels waren er al 3000 exemplaren in België verspreid.
1975 Er wordt een strafvervolging tegen de uitgever ingesteld op grond van overtreding van het auteursrecht, niet op grond van artikel 137e. De uitgever heeft inmiddels van publicatie afgezien, ongeacht de uitspraak van de rechter.
1998 Mein Kampf is in de Engelse vertaling verkrijgbaar. Bestellingen op het internet zijn mogelijk via amazon.com
Zo duidelijk is het allemaal niet. En waarom een risico nemen?
Bovendien, boekmeter bestaat nog geeneens en nu al zo'n heisa? Ik denk dat boekmeter heel goed zonder dat ene boek kan. Wel zo prettig voor de toekomstige mod's ook 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Dus uiteindelijk is het niet eens zover gekomen dat er een gerechtelijke procedure is gestart op grond van 137e; door een (toevallige) auteursrechtenkwestie was de staat al voortijdig verlost uit hun dilemma. Wordt nog eens des te meer duidelijk dus dat er geen enkel gevaar ligt in opname van het boek in een database.
Timmy757
-
- 3365 messages
- 598 votes
Ik zelf zit niet op mein kampf te wachten, maar ik zal er niet over zeuren als die op die site zal komen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Groter potentieel probleem voor de site lijkt me dingen waar we het eerder over hadden: hoe te bepalen dat iets een "echt" boek is? Is er iets van een ISBN-nummer ofzo dat we kunnen vermelden? Is er een goede "naslag"-site voor het opzoeken van diverse informatie?
wordt nog aardig wat uitzoekwerk ben ik bang 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Vrijwel alle echte boeken die in Nederland uitgekomen zijn, staan op de site van de Koninklijke Bibliotheek.
Dit werkt alleen niet voor boeken die niet in Nederland zijn uitgekomen. Voor boeken die wel in Nederland zijn uitgekomen is er echt geen betere site. De boekencollectie van de KB telt 2,5 miljoen exemplaren. 
ISBN-nummer erbij vermelden heeft geen zin. Neem Sándor Márais Gloed bijvoorbeeld. De eerste druk heeft al twee verschillende ISBN-nummers, eentje voor de hardcover editie en eentje voor de paperback. De tweede en derde druk leveren ook nog drie andere ISBN-nummers op. Veel getalletjes dus, met maar weinig meerwaarde.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Ergens in januari van dit jaar:
Voor het bepalen van de categoriën die je wel en niet wil toelaten, zou je gebruik kunnen maken van de NUGI-code of NUR-code. Dit is het systeem dat in iedergeval alle Nederlandstalige (dus ook vertaalde) boeken catalogiseert en dat ook door alle bibliotheken gebruikt wordt. Het is wel een erg breed systeem, waar ook posters en dergelijken onder vallen. Vanaf 280 beginnen de boeken.
De link onderaan die pagina (De omNUR-lijst) geeft een download van een Excel-bestand waar alle categoriën gespecificeerd staan.
Niet zo erg moeilijk, denk ik. Moeilijker is om vast te stellen wat je zelf wel en niet op de site wil hebben aan categoriën. 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Mooi, als ergens te raadplegen is welk type een boek is, is het grootste struikelblok (het gevaar van eindeloze welles/nietes discussies) al genomen
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ben vorig weekend begonnen met MusicMeter, dat valt allemaal best mee waarschijnlijk, qua tijd, dus boekmeter.nl in januari 2006 vind ik nog steeds een waarschijnlijke datum.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Zou het eecht zo erg zijn? kan ik me nauwelijks voorstellen.
Anyway: is een afbeelding van de cover sowieso niet een beetje onzin op een boekensite?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Waarom ?
Net zoals bij muziek en film een promo-artikel. Vooral bij boeken juist typografisch interessant, vind ik.