- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
streeter
-
- 1436 messages
- 6799 votes
Is er misschien een lijst van alle mini-series/series die momenteel op MM staan?
Masters of Horror is een anthology serie net als Amazing Stories, Twilight Zone en The Outer Limits... alleen duren alle afleveringen een uur. De voor-genoemde series hadden ook afleveringen van een uur.
Ik zou 'nee' zeggen tegen MoH...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde)
Nogmaals: Wat is een afgerond, maar niet gesloten einde?
Ook zou de hele serie toevoegbaar moeten zijn als enkele entry indien:
- de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
Bioscooprelease in Nederland?
Ik vind de regel dat een miniserie slechts toevoegbaar is als hij door 1 regisseur gemaakt is ook wel een goede. Duo mag ook, maar geen verschillende regisseurs per serie, wat mij betreft.
aegron
-
- 4030 messages
- 1267 votes
Een boek kan een open einde hebben. Zo wordt dit volgens mij ook bedoeld. Het is wel het einde van de film, maar het verhaal loopt (in onze hoofden of waar dan ook) nog verder.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Nogmaals: Wat is een afgerond, maar niet gesloten einde?
Ik bedoel te zeggen dat de serie 'een' einde moet hebben; een indicatie dat dit het laatste deel is en het verhaal niet morgen of volgende week verder gaat. Of een einde open of gesloten is heeft daar eigenlijk helemaal niets mee te maken; ik zette het er alleen maar even bij omdat sommige mensen een open einde met 'geen einde' verwarren.
Aangezien dat bij nieuwe films ook geen vereiste is, lijkt me dat voor miniseries ook niet nodig als extra eis.
Bedoel je die regel als aanvulling op de eerder genoemde regels of als vervanging van? Want als we al de eis hebben dat miniseries maximaal {vier} afleveringen mogen duren, zullen er (denk ik) maar weinig zijn met verschillende regisseurs per aflevering.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Maar als het vier verschillende regisseurs zijn vind ik er wel iets voor te zeggen om het hier niet toe te laten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bespeur weinig weerstand tegen de regels van Queto. Neem aan dat Wouter's vragen een bevredigend antwoord hebben gehad?
Denk ook dat de regietoevoeging niet hoeft als je het tot 4 afleveringen/240 minuten beperkt. Er zijn immers ook films met meer dan 4 regisseurs en vaak zal het niet voorkomen. Maar als men voor toevoeging is heb ik er geen probleem mee.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Tja, ik blijf mij storen aan de 4 afleveringen regel, waardoor echt een hoop van deze site afmoet.
Verder nog niks over de anime regeling gehoord of gelezen (blijft de OAV classificatie gelden verder ?)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tja, ik blijf mij storen aan de 4 afleveringen regel, waardoor echt een hoop van deze site afmoet.
Van mij mag 4 afleveringen ook 6 worden of er zelfs uit. Vind de 240 minuten regeling (maximale duur mini serie volgens IMDB) belangrijker.
Animatiediscussie wellicht in een andere topic, hier raakt iedereen met een onderwerp al bijna de draad kwijt.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Van mij mag 4 afleveringen ook 6 worden of er zelfs uit. Vind de 240 minuten regeling (maximale duur mini serie volgens IMDB) belangrijker.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Animatiediscussie wellicht in een andere topic, hier raakt iedereen met een onderwerp al bijna de draad kwijt.
Waarom in een ander topic ? Is toch hetzelfde onderwerp.
(bij anime werd gezegd dat als vervanging van de term miniserie de term OAV gehanteerd zou worden)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Max, anders wordt het een serie ipv een miniserie
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Eerste voorstel was dacht ik ook 7 afleveringen regel
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Maar als het vier verschillende regisseurs zijn vind ik er wel iets voor te zeggen om het hier niet toe te laten.
Daar zit wat in, maar om hoeveel series gaat het dan? We moeten niet meer regels in gaan voeren dan nodig.
Verder nog niks over de anime regeling gehoord of gelezen (blijft de OAV classificatie gelden verder ?)
OAV staat buiten deze discussie. We hebben het nu over het onderscheid tussen miniseries en tv-series; OAV's zijn per definitie straight-to-video, dus die kun je nooit met tv-series verwarren. Wat mij betreft zijn en blijven ze per de normale stv-regels toevoegbaar. Tegen de tijd dat mensen bezwaar gaan maken tegen het OAV-aanbod op deze site moeten we maar eens inventariseren of extra regels nodig zijn, maar vooralsnog zie ik daar geen noodzaak toe.
Maar zoals eerder uitgelegd is, is het vaak moeilijk om de lengte in minuten te bepalen van miniseries. Vaak is alleen de lengte inclusief reclame bekend (bv. vier maal timeslot van een uur = 240 minuten), terwijl de werkelijke tijdsduur veel korter is. Helaas vergeten toevoegers op IMDb nogal eens om de tag "(including commercials)" aan te hangen, waardoor je bij elke schijnbaar afgeronde tijdsduur uitgebreid nazoekwerk moet gaan doen. Er is echter vaak een gebrek aan goede alternatieve bronnen voordat zo'n serie op dvd uitkomt. Zolang de serie enkel op tv is, ken je slechts het aantal afleveringen (dat is namelijk direct in de tv-gids te zien).
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Vind die maximale tijdsduur en aantal afleveringen eigenlijk allebei niet echt bevredigend/relevant. Aan een film zit toch ook geen maximale tijdsduur? En het aantal afleveringen kan nog wel eens 'noodgedwongen' hoger liggen dan een bepaald aantal ("het moet in het uitzendschema passen", zoals ik al eerder aangaf over De Legende van de Bokkerijders. Zou oorspronkelijk 7 aflveringen worden, maar zijn om bovenstaande reden 13 geworden).
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tja je moet ergens de grens tussen mini serie en serie leggen. Ik ben daarom voor het door het IMDB gestelde 240 minuten. (Aantal afleveringen maakt me eigenlijk niet uit, is ook lastig te controleren lijkt me). Het moet tenslotte wel 'mini' blijven....
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zijn we hier nu uit? ? Is de crew zich aan het beraden?
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Begrijpelijk.
Voor een duidelijk en goed werkbare beslissing is crew-lid Queto eigenlijk onmisbaar, want hij is de beste als het gaat om het samenvatten van een conclusie uit een enorme discussie als deze. Het wachten is nu op het voorbij-zijn van andere verplichtingen die hem nu bezighouden.
Hierbij wil ik graag zeggen, dat ik heel erg blij ben dat jullie zo actief hebben meegedacht en geschreven. En de beslissing komt er binnenkort heus aan.
Dat wil niet zeggen, dat de discussie nu afgelopen moet zijn, nieuwe ideeen en suggesties blijven altijd heel erg welkom. 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Volgens mij is er niet zoveel veranderd sinds mijn vorige samenvatting; de discussie is daarna een beetje een herhaling van zetten geworden. Ik blijf de voorkeur geven aan een limiet op het aantal afleveringen boven een limiet op totale speelduur, omdat zeker bij recente series het aantal afleveringen veel eenvoudiger te meten is. Of er artistieke of commerciële overwegingen ten grondslag lagen aan de opdeling lijkt me verder niet relevant.
Ik heb het voorstel licht geherformuleerd met het oog op de duidelijkheid, maar inhoudelijk is het niet veranderd.
1. het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen
2. het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]
en als ofwel:
3a. het totaal aantal afleveringen kleiner of gelijk is aan {vier} (in de oorspronkelijke uitzending in het land van herkomst)
ofwel:
3b. de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
Een individuele aflevering van serie zou toevoegbaar moeten zijn indien:
1. de aflevering in termen van plot en personages ongerelateerd is aan de vorige en volgende afleveringen
2. de lengte van de aflevering tenminste 45 minuten bedraagt
en als ofwel:
3a. (minimaal één van) de regisseur(s) tenminste {drie} bioscoopfilms heeft geregisseerd (waarbij uncredited werk en Alan Smithees niet meetellen)
ofwel:
3b. de aflevering een bioscooprelease* heeft gehad, onafhankelijk van de rest van de serie, en/of als afzonderlijk product op dvd is uitgebracht (dus niet in combinatie met een andere aflevering).
Het is dus tweemaal "1 en 2 en (3a of 3b)". Getalwaarden tussen {} zijn arbitrair, dus daar mag ook wel wat anders voor worden ingevuld.
*) onder bioscooprelease moet dan hier een serieuze distributie worden verstaan; geen eenmalige of festivalvertoning.
De vraag lijkt me nu vooral of de andere crewleden zich hierin kunnen vinden, en of zij het ermee eens zijn dat dit beleid alleen consequent uit te voeren is als:
- de miniseries die niet langer onder deze regels vallen verwijderd worden van de site
- de resterende miniseries toegelaten worden tot de toplijsten.
Als zij dit geen reële mogelijkheden vinden, zie ik verder geen toekomst voor dit plan.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik blijf de voorkeur geven aan een limiet op het aantal afleveringen boven een limiet op totale speelduur, omdat zeker bij recente series het aantal afleveringen veel eenvoudiger te meten is.
Hoe dat zo? En is lengte niet sowieso een toevoegvereiste, toch?
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ik kan me er alvast prima in vinden. Nu de crew nog.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Hoe dat zo?
Zoals ik al eerder uitlegde:
Vaak is alleen de lengte inclusief reclame bekend (bv. vier maal timeslot van een uur = 240 minuten), terwijl de werkelijke tijdsduur veel korter is. Helaas vergeten toevoegers op IMDb nogal eens om de tag "(including commercials)" aan te hangen, waardoor je bij elke schijnbaar afgeronde tijdsduur uitgebreid nazoekwerk moet gaan doen. Er is echter vaak een gebrek aan goede alternatieve bronnen voordat zo'n serie op dvd uitkomt. Zolang de serie enkel op tv is, ken je slechts het aantal afleveringen (dat is namelijk direct in de tv-gids te zien).
En is lengte niet sowieso een toevoegvereiste, toch?
Enkel de minimumlengte van 45 minuten, maar die is doorgaans niet in het geding bij miniseries.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vaak is alleen de lengte inclusief reclame bekend (bv. vier maal timeslot van een uur = 240 minuten), terwijl de werkelijke tijdsduur veel korter is. Helaas vergeten toevoegers op IMDb nogal eens om de tag "(including commercials)" aan te hangen, waardoor je bij elke schijnbaar afgeronde tijdsduur uitgebreid nazoekwerk moet gaan doen. Er is echter vaak een gebrek aan goede alternatieve bronnen voordat zo'n serie op dvd uitkomt. Zolang de serie enkel op tv is, ken je slechts het aantal afleveringen (dat is namelijk direct in de tv-gids te zien).
Ik vind dat geen probleem, als de films inclusief commercials zijn zijn ze nog steeds korter en kwalificeren ze zich. (Je zou een marge kunnen nemen en van 250 min kunnen uitgaan om te zorgen dat miniseries die precies 240 minuten duren worden aangegeven als zijnde langer door de commercials.) Daarbij doen we er ook niet moeilijk over dat meeste films hier korter duren dan in de USA door de PAL speed up.....
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Dat is leuk als je weet hoe/waar de bron gemeten is, maar vaak staat er alleen maar 'runtime: 240 minutes' op IMDb. Gezien de mate van afronding en hoeveelheid reclame kan het zelfs voorkomen dat een miniserie van vijf uur-timeslots (dus 300 minuten) in werkelijkheid minder dan 240 minuten duurt (en dus toevoegbaar is), terwijl een miniserie op dvd met een totale lengte van 245 minuten weer niet toevoegbaar is.
Dat er ook nog andere verschillen zijn door bv. PAL-verkorting of het weglaten van aan- en aftiteling op een dvd-versie begrijp ik (al gaat dat doorgaans om veel kleinere verschillen), maar die hele problematiek wordt dus omzeild door enkel naar aantal afleveringen te kijken.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het probleem wat ik daarmee heb is dat rabbits slechts 50 minuten duurt en met 8 afleveringen niet op mag en een andere mini serie met drie afleveringen van anderhalf uur wel op mag. In mijn optiek zegt mini meer over de totale lengte dan het aantal afleveringen, maar daar valt over te discusieren.
Ik zou toch voor een tijdslimiet gaan die gechecked wordt op de imdb. Mocht dit niet juist zijn dan moet de toevoeger maar een betrouwbare bron (bijv dvd relaese) aandragen. (net als met posters)
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Het probleem wat ik daarmee heb is dat rabbits slechts 50 minuten duurt en met 8 afleveringen niet op mag en een andere mini serie met drie afleveringen van anderhalf uur wel op mag.
Rabbits had z'n premiere niet op tv, en kan dus noch een miniserie, noch een tv-serie zijn. Ik weet niet meer zo goed wat het argument destijds was om de film toe te laten (online-distributie is in principe niet voldoende), maar die film is dus geen onderwerp van discussie hier. Hetzelfde geldt voor OAV's, waarbij het aantal afleveringen niet relevant is, zolang de totale lengte maar minimaal 45 minuten is. We hebben het in deze discussie alleen over tv-materiaal (om het onderscheid tussen tv-film en miniserie te kunnen definiëren).
Maar dat is dus erg moeilijk zolang de serie nog niet op dvd is uitgebracht. Bovendien kan een gebruiker rustig een serie toevoegen met de lengte die op IMDb staat ingevuld; het is dan aan mij als crewlid om dat in twijfel te trekken. Maar dan moet ik zelf op onderzoek uitgaan en achterhalen dat IMDb fout zit; enkel vermoeden dat IMDb fouten maakt is niet voldoende om een toevoeging af te keuren. (en IMDb accepteert alles wat je als tijdsduur inzendt zonder bronvermelding, dus er zitten behoorlijk wat fouten in).
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar dat is dus erg moeilijk zolang de serie nog niet op dvd is uitgebracht. Bovendien kan een gebruiker rustig een serie toevoegen met de lengte die op IMDb staat ingevuld; het is dan aan mij als crewlid om dat in twijfel te trekken. Maar dan moet ik zelf op onderzoek uitgaan en achterhalen dat IMDb fout zit; enkel vermoeden dat IMDb fouten maakt is niet voldoende om een toevoeging af te keuren. (en IMDb accepteert alles wat je als tijdsduur inzendt zonder bronvermelding, dus er zitten behoorlijk wat fouten in).
Het werkt volgens mij zo. Alles onder de 240 minuten wordt toegevoegd. Duurt een film (volgens imdb) 280 minuten wordt die afgewezen totdat de user aantoond (dmv bijv dvd release) dat dit korter is en de imdb blijkbaar de filmlengte + commercial break heeft toegevoegd. bewijslast ligt bij user en is dus voor de crew geen extra werk.
Kortom: Alle miniseries korter dan 240 minuten worden toegevoegd en de miniseries die er buiten dreigen te vallen kunnen in de herkansing.
Rabbits snap ik ook niet en was idd een verkeerd voorbeeld....
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Volgens mij is er niet zoveel veranderd sinds mijn vorige samenvatting; de discussie is daarna een beetje een herhaling van zetten geworden. Ik blijf de voorkeur geven aan een limiet op het aantal afleveringen boven een limiet op totale speelduur, omdat zeker bij recente series het aantal afleveringen veel eenvoudiger te meten is. Of er artistieke of commerciële overwegingen ten grondslag lagen aan de opdeling lijkt me verder niet relevant.
Ik heb het voorstel licht geherformuleerd met het oog op de duidelijkheid, maar inhoudelijk is het niet veranderd.
De vraag lijkt me nu vooral of de andere crewleden zich hierin kunnen vinden,
Ik kan me hier prima in vinden.
en of zij het ermee eens zijn dat dit beleid alleen consequent uit te voeren is als:
- de miniseries die niet langer onder deze regels vallen verwijderd worden van de site
- de resterende miniseries toegelaten worden tot de toplijsten.
Weer eens. (2x)
Series die nu van de site af zouden moeten, kunnen natuurlijk wel verplaatst worden naar het forum. Dan blijven tenminste de berichten bewaard.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Als indicatie, zou er eens gekeken kunnen worden over wat voor series het nu gaat (die van de site moeten) ?
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Het werkt volgens mij zo. Alles onder de 240 minuten wordt toegevoegd. Duurt een film (volgens imdb) 280 minuten wordt die afgewezen totdat de user aantoond (dmv bijv dvd release) dat dit korter is en de imdb blijkbaar de filmlengte + commercial break heeft toegevoegd. bewijslast ligt bij user en is dus voor de crew geen extra werk.
Helaas is IMDb niet de enige site waarop onbetrouwbare speelduren vermeld worden; andere bronnen zijn vaak niet beter, tenzij je zeker weet dat de lengte van een dvd afkomstig is. Sommige mensen passen een correctie toe voor reclame in een timeslot en rekenen dus bjivoorbeeld 55 of 50 minuten, en vermenigvuldigen dat vervolgens met het aantal afleveringen, en dan kom je dus te laag uit (of nog steeds te hoog; hangt er maar net vanaf). Je kunt dus ook niet op voorhand aannemen dat alle foutieve waarden te hoog zijn, zoals jij nu suggereert.